Ford 460cui emission system

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Ford 460cui emission system

Indlæg by Rene Andersen on Tirs 24 jan 2017, 15:21

Spøgelset som jeg har erhvervet mig har stadig sit emission system monteret. Så motorrummet er et stort rod af luftpumpe EGR ventil og slanger.

Spørgsmålet er så, er det er fordel at fjerne alt det rod? eller bedst at tjekke det hele om det virker og lad det sidde?
Har Google det lidt og der er forskellige meninger omkring det.
Nogen siger at EGR ventil skal blive siddende, nogen siger væk med det hele op prop af.
Vil det forbedre miles/gallon? Har læst at der er risiko for tændingsbanken hvis man fjerner det hele.

Jeg ville egentligt sætte en anden karburator på jeg har liggende (Holley 670cfm avenger) men på den gamle carb sidder der et hav af slanger.

Nogen der har erfaring omkring dette?

Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Ford 460cui emission system

Indlæg by Stickshifter on Tirs 24 jan 2017, 23:01

Ingen erfaring men.. mon ikke det er noget lidt enten eller. Enten sørge for at alt isenkrammet virker eller helt convertere til oldschool. At både karburator og tænding er sat op til at fungere i samarbejde med smog udstyret.

'86 så er den vel så ny at den går under de skærpede danske forureningskrav? Eller gælder det ikke for en gulplade truck? Det ville da være træls at lave en masse om, for så efterfølgende at få den kasseret til syn pga forurening. Ved ikke lige hvad kravene siger til den årgang, men de strammere miliøkrav starter omkring årgang '84 hvis jeg husker rigtigt.

Kan mindes at være stødt på artikler om moderne "elektriske" karburatorer hvor der sidder nåleventiler eller lignende som styres elektronisk. Sidder der mod sådan noget kram på vognen? Hurtig google siger det på amerikansk kaldes noget i stil med en "feedback carburator".
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 967
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by Rene Andersen on Ons 25 jan 2017, 06:55

Den har faktisk været forbi synshallen 1 gang, hvor han kikkede noget på forureningstallene, og mente det var lidt højt. Efter at have kikket i tabeller kom han frem til at det vist var godt nok. (Tror han var flink der)
Men den skal til omsyn snart, men det er en anden historie.

Karburatoren er en Motorcraft made by Holley og har disse nr.
E5HE-9510-ED List 50260-3 2096

Grunden til karburator skift var egentligt fordi jeg havde en liggende, og så kunne den nuværende bliver renoveret. Og ud fra det begyndte jeg at følge det virvar af slanger der er i motorrummet.

Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Ons 25 jan 2017, 10:40

Rene Andersen skrev:
Karburatoren er en Motorcraft made by Holley og har disse nr.
E5HE-9510-ED  List 50260-3  2096
En ca magen til den her og med de samme ændringer, i forhold til en almindelig fuldt justerbar aftermarket Holley?

http://www.mustangandfords.com/how-to/engine/mump-0907-how-to-understand-the-holley-4180/
Stickshifter
Admin

Indlæg by Rene Andersen on Ons 25 jan 2017, 15:35

Stickshifter skrev:
En ca magen til den her og med de samme ændringer, i forhold til en almindelig fuldt justerbar aftermarket Holley?

http://www.mustangandfords.com/how-to/engine/mump-0907-how-to-understand-the-holley-4180/

Super link, det forklare jo ret godt den type karburator. Og den ligner min til forveksling.
Har efterfølgende været i gang med at følge vacuum slanger rundt i motorrummet, og fandt nogen løse ender. Endda nogen det ikke var blændet af.
Fandt så også ud at at EGR ventilen (den der leder udstødningsgas tilbage i indsuget) er blevet fjernet. Den skulle side på karburator spaceren, men kan ikke finde ud af hvordan den har været forbundet til udstødningen.
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Ons 25 jan 2017, 19:26

Ahh tror det giver menig nu. Udstødningsgassen går op igennem indsuget og ud til EGR ventilen

Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tors 26 jan 2017, 13:22

Yes, sådan en ventil er selv mit gamle Edelbrock Torker indsug faktisk også forberedt for.
Stickshifter
Admin

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen