Motorrenovering - 351w

Go down

Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Lør 03 feb 2018, 12:14

Måske at tage munden for fuld, men nu har racermotoren altså stået tæt på 10 år og samlet støv. Noget skal der ske  Smile  

Jeg har gud ved hvor mange gange, regnet, vendt og drejet, uden rigtig at komme videre. Er den til skrot eller er den et forsøg på renovering værd.

Inden jeg begiver mig ud på dybt vand, vælger jeg at starte med et par billeder. Senere vil jeg så, hvis det flasker sig, følge op,
efterhånden som udfordringerne indfinder sig.

Udgangspunktet er brændt dæk mellem cyl. 3 og 4 , brændt top samme sted og brændte stempler  Exclamation








Sidst rettet af John Lør 03 feb 2018, 21:23, rettet 1 gang
avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Lør 03 feb 2018, 19:30

Det ligner en jævn træls fejl. Men alt kan jo laves det er bare lige spørgmålet hvad der skal repareres og hvad der skal skiftes til nyt. Det ligner sådan nogle World/Roush toppe. Bilen må vel have kørt i en af de amerikanske racerklasser hvor reglerne kræver jerntoppe. For der nok ikke mange der ellers frivilligt vælger jerntoppe hvis man alligevel skifter til noget uoriginalt? Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Lør 03 feb 2018, 21:44

Stickshifter skrev:Det ligner en jævn træls fejl. Men alt kan jo laves det er bare lige spørgmålet hvad der skal repareres og hvad der skal skiftes til nyt. Det ligner sådan nogle World/Roush toppe. Bilen må vel have kørt i en af de amerikanske racerklasser hvor reglerne kræver jerntoppe. For der nok ikke mange der ellers frivilligt vælger jerntoppe hvis man alligevel skifter til noget uoriginalt? Smile

Du har ret , det er World Products Windsor Sr - 200cc, 64cc kamre.

Du har også ret i det amerikanske reglement omkring toppene, som skal være jerntoppe.

Blokken, som ikke laves mere, er en Ford Racing Sportsman 351w. Stemplerne er Ross piston custom made (11,3cc dome).

Alle ovennævnte dele var et år gamle og havde kørt ca. 12 timer.

Fejlen er klassisk og træls fordi den meget nemt kunne være undgået. At brøleren efterfølgende ikke blev honoreret som lovet, gør det ikke mindre træls, men det er fortid nu og jeg har taget ved lære..... aldrig mere fantaster med store armbevægelser Mad

Som man måske kan regne ud, så har jeg nu besluttet, at denne motor skal renoveres og jeg vil nu forsøge at bruge så mange af delene som overhovedet muligt, primært for at gøre det så billigt som muligt.

Toppene er modificeret og derfor håber jeg at det planlagte og nu igangsatte svejsearbejde falder godt ud. Dette, samt fræsning og slibning af sæder og ventiler, vil alt andet ende væsentlig billigere end bare en enkelt tom top, som så skulle portes og forarbejdes efterfølgende.

Blokken er på vej til cylinder service, hvor første opgave er at plane cylindertop/dæk. Dækhøjde er 9.503" og håbet er, at den ikke kommer meget under 9.480". Jeg bliver ikke overrasket hvis den ender helt ned i 9.460" men det må den næste tid vise.














avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Lør 10 feb 2018, 18:08

En mindre update Smile

Jeg blev ringet op i går med beskeden, dit topstykke er færdigt og klar til afhentning

Det blev så afhentet på vejen hjem fra Tommys garagetræf/reception på Essotanken.

Syntes faktisk at det ser helt okay ud og jeg er mere optimistisk nu end før. Det mangler nu den sidste pinpudsning, afretning og sædefræsning, så burde det være klar til brug igen.





Topstykket er først opvarmet i ovn til 400 grader. Efterfølgende bygget op af noget nikkelbaseret pulver som er flammesprøjtet i "såret". Såret er under opbygning rødglødende (brænder) og efter endt opfyldning, lægges det i ovn, hvor det afhærder og nedkøles over lang tid. Slutteligt fræses det og tjekkes for revnedannelser.
avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Søn 11 feb 2018, 17:19

Jeg er ved at blive vanvittig over at sidde og regne ud hvilke stempler jeg skal vælge til blokken.  Der er ikke så meget at vælge i mellem og når man så finder noget man mener er brugbart, render man ind i nogle af de, mange gange forkerte oplysninger der figurere på det store internet.

Der er så mange hjælpemidler og kalkulatorer der ude, men hvad hjælper disse, hvis der bliver lagt forkerte tal ind:roll:  

Den seneste udfordring jeg lige nu står med, er et stempel fra Ross!! Det er synd at sige, at det og for den sags skyld, alle Ross stempler, hører til i den billige ende og derfor skulle man jo mene at de havde styr på deres data. Specielt de tilgængelige på nettet. Det største problem, er at man snart dårligt kan krydstjekke data, for det er snart mere reglen end undtagelsen, at alle data bliver kopieret på kryds og tværs.

Jeg har nu skrevet til Ross og håber så at de tager mine spørgsmål seriøst, selv om jeg blot er en ordinær hobbybygger fra et meget lille land Smile

Nu sidder der nok ikke mange og kigger med her på siden, men skulle der være en enkelt eller to som kunne bidrage med noget som jeg måske har overset, ville jeg sgu være taknemmelig. Jeg har jo før stirret mig så blind, at jeg dårligt kunne se skoven for bare træer Very Happy

Jeg ved ikke hvordan man indsætter screenshot, men prøver at lave det om til JPEG




Ross er nået til den konklusion, at dette stempel giver et kompressionsforhold på 11.0:1 med 61cc kamre. Hvis det er rigtigt, kan jeg ikke bruge stemplet, men er det forkert og det viser sig at min egen kalkulation er rigtig, kan jeg bruge det.

Jeg kommer frem til 10.58:1 men er bange for at overse et eller andet, derfor jeg har skrevet.

I begge udregner er disse data lagt til grund:

Stroke 3.5" - Rod 5.956" - CH 1.757" - block hight 9.480"  - piston flattop (-3cc valve relief) -  61cc head camber

Half stroke 3.5/2 = 1.75 + 5.956 + CH 1.757 = 9.463" - 9.480" = 0.017" piston/deck


Et andet eksempel er stempelpinden. Nogle stempler annonceres med 0.927" hos Ross og samme stempel med 0.912" hos Summit.

Forsøger jeg at krydstjekke på Ross egen hjemmeside, så matcher data fra ovennævnte stempel ikke med data i deres eget katalog, igen på samme hjemmeside.
Så hvad kan man så egentlig regne med?

avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Søn 11 feb 2018, 19:55

Er sådan nogle tal ikke altid "vejledende", pga de produktions tolerancer der i praksis er på bl.a blok og topstykker?  Tallene lyder jo i øvrigt overordnet til ikke at være helt i skoven, når Ford selv opgav med 351W-4v til at være 10,7 med flade stempler og 60 cc toppe (som i praksis vist kunne være alt fra 57-62cc).

I følge teksten til de viste ROSS, lyder de til at være så solidt dimensionerede at man sagtens kunne kører en spån af toppen hvis de er en my for høje til blokken. ...400+ shot or 30LB+ boost.  Very Happy
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Søn 11 feb 2018, 22:01

Stickshifter skrev:Er sådan nogle tal ikke altid "vejledende", pga de produktions tolerancer der i praksis er på bl.a blok og topstykker?  Tallene lyder jo i øvrigt overordnet til ikke at være helt i skoven, når Ford selv opgav med 351W-4v til at være 10,7 med flade stempler og 60 cc toppe (som i praksis vist kunne være alt fra 57-62cc).

I følge teksten til de viste ROSS, lyder de til at være så solidt dimensionerede at man sagtens kunne kører en spån af toppen hvis de er en my for høje til blokken. ...400+ shot or 30LB+ boost.  Very Happy

Vejledende? Jeg forstår godt din pointe, men hvis det var lidt ligegyldigt med små 5% højere eller laver statisk kompression, hvordan skulle jeg så kunne regne min dynamiske kompression ud og hvordan skulle jeg sikre mig at 99 oktan er tilstrækkelig for at undgå endnu et motorhaveri.

Nu ved jeg ikke hvornår du sidst har været forbi en cylinderservice, men jeg skulle hilse og sige at man ikke laver noget gratis sådanne steder Very Happy Forståeligt nok. Så, kan jeg undgå slibning/fræsning af stempeltoppe og ligeledes undgå at lave plejlstænger om til større stempelpinde, ender det "kun" med at blive dyrt i stedet for meget dyrt.

Ikke at forglemme toppakninger, som går fra $80 til $200 for et par, i et hug, hvis du regner bare 2 tiendedele forkert.

I mit tilfælde, vil jeg blot have bekræftet at stemplerne leveres med 0.912 pinde og at ventil reliefene udgør +3cc i det samlede forbrændingskammerregnestykke og ikke -3cc. Lidt afgørende, da det jo giver en difference på 6cc når det samlede forhold skal udregnes.

Ross har kvitteret for min mail og svare tilbage hurtigst muligt. De vil jo gerne sælge mig stemplerne Very Happy
avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Søn 11 feb 2018, 23:35

Angående de -3cc i spec er de jo angivet som dome volumen og ikke valve relief. Så ja stemplet fylder -3cc mindre end hvis stemplet var 100% fladt = valve relief er +3cc. Laughing
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Man 12 feb 2018, 13:21

Et spørgsmål der dukkede op i mit hoved er om motoren efterfølgende skal bruges til noget hvor det giver mening at køre tingene til kanten for at finde de yderste heste? I stedet at bygge den konservativt til at kunne køre på 95 oktan, hvor man så kan hælde noget 99 i tanken og kan prygle bilen på en bane uden at skulle have bekymringer om evt. brændte topstykker og stempler. scratch
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Man 12 feb 2018, 17:44

Stickshifter skrev:Angående de -3cc i spec er de jo angivet som dome volumen og ikke valve relief. Så ja stemplet fylder -3cc mindre end hvis stemplet var 100% fladt = valve relief er +3cc. Laughing

Tror vi er enige Laughing På Ross hjemmeside, veksler de lidt frem og tilbage mellem - og + . Problemet opstår hvis de, som designer siden, også laver udregningerne med forkert fortegn og derved misindformere sådanne nogle som mig, der gerne vil være helt sikker på at bestille det rigtige. Havde de så bare udeladt kompressionsforholdet med de forskellige cc chambers, så havde jeg jo ikke været i tvivl.

Jeg har faktisk lige set at Summit har smidt +3.00cc (Piston Head Volume), så mon ikke Ross bekræfter dette også. Det er jeg snart så sikker på, at jeg næsten tør bestille, men kun næsten Very Happy Very Happy


Stickshifter skrev:Et spørgsmål der dukkede op i mit hoved er om motoren efterfølgende skal bruges til noget hvor det giver mening at køre tingene til kanten for at finde de yderste heste? I stedet at bygge den konservativt til at kunne køre på 95 oktan, hvor man så kan hælde noget 99 i tanken og kan prygle bilen på en bane uden at skulle have bekymringer om evt. brændte topstykker og stempler. scratch

Det kan jer da godt forstå, men nu har jeg valgt en af to veje. Enten kunne resterne af en forhenværende racermotor ryge ud til gammel jern, for ingen gider noget der skal forarbejdes så meget og slet ikke hvis man skal give lidt for stumperne.

Eller også kunne jeg tage udfordringen op og gøre et forsøg på at skabe noget som kunne komme tilbage i racerbilen. En renovering, hvor det overordnet mål er at genbruge så meget som overhovedet muligt, dog med en vigtig faktor i mente, kompressionen skal ikke være højere end at jeg kan køre på 99 oktan, men heller ikke så lav, at jeg skal skrotte knast, indsug og ikke mindst weberne. Måske at tage munden for fuld, men nu gør jeg forsøget.

Jeg har sat mig et budget oppe i hovedet og målet er ligeledes at holde dette og ender jeg under, er det bare endnu sjovere.

PS: Som udgangspunkt, kommer denne motor ikke til at køre på "vejen" , kun en racerbane og skal den prygles, håber jeg den holder Very Happy
avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Tirs 13 feb 2018, 01:47

Jeg snakkede jo selvfølgeligt om konservativt i forhold til det knasten nu kræver. Selv på en racermotor er de sidste 10 heste vel fundet ved at gå til grænsen med tingene og minimere sikkerhedsvinduet. Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Tirs 13 feb 2018, 21:53

Hvem siger det skal være nemt, men at det snart er en heldagsbeskæftigelse at bestille dele, har jeg det efterhånden svært med.

For f....... hvor er det altså bare blevet bøvlet at bestille hos Summit. Først afviser de mit kort, hvor efter man skal bruge tid på telefonisk kontakt med ens bank, for at få en forklaring på hvad pokker der lige sker.

Her kan man så godt se at Summit har spærret mit kort, hvor efter banken åbner det igen, dog uden nogen anelse om hvorfor det er blevet afvist.

I dag vendte Summit så tilbage med beskeden, efter mine undrende spørgsmål, at kortet virker igen.... ja tak, det har min egen bank sgu sørget for efter min henvendelse.....

Næste undren, men måske forståeligt nok, så er der flere og flere dele som bliver proklameret sendt direkte fra producenter/lagerførende og derfor kan risikere at ændre fragtomkostninger i sidste ende, efterhånden som disse dele bliver shippet.

Tak for kaffe tænker man. Det kan godt nok ende med at blive pebret når det hele skal gøres op.... altså lige indtil nu, hvor de lige har skrevet, at ordren først bliver sendt, når de modtager alle før nævnte dele og derved kan sendte det hele samlet.

Vi får se hvad det hele ender med Shocked Smile

Forøvrigt, så har jeg ligeledes forsøgt at få 8 tændrør med i ordren, men de er åbenbart også blevet for farlige at flyve med..... hvem siger det skal være nemt, altså at forstå alle disse forbehold.

Så, ingen væsker og nu heller ingen tændrør i bagagen..... shit.....nu kan jeg se hvorfor Idea Idea Very Happy Very Happy

Due to State, Country or Carrier restrictions some of the parts in your shopping cart cannot be shipped to the address provided. Please remove them from your shopping cart or change your shipping location.
The part NGK-5657 cannot be shipped to your billing/shipping location at this time.

Forsøgte at snige bare et enkelt med, men der var ikke noget at gøre, så ud med dem Wink
avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Tirs 13 feb 2018, 22:29

Det er sgu da ham Trump .... det er jo i følge medierne hans skyld det hele! Laughing

Tændrør på forbudt listen... det lyder jo næsten EU'sk! Shocked








Ps. tror du så jeg skal være bekymret for at få huset omringet af politiets terroristenhed, for jeg har bestilt et højtaler rep-kit via Ebay og det er vist en lille tube special-lim med i sættet. Pakken har nu lagt flere dage hos Post Nords toldafdeling uden jeg har hørt noget. pale
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Tors 15 feb 2018, 17:21

Stickshifter skrev:Det er sgu da ham Trump .... det er jo i følge medierne hans skyld det hele! Laughing

Tændrør på forbudt listen... det lyder jo næsten EU'sk! Shocked


Ps. tror du så jeg skal være bekymret for at få huset omringet af politiets terroristenhed, for jeg har bestilt et højtaler rep-kit via Ebay og det er vist en lille tube special-lim med i sættet. Pakken har nu lagt flere dage hos Post Nords toldafdeling uden jeg har hørt noget. pale

Skal man grine eller græde, måske bare opgive at forstå lovgivningen og så glæde sig over at man trods alt ikke er inddirekte skyld i, at unge som gamle, bliver slået ihjel som fluer, hvad enten det er til en koncert eller i en skole, eller bare er på gaden for at opleve.

Havde jo ikke været til at bære, hvis årsagen skyldes 20ml væske tilsat et tændrør...... Embarassed

Spændt på at høre om dine 20 dråber lim når frem!

avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Stickshifter on Tors 15 feb 2018, 21:28

I betragtning af at tændrør som farligt gods jo ikke giver nogen mening OVERHOVEDET, har du så forespurgt Summit om de evt har en fejl-indlæsning i deres system?  scratch


Tror jeg klarede frisag mht limen, for er nu blevet svimlende 33 kroner fattigere i told  
(+ gebyr selvfølgelig) og pakken er på vej videre mod jydeland. Smile
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 994
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Fre 16 feb 2018, 11:39

Stickshifter skrev:I betragtning af at tændrør som farligt gods jo ikke giver nogen mening OVERHOVEDET, har du så forespurgt Summit om de evt har en fejl-indlæsning i deres system?  scratch


Tror jeg klarede frisag mht limen, for er nu blevet svimlende 33 kroner fattigere i told  
(+ gebyr selvfølgelig) og pakken er på vej videre mod jydeland. Smile


Så er der håb forude og du kan komme i gang med at sysle med noget overhauling, indendøre vel og mærke.... og måske endda med en happy ending (sød musik i ørerne) Very Happy Very Happy

Jeg har endnu ikke fået noget svar på spørgsmålet omkring tændrørene. Om de nu er blevet lige så farlige at sende med en flyver som væsker, eller der er tale om en misforståelse.

Til gengæld får jeg til stadighed kvitteringer på mine mails og endda endnu en bekræftelse på at mit kort er godkendt. Midt i mail strømmen, kom der også en god nyhed, nemlig at mine stempler og ringe nu kunne sendes 3 dage tidligere end lovet. Vi får se....

Får jeg svar vedr. tændrørene, lader jeg høre fra mig. Tror Summit har nogle udfordringer på IT fronten for tiden......



avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John on Søn 18 feb 2018, 12:34

Går alt som lovet, er der nu under en uge til at stempler og ringe er klar til afgang, så mens der ventes, blev det andet topstykke fundet frem fra glemslen.

Overordnet set fejler det intet, men skal selvfølgelig, lige som det andet, have slebet ventiler, fræset sæder og afrettes en my. Mest for at matche det andet, som ikke slipper for en afretning.
Satser på at en tiendedel kan gøre det, da ingen af toppene er skæve på nogle måder.

Her klar til tømning Very Happy




Felpro 1262 da portene er åbnet og nu er 2.11 x 1.14 mod 2.00 X 1.12 standard.

Ligeledes er udstødningsportene også gjort en anelse større 1.30 x 1.35 mod 1.30 x 1.22 standard.  

Alle kanaler er samtidigt portet let og dette er den primære årsag til at jeg vælger at forsøge at få disse toppe klar til endnu en tørn.





Her ligger de så klar til afgang  Smile

avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by John Yesterday at 22:13

Bare lige en kort update vedr. Ross pistons og Tændrør fra Summit.

Troede faktisk ikke længere på noget reply fra Ross pistons, men i går kom der faktisk et svar.

Man beklagede en fejlbehæftet webside og bekræftede heldigvis rigtigheden i mine udregninger, som jeg havde sendt med, så stemplerne er gode nok til mit renoveringsprojekt.

Summit vendte så tilbage i dag med en undskyldning, efter jeg gentagne gange, faktisk af tre omgange, har forsøgt at få et svar på, hvorfor man ikke længere kunne købe NGT tændrør.

Svaret kan man så undre sig - og tænke sit over, men det har ikke noget med farligt gods at gøre, men simpelthen NGK, der ikke tillader Summit at sende produktet oversøisk...så har man set den med Rolling Eyes
avatar
John

Antal indlæg : 486
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Motorrenovering - 351w

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum