forklaring på de forskellige indsugnings typer.

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

forklaring på de forskellige indsugnings typer.

Indlæg by Rene Andersen on Lør 31 aug 2013, 17:22

Er der en venlig sjæl, der kan give en beskrivelse af de forskellige typer indsug Der findes.
Dualplane, singelplane, highrise osv.

Hvad indflydelse har det på ens motor med de forskellig typer indsug
avatar
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 42
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: forklaring på de forskellige indsugnings typer.

Indlæg by Stickshifter on Lør 31 aug 2013, 18:44

Den helt korte udgave må være noget i stil med:

Dual plane: Manifolden er delt i 2, så karburatorens H/V side fungere som 2 mindre seperate, der så tager sig af 4 cylindre hver. Dette giver længere kanaler som sammen med det lille kammer under karburatoren og den "lille" karburator er godt for trækkraften/motorgangen langt nede i omdr. Da man deler op 4 og 4 efter cylindrenes arbejdstakt i stedet for h/v, er kanalene nød til at ligge i 2 plan, der af navnet.

Highrise: Er en dual-plane hvor det hele er lyftet op (i forhold til standard) for at få kanaler der rammer topstykkerne med en mere direkte vinkel, hvilket hjælper på ydelsen ved højere omdrejninger.

Single plane: Et fælles stort kammer under karburatoren, som er forbundet til topstykkerne med korte lige kanaler. Dette er mest effektivt til høje omdrejning.

Tunnelram: Er et meget højt indsug med et meget stort kammer og lange lige kanaler. Effektivt til meget høje omdrejninger, men er i dag en outdatet oldschool ting.

Generelt: Luft vil altid helst bare ligeud, alt andet så som sving, hump osv virker som en bremsende forhindring for flowet. Bl.a af samme grund er manifolder til høje omdr. netop høje så kanalerne få en mere lige og direkte vinkel ind i kanalen i topstykket. Lange kanaler er godt for bundtrækket, men sjældent godt for topydelsen. Store kanaler er godt for flowet ved mange omdrejninger, men kan give et dovnet mindre effektivt flow ned i omdr.  Så alt mht en manifold er et kompromis udvalgt efter hvilke egenskaber der prioriteres og hvad manifolden skal arbejde sammen med. Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 962
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: forklaring på de forskellige indsugnings typer.

Indlæg by Rene Andersen on Søn 01 sep 2013, 13:05

Mange tak for info, nemt og forståligt:D 

Det får mig til at tænke lidt på 289 HIPO motoren, den har jo en solid lifter cam, der er omdrejningsvillig, men samtidig har den et 4V støbejerns indsug, formoder det er et dualplane. Ret mig gerne hvis det er forkert.

Er det en form for kompromis at de gjorde det dengang?
avatar
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 42
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: forklaring på de forskellige indsugnings typer.

Indlæg by Stickshifter on Søn 01 sep 2013, 13:40

Standard original manifolder er lave af den ene grund at det giver den mest kompakte motor og plads til en stor dejlig lyddæmpende luftfilterkasse under motorhjælmen på familiens 4 dørs....

At hipo-motoren kom med almindeligt standard 4 ports dualplane indsug, skal nok ikke ses som at det så var bedste løsning, men sikkert nærmere noget med at økonomistyrende personer hos FORD har ment at det måtte være godt nok og at Hipo motoren allerede var rigeligt dyr at fremstille. Netop prisen var sikkert allerstørste årsag til at Hipo motoren kun blev tilvalgt af meget få Mustang kunder. Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 962
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: forklaring på de forskellige indsugnings typer.

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum