Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
3 deltagere
Side 1 af 1
Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Hvad gik galt, aner det ikke, for ud af den blå luft, begyndte en ellers velkørende 289'er at tikke fælt fra 7. indsugningsknast/løfter.
Ikke så meget gætteri, nedslidt løfter/knast og en hurtig afmontering.
Jeg fik travlt, det var sidste søndag hvor det sidste skulle finpudses, så bilen kunne køre trackday på Knutstorp 2. pinsedag.
Held i uheld, så havde jeg jo en gammel kendt knast liggende, samt et sæt nye hydrauliske løftere fra andet kit. Nu må vi se om det kan spille sammen, for tid har der godt nok ikke været meget til overs af, har jo et hverdagsjob som også skal passes.
Kort fortalt for nu, så blev knast med følgeskab monteret fredag og indkøring lørdag, som gik lige efter bogen. I dag er det søndag, der skal pakkes og så er det ellers tidligt op mandag morgen og afsted til Knutten....... følger op hvis optimismen stadig er til stede efter en hel dag på Knutten
Isky 280 Mega cam:
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Indkørt med succes - 2250 ondr. konstant 19,5 hg vac
[img][/img]
Ikke så meget gætteri, nedslidt løfter/knast og en hurtig afmontering.
Jeg fik travlt, det var sidste søndag hvor det sidste skulle finpudses, så bilen kunne køre trackday på Knutstorp 2. pinsedag.
Held i uheld, så havde jeg jo en gammel kendt knast liggende, samt et sæt nye hydrauliske løftere fra andet kit. Nu må vi se om det kan spille sammen, for tid har der godt nok ikke været meget til overs af, har jo et hverdagsjob som også skal passes.
Kort fortalt for nu, så blev knast med følgeskab monteret fredag og indkøring lørdag, som gik lige efter bogen. I dag er det søndag, der skal pakkes og så er det ellers tidligt op mandag morgen og afsted til Knutten....... følger op hvis optimismen stadig er til stede efter en hel dag på Knutten
Isky 280 Mega cam:
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Indkørt med succes - 2250 ondr. konstant 19,5 hg vac
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
intet nyt er godt nyt... Håber vi!
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Dette billed har nogen taget på knutten i mandags.......King of Bracket skrev:intet nyt er godt nyt... Håber vi!
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Umiddelbart ser den ikke ud til at være i frigear
Gad vide om den krage der har hægtet sig fast på taget vil dele sin synsvinkel med os
Gad vide om den krage der har hægtet sig fast på taget vil dele sin synsvinkel med os
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
[img][/img]
Jeg har ikke glemt jer og det gik over alt forventning
Følger op lige så snart jeg får mulighed, det lover jeg, men har lidt småtravlt med andre gøremål lige nu.....
Jeg har ikke glemt jer og det gik over alt forventning
Følger op lige så snart jeg får mulighed, det lover jeg, men har lidt småtravlt med andre gøremål lige nu.....
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Nu er der så gået en rum tid, tæt på 14 dage siden jeg stod lidt stresset og ikke vidste hvad vej vinden blæste og havde jeg nu haft en elefants hukommelse, var det ikke noget problem at sammenfatte en hurtig lille historie over et par dages hændelsesforløb.
Det har jeg så ikke, langt fra, men nu har jeg vist fået lovet at følge op, så det vil jeg forsøge at holde, det bedste jeg har lært
Jeg skrev kort om en pludselig død for min knast, en ellers velkørende no name som det endnu ikke er lykkedes mig at finde data på nogle steder. Ingen har tilsyneladende ville lægge navn til den, kun et sekscifret nummer fra grinderen er det blevet til.
Fik vist skrevet tidligere at det var 7. insugningsknast. Det passer så ikke, det var 8. indsugningsknast der pludselig manglede rundt regnet 1mm i følge skydelæreren.
Hvordan dette fænomen pludselig opstår, det står stadig hen i det uvisse og forbliver nok en af disse oplevelser som nok bliver lagt i skuffen for uafklaret sager.
Isoleret set, ville en død knast ikke volde de store problemer, men en død knast kort tid før en bil skal ud og præstere, er ikke det rene sjov. Jeg stod 72km hjemmefra, havde pendlet til og fra Sorø flere gange og stod så søndag eftermiddag og skulle finde en løsning på et problem som trods alt kostede lidt arbejde og ikke mindst nogle friske reservedele.
Jeg kunne ikke nå at få noget hjem fra USA, tanken gik så hurtigt i retning af, hvad havde jeg selv liggende i gemmerne.
Det var så her jeg erindrede, at jeg vist for nogle år siden havde købt en Isky knast af Stickshifter. Faktisk købte jeg to, men den ene var for længst sat i en historisk racer og den anden lå heldigvis stadig hjemme i kassen.
Så var der løftere. Her slog det mig, at jeg vist også her havde købt et komplet knastkit for flere år siden og jeg var rimelig sikker på at det også var hydraulisk, ligesom Iskyknasten fra Stickshifter.
Jeg fandt begge dele og manglede nu en pakning og med lidt held, at finde et bedre og mere stramt knastkædekit. Nogle kan måske huske hvor slattent det nyt kit var, som jeg skiftede sidste gang jeg arbejde på motoren.
Selv havde jeg kit til late models, men intet til early, med one piece eccentric.
Var forbi Trimo, som desværre ikke havde andet end late models, men jeg fik lov til at tage det med for at forsøge et match da jeg fornemmede at kæden var identisk med den jeg i forvejen havde på. Måske den ville være lidt kortere, så jeg kunne løse problemet ved at skifte kæden alene.
Kæden passede, men det ændrede ikke meget. Den forblev meget løs, så jeg så ingen ide i at give 750,- for kittet og det er nu afleveret tilbage. Tak til Trimo for altid god service.
Konklusionen på den slappe kæde må være, at det ikke bare er kæden der er noget juks, knasthjulet er ligeledes uden for tollerance, så fik jeg lært det.
Nu inden det bliver for omfattende og måske lidt småkedeligt, smider jeg lige et par billeder op af den ødelagte knast og fortsætter så i nyt replay.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Det har jeg så ikke, langt fra, men nu har jeg vist fået lovet at følge op, så det vil jeg forsøge at holde, det bedste jeg har lært
Jeg skrev kort om en pludselig død for min knast, en ellers velkørende no name som det endnu ikke er lykkedes mig at finde data på nogle steder. Ingen har tilsyneladende ville lægge navn til den, kun et sekscifret nummer fra grinderen er det blevet til.
Fik vist skrevet tidligere at det var 7. insugningsknast. Det passer så ikke, det var 8. indsugningsknast der pludselig manglede rundt regnet 1mm i følge skydelæreren.
Hvordan dette fænomen pludselig opstår, det står stadig hen i det uvisse og forbliver nok en af disse oplevelser som nok bliver lagt i skuffen for uafklaret sager.
Isoleret set, ville en død knast ikke volde de store problemer, men en død knast kort tid før en bil skal ud og præstere, er ikke det rene sjov. Jeg stod 72km hjemmefra, havde pendlet til og fra Sorø flere gange og stod så søndag eftermiddag og skulle finde en løsning på et problem som trods alt kostede lidt arbejde og ikke mindst nogle friske reservedele.
Jeg kunne ikke nå at få noget hjem fra USA, tanken gik så hurtigt i retning af, hvad havde jeg selv liggende i gemmerne.
Det var så her jeg erindrede, at jeg vist for nogle år siden havde købt en Isky knast af Stickshifter. Faktisk købte jeg to, men den ene var for længst sat i en historisk racer og den anden lå heldigvis stadig hjemme i kassen.
Så var der løftere. Her slog det mig, at jeg vist også her havde købt et komplet knastkit for flere år siden og jeg var rimelig sikker på at det også var hydraulisk, ligesom Iskyknasten fra Stickshifter.
Jeg fandt begge dele og manglede nu en pakning og med lidt held, at finde et bedre og mere stramt knastkædekit. Nogle kan måske huske hvor slattent det nyt kit var, som jeg skiftede sidste gang jeg arbejde på motoren.
Selv havde jeg kit til late models, men intet til early, med one piece eccentric.
Var forbi Trimo, som desværre ikke havde andet end late models, men jeg fik lov til at tage det med for at forsøge et match da jeg fornemmede at kæden var identisk med den jeg i forvejen havde på. Måske den ville være lidt kortere, så jeg kunne løse problemet ved at skifte kæden alene.
Kæden passede, men det ændrede ikke meget. Den forblev meget løs, så jeg så ingen ide i at give 750,- for kittet og det er nu afleveret tilbage. Tak til Trimo for altid god service.
Konklusionen på den slappe kæde må være, at det ikke bare er kæden der er noget juks, knasthjulet er ligeledes uden for tollerance, så fik jeg lært det.
Nu inden det bliver for omfattende og måske lidt småkedeligt, smider jeg lige et par billeder op af den ødelagte knast og fortsætter så i nyt replay.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Så springer vi fire dage, hvor dagligdagsjobbet fyldte så meget at det gav mulighed for afspadsering. Den tog jeg så femtedagen
Fredag på afspadsering og afsted til Sorø. Forkammerpakning havde jeg skåret selv, med stanleykniv og hugpiber, hvor svært kan det være
Inssugningspakning, der havde jeg jo heldigvis købt et ekstra sæt da jeg måtte turen igennem med 70'eren, så den var også på plads. For de nysgerrige, så er det den velkendte FelPro 1250. En udmærket pakning hvis man skal skrue tit og det tyder jo på at være et godt match i mit tilfælde....
Olieproblematikken springer jeg lige over, for den har endnu engang givet flere spørgsmål end svar, altså for mig som er lidt tung at danse med.....
Dog kan jeg indskyde, jeg fik indkørringsadditiv med fra Trimo fra to producenter, eller rettere sagt to forskellige brands, for indholdet er nok det samme når det kommer til stykket.
Knasten blev smurt godt ind i cam lube og jeg valgte at give løfterne pasta.
Preload blev sat til +½ omgang og for første gang, ingen brug af søgerblade.
Engine break-in additiv blev tilsat motorolien, 9,5 liter 15-40 mineralsk, tænding så tæt på 35 grader ved fuldt udslag og tilbage, at starte op og indkøre.
Lørdag, motoren startede promte og tændingen stod lige i skabet, det vil sige, det viste sig hurtigt at den stod for lavt, for headers blev tæt på røde i løbet af få minutter.
Faktisk måtte jeg helt op på 39 grader for at få tilfresstillende temperatur på headers og der var ikke skyggen af tændingsbanken på noget tidspunkt. Heller ikke ved 40 grader. Nu kan man jo ikke være for forsigtig, så det at motoren nu pludselig skulle så højt op i tænding, var sgu lidt voldsomt for mig, så det endte med at den blev sat til 38 grader totalt. Så måtte tiden vise om den på banen kunne tåle at komme længere op uden at tændingsbanke.
Indkøringen gik godt, motoren gik fandens godt, meget konstant, temperaturen på kølevandet stabiliserede sig meget hurtigt og olien nåede de sidste minutter op på arbejdstemperatur, så alt i alt et godt potentiale for nogle gode timer i bilen fremadrettet.
Fortsættes...(efter formel1 )
Fredag på afspadsering og afsted til Sorø. Forkammerpakning havde jeg skåret selv, med stanleykniv og hugpiber, hvor svært kan det være
Inssugningspakning, der havde jeg jo heldigvis købt et ekstra sæt da jeg måtte turen igennem med 70'eren, så den var også på plads. For de nysgerrige, så er det den velkendte FelPro 1250. En udmærket pakning hvis man skal skrue tit og det tyder jo på at være et godt match i mit tilfælde....
Olieproblematikken springer jeg lige over, for den har endnu engang givet flere spørgsmål end svar, altså for mig som er lidt tung at danse med.....
Dog kan jeg indskyde, jeg fik indkørringsadditiv med fra Trimo fra to producenter, eller rettere sagt to forskellige brands, for indholdet er nok det samme når det kommer til stykket.
Knasten blev smurt godt ind i cam lube og jeg valgte at give løfterne pasta.
Preload blev sat til +½ omgang og for første gang, ingen brug af søgerblade.
Engine break-in additiv blev tilsat motorolien, 9,5 liter 15-40 mineralsk, tænding så tæt på 35 grader ved fuldt udslag og tilbage, at starte op og indkøre.
Lørdag, motoren startede promte og tændingen stod lige i skabet, det vil sige, det viste sig hurtigt at den stod for lavt, for headers blev tæt på røde i løbet af få minutter.
Faktisk måtte jeg helt op på 39 grader for at få tilfresstillende temperatur på headers og der var ikke skyggen af tændingsbanken på noget tidspunkt. Heller ikke ved 40 grader. Nu kan man jo ikke være for forsigtig, så det at motoren nu pludselig skulle så højt op i tænding, var sgu lidt voldsomt for mig, så det endte med at den blev sat til 38 grader totalt. Så måtte tiden vise om den på banen kunne tåle at komme længere op uden at tændingsbanke.
Indkøringen gik godt, motoren gik fandens godt, meget konstant, temperaturen på kølevandet stabiliserede sig meget hurtigt og olien nåede de sidste minutter op på arbejdstemperatur, så alt i alt et godt potentiale for nogle gode timer i bilen fremadrettet.
Fortsættes...(efter formel1 )
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Det blev søndag, der blev pakket, pudset og tanket. Jeg var efterhånden ved at være lidt mør, helt ung er man jo ikke længere, så da dagen rendte på hæld og jeg drog hjem, var jeg for at sige det lige ud, godt smadret i krop og lidt træt rent mentalt.
Jeg stod op mandag morgen, eller midt om natten, ved ikke lige hvad man kalder klokken 3.15. Mørkt var det i hvertilfælde og turen gik endnu engang til Sorø, hvor bil, trailer og Tommy skulle hentes.
På vejen til Knutstorp, havde vi lovet Anders Nannerup, at hente hans Cayman, på betingelse af at Tommy var olie og fedtfri, det var trods alt en dailydriver vi skulle hente og alle ved jo hvordan et par mekanikerbukser godt kan have en tendes til at smide lidt olie af sig hvis man ikke passer på, så for at være sikker side, satte vi det lidt på spidsen.
Her et billede af Tommy, lige indstigningen og samme billede blev sendt til Anders for godkendelse. Han svarede resolut tilbage med et godt grin og havde ingen indvendinger.
[img][/img]
Havde lige glemt at vi om søndagen også havde tid til lidt dækspark, for pludselig kom denne ind på Essotanken, en meget fin lille Lancia Beta sammen med dens ejer.
han havde nørdet godt med bilen og havde blandt meget, selv monteret kompressor på den.
Og da det jo er et bilforum, skal i ikke snydes for et par billeder af denne fine lille bil
[img][/img]
[img][/img]
Jeg stod op mandag morgen, eller midt om natten, ved ikke lige hvad man kalder klokken 3.15. Mørkt var det i hvertilfælde og turen gik endnu engang til Sorø, hvor bil, trailer og Tommy skulle hentes.
På vejen til Knutstorp, havde vi lovet Anders Nannerup, at hente hans Cayman, på betingelse af at Tommy var olie og fedtfri, det var trods alt en dailydriver vi skulle hente og alle ved jo hvordan et par mekanikerbukser godt kan have en tendes til at smide lidt olie af sig hvis man ikke passer på, så for at være sikker side, satte vi det lidt på spidsen.
Her et billede af Tommy, lige indstigningen og samme billede blev sendt til Anders for godkendelse. Han svarede resolut tilbage med et godt grin og havde ingen indvendinger.
[img][/img]
Havde lige glemt at vi om søndagen også havde tid til lidt dækspark, for pludselig kom denne ind på Essotanken, en meget fin lille Lancia Beta sammen med dens ejer.
han havde nørdet godt med bilen og havde blandt meget, selv monteret kompressor på den.
Og da det jo er et bilforum, skal i ikke snydes for et par billeder af denne fine lille bil
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Tilbage til mandag, hvor vi nu skulle til det sjove. Nemlig regionens fedeste racerbane,
Ring Knutstorp.
Bilerne blev læsset af og de som ikke havde nået at tørre det værste skidt af bilen, blev hjulpet, for ærligt talt, så ser en racerbil bedst ud når man kan se farven på den. Ikke mindst hvis bilen er hvid
[img][/img]
[img][/img]
Ring Knutstorp.
Bilerne blev læsset af og de som ikke havde nået at tørre det værste skidt af bilen, blev hjulpet, for ærligt talt, så ser en racerbil bedst ud når man kan se farven på den. Ikke mindst hvis bilen er hvid
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Der blev holdt førermøde for alle som skulle kører og som instruktør, var John Nielsen
med på sidelinien som sidste år.
Der var tilmeldt godt og vel 50 biler, som så var delt op i tre grupper.
En gruppe for begyndere i biler med nummerplade, en gruppe med øvede i biler med nummerplade og sidst, en gruppe med biler uden plader.
Vi var i den sidste og grupperne kørte så på skift med interval på 20 minutter pr stint.
Da min bil jo ikke havde kørt andet end 20 minutters indkøring, valgte jeg selv det første stint. Det havde trods alt ikke været gratis at nå her til, hverken økonomisk eller for den sags skyld arbejdsmæssigt og skulle den give op inden vi rigtig kom i gang, ville jeg ikke have andre at bebrejde end mig selv.
Det sidste blev ikke nødvendigt, det viste sig hurtigt at det hele faktisk fungerede ret godt sammen og bilen kørte det bedste driveren havde lært, for det var helt sikkert ikke bilens skyld hvis det gik for langsomt.
Og for langsomt, det skulle der laves om på, så da Tommy fik bilen, lokkede vi John Nielsen ind som instruktør
[img][/img]
[img][/img]
med på sidelinien som sidste år.
Der var tilmeldt godt og vel 50 biler, som så var delt op i tre grupper.
En gruppe for begyndere i biler med nummerplade, en gruppe med øvede i biler med nummerplade og sidst, en gruppe med biler uden plader.
Vi var i den sidste og grupperne kørte så på skift med interval på 20 minutter pr stint.
Da min bil jo ikke havde kørt andet end 20 minutters indkøring, valgte jeg selv det første stint. Det havde trods alt ikke været gratis at nå her til, hverken økonomisk eller for den sags skyld arbejdsmæssigt og skulle den give op inden vi rigtig kom i gang, ville jeg ikke have andre at bebrejde end mig selv.
Det sidste blev ikke nødvendigt, det viste sig hurtigt at det hele faktisk fungerede ret godt sammen og bilen kørte det bedste driveren havde lært, for det var helt sikkert ikke bilens skyld hvis det gik for langsomt.
Og for langsomt, det skulle der laves om på, så da Tommy fik bilen, lokkede vi John Nielsen ind som instruktør
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Der blev kørt linier og lært tricks John steg af bilen med ordene: kør så ud og øv dig i det du lige er blevet instrueret i ...... og det gjorde Tommy så, det bedste han havde lært.
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
I det hele taget en rigtig god dag, veltilrettelagt af Trackdayklubben og bilen kørte bare super hele dagen, 20 minutter pr time, kun afbrudt af en middagspause fra 12-13.
Jeg fik kørt 560 km i Toyota med trailer, 4 stint som driver, 2 stint som blind passager, var hjemme 22.30......hold kæft hvor var jeg træt, ikke mindst i hovedet, men samtidig var det en god fornemmelse, da bilen bare havde kørt super hele dagen, uden på nogen måde at svigte på nogle steder.
Det eneste som var gået galt, var Tommy nyindkøbte GoPro's , de fungerede sgu ikke efter hensigten. Det var vist noget med at de skulle have været indstillet til video i stedet for billede..... Så desværre ingen video fra dagen, kun de få billeder jeg selv fik taget.
[img][/img]
Jeg fik kørt 560 km i Toyota med trailer, 4 stint som driver, 2 stint som blind passager, var hjemme 22.30......hold kæft hvor var jeg træt, ikke mindst i hovedet, men samtidig var det en god fornemmelse, da bilen bare havde kørt super hele dagen, uden på nogen måde at svigte på nogle steder.
Det eneste som var gået galt, var Tommy nyindkøbte GoPro's , de fungerede sgu ikke efter hensigten. Det var vist noget med at de skulle have været indstillet til video i stedet for billede..... Så desværre ingen video fra dagen, kun de få billeder jeg selv fik taget.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
apropos fif fra John Nielsen, så sidder jeg også lidt med den opfattelse at det lave hurtige omgange på en racerbane næsten er mere afhængigt af førens evner end af bilens. At de dygtige førere lynhurtigt kan spore sig ind på hvordan den bil de er blevet sat i skal køres for at få det maximale ud af det den.
I øvrigt, nu du vist ikke selv kommer nærmere ind på det, skal det så forståes således at motoren ikke køre nævneværdigt anderledes med den nye knast?
At det lige er den allerbagerste knast den pludseligt har ædt, kunne vel godt forlede en til at mistænke årsagen til at være en smøre-teknisk svaghed.
Et 6 ciffer nummer kunne måskre godt lede tanken hen i mod en Crane. De var jo tidligere kæmpe store mht knastaksler, incl custom made. Nummeret kan dog ikke lige findes i et af mine gamle parts-kataloger i skuffen. Men det er vel også almindeligt at mere seriøse racere ikke bare lader sig nøje standard katalog knaster.
I øvrigt, nu du vist ikke selv kommer nærmere ind på det, skal det så forståes således at motoren ikke køre nævneværdigt anderledes med den nye knast?
At det lige er den allerbagerste knast den pludseligt har ædt, kunne vel godt forlede en til at mistænke årsagen til at være en smøre-teknisk svaghed.
Et 6 ciffer nummer kunne måskre godt lede tanken hen i mod en Crane. De var jo tidligere kæmpe store mht knastaksler, incl custom made. Nummeret kan dog ikke lige findes i et af mine gamle parts-kataloger i skuffen. Men det er vel også almindeligt at mere seriøse racere ikke bare lader sig nøje standard katalog knaster.
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Stickshifter skrev: apropos fif fra John Nielsen, så sidder jeg også lidt med den opfattelse at det lave hurtige omgange på en racerbane næsten er mere afhængigt af førens evner end af bilens. At de dygtige førere lynhurtigt kan spore sig ind på hvordan den bil de er blevet sat i skal køres for at få det maximale ud af det den.
I øvrigt, nu du vist ikke selv kommer nærmere ind på det, skal det så forståes således at motoren ikke køre nævneværdigt anderledes med den nye knast?
At det lige er den allerbagerste knast den pludseligt har ædt, kunne vel godt forlede en til at mistænke årsagen til at være en smøre-teknisk svaghed.
Et 6 ciffer nummer kunne måskre godt lede tanken hen i mod en Crane. De var jo tidligere kæmpe store mht knastaksler, incl custom made. Nummeret kan dog ikke lige findes i et af mine gamle parts-kataloger i skuffen. Men det er vel også almindeligt at mere seriøse racere ikke bare lader sig nøje standard katalog knaster.
Du har helt sikkert ret i det første og jeg har jo ved selvsyn set hvad der sker når en "rigtig" racerkører kommer ind i bilen og får grønt lys til at køre bilen optimalt. Så ingen tvivl om at man kan lære en masse og derved udnytte bilen mere optimalt.
Desværre har jeg så bare det problem, at jeg for det første, har for vane at være mentalt træt når jeg endelig når til racerbanen og så har jeg fået den grimme vane at tænke alt for meget over konsekvenserne ved at køre over evne. her tænker jeg ikke på skader på mig selv, men det store arbejde der efterfølgende skal gøres på bilen og ikke mindst prisen, for helt ærligt, så er jeg altså blot en ganske almindelig lønmodtager, som må betale alt selv af en middelmådig nettoløn Jeg klager ikke, men er bare realist.
Sidder lige og tænker på Jan Magnussen - uanset hvad du smider den mand ind i, så formår han stort set altid at bringe bilen først over stregen..... sådan groft sagt, for selvfølgelig er der undtagelser.
med hensyn til knasten, så kender du den jo nok stadig og den trækker faktisk ligeså godt som den der nu er kørt ned. Desværre har jeg ikke data på den ødelagte, ved kun hvad den løfter. 0.503 vs 0.517 og så er den som bekendt hydraulisk, hvor den anden var mekanisk.
Får jeg for alvor styr på karbureringen, vil jeg endda tro der er mere at hente endnu. Nåede desværre kun at få svejst forskruning i til fuel/air sonde og nåede at stille tomgang, inden knastproblematikken tog over.
Jeg er heller ikke selv kommet nogle vegne med det sekscifret tal i enden på knasten og undre mig bare over at ingen har ville lægge navn til. Måske almindeligt, jeg har bare ikke set det før. De knastaksler jeg har haft i hånden, har alle haft en eller anden form for signatur.
F.eks en anden Isky, old school roller og min gamle Compcam.
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Nød lærer nøgen kvinde at spinde....
Glemte lige olieproblematikken
Til spørgsmålet om hvorfor knasten fes af, har jeg mine egne teorier og uanset om der er hold i dem eller ej, kommer sandheden nok alligevel aldrig rigtig frem, så den lader jeg ligge her.
Jeg vil hellere se fremad og jeg har før omtalt oliens bæreevne, som ingen rigtig tager alvorligt. Man fokusere kun på viskositet og zddp indhold. Uanset hvad man vælger, højt eller lavt ppm, så slides flattappet knastaksler alligevel ned i tide og utide, tit fordi man har valgt den forkerte olie, med dårlig bæreevne.
Måske den forkerte tråd at starte en debat om motorolie, men jeg vil anbefale interesserede, at læse denne blok, fra en dedikeret og uvildig engeniør.
Der er meget visdom og frem for alt gode underbyggende forklaringer og forsøg på efterhånden mange olier, som for mit eget vedkommende, har givet stof til eftertanke.
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/
Til spørgsmålet om hvorfor knasten fes af, har jeg mine egne teorier og uanset om der er hold i dem eller ej, kommer sandheden nok alligevel aldrig rigtig frem, så den lader jeg ligge her.
Jeg vil hellere se fremad og jeg har før omtalt oliens bæreevne, som ingen rigtig tager alvorligt. Man fokusere kun på viskositet og zddp indhold. Uanset hvad man vælger, højt eller lavt ppm, så slides flattappet knastaksler alligevel ned i tide og utide, tit fordi man har valgt den forkerte olie, med dårlig bæreevne.
Måske den forkerte tråd at starte en debat om motorolie, men jeg vil anbefale interesserede, at læse denne blok, fra en dedikeret og uvildig engeniør.
Der er meget visdom og frem for alt gode underbyggende forklaringer og forsøg på efterhånden mange olier, som for mit eget vedkommende, har givet stof til eftertanke.
https://540ratblog.wordpress.com/2013/06/20/motor-oil-wear-test-ranking/
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|