Skruesæsonen er startet!

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Tirs 05 apr 2016, 18:11

Man skal jo lære af sine fejl! Så for at undgå at have en lettere adskildt bil hængende på liften i flere måneder og bare samle støv pga dovenskab, har jeg i år rykket starten på vinterskruning til sidst på vinteren! Laughing

Da jeg jo nærmest er kommet til finpudsnings-stadiet har jeg valgt at give forhjulsophænget et eftersyn. Inspirationen kom da jeg læste en kommentar fra ham Mike Maier om at han havde oplevet racere med dårlig selvopretning hvor årsagen viste sig at være bærekugler som gik unormalt stamt. Så nu vil jeg gennemgår de forskellig led enkeltvis incl ny opsmøring. Jeg er kun lige begyndt, men har sådan set allerede fundet den første "fejl". Ja den her øverste bærearm går i hvert fald overraskende stramt i de inderste led, det må absolut kunne optimeres mærkbart.  scratch




I øvrigt må alderen være begyndt at trykke for jeg har den her gang valgt at bruge en "rigtig" fjederpresser til afmontering, i stedet for de tidligere lettere nervepirrende improviserede metoder. Dog er det lidt mod mine principper  at bruge penge på værktøj der kan gå år i mellem jeg skal bruge og så må man jo opfinde. Lidt gammelt jern fra bunken incl et stykke vandrør og en overskuds stump fra naboens træterasse, samt dele fra en helt billig fjederpresser som alligevel hang på værktøjtavlen så er den klaret. jocolor

avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by John on Ons 06 apr 2016, 17:33

Spændende om du så når på vejen i år lol!

Glæder mig til at følge dit arbejde og ikke mindst de overraskelser der altid følger med i kølvandet, tænker her på selvopfundet special-værktøjer

Skal øverste bærerarm ikke være lidt stram? Mener bare at det vel er okay, hvis den lige netop kan holde sig selv oppe og ikke falder ned selv ved sin egenvægt.

Også super med de gode billeder. Gør det hele meget mere forståeligt.... cheers Very Happy
avatar
John

Antal indlæg : 472
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Ons 06 apr 2016, 19:57

John skrev:
Skal øverste bærerarm ikke være lidt stram? Mener bare at det vel er okay, hvis den lige netop kan holde sig selv oppe og ikke falder ned selv ved sin egenvægt.
"Lige holde sig selv oppe" brugt som beskrivelse af den på biledet må nok betegnes som en kraftig underdrivelse. Jeg vil nærmere betegne det som at den gik pænt stramt. Hvilket jeg så nu i dag nok har konstateret grunden til, nemlig at den ene "møtrik" sad skævt. Det er lykkedes den at kværne gevindet i selve bærearmen. Ja de sku' åbenbart have haft en svejseklat som mange anbefaler, men det er jo ikke lige det man forventer skulle være nødvendigt når man køber en komplet ny bærearm. Rolling Eyes Løsningen bliver vist at give den en seriøs svejseklat og se hvor længe det så holder. Selve armen er jo sådan set alligevel kaput.

Med hensyn til stramhed så må ønsket gå mod så let rørlighed som muligt. De kan med tålmodighed faktisk finjusteres til at gå meget let, hvilket jeg har læste også var et oldschool racer trick. Nu om dage bruger de vist rullelejer og lignende i stedet. De gamle Trans-Am racere kørte i nogle tilfælde også med bærekugler der direkte kunne justeres i stramhed. Mener det var nogen MOOG lavede.

...når man så alligevel er ved at fin-nuldre med at få akslen til at gå så let som muligt, så kan man lige samtidigt justere den lidt forskudt sideværts og ad den vej få lidt ekstra caster. Cool
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by John on Ons 06 apr 2016, 20:59

Forstår godt hvis du låser omløberen med svejsning nu hvor den er gået skævt. Ved også at mange anbefaler det samme, endda med helt nye bærerarme.

Jeg har aldrig selv brugt svejsning, men derimod altid Loctite gevindsikring med godt resultat efterfølgende.

Ligeledes har jeg altid skåret et meget smalt spor i akslen, for bedre smørring. Måske indbildning, men efter jeg begyndte med denne metode, har jeg haft meget nemmere ved at få fordelt fedtet. Før følte jeg at det i nogle tilfælde var noget nær umuligt i det hele taget, at få fedt ind hvor det faktisk skulle gøre gavn.

Til dit sidste vedr. mere caster, så er idéen god, men det er desværre bare ikke altid, at der er plads i tårnet, til meget mere end en enkelt mm, hvis der i det hele taget er plads, når man gerne vil beholde smøreniplerne. Det ser dog ud til du godt kan hente lidt, hvis billedet af dit tårn ikke snyder... Smile
avatar
John

Antal indlæg : 472
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Lør 09 apr 2016, 19:01

Ja tingene foregår tit i et lidt sindigt tempo her på matriklen. Men nu er første side samlet igen og tyngdekraften har fået magten over øverste bærearm. Den falder nu som en sten hvis ikke noget holder den oppe. Øverste bærekugle blev heller ikke ligefrem strammere af en fedt ombytning, kombineret med en god omgang motion.

Det er som nogen skriver i øvrigt begrænset hvor meget man reelt kan forskyde bærearmen på akslen, for den er jo faktisk overraskende kort. Den store 6-kantede del udvendigt på bærearmen er stort set tom når tingene er samlet.

I morgen startet arbejdet med den anden side, det sikkert går hurtigere nu jeg har øvet mig. Efterfølgende må jeg hellere pakke mit fine "moderne" sporing sæt ud og tjekke om der skal nulres lidt med sporingen. geek
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Søn 10 apr 2016, 18:45

Det sådan set rart nok når det viser sig at man ikke skiller noget ad forgæves. Bærekuglen i den anden øverste bærearm gik godt nærmest bedre end det jeg fik den til i modsatte side, Men selve bærearmen gik stort set lige så stramt op og ned. Her var der dog ingen døde gevind, men nogen have åbenbart valgt at det sikkert fungerede bedst når det var samlet så at bærearmen var godt klemt sammen. At Marty Feldman's asiatiske halvbror så har være med til fremstillingen fik det næppe til at gå mindre stramt. Når man monterede akslen i den ene side havde man måske forventet at den i den anden ende bare ramte nogenlunde midt i det modsatte store hul .......  næ den sad såmænd så skævt at den ligefrem klemte mod kanten. cheers

Nå så der er noget at nulre med i morgen. Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Ons 13 apr 2016, 17:54

Det er vist tid til nogle mellemresultater......

Måtte lige opfinde en måde at kontrollere om det antikvariske Dunlop udstyr nu også målte rigtigt. Men et par "testopstillinger" hvor det digitale vaterpas var enig fjernede ligesom den tvivl. Årsagen til tvivlen var jeg målte det til 10 grader caster i den ene side og 11 grader i den anden! Hvem var det der påstår man ikke kan lave ret meget positiv caster på en gammel Mustang?? Laughing

Muligvis har mine tidligere "tryl'rede" strut arme givet mere end forventet. Undre mig bare fordi den ved sidste sporing på et nyere udstyr da vist viste mere forventelige 4 grader caster. scratch

Camber var ½ grad i den ene side og 0 i den anden. Så nu skal jeg lige bestemme mig til hvad der er målet og så meget værre.. samle energi til at rode med sims bag bærearmen. Det er jo ikke lige verdens mest bruger venlig konstruktion. Slet ikke når der sidder headers  på motoren.   pale
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Tors 14 apr 2016, 21:27

Canned Heat's "On the road again" må være passende her....  Cool

Har i hvert fald benyttet det gode vejr til en kort testtur som også gav mulighed for 38L frisk 95 oktan i tanken. Ramte som et forsøg ca 9 grader caster og ½ grad camber i begge sider og det kører vist ikke helt dumt i betragtning at jeg stadig ikke har kontrolleret toe.

Fik også opklaret hvor den mystisk tik lyd der var opstået ved hårdere opbremsning kom fra. Ved et rent tilfælde opdagede jeg at at den ene kaliber med bremset hjul forsøgte at følge med rundt når man tog fat i hjulet. En efterspænding ( i begge sider) af boltene der holder kaliber-beslaget på spindlen kurerede dette. Det må være et tegn på at man nok har varet lidt for omhyggelig med at male de løse dele. Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Man 20 mar 2017, 19:20

Det må da give fra lean- og djøf-myndighederne at jeg har fået gang i vinderskrueriet i hvert fald 14 dage tidligere end sidste år.  Hvor mange procents årlig forbedring mon der er forventningen inden for det område? Very Happy

Har en håndskrevet liste på mere end 10 punkter af ting der "burde" laves på vognen liggende, men er startet ud med det nok største projekt, nemlig et forsøg på optimering at koblingpedalens virkemåde.

Efter en del efterforskning på nettet fandt jeg ud af at '93 Mustang Cobra modellen havde sin helt egen specielle trykplade som faktisk var lettere at trykke end selv den almindelige Mustang. Det var en trykplade Ford havde hentet hos Centerforce. Så der er blevet indkøbt det der burde være den korrekte erstatning fra Centerforce. Jeg turde ikke satse på at Ford stadig putter denne one-year only specialitet i deres egne reservedelskasser.
Den modtagne har i øvrigt så mange fysiske ligheder med den gamle fra Ford Racing der blev pillet ud, at jeg er rimeligt sikker på den trods manglen på mærker er fremstillet hos Valeo ligesom Forden.

Yderligere efterforskning i dag af det adskilte, viste at jeg er indehaver af to gafler til udtrykkerlejet som er ens ...ja det troede jeg da. For de er ens at se på og har samme totallængde, men et nærkik afslørede at der er 5 mm forskel på placeningen af punktet i midten de vipper over. Den er der sad i bilen var den mindst slidte, men det er så samtidigt også den af de to som trykker mest ved siden af center på udtrykkerlejet, hvilket jo næppe ligefrem får tingene til af gå lettere.  geek

avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Tirs 21 mar 2017, 12:09

Hvor man bare kommer til at elske Ford ingeniørernes små julelege. Very Happy

avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Ons 22 mar 2017, 18:13

Er i en tænke/måle/kløsiginakken periode, for gaflens arbejdsområde (og dermed vinkler) går i mod min sunde fornuft og tilsyneladende også alt man kan finde på nettet om den slags. Det kan da ikke passe at Ford har lavet det sådan? scratch
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Søn 26 mar 2017, 16:27

Sku' man her i en vist lidt sen søndags-frokortpause lige opdaterer med at førstehånds indtrykket er at koblingsprojektet vist har været både arbejdet og pengene værd. Med det forbehold at bilen ikke har været af liften endnu. Men umiddelbart er pedalen mærkbart lettere trådt end før og helt uden nykker.  

Efter noget  scratch  kom jeg frem til eneste måde at løse gåden vist var at lave tingene som jeg mente det burde fungere og så sætte gearkassen i bilen igen og træde på pedalen. I værste fald var det spildt arbejde.

Jeg renoverede den slidte gaffel der passede bedre i målene og brugte bagpladen fra et gammelt defekt udtrykkerleje til at lave en ny "lejeholder". Dette gav to ændringer, for det første at gaflen fik det jeg mener er en mere optimal arbejdsvinkel, samt at jeg nu kører med samme moderne udtrykkerleje som bl.a fox-mustangerne. Det nye leje skubbes i (og sidder stramt) en U-bøjle der er svejst på den gamle bagplade. Det har givet godt 1,5 cm større afstand mellem lejets forside og gaflens arbejdspunkt.

avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Stickshifter on Fre 31 mar 2017, 18:45

Så fik jeg mig snøvlet til at samle det sidste, justeret tingene og fik kørt en testtur (perfekt timning mht vejret! Very Happy ) og den nye finpudsede kobling er sørme ikk' så ringe, for nu at sige det på jævn jysk! king
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Skruesæsonen er startet!

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum