Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Vakuum avancering

3 deltagere

Go down

Vakuum avancering Empty Vakuum avancering

Indlæg af Stickshifter Man 09 Maj 2016, 22:53

Er der nogen der er stødt på noget genialt how-to læsestof ang. vakuum avanceringen, specielt i retning af hvad der er "optimale" antal grader.

Man kan nemlig åbenbart få for mange grader. Min motor har i lange tider haft tendens til ujævn gang ved helt jævn fart lige omkring 2000 omdr. Det kan ligeledes opleves i frigear ved samme omdr. Nogle gange svagt, andre gange meget tydeligt. Det mindste man gav gas eller slap speederen forsvandt det og det kunne tilsyneladende dæmpes noget ved at køre blandingen til den fede side. Hiver man vakuum avanceringen helt fra forsvinder det fuldstændigt har jeg nu fundet ud af. Vakuum avanceringen er justerbar på min fordeler så det er jo bare at skrue. Men der er jo ingen grund til at gå i gang med at opfinde den dybe tallerken, hvis nogle kloge ord kunne dreje kompasset i den rigtige retning.  Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Tirs 10 Maj 2016, 08:49

Var der ikke engang en klog mand (ej ironisk) på det gode gamle Smallblock som lavede en længere teknisk udredning omkring tændingsavancering, mener han kørte AMX.

Ellers har du vel næsten selv givet svaret Idea  - hvis den går ujævnt har du lidt for høj tænding ved det pågældende omdrejningstal/belastning, men er ellers meget tæt på den optimale avancering hvad angår bedst og mest økonomisk forbrænding ved cruise hastighed, og det er jo i princippet det eneste man bruger vacum avanceringen til - at hive tændingen så højt op som muligt under lav belastning for bedre forbrænding af den forholdsvis dårlige cylinderfyldning, dvs på grænsen til ujævn motorgang og uden at motoren pinger ved acceleration.

Og hvis det lyder nemt og ligetil, kan jeg jo spørge mig selv hvorfor jeg efter så mange år med samme motor nu er på nippet til helt at opgive og afmontere vacum klokken, så jeg lytter ivrigt med her Very Happy
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Tirs 10 Maj 2016, 09:20

Mr Gofastforless' meget simple udlægning af vacum justering:

Once you have the mechanical advance setup to give you the most power, and no pinging, at WOT then you should setup the vacuum advance. A stock vacuum advance will pull in 20° or more. If your car is pinging or running rough after hooking up your vacuum advance then you need to turn it down. Most vacuum canisters are adjusted by sticking an allen wrench in the vacuum tube. Turning the wrench counterclockwise will reduce the timing. Just turn it down a bit at a time until the problem goes away. I had to turn my vacuum advance down until it only pulled in 5°.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Stickshifter Tirs 10 Maj 2016, 11:21

Problemet bliver jo sikkert forstærket af at en "performance" fordeler som min har en ret kvik mekanisk avancering. Et hurtigt tjek ligner at den ved 2000 omdr allerede har rykket 20 grader på mekanikken, dvs der er jeg så allerede på godt 30 grader total plus vakuum. Skal lige have mærket min svingningsdæmper noget bedre op så det er lettere at se præcist.

Lige det med vakuum avancering har jeg vist aldrig rigtigt arbejdet med eller kloget i. Så det kunne være rart med med nogle tommelfingerregler baseret på erfaring, ligesom vi har på den mekansike del af tændingsavanceringen. 0 til nogle og 20 grader er jo et ret stort område at lege med.

Jeg husker skam også Mr Javelin-guro inde på Smallblock, det var vist også han der skrev alle de tekniske sider de tidligere havde liggende. Han virkede rimeligt velfunderet i det tekniske. Vakuum avancering 4140651677
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Tors 12 Maj 2016, 10:44

Tror faktisk ikke vi kommer meget nærmere en tommelfingerregel... den mekaniske avancerings kurve er i den perfekte verden justeret optimal i forhold til fuld belastning ved ethvert omdrejningstal, vacuum klokkens eneste formål er egentlig "bare" at tilføre så meget ekstra avancering som muligt i alle øvrige driftssituationer hvor cylinderfyldningen er mindre  end optimal.
Hvor mange ekstra grader man kan tilføre, tror jeg ikke vi kan finde noget generelt om, det må være helt individuelt, og afhængig af 100 faktorer omkring motoren og bilen, benzin osv. men optimalt er normalt et par grader under tændingsbanken ved acceleration og fejltænding/ujævn motorgang ved jævn hastighed - hvilket jo lyder enkelt, og osse er det på en original motor med masser af vacuum i tomgang hvor de to systemer kan arbejde sammen i skøn forenig, men på en gammeldaws tunet motor med skrap knast og nærmest ikke eksisterende vacuum i tomgang skiftende til oseaner af vacuum i det høje register, bliver det lidt af en kunst at finde balancen mellem en god vacuum avancering hvor der er brug for den, og alt for meget avancering i det høje register hvor den mekaniske avancering er tråd fuldt ind, og har man så oven i en forventning om at der osse skal trækkes i vacuum avanceringen i tomgang, bliver det hele meget svært, syntes jeg - og det hele bliver ikke ligefrem nemmere af at jeg kører med 16 graders grundtænding bom
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Stickshifter Tors 12 Maj 2016, 12:15

Har ikke lige selv endnu haft tid til at forske videre i emnet. Det arbejde tager sgu alt for meget af ens fritid.

Tommelfingerregler har man jo til så meget og det kan jo bl.a bruges til at finde et godt udgangspunkt at justere ud fra. Det kan også fortælle at man muligvis er i gang med at "løse" et problem ved at misjustere noget som reelt ikke er årsagen til problemet. Så det ville være fedt med nogle erfarne input om at på sådan en motor er f.eks 40 grader totalt normalt ok og 50 grader hvis ......

I øvrigt Bracket, skriv nu noget moderne computer tændings-styring på julegaveønskelisten. Så kan du finjustere og trimme tændingskurven i en grad der få din gamle strømfordeler til at ligne noget der er designet til en Ford T! Laughing
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Tors 12 Maj 2016, 13:26

Nix nej, jeg arbejder med det skidt hele dagen, software der styrer elektronik som styrer mekanik!Evil or Very Mad - Mustangen forbliver ren mekanisk og 100% styret af fysikkens naturlove Very Happy
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Tors 12 Maj 2016, 15:31

Ikke så aktuelt i forhold til tråden, men jeg er helt pjattet med Fords literatur fra 60'erne og deres enkle og ligetil måde at forklare tingene på Vakuum avancering 4140651677

Vakuum avancering 2e2j9dl
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Stickshifter Tors 12 Maj 2016, 22:52

King of Bracket skrev:Ikke så aktuelt i forhold til tråden....
Helt off-topic er det nu faktisk ikke, for mit problem er vel åbenbart netop en hurtig mekanisk avancering sammen med en høj vakuum avancering. Smile

Fik lige en tanke om at det måske kunne være givtigt at spejde i retning af 5.0 rockerne. At det kunne bruges til et eller andet hvis man kunne opdrive nogle tændingskurver fra nogle SBF indsprut-motorer der evt havde fået et "tune" af motorstyringen. geek
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Fre 13 Maj 2016, 10:51

Her en justerings vejledningen til den gamle type Autolite vacuum klokke med tilhørende symptom beskrivelser der vist passer meget godt Smile
Bemærk at det ikke omtales som for meget vacuum avancering, men for hurtig vacuum avancering.

Vakuum avancering 289kci1
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af King of Bracket Fre 13 Maj 2016, 14:32

Meget On topic, men nok ikke nødvendigvis direkte sammenligneligt med vores benzin.

"The vacuum advance needed, once the mechanical advance has been optimized for the engine and fuel, is lower than an engine used in the days of leaded gasoline. The 52-54 degree total advance limit (initial + mechanical + vacuum) most tuners used for a typical V8 engine back in the leaded gasoline days is  too much advance for the today’s reformulated gasoline burn characteristics.
When total ignition-timing advance exceeds 48-50 degrees, we often see the engine misfire rate increase and/or the combustion chamber temperatures increase with the reformulated gasoline available in California, but this may differ with the blend of gasoline you have in your area."

Interessant nok siger artiklen osse at nutidens benzin kræver mere og hurtigere mekanisk avancering i forhold til 50-70'ernes benzin:

http://www.enginebuildermag.com/2008/03/old-iron-tuning-a-carbureted-engine/
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Stickshifter Fre 13 Maj 2016, 23:20

Det ender med jeg slet ikke selv behøver at støvsøge nettet, når du sådan begynder at ryste guldkorn ud af ærmet. Vakuum avancering 4140651677

Hurtig mekanisk avancering tro jeg uden endnu at have fået kikket ordenligt efter at jeg har. Det lignede i hvert fald at den allerede ved 2000 omdr kun var ganske få grader fra max mekanisk avancering.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Rene Andersen Tirs 17 Maj 2016, 08:26

[quote="Stickshifter"]der Min motor har i lange tider haft tendens til ujævn gang ved helt jævn fart lige omkring 2000 omdr. Det kan ligeledes opleves i frigear ved samme omdr. Nogle gange svagt, andre gange meget tydeligt. Det mindste man gav gas eller slap speederen forsvandt det quote]


Interresant læsning i denne tråd.
Efter vinterens topstykke skift, havde jeg de samme symptomer du beskriver her. Samt at den kunne tøve lidt når den fik gas.
Jeg har ikke selv rodet med det, men sendt den til kyndige folk.

Til at begynde med fik alt foer lidt benzin, så Hollyen måtte igennem en del justeringer hvor dden fik en anden power valve, større hoveddyser, og større accelrationspump dyse.
Alt dette hjalp på den tøven der var ved lidt tung fod.

men den ujævne motorgang ved jævn cruise fart, var derimod noget tricky at fjerne. På trods af at der allerede var strammere fjedre i strømfordeleren, avancerede den alt for meget, og for tidligt.
Dette blev afhjulpet med at forhindre den i at avancere så meget i strømfordeleren med en lille svejse klat mener jeg.

I øvrigt har jeg 15hg ved jævn cruise fart, og den kan komme helt op på 19-20hg.


Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Stickshifter Tirs 17 Maj 2016, 10:24

Rene Andersen skrev:
I øvrigt har jeg 15hg ved jævn cruise fart, og den kan komme helt op på 19-20hg.
Min er vist tæt på det samme. Har skruet ned for vakuum-avanceringen så den nu har omkring 40 grader avancering totalt (målt i frigear) ved de 2000 omdr. Samtidigt er blandingen ved cruise gjort noget magere og det gå den tilsyneladende helt jævnt med. Så når indsprøjtning lige har haft lidt tid at tænke sig om (selvjusteringen), vil jeg gradvist prøve at skrue op for vakuum avanceringen igen og se hvor hvor meget den kan tåle før den begynder at hoste.

En årsag er jo sikkert at moderne toppe har en hurtigere og mere effektiv forbrænding, hvorfor de arbejder bedst med lidt mindre avancering end der var standarden for en menneskealder siden. Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Vakuum avancering Empty Sv: Vakuum avancering

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum