Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Planlægge motor "renovering".

5 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Tirs 31 Mar 2015, 12:31

Hej med jer,

Mit første indlæg i gruppen - tak for optagelsen!

Jeg har en 289" motor, og har efterhånden erkendt, at den er ved at være noget træt, og trænger til en omgang.

Lige nu overvejer jeg forskellige mulige løsninger, og selvom jeg har en ide om, hvad jeg gerne vil, så "strander jeg" ved compression ratio. Jeg har forstået vigtigheden af compression ratio, og har efterhånden læst om det flere steder, men mangler stadig....det sidste, så jeg ved hvad jeg skal planlægge efter.

Jeg vil gerne kunne køre på almindelig 95 blyfri fra standeren.
Har beregnet en mulig compression med "flattop stempler" på 10,06:1 - vil det være ok eller er det for højt til 95 oktan?
Har I en ide til det rette tal? Hvilken statisk compression bør jeg sigte efter 9,0:1 eller 9,5:1 eller 10:1 eller kan man endda gå op til 10,5:1? Hvad er maks og min, og hvordan rammer jeg rigtigt.

Jeg håber I vil dele lidt viden med mig:-)

Bebob





Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Tirs 31 Mar 2015, 14:43

Velkommen.. Planlægge motor "renovering". 4140651677

Sådan lige hurtigt fra hoften, så er knasten medafgørende i det "optimale" statiske kompressionsforhold. Du kan sige at en skrap knast lukker indsugningsventilen så sent at stemplet allerede er på vej op inden ventilen lukkes = mindre reelt kompressions tryk. Det er faktisk langt hen af vejen af samme grund racermotorer tit er meget højkomprimerede (statisk), Man kompencere simpelthen for det tryk knasten "spilder".

Der er nogle tommelfingerregler omkring oktan og dynamisk kompressions tryk, jeg kan ikke lige huske tallene, men det kan graves frem på nettet. Det samme kan on-line regnemaskiner til det dynamiske tryk hvor knastdata er blandt de input der skal gives.

Topstykkerne har også indflydelse, både mht materiale og udformningen af forbrændningskammeret. Hvis vi snakker gamle originaltoppe tror jeg vi skal havde andre på banen. Men mht til moderne udformede alutoppe og bare en lidt frisk knast er f.eks 95 oktan og 10:1 helt problemløst.

Personligt er det ikke et af de steder jeg gider presse citronen for den sidste hk, for det er nedtur hvis man efterfølgende opdager at ens nye motor skal "misjusteres" eller kører på special benzin for ikke at tændingsbanke. Jeg synes de måske 5-10 ekstra hk man måske kan hente risikere at bliver alt for dyrt betalt.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Tirs 31 Mar 2015, 20:59

Kikkede lige ud i junglen og der er adskillige pænt langhårede sider om emnet. Men det ligner at de fleste er enige om at ca 8:1 i dynamisk kompression er et godt sigte til det der nogenlunde svare til vores 95 oktan. Eller i hvert fald inden for 7,5 og 8,5. Til at dynamisk kompression var den regnemaske nok den mest overskuelige jeg lige stødte på.

www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Ons 01 Apr 2015, 10:12

Tak for input - så er der lidt mere at "nørde i" Planlægge motor "renovering". 4140651677

Dynamic compression ratio er jeg også støt på, og har fået "teorien" om at en skarp knast lukker noget af den statiske compression ud pga ventiler der holdes åbent længe nogenlunde på plads.

Ok - det er nok nødvendigt med lidt flere detaljer om projektet. Jeg vil gerne bygge motoren, så den ligner en original motor uden på... altså jerntoppe og blå ventildæksler.

Blokken er den originale 1968 blok, og det er en af de sidste 289'ere, så den er bygget på en 302 blok (jf. støbenummer), og burde dermed have lidt længere "cylinder skirts".

Toppene har jeg købt af en anden Mustang nørd - 351W toppe fra en 69-70 model med 60,4 CC kamre og ventiler som har ca. 15% større areal end de standard 289 toppe. Jeg ved godt at moderne alutoppe er mere effektive og langt lettere at gå til...men jeg har tænkt meget over det, og vil gerne beholde det gamle setup.

Min umiddelbare tanke er enten at renovere den gamle krumtap eller gå efter en ny med 3,250" stroke.

Nå men jeg bliver vist nødt til at kigge engang på den beregner...

Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af King of Bracket Ons 01 Apr 2015, 14:23

Velkommen Bebob, herligt med flere nørder Planlægge motor "renovering". 4140651677 (prøvede faktisk at finde et mere flaterende udtryk, men ku ikke komme op med andet passende Razz )

Stickshifter har sagt det der ka siges på dette stadie, Dynamisk kompression er kodeordet, med det og google kommer du langt i forståelsen... som det også bliver sagt er det bedre at være lidt konservativ omkring den dynamiske kompression.

Dog kan jeg tilføje at det faktisk kan være en udfordring at komme op på en fornuftig dynamisk kompression med 351W toppe på en 289 motor hvis du samtidig gerne vil have lidt old school knast king
Jeg har selv flere sæt 351W toppe og har før regnet meget på det, men lige meget hvad jeg gjorde blev bilen teoretisk set langsommere på 1/4 milen trods bedre flow og flere heste ved 6000 rpm takket være de større kanaler og ventiler - den tabte kompression i de lidt større forbrændingskamre kunne simpelthen ikke opvejes af førnævnte når vi snakker rent optræk - samme gælder selvfølgelig moderne alutoppe på en 289 som osse næsten alle har større kammer, men her vil den voldsomme flow gevinst sikkert kunne nå at give pote, dog vil du stadig have en dårligere virkningsgrad i motoren ved lave omdr og sejtræk.
Så tanken om mere slaglængde er nok ikke helt tosset når du er i gang, bare en 302 krumtap gør allerede tingene nemmere og udgiften kan sikkert delvist dækkes ind af at du kan spare planing af topstykkerne eller dyre popup stempler.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Ons 01 Apr 2015, 21:32

Tror faktisk jeg begynder at blive lidt rusten i paratviden, men er de gamle 351W toppe ikke stort set sammenlignelige med GT40 toppene fra de nyere 5.0 HO motorer? I så fald øger det jo udvalget at motorbyggerier man kan søge inspiration fra.

Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Ons 01 Apr 2015, 23:43

Hvad med "Mustang connoisseur" i stedet for nørd... Very Happy

Jeg har læst lidt gamle artikler, og dengang i 70'erne var de 351 W toppe (D0OE-C) med det "lille" 60,4 brændkammer og 1,84"/1,54" ventiler det gode/lette performance trick. Under alle omstændigheder har de et mindre kammer end mine 1968 289 toppe der har 63 CC. Som jeg har læst det, så minder de vist en del om GT40 toppene, som vist nok har lidt bedre flow jf. diverse fora. Men de fleste i dag vælger jo nye alu toppe, så de råd man får er normalt - køb nogle nye AFR toppe, de er meget bedre, men jeg vil altså hellere have de gamle.

Jeg fik bare den tanke, at de toppe burde fungere godt i en 331 CUI motor... udfordringen er bare at bygge den "rigtige" kombination af stempler og knast. Får en ny bog "how to build" big inch small Fords i næste uge, så må jeg se om den kan gøre mig lidt klogere. Det skulle helst ende med en sund motor, der kan give lidt bedre punch.

Uanset kan jeg godt li' ideen om en motor der ser helt standard ud, og som alligevel kan overraske... pirat



Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Rene Andersen Tors 02 Apr 2015, 07:33

Hva s.... skal smølfen opdateres Very Happy

Nå dada 351 heads. Martin fra Viborg køre med sådan nogen på hans 302, han vil garanteret gerne fortælle om det.

er disse small chamber 351 heads ikke kun effektive ved høje rpm, altså der hvor man får noget ud af de store kanaler?
Ellers skal de vel planes. De kan planes .040" og stadig køre med stock flat top stempler så får man et kammer på ca 53-54cc det skulle ca give en kompression på 10.0:1 iflg. biblen jeg sidder med.
Og så er man i samme omgang nød til at plane indsuget også.
Men når det så er gjort får du bare sat GT40 ventiler i på 1.875 og 1.625 så er den ved at være der.

Hvad med 1968 302 4V heads Razz

Dit projekt minder lidt om Fords 1969 performance options Bygget på 289/302 De havde 3 varianter

Impressor: High rise og 4VHolley hydraulisk knast C9OZ-6250-C steel tubular headers.

Controller: Impressor + 1969 351W heads med GT40 ventiler

Dominator: Controller + Stroker kit fra 289 til 302

Dominator kunne også få i en vildere version: hvor man brugte en mekanisk le mans knast C7FE-6250-A
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Tors 02 Apr 2015, 12:04

Hej René,


Ja, Smølfens "hjerte" er lidt træt, og kan nok ikke holde så mange sæsoner endnu. Jeg håber hun kan overleve 2015 sæsonen uden alvorlige nedbrud Shocked

Jeg har tænkt over at de toppe er beregnet til en større motor... faktisk er en 351 CUI ca. 20 % større og den "ånder - puster og suger" så også ca 20 % mere ved samme omdrejningstal sammenlignet med en 289 CUI. Det betyder med andre ord, at jeg min 289 CUI i teorien skal have 20% flere omdrejninger for at levere samme air flow som den 351".

Det er derfor jeg tænker på et 331 CUI strokerkit. Det løser to ting på en og samme tid - 1) kompressionsforholdet bliver fornuftigt igen 2) 331" motoren er "kun" 5 % mindre end en 351", og burde dermed kunne lave både moment og maks effekt ved relativt lave omdrejninger = godt til en street motor.

Jeg har en gammel HOT ROD artikel, hvor de monterer toppene på en 302 med 10.3:1 CR og en 289 HIPO cam, 4-barrel holley (600 CFM) - den laver 302 heste ved 6000 o/m. Så tænker jeg at de 10 % ekstra slagvolumen kan være "sikkerhedsmargin".... de heste er for øvrigt lavet med standard 351 ventilerne.

Jeg har jo ikke behov for masser af power, men lidt mere lyder da som en vinder cheers


Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Tors 02 Apr 2015, 12:32

Bebob_429 skrev:Jeg har jo ikke behov for masser af power, men lidt mere lyder da som en vinder cheers
Det du reelt ønsker dig er sikkert egentlig mere stamp i jorden, altså trækkraft nede i omdrejningerne. Det er væsentligt mere brugbart på gaden end 50hk ekstra ved 6000 omdr. Den eneste måde at lave noget sådant er reelt øget slagvolumen eller trykladning. I min verden giver det i øvrigt ikke mening at bruge penge på en 331" når de samme penge kan give  en 347".

I øvrigt tror jeg du overtænker det der med topstykke størrelse, efter moderne strandard er 351 toppene faktisk for små og dårlige flowende til selv en 289". Det er af samme grund man ser voldsomme effektforøgelser når folk skifter fra standard toppe til nogle moderne aftermarket. Modsat hænger knastvalget meget sammen hvilke topstykker der bruges. Man kan vel sige at knasten bestemmer motoren momentkurve og så skal knasten i øvrigt optimeres op i mod de "flowkurver" toppene har for at  finde de flest mulige kræfter. Smile


Sidst rettet af Stickshifter Tors 02 Apr 2015, 14:18, rettet 1 gang
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Tors 02 Apr 2015, 14:07

Du har helt ret Stickshifter,

Jeg vil gerne have en mere sej motor = fokus på mere moment over et bredt omdrejningsområde og mindre fokus på peak heste ved høje omdrejninger.

Ja, jeg ved godt at de gamle toppe har betydeligt dårligere flow end de moderne, men en 331 med AFR toppe laver faktisk alt for meget power (efter min smag), og så ser den ikke original ud mere. Ja, jeg tænker sikkert alt for meget over de toppe, men de burde kunne fungere OK, og særligt når nu jeg vil køre med Ford jerntoppe fra "dengang"...

Jeg kan godt se hvad du mener med 331 vs 347 - de koster præcist det samme i indkøb. Jeg tænker bare at det er sundt/fornuftigt at bygge lidt "konservativt", og holde rod/stroke ratio på et forsigtigt forhold. Måske er det ikke et problem....måske kan en 347 sagtens holde med de nye kits. Jeg glæder mig til at læse lidt i den nye bog når den kommer.

Men sætter pris på jeres input...det er godt at få noget modspil til alle tankerne Planlægge motor "renovering". 4140651677

Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Rene Andersen Tors 02 Apr 2015, 15:17

Bebob_429 skrev:

Ja, jeg ved godt at de gamle toppe har betydeligt dårligere flow end de moderne, men en 331 med AFR toppe laver faktisk alt for meget power (efter min smag), og så ser den ikke original ud mere.


Vent du bare, mere vil have mere. Og du lyder som en jeg kender ret godt Razz
Men med lidt simpelt maskin og sliber arbejde og noget maling, tror jeg ikke der sådan lige er nogen der ser at der sidder nogen after market toppe på.

Jeg har selv været hele møllen igennem med 260' ern et rigtigt sjovt, lærerigt og til tide frusterende projekt. Men jeg blev måske også lidt "træt" af at ligge på + 4000 rpm før det skete noget.
Og som du ved er jeg også gået væk fra det gamle, og til noget nyre (5.0) og der er ingen der kan se forskel under hjelmen.
Og pønser da også på noget trick flow eller lign. på et tidspunkt Cool
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Rene Andersen Søn 05 Apr 2015, 12:17

Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Søn 05 Apr 2015, 13:46

Rene Andersen skrev:Jeg har selv været hele møllen igennem med 260' ern et rigtigt sjovt, lærerigt og til tide frusterende projekt. Men jeg blev måske også lidt "træt" af at ligge på + 4000 rpm før det skete noget.
Og som du ved er jeg også gået væk fra det gamle, og til noget nyre (5.0) og der er ingen der kan se forskel under hjelmen.
Ja man skal være afklaret med at tabe en anselig mængde mulig trækkraft hvis man går hardcore efter at tingene skal være helt som i 60'erne. Udviklingen har jo ikke stået stille de sidste 50 år. Se bare en original 5.0 HO motor som jo yder minimum det samme som en K-289", HO'en gør det bare meget mere tilbagelænet. En HO er nyere end en K-289, men stadigt snart 30 år gammel i dag. Med de moderne stumper vi har tilgængelige nu om dage, kan man jo faktisk lave en mild gademotor der ydelsesmæssigt er på højde med en hårdt pumpet racermotor fra 60'erne. Man kan også sagtens få det til at ligne noget fra gamle dage, således at kun nørderne kan aflurer at det ikke er "originalt" fra 60'erne. Cool
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Søn 05 Apr 2015, 13:53

Der skal man lige huske at P-toppe kræver special headers, da tændrøret sidder anderledes end på de ældre toppe. Men det er så medvirkende til at de også yder bedre.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Rene Andersen Søn 05 Apr 2015, 19:53

Stickshifter skrev:
Der skal man lige huske at P-toppe kræver special headers, da tændrøret sidder anderledes end på de ældre toppe. Men det er så medvirkende til at de også yder bedre.

Jep Planlægge motor "renovering". 4140651677 man kan jo håbe de headers der er med i prisen er nogen der passer. Har "P" modellen ikke også lidt mindre ventiler? men et bedre flow end ikke "P" toppe?
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Man 06 Apr 2015, 10:29

Rene Andersen skrev:  Har "P" modellen ikke også lidt mindre ventiler? men et bedre flow end ikke "P" toppe?
Tror du har ret i det med ventilernes størrelse. Men da der er meget andet i et topstykke der har indflydelse på flowet ind/ud betyder større ventiler ikke nødvendigvis at motoren yder mere. Har aldrig forsket så dybt i de der forskellige nyere original toppe. Det giver mening for amerikanerne der for små penge har kunnet hente sådanne i fin stand hos den lokale ophugger. Starter man modsat fra 0 og skal (som dansker) købe sig til nogle halvdyre i fin stand eller renovere/modificere nogle gamle slidte toppe får man hurtigt brugt en masse penge på noget der med tuningsøjne er lidt en blindgyde. For et overskueligt ekstra beløb kan man købe noget som lige ud af kassen er meget bedre end de gamle uanset tids- og pengeforbrug ville kunne blive.

Som du selv var inde på, tuning er lidt en virus, mere vil have mere. Så man skal tænke sig godt om, ellers risikere man at skulle bruge penge på de samme ting flere gange. Den billige løsning i starten ender med at blive dyr på lang sigt. Lidt som at renovere et vrag kontra at købe en bil i god stand fra starten.  Smile

Store effektivt arbejdende toppe er i øvrigt ikke lig med at man så får en racermotor, nærmest tværtimod. 302" Boss'en har f.eks kæmpe toppe (og karburator!) sammenlignet med en 289" og sådan en original Boss køre altså i praksis stort set ligeså smooth og økonomisk som en original 289". Chevrolets moderne LS motorer har også voldsomme toppe standard, hvis man sammenligner med sbf'en. Alligevel går de både økonomisk og blidt som et lam. Der er faktisk så meget hul igennem originalt at et af bladene hentede 80 hk på en 5,3LS ved bare at skifte til en lidt frisk knast.  Very Happy



Ps. for Bracket-Kings skyld må vi hellere nævne at en oldschool løsning var at lave sig en wannabe Boss, ved at sætte Cleveland toppe på sin 289 eller 302. pirat
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Rene Andersen Man 06 Apr 2015, 19:20

Nå nu skal vi ikke skræmme bebob helt fra en motorrenovering med gode original dele.
Jeg er stadig stor fan af oldschool performance og har stor respekt for dem der kan det, og dem som vil forsøge det. For en ting er sikkert, der er "ikke bare lige"

Så jeg vil se frem til en bygge tråd der omhandler emnet, og hjælper selvfølgelig gerne det jeg kan med min ringe viden, så bebob bare sæt i gang, det tager minimum et år at få samlet stumper ind.

Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Tirs 07 Apr 2015, 20:12

Very Happy ---> er ikke helt skræmt endnu!

Har fundet denne side, hvor der er foretaget nogle flowmålinger af de forskellige toppe, og helt sikkert, så er 351W toppe ikke de bedste, men jeg føler mig nogenlunde overbevist om, at de godt kan fungere OK....
Ford Muscle

Som jeg også nævnte, så er jeg ikke ude efter 400 hk og et ganske abnormt moment...så skal jeg have ændret hele bilen med subframe connectors, skivebremser og 9" bagtøj....for ikke at snakke om den TKO600 der så også er på listen over ting, jeg ikke ville kunnne leve uden Wink

Men jeg glæder mig nu alligevel til at dykke ned i forskellige bøger og artikler, der måske kan gøre mig mere vidende om emnet - lysten til at vide mere er der i hvert fald.

Men indmaden i motoren bliver ikke nødvendigvis lavet af gamle dele... jeg tænker på Scat eller Eagle rotating assembly. Hvordan er holdbarheden mon på en støbt kontra en smedet krumtap, hvis de ikke bliver maksimalt belastet (fx mange omdrejninger eller trykladning), er en støbt så lige så god?
Jeg er også lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre mht. vippearme. Skal jeg beholde de originale "rail type", og tro på at de er gode nok, når knasten allligevel ikke løfter så meget, under 0.500" - eller skal jeg ofre nogle roller rockers?

Hmmm - der er vist stadig en del at tænke over.

Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Ons 08 Apr 2015, 07:07

Bebob_429 skrev:
Som jeg også nævnte, så er jeg ikke ude efter 400 hk og et ganske abnormt moment...så skal jeg have ændret hele bilen med subframe connectors, skivebremser og 9" bagtøj....for ikke at snakke om den TKO600 der så også er på listen over ting, jeg ikke ville kunnne leve uden Wink

Hvis alt den slags virkeligt var nødvendigt til "normal" kørsel burde min da vist være sprunget i luften for længst. Hvad amerikanerne evt foretager sig med slicks på en selvklæbende racerbane er en helt anden verden.

Mht til om krumbassen skal være støbt eller smedet, så er blokken i begge tilfælde normalvis det svageste led. Dvs i langt de fleste tilfælde dør blokken i en sbf før en støbt krumtap. Hvis man skal have bekymringer om sådan noget skal man dog op i en helt anden tuningsgrad end det du pønser på.

Hvor meget original vippearme kan være med til har jeg ingen ide om, men det er der måske andre der har.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Ons 08 Apr 2015, 15:45

Stickshifter skrev:

Hvis alt den slags virkeligt var nødvendigt til "normal" kørsel burde min da vist være sprunget i luften for længst.....

Mht til om krumbassen skal være støbt eller smedet, så er blokken i begge tilfælde normalvis det svageste led. Dvs i langt de fleste tilfælde dør blokken i en sbf før en støbt krumtap. Hvis man skal have bekymringer om sådan noget skal man dog op i en helt anden tuningsgrad end det du pønser på.

Godt at høre at Mustanger godt kan holde til "normal frisk kørsel" uden at flå sig selv fra hinanden....ikke at jeg lige i morgen regner med at udfordre grænserne helt ud over kanten.

Jeg var lidt i tvivl om støbt krumtap måske også var = dårlig kvalitet. Og at smedet dermed var = god kvalitet. Jeg kan se at de forskellige producenter skriver ca. maks effekt på deres kits fx 450 HP eller 600 HP eller mere. Udfra et "effektsyn" så er de billlige kits reelt tilstrækkelige til mit behov, men er der mon noget holdbarhed vundet ved at købe et af de dyrere?

Ja, det ville være fedt, hvis nogen kan sige lidt pro/cons om vippearme stock vs rulle.
Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af John Ons 08 Apr 2015, 17:29

Hej Bebob, eller kan man tillade sig bare at skrive B, for nu er det jo gået op for mig hvem du rent faktisk er Very Happy Planlægge motor "renovering". 4140651677

Nå, men uanset, så velkommen Planlægge motor "renovering". 4140651677

Inden jeg byder ind med noget som helst, vil jeg spørge dig om, ikke dine evner, for de fejler nok ikke noget, men mere om du har mulighed for - og mod på, at stå med en motorrenovering selv, altså med undtagelse af evt. maskinarbejde?



John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Stickshifter Ons 08 Apr 2015, 17:46

Kan ikke mindes at have hørt eller læst om holdbarhedsmæssige problemer med hverken Scat eller Eagle stumper, højst folk der ikke var tilfredse med tolerancerne på maskinbearbejdningen. At nogen evt så har haft problemer for 10 år siden er jo så heller ikke det samme som at problemet så stadigt findes i dag, ja eller den omvendte problematik.

Tror du skal tage evt max holdbarhedsopgivelser som værende meget konservative, vi snakker jo USA hvor fimaer er nød til at tage forbehold for alt, hvis de skal undgå retsager om erstatninger for de mest tossede ting.

Apropos holdbarheld så linkede du tidligere til FordMuscle. Deres gamle projektbil kørte med en T5 i en af de svage udgaver og en 8". Begge dele overlevede en frisk 331" på en limet drag bane med slicks, dvs med bid til at starte med 4000-5000 omdr når koblingen  blev sluppet. Langtids erfaringen med det, var at de opgraderede selve akslerne til nogle stærkere eftermarket, da de kunne se at de originale begyndte at vride ude i enden, hvilket vil ende med at de knækker. Først da der blev sat kompressor på 331'eren blev gearkasse og bagaksel opgraderet ydeligere.

Hvis jeg ikke tager fejl er det mindre tallet af gearkasser og bagaksler der dør pga mængden af motorkraft, De dør i stedet pga shock belastninger, fra fuldgas starter, hoppende baghjul, forsøg på powershift (gearskift ud at slippe speederen) osv. Et eller andet sted her i forum er der et billed af en skotsk hotrod som letter forhjul. Drivkraften er en 347" med kompressor som giver knapt 600 hk.... bagakslen er en 8"! Very Happy ...er det ikke også noget om at Stoltze køre med et 8" på den gamle baneracer?

Med hensyn til vippearmene er skru-i studs i hvert fald et must, De alm bliver ikke siddende på plads med stammere fjedre. Der ud over skal man vel sikre sig at de vippearme man vil bruge har tilstrækkeligt frigang alle steder til de øgede bevægelser en skrappere knast vil give.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Bebob_429 Ons 08 Apr 2015, 21:21

John skrev:Hej Bebob, eller kan man tillade sig bare at skrive B,

Inden jeg byder ind med noget som helst, vil jeg spørge dig om, ikke dine evner, for de fejler nok ikke noget, men mere om du har mulighed for -  og mod på, at stå med en motorrenovering selv, altså med undtagelse af evt. maskinarbejde?

Hej John,

Jov da - B virker også fint. Og tak - jeg er meget glad for at må få lov til at kigge med - jeg sætter stor pris på jeres detaljerede indlæg og store passion for bilerne. Fx har jeg stadig ikke kunnet slippe de mystiske to-delte bremseskiver af tankerne.... hvad er det for nogle - og at jeg så ikke kan finde ud af det er stærkt frustrerende - okay et side spring.

Jeg tænkte, at med tanke på hvad der ofte skrives og beskrives herinde, var bedst at skrive under et andet end mit ikke helt så almindeligt forekommende navn...det er sgu for let at blive "genkendt" af nogen, der ikke skulle høre lige den historie.

Selvom jeg tidligere har diskuteret emnet på MCD-siden, så har jeg absolut intet imod at køre med noget der er på kant med "reglerne", så længe det er lavet ordentligt. Jeg vil bare vide hvornår jeg overtræder grænsen.... det har jeg efterhånden lært udenad - "Man har allerede overtrådt grænsen når man drejer nøglen". Men jeg vil ikke ud i en situation, hvor jeg ikke tør køre i min bil af frygt for at der pludselig står en fra SKAT, der vil se ned under hjelmen...og så er helvede løs. Altså skal det se mest muligt jomfrueligt og kedeligt ud - Ford Blue er en smuk farve.
Da jeg var dreng kom jeg relativt ofte med min far på Jyllandsringen i starten af 1980'erne, hvor den slags desværre ikke var et særsyn...til sidst turde han heller ikke køre i sin egen beige Escort MK2 1.3 DL (med trimmet RS2000 motor) Den var ellers fin Planlægge motor "renovering". 4140651677

Til dit spørgsmål:
1) Jeg er jo ikke mekaniker, så jeg bliver nødt til at forberede mig meget mere grundigt end en ordentlig uddannet, og så tager det bare længere tid. Jeg forsøger at forberede mig grundigt, og det går i nogen grad udover jer....dumme spørgsmål - sorry. Og der er "lærepenge" forbundet med det...engang imellem fucker jeg noget op Embarassed
2) Jeg har en nabo som har tilbudt mig husly i sit værksted til at skrue en motor sammen - han er selv til engelske racere, og synes sådan en Mustang er noget at en ordentlig basse. Så planen var lidt at pille motoren ud - stille Mustangen væk for vinteren. Lave motor, adskille og om ikke andet delvist samle... Det ser ikke helt nemt ud at samle en motor fra en "tom blok", og det kræver en del specialviden, som jeg nok ikke lige kan komme i nærheden af - desværre.
3) Jeg har fra en anden ven/bekendtskab fået tilbud om at få lavet maskinarbejdet gennem hans firma, så timeprisen bliver en helt anden.... Det lyder jo godt nok, men hvad det giver på bundlinjen har jeg endnu ikke turdet tænke på.

Jeg vil gerne lave min egen motor...det ser ud til at være den originale, og hvis den ikke er boret for meget eller på anden måde ødelagt, så vil jeg bruge den. Hvis den bliver dømt helt stendød, så bliver det en roller block der kommer i.

Forøvrigt fedt nok at et 8" bagtøj godt kan holde til nogle kræfter... så er der ingen grund til at slæbe rundt på alt den unødige vægt. Læste godt nok at Stoltzes racer kører med 8" bagtøj, og den bliver da brugt godt og grundigt Planlægge motor "renovering". 4140651677

Nå ja - og når jeg tager fejl og hjernen er stået helt, så fortæl mig det.... det er meget lettere sådan.

God aften til jer
Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Glyptal 1201 emalje??

Indlæg af Bebob_429 Ons 25 Nov 2015, 18:46

Hej alle sammen,

Er kommet lidt videre med mit motorprojekt siden sidst. Jeg har efterhånden fået skaffet de nødvendige dele til motoren. Faktisk har jeg fundet denne artikel fra 2007, hvor de (MCE engines) bygger en motor, som er næsten magen til:

MCE 331 engine

I artiklen bruger de GLYPTAL 1201 emalje til at forsegle motoren indeni. Det er en emalje der tåler syre, olie og andre kemikalier.

Er der nogen der ved, om jeg kan købe et tilsvarende produkt i Danmark? eller er jeg nødsaget til at skaffe det hjem fra USA?

Dbh
Bebob
Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Planlægge motor "renovering". Empty Sv: Planlægge motor "renovering".

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum