Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Skidt i karburator

3 deltagere

Go down

Skidt i karburator Empty Skidt i karburator

Indlæg af John Søn 23 Aug 2015, 12:29

Jeg har altid kørt på V-Power og aldrig haft problemer med benzinen. Ej heller haft skidt i min karburator.

Jeg har filter sidende mellem tank og elektrisk pumpe.

I den senere tid har jeg haft nogle tilfælde, hvor jeg ikke rigtig har kunne holde gang i motoren ved opstart, den gik meget magert og jeg tilskrev problemet en utæt pakning mellem karburator og manifold.

Udskiftning af pakning viste sig at afhjælpe på kort sigt og det skulle vise sig at være et tilfælde, for den lavede hurtigt samme nummer igen.

Samtidig begyndte jeg at mangle benzin ved acceleration og enden blev at den nærmest gik ud når gassen blev sluppet.

Tomgangsnålene blev afmonteret og der blev blæst med luft. Dette resulterede efterfølgende i normal tomgang og der manglede nu ikke længere benzin, hverken under normal konstant kørsel eller ved acceleration.

Fænomenet vente tilbage efter et par småture, så der var ikke andet at gøre end at se hvad pokker det var som var kommet ind min karburator, som ikke burde indholde nogle former for skidt.

Som man kan se på billedet, gemte der sig noget underligt hvidt stads inden i og det pudsige var, at det var meget let at blæse af.
Underligt fordi, karburatoren jo to minutter forinden havde været våd af benzin og nu var dette hvide pulver nærmest blevet til støv og helt tørt og forsvandt som en mindre hvid støvsky.

Efterfølgende har der ingen problemer været og alt er tilsyneladende ved det gamle.

Nu sidder man så tilbage og fundere over hvad pokker dette hvide stads kommer af, er det vand i benzinen, indholder benzinen noget andet end den plejer, eller er der en fornuftig og logisk forklaring på fænomenet?

[img]Skidt i karburator Mb4uqh[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af Stickshifter Man 24 Aug 2015, 11:54

Ja når det opstår sådan nærmest pludseligt, kunne det vel tyde på du har tanket noget "bad" benzin. Hvis man søger lidt på det ser det ud til at flere andre har oplevet lignende underlige afsætninger i karburatoren. Ja eller den rigtigt underlige på en motor med 2 karburatorer der har stået og hvor den ene karburator er voldsomt rirret (eller fyldt af hvidt pulver) indvendigt mens den anden ligner en ny indvendigt. Nogen mumler noget om at vand og fordampet ethanol kan afgive hvidt pulver. Der bliver jo i hvertfald tit advaret om at moderne benzin ikke er langtidsholdbart.

Her er et billed jeg fandt af svømmeren fra karburatoren på en 3 år gammel bådmotor. Shocked

Skidt i karburator Pulver10
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af King of Bracket Man 24 Aug 2015, 14:51

Sådan ser karburatoren ud på min plænetraktor hvert forår - rust og ir... eller rettere, og her er mysteriet i mysteriet, for det er netop IKKE hvert forår - hvis man endelig skal opsætte en regel, bliver det noget i stil med at hvis jeg op til sæsonstart vil gøre det godt og rense karburatoren på forhånd, så viser det sig oftest overflødigt da den allerede er fin og ren, men hvis jeg vælger bare at prøve at starte, så starter den sandsynligvis ikke og svømmerhuset viser sig voldsomt angrebet af rust og fyldt med hvidt ir... Dette spil har vi kørt i snart nogle år, og hvis man går i detaljer med årstal er min klare fornemmelse at det har stået på lige siden de begyndte at fylde etanol i benzinen!
Hvorfor det så kun er visse år det er galt, må vel have noget at gøre med at etanolen binder vandet i benzinen, dvs vand i benzinen = ir, ingen vand = ingen ir.

Eller problemet opstår vel mere præcist når etanolen og benzinen som begge er flygtige, fordamper og efterlader vandet i karburatoren - i gamle dage var problemet ikke stort da benzin trods alt virker smørende til en vis grad overfladebeskyttende OG efterlader vandet i bunden af tanken, hvor ethanol er både afsprittende og ætsende og tager vandet med op i karburatoren.

Det er forresten ret "sjovt" som du beskriver symptomerne John, har jo lige tilbagelagt små 800 km over 10 dage med campingvognen efter Mustangen, og hele turen forløb fuldstændig uproblematisk - i alle andres ører, men jeg fornemmede tydeligt at Mustangen dag for dag stille og roligt udviklede en mere og mere grov tomgang og tøvende acceleration = mager blanding! Da jeg jo efterhånden har været igennem en hel del med den bil, incl skidt i karburatoren, gav det ikke anledning til videre bekymring eftersom jeg var/er helt sikker på det er her problemet ligger (skriver "ligger" da jeg ikke har fået kigget på det endnu Rolling Eyes ), kun overfladisk spekuleren på hvor det skidt skulle være kommet fra da benzinen er filtreret efter pumpen, men din tråd har nu måske givet det berømte AHA!!, jeg har nemlig ikke haft karburatoren åbnet et par år.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af Stickshifter Man 24 Aug 2015, 20:07

Nu er min egen husstand helt befriet for karburerede motorer i aktiv tjeneste, men det slog mig lige at jeg ikke mindes at havde hørt at min mekaniker broder omtale hvidt pulver problemer. Han har ellers omgang med adskillige ældre køretøjer der burde blive ramt af problemet, både egne og i kundekredsen. Særligt måske fordi han selv opretholder et "mindre" lager af biler som tit står urørt i månedvis. Emnet skal jeg da vist lige have vendt med ham næste gang jeg er forbi. Skidt i karburator 4140651677

Hvorfor er det så et problem i forbindelse med karburatorer og ikke også indsprøjtningsanlæg? ...og hvorfor kun sommetider? Det må kunne aflures hvad der "aktivere" problemet og dermed måske opfindes en modgift der kan forebygge at problemet overhovedet opstår. scratch
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af King of Bracket Tirs 25 Aug 2015, 12:17

Vil tro der som minimum skal ilt til og sandsynligvis en fordampningsprocess, to ting der til fulde er opfyldt i en karburators svømmerhus under længere stilstand, men vel ikke kan forekomme i et indsprøjtningssystem?... der til er jeg ikke helt overbevist om at det hvide pulver fremkommer af vand og ethanol alene, nok mere at det er en slags kemisk forbindelse til karburatorens legering - føromtalte plænetraktor er nemlig ikke så udpræget plaget af det hvide pulver som af regulær rust, men her består størstedelen af materialet i berøring med benzinen også af jern.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af Stickshifter Tirs 25 Aug 2015, 13:17

Markedet tilbyder jo allerede div produkter i fine og farverige beholdere som skal hæmme/forsinke ethanol holdig brændstofs optag af vand og svække dets aggressive egenskaber. Hvad mod det aktive stof er i disse? Kunne det være så simpelt at en snaps af "dette" ned i svømmerhus-udluftningerne før langtidsparkeringer måske kunne fjerne problemet næsten fuldstændigt?

Plus måske en gang karburatorsprit i forårets første tankfuld, for at få evt ophobet vand ud af tanken og videre helt gennem karburatoren?
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Fre 28 Aug 2015, 10:35

Det slår mig lige, at jeg faktisk gav bilen en sjat Lindemann Oktan Pro booster sidste år, men om dette produkt skulle være den egentlige synder, det står i det uvisse.

Jeg har forsøgt at finde en eller anden logisk sammenhæng, men har simpelthen ikke nok kemisk viden, til at regne ud hvad der rent faktisk sker under de forskellige forhold, lige fra det kommer i tanken, bliver iltet, bliver blandet med benzin og til sidst ender med at blive brændt af.

Jeg ved at boosteren er baseret på toluen, men ikke hvor koncentreret og ikke om der er andre tilsætninger i.

Om denne booster skulle give anledning til noget der mest minder om en oxidering af aluminiumlegeringen i karburatoren, det ved jeg simpelthen ikke.

Jeg tror ikke på vand i tanken, alene fordi den ikke har overgået nogen former for forandring set i forhold til tidligere år. Den har stået koldt og tørt, som den altid har stået. Jeg har regelmæssigt åbnet karburatoren og aldrig før set noget der bare minder om dette fænomen, altså dette hvide snask, som bliver til støv efter udtørring.

Jeg har også selv motorsave, plæneklippere mm , som kører på tyvende år og disse har aldrig givet anledning til adskillelse grundet manglende opstart ved sæsonstart.

Jeg har aldrig gjort andet end vaske/blæse rent, inden disse motoriserede redskaber
blev sat på stand by. Faktisk har det nogle gange været med lidt dårlig samvittighed, at disse bare blev startet op, plæneklipperen til foråret og motorsaven til efteråret/vinteren, uden nogen former for service.

Pointen er, jeg er af den overbevisning, at vores benzin faktisk er af god kvalitet og ikke går hen og bliver "gammel" som man så tit hører og kondensvand tror jeg altså heller ikke rigtigt på i mit eget tilfælde. Temperaturudsvingene er simpelthen ikke så dramatiske, at det skulle give anledning til kondensering i tankene.


Shell i Danmark er overgået nyt ejerskab (canadisk) og min første tanke gik faktisk på, om V-poweren måske samtidig var overgået en anden formulering, men dette er bare et skud i tågen.

Måske det i virkeligheden skyldes en sjat oktan boster..... jeg ved det ikke, men ét er sikkert, jeg følger op og skal helt sikkert have undersøgt min karburator for indhold inden længe, igen Very Happy

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Tirs 12 Jul 2016, 13:49

Der er nu gået et lille års tid og jeg har ikke kunne finde et sammenhæng mellem benzinen og den underlige korrosion som har drillet flere gange, ikke mindst i år, hvor det har været mere udtalt end tidligere.

Nået nær hver anden gang jeg har skulle ud at køre, har der tydeligt været problemer, specielt med at få bilen til at gå i tomgang.

Jeg har hver gang skilt svømmerhuset, afmonteret metering plate, afmonteret tomgangsnålene og blæst det hele igennem. Der har stort set ikke været noget skidt synligt, men alligevel må der jo have været noget, for blæsningen har hjulpet hver gang. Bilen har efterfølgende kørt problemfrit, altså lige indtil den pludselig driller igen, altid ved kold start og efter lidt længere tids stilstand.

I går var det så forbi, den fik dødstødet, altså metering block'en. Jeg fik så godt som dårligt startet op, før den døde fuldstændig i tomgang. den dryppede tillige benzin ved den ene tomgangsskrue og efterfølgende afmontage, viste tydelige tegn på små cracks.

Jeg har taget et par billeder, hvor man tydeligt kan se at det hele er ved at gå op i "limningen". Coatingen krakelere simpelthen og metering block'en er til at smide ud.

Den er støbt i 2006 og søger man lidt på det store internet, finder man andre med samme problem. Tilsyneladende noget med en fejllegering i coatingen på en større serie fra primært 2005 og nok også 2006 vil jeg mene.

Problemet er ikke andre steder på karburatoren (3310).


Skulle der nu være en som har en gammel, men ok metering block liggende uden flakes, så er jeg meget interesseret i at købe..... Smile

[img]Skidt i karburator 2v2tapd[/img]

[img]Skidt i karburator Rhtpvn[/img]

[img]Skidt i karburator 6r7o85[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Fre 15 Jul 2016, 18:48

Vil mene at mit problem nu er løst, dog mangler jeg at teste på vej for at være helt sikker. Satser på at det bliver en god og nem udfordring, for bilen startede promte og går rigtig godt i tomgang.

Inden jeg nåede dette mål, forsøgte jeg mig frem med et par andre metering blocks. En fra en Demon 625 og efterfølgende en fra en Quick Fuel DP 650.

Velvidende at ingen af dem passede med den rigtige kalibrering, ville jeg altså alligevel forsøge mig frem.

Demon block'en kunne den slet ikke starte på og den blev hurtigt afmonteret.

Demon:
[img]Skidt i karburator Vpuagk[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Fre 15 Jul 2016, 18:52

Quick Fuel'en kunne den starte på, men efter lang tid på starteren. Den var okay at køre med, men var slet ikke til at justere ned på tomgangsblandingen. Meget fed over hele registeret, men dog okay at køre med for en kortere bemærkning.

Quick Fuel:
[img]Skidt i karburator 2pra8i1[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Fre 15 Jul 2016, 19:05

Der var ingen vej ud om, den rigtige og optimale block skulle findes og helst en der var lidt nyere end den jeg havde, som nu var ved at gå helt i opløsning.

Efter lidt ringen rundt, fandt Tommy (Nemesis) en med samme nummer og endda fra 2008, altså skulle legeringen/støbningen være bedre.

Eneste problem, var bare, at den kom fra en brændt motor og derfor var noget mærket af varmen.

I husker måske ham Jack fra MCD, som var lidt uheldig med at alt omkring ham brændte i tide og utide. Det var fra hans bil min nu "nye" metering block kom fra.

Tak til Tommy, for at gemme på sådan noget gammelt skrammel Skidt i karburator 4140651677 Very Happy

Da jeg kom hjem med den, fandt jeg hurtigt ud af at den ene messingprop i toppen, var utæt og nærmest kæntret, så den måtte ud og jeg skar så min dårlige blok i stykker og afmonterede her den ene messingprop, som så måtte over i den "nye".

Det hjalp og den var nu tæt.

Et par billeder før og efter udskiftning:

[img]Skidt i karburator 2isbl1i[/img]

[img]Skidt i karburator 68582b[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Fre 15 Jul 2016, 19:12

Her ser man at designet er ændret på bare to år og man ser tydeligt at den nyeste slet ikke har tendens til at krakelere i overfladen.

2006 VS 2008

[img]Skidt i karburator Huou3k[/img]

Samme nummer:

[img]Skidt i karburator 2r6d64i[/img]





John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af John Fre 15 Jul 2016, 19:24

Fandt lige dette billede, hvor man måske bedre kan se hvordan overfladen er begyndt at slippe og derfor ret oplagt, ikke kan bruges til noget længere.

[img]Skidt i karburator 11ql74g[/img]

Det "nye" efter lidt brug af knofedt mm.

[img]Skidt i karburator 64m59t[/img]

Og nu helt klar til montering:

[img]Skidt i karburator Mcbygx[/img]


Endelig på plads og resten af historien er jo allerede kendt Very Happy

[img]Skidt i karburator 23rrd5f[/img]







John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skidt i karburator Empty Sv: Skidt i karburator

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum