Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Motorrenovering - 351w

3 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Fre 09 Mar 2018, 15:27

Kan lige tilføje, at jeg i ventetiden, har eksperimenteret lidt med sodablæsning på hobbyplan Very Happy

Manifold før og efter:
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0764
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0766
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0765
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 11 Mar 2018, 17:53

Mens jeg nu venter på sluthoning af blok, afballancering af de roterende dele, samt den afsluttende forarbejdning af toppene, er noget tid gået med at se på de brankede webere.

Det vil sige, de er ikke så medtaget som de kunne være, dog med en enkel undtagelse.

Oven på de løse venturi-chokes, sidder auxiliary venturis, ligeledes aftagelige og specielt den ene af de otte, er meget medtaget af varmen som opstod da der gik ild i motoren.

Netop denne ene skulle så have en erstatning, som blev fundet for efterhånden længe siden. Den er i fuld længde og er nu tilpasset så alle matcher ens mål. Tilbage er der så rengøring, som jeg ikke har helt på plads endnu, altså med hvilken metode jeg springer ud i for at få en slutfinish som ikke er for poleret.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0811
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0812
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0810

En begyndelse som jo bekendt, er den sværeste Very Happy

Om denne begyndelse er starten på noget mere alvorligt, er for tidligt at svare på, for skal medgive at jeg godt nok har gået rundt om den varme grød så længe, at den forlængst er blevet kold, meget kold.....

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0815

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0814

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0813


Imponerende at benzinen ikke er fordampet mere på de mange år  Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tirs 13 Mar 2018, 17:37

Toppe er færdige og nu afhentet Smile

Dog var det ikke uden sværdslag, da noget af svejsesprøjtet efter nikkelsvejsningen, havde sat sig på et par af sæderne.
Dette sprøjt var åbenbart så hårdt og sad så fast, at det kostede et par ekstra jern, så noget eder og forbandelse inden de blev helt færdige.

Der er taget (afrettet) 0.25mm af på den ene top og 0.20mm på den anden.
Ventiler er sænket 0.30mm, så alt i alt er der mistet 1-1,5cc.

0.16mm fjerner 1cc i følge World product.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0816
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Ons 14 Mar 2018, 23:12

Den motor ender da vist med at blive bedre end ny. Apropos rengøring af alu og andet har jeg set "vandpolering" demonstreret på diverse gamle bildele, DET ser smart ud, ja nærmest genialt til renovering af gamle køretøjer. sunny
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tors 15 Mar 2018, 18:24

Stickshifter skrev:Den motor ender da vist med at blive bedre end ny. Apropos rengøring af alu og andet har jeg set "vandpolering" demonstreret på diverse gamle bildele, DET ser smart ud, ja nærmest genialt til renovering af gamle køretøjer. sunny

Den bliver nok ikke bedre end ny, men mindre kan også gøre det Smile  Man kan vel med rette sige at den ikke kan blive dårligere end den var inden jeg begyndte projektet.

Jeg er helt obs på vandpolering, specielt vandpolering med soda som tilsat medie. Meget skånsomt og fin slutfinish Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677

Jeg har bevidst fravalgt denne metode af to årsager. Den ene er mine Webere, som har flere kanaler som absolut ikke er til at rengøre uden afmontering af "blypropper". Denne operation magter jeg ikke, hvor der skal afmonteres propper og efterfølgende isættes samme når man er sikker på at alt restmedie er fjernet fra kanalerne. havde det været rent vand, havde det ikke betydet så meget.

Den anden og nok så væsentlig, er budgettet, for det er ikke billigt at få behandlet så mange emner og derfor vælger jeg at tørblæse selv. Det er billigt og jeg ved nøjagtig hvad og hvor der bliver blæst. Jeg tænker faktisk på at lukke alle husene både i top og bund, for at undgå  soda inden i husene.

Jeg sidder faktisk lidt i det eksperimentelle hjørne lige nu, for soda kendes også som natriumbicarbonat og netop natriumbicarbonat, husker jeg at have brugt for mange år siden, da jeg passede køer. Altså muhkøer for de som ikke ved hvad der tales om Very Happy

Og hvorfor nu det. Jo, for prisen på 25kg natriumbicarbonat til kvægbrug, koster ca. 140,- og 25kg hos THansen, koster 569,-

Eneste ubekendte, er hvor fint de to er granuleret i forhold til hinanden. Begge er i pulverform..... lidt at arbejde med Very Happy

https://www.hattingagro.dk/produkter/dyr/kv%C3%A6g/veterin%C3%A6rartikler/behandling/natriumbicarbonat-25-kg

https://www.thansen.dk/product.asp?n=-982854819&pn=-259639975
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 17 Mar 2018, 13:05

Vender lige tilbage til mit nyindkøbte back-up intake.  

Jeg ved ikke hvad der sker med Summit for tiden, men jeg syntes de bevæger sig længere og længere væk fra det solide og sikre sted at handle. Om jeg bare har været uheldig eller man nu bevidst køre en strategi, hvor man sender fejlbehæftede dele så langt væk som overhovedet muligt og derved undgår at få returneret delene grundet fragtpriserne, skal jeg ikke sige. Det er bare en nærliggende tanke.

Denne hersens gang går den bare ikke, for efter nærmere eftersyn af det nye Performer RPM intake, som skal bruges hvis jeg ikke når, eller stoler nok på Weberne til, at jeg tør starte den nye motor op, er mildest talt så langt uden for mål at jeg ikke engang kan åbne gasspjældene. Værst på primærsiden.

Undrede mig i første omgang over at det kom i en neutral kasse og har nu spurgt Summit om de er sikre på at det ikke allerede har været returneret en gang, for det er ubrugeligt som det er nu og jeg vil i første gang ikke acceptere at skulle fræse mig til brugbare mål.

Spørgsmålet omkring flow indfinder sig ligeledes. Kan man i det hele taget være sikker på at det flower ens i begge sider når det er så langt ved siden af.

Så status er nu, at jeg venter på et løsningsforslag fra Summit!



Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0818
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0817
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0819
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0820
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Man 19 Mar 2018, 18:08

Honing er undervejs og jeg blev spurgt hvad i himlens navn, den blok var lavet af og hvor den kom fra. Den er meget svær at forarbejde og ikke nok med at det slog gnister da den skulle planes, så volder den åbenbart også problemer under honing.
Stenene må af mere end normalt for at blive renset grundet hårdheden.

Jeg kunne ikke rigtig forklare hvorfor, kun at blokken er en Sportman blok som ikke længere laves og at den var for god til at smide ud Very Happy

Om det er et plus eller minus at den er hårdere end normale støbejernsblokke aner jeg ikke, men jeg håber da på det sidste.

Honing er netop påbegyndt.
Motorrenovering - 351w - Page 2 20180310
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Tirs 20 Mar 2018, 10:39

I mit gamle Ford Motorsport katalog står der: "All V8 iron blocks are cast of high-strenght, high-hardness cast iron". Hvad det præcist er ved jeg ikke om nogen har fundet ud af, men ren reklamesnak er det jo så åbenbart ikke. Very Happy

Mht. dem de sælger nu om dage kan man fra et af bladene finde dette: "Like the modern Boss 302, the new 351 blocks are poured by Indianapolis Casting Corporation using the same high-nickel, high-tin, 41,000-psi iron alloy used in the PowerStroke diesel blocks, which are also cast there."
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Ons 21 Mar 2018, 21:03

Stickshifter skrev:I mit gamle Ford Motorsport katalog står der: "All V8 iron blocks are cast of high-strenght, high-hardness cast iron". Hvad det præcist er ved jeg ikke om nogen har fundet ud af, men ren reklamesnak er det jo så åbenbart ikke. Very Happy

Mht. dem de sælger nu om dage kan man fra et af bladene finde dette: "Like the modern Boss 302, the new 351 blocks are poured by Indianapolis Casting Corporation using the same high-nickel, high-tin, 41,000-psi iron alloy used in the PowerStroke diesel blocks, which are also cast there."

Rart at vide og ender jeg med lidt for højt kompression til 99 oktan, kan jeg jo altid skifte til diesel Very Happy Very Happy

Nok ikke underligt at den brændte top var markant mere medtaget end blokken, men jeg har alligevel undret mig over at der ikke var brændt mere af blokken end der rent faktisk var, specielt set i lyset af det bål som har brændt som en skærebrænder mellem cyl. 2 og 3.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0821




John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Ons 21 Mar 2018, 22:20

John skrev:

Så status er nu, at jeg venter på et løsningsforslag fra Summit!


Løsningsforslaget fra Summit var to foreslag.

Jeg kunne få en cylinderservice til at rette portene og de ville betale, dog delvis hvis det blev mere end forventeligt.
Eller jeg kunne få pris på fragt og præsentere denne for dem og herefter beslutte næste skridt.

Jeg har fået en fragtpris, lydende på 640,- ($105) og for den samme pris kan jeg med sikkerhed få rettet portene, så for at undgå besvær med refundering af told og moms og i sidste ende måske ende med at få et nyt indsug som er lige så ringe, foreslog jeg et gift card på $105.

5 min efter foreslaget, fik jeg accept og tilgodebeviset er nu på vej.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0823
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tors 22 Mar 2018, 22:27

Toppene skulle have 64cc forbrændingskamre og spørgsmålet om de stadig kunne opfylde disse mål efter afretning og fræsning af ventilsæder, skulle i dag vise sig.

Jeg forventede, som skrevet tidligere, at de nok var reduceret 1-1,5cc og blev faktisk lidt overrasket over resultatet. Nåede dog kun den top som var blevet svejset og den faldt sådan ud:

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0824
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0825
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0826
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0829
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0830
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0827
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0828

1 og 4 endte faktisk med at indholde 66cc, lidt overraskende og de to kamre, 2-3 som er blevet svjset, indholdt henholdsvis 65 og 65,5 cc.

Noget tyder derfor på at der er mere materiale fra svejsningen som ikke er blevet pudset helt af og inden jeg påbegynder dette job, tjekker jeg en gang mere for at være helt sikker på at resultatet falder ud som ved første måling.

Resultatet betyder samtidigt, at jeg er lidt mere rolig med hensyn til kompressionsforholdet, som nu er lidt under 10,5:1 i stedet for over  Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677  Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 24 Mar 2018, 18:49

John skrev:
Noget tyder derfor på at der er mere materiale fra svejsningen som ikke er blevet pudset helt af og inden jeg påbegynder dette job, tjekker jeg en gang mere for at være helt sikker på at resultatet falder ud som ved første måling.

Gentagelse fremmer forståelsen og i dette hersens tilfælde, gav det samme resultat, jeg blev klogere og måtte i gang med minisliberen  Very Happy

Det lykkedes af få fjernet lidt over en halv cc på cylinder tre, så den nu ligger på en my under 66cc. Cylinder to fik fjernet knap en halv cc og ligger nu så tæt på de 66cc som de resterende, så jeg vil ikke gøre mere på den front nu.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0832
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0831Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0833
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Ons 28 Mar 2018, 13:18

Der sad to mand på et forum..... Very Happy  Måske malplaceret at fortsætte, men jeg giver det et skud mere, for jeg er faktisk nået til et punkt hvor den eneste undskyldning for at holde pause, er temperaturen. Det er koldt, alt for koldt i en uopvarmet garage No

Daily driveren er synet, blok og toppe afhentet, sammen med de afbalancerede dele.

Jeg var lidt spændt på udfaldet med hensyn til afbalanceringen, da jeg jo har pillet over 60g af hvert stempel og ellers har beholdt alt andet roterende grej fra motoren.

Helt nøjagtigt er der fjernet 8 x 67g som resulterede i en ubalance på henholdsvis -37.7g i venstre side og -24,4g i højre side. Måske lidt mere end forventet, men ikke mere end det nemt kunne fjernes på den i forvejen godt udboret krumtap.

Her resultatet af den sidste køring Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677

Motorrenovering - 351w - Page 2 Resize11

Hvis andre end jeg selv er interesseret, er her lidt flere informationer, som lagde grunden til slutresultatet.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0834
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0835

Så nu ligger det hele hjemme og venter på at blive samlet  Smile

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0837
Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0836

Her close up, hvor man kan se en mindre farveforskel grundet den megen varme. Lidt spændt på om jernet har ændret karakteristik i dette område, når der kommer varme og tryk på.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0838
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Tors 29 Mar 2018, 14:55

John skrev:Der sad to mand på et forum..... Very Happy  
Ja der var dog livstegn fra Den Røde Baron i julen. Jeg burde også lave et reklamefremstød for vores lille nørd-oase, specielt fordi klassiske Mustangs til min store overraskelse har fået en slags revival her på egen. Oven i købet blandt nogle teknisk kloge personer. Det kan da umuligt ære alle der er blevet opslugt af nettets svar på McDonald's .. Facebook. Din tråd her er jo ren Noma i den sammeligning. Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677

Fik i øvrigt en pakke i går som indeholdt en dims påtrykt et tydeligt "made in USA". Den tror jeg faktisk godt kunne lokke mig garagen i påsken, selvom termometeret dernede vist viste under 10 grader sidst jeg kikkede. What a Face


Sidst rettet af Stickshifter Tors 29 Mar 2018, 20:36, rettet 1 gang
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tors 29 Mar 2018, 19:33

Spændt på at høre/se nærmere på din dims made in USA Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677 Very Happy

Her sad jeg og brugte en del tid på en opfølgning og da jeg så skulle lægge op "send" får jeg trykket tilbage og hele baduljen forsvandt..... øv, men jeg forsøger igen, dog nok i en lidt kortere version denne gang.

Jeg har lagt krumtap i og blev mildt talt lidt overrasket over at tolerancerne på hovedlejerne kun ligger på 0.001" . Havde håbet på minimum 0.0015-0.002" da jeg frygter olieflowet bliver til den lave side og dermed ikke får køling nok. Ved at det er okay til en gadebil, men i underkanten her.
Jeg lader den nok ligge her, selv om jeg er lidt undrende, for intet er ændret, ud over at krumtappen er blevet poleret og det burde jo ikke give mindre tolerancer.
Alt andet er som inden adskillelse, hvor der blev pillet 010 lejer af, som nu har byttet plads med nye 010 lejer.

Her tørre lejer.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0852


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0846



Nu med assembly lube.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0847

ARP studs monteret.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0848

Og her monteret, incl. olipumpe og girdle.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0849

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0850

Inden jeg forlod værkstedet, ville jeg lige tjekke op på et hængeparti  Smile

Mine plejlstænger sidder med nogle 7/16-20 bolte og i følge Carrillos tabel over de mange forskeligartede bolte der rent faktisk er, fandt jeg ud af at mine, som har stampet SPS 01  WMC 7 på hovedet, skulle strækkes 0.130-0.180mm for at ramme det rigtige moment. Dog max 75 ft-lb.

Lyder af meget, specielt når man for de fleste SBF vedkommende, spænder med 45 ft-lb.

Derfor lagde jeg også ud med at spænde dem 45 ft-lb for at se hvad det egentlig gjorde ved boltene. De strak sig ikke mere end 0.03mm, så lidt spild af tid  Very Happy

Jeg endte med 72 ft-lb, som gav 0.15mm, så det er hvad jeg går med.

Test opsætning  Very Happy


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0851


Nu står den så på samling af stempel/plejlstænger og montering af ringe  Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tors 29 Mar 2018, 19:44

Og nu går det stærkt, er ikke andet end lige blevet færdig med at lægge krumtap på plads, før jeg er klar med stemplerne... Very Happy Very Happy

Nej, så stærkt går det trods alt ikke, der er klippet og redigeret, men det ændre ikke ved at jeg stadig har ømme pegefingerspidser af de forbandede spiral locks... Razz

Her monteres den sidste af ialt 32.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0853


Og sidste stempelring.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0854

Så tilbage er der bare montering.... som ikke bliver i dag  Very Happy

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0855
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Fre 30 Mar 2018, 10:47

Mens jeg venter på at temperaturen stiger nogle grader i værkstedet (elblæser tændt), benyttede jeg tiden til at få afklaret et hængeparti.

Jeg har set mange stempler - også en del med to valve reliefs. De har altid ligget noget over disse Ross pistons, jeg nu er klar til at smide i motoren. Altså volumen af de to reliefs.

Ross proklamere 3cc og det er sgutte meget når man ser på arealet og ved at de er pænt dybe på forkanten (0.250"). De skal jo som lovet, kunne tage store ventiler og stort løft.

Måske det er at skyde gråspurve med kanoner, men nu er det så bare sådan, at jeg var nød til at efterprøve min egen påstand, som i sin enkelthed går på, at jeg ikke tror på de data Ross beskriver.

Jeg bruger sprit med frugtfarve, sprit for at undgå stor overfladespænding og frugtfarve for bedre visualisering.... har jo ældre øjne Very Happy

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0910


Resultatet er heldigvis mindre end jeg frygtede, men dog stadig højere end det proklamerede.

5cc i stedet for 3cc - ikke meget, men nok til at jeg snart ender med at skulle tage mere af mine topstykker for ikke at komme under 10:1 i statisk kompression.

Her resultatet:

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0911

Fortsætter det med at gå den vej, altså at alt faktisk ender med at blive større og her tænker jeg ikke mindst på sidste element, nemlig piston to deck clearance, som er beregnet til 0.009", så står jeg i en ny situation...... havde ikke forventet denne situation, hvor jeg ligefrem skulle gå og håbe på fejlmåling og derfor kommer tættere på zero deck end forventet....  lol!
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 31 Mar 2018, 10:14

Så skete der lidt i går, hvor jeg fandt tid til at montere stemplerne i blokken.

Startede med "hjørnerne" , for jeg var mildt sagt spændt på om blokken var lige og ikke mindst, om afstanden til deck var tættere på zero end de forud beregnede .009" -  0.22mm.

Her det første hul og med det blotte øje, kunne jeg se at det gik min vej  Very Happy

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0912[/url


Nu er det ikke nemt at tage billeder af alt, man står trods alt med olie på fingerne og jeg skal hilse fra mit kamera og sige, tak for impræneringen, gider du snart at gøre mig ren...... Mad  

Men inden det stakkels kamera skal have en tur med spritkluden, måtte det lige stå for skud et par gange mere.

Her tollerancen fra et plejlleje, som viser ca. 0.0012" afhængig af hvor man lige lægger linien. Sådan set okay, specielt taget i betragtning, at jeg syntes de lå lidt løst.

Måske olien var varmere i dag end da jeg lagde krumtap på plads, for selv denne, var noget nemere at rotere med håndkraft nu.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0913


Her er blokken så fyldt op.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0915


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0914


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0916

Ende slør på krumtap .005" , så det er godkendt, mangler til gengæld at måle sideslør på plejlstænger.

Det store spørgsmål, for mig ikke mindst, er om piston to deck clearance nu også holder mål. Jeg brugte måleur for at finde absolut top og måtte efterfølgende bruge stållineal og søgerblade for at få noget der lignede et pænt gennemsnit. Forstået på denne måde: Hvis jeg brugte måleur hen over centerlinien (stempelpinden) stod det hurtigt klart, at stemplerne ikke var 100% plane/vandrette, derfor måtte jeg ty til linealen for at se den minimale lysstribe hen over hele stemplet og sikre mig at det så nogenlunde ensartet ud.

Jeg endte med et mål, som varierede mellem 0.003" og 0.004", altså lidt mindre end beregnet, som skulle have været 0.009".

For en gang skyld er jeg glad for at noget er gået galt, jeg aner bare ikke hvad og hvor. Måske der er taget lidt mere af blokken eller den måske i virkeligheden ikke var 5.503" fra start  Very Happy

Det færdige mål, sammen med de øvrige CC'er (stempel og toppe) resultere i at jeg ender med et komprssionsforhold (statisk)10.1 :1 og 8.28 :1 (dynamisk)

Så kom ikke og sig at det ikke betyder noget om toppe og stempler er det ene frem for det andet når der kalkuleres med cc  lol!

Tilbage er så spørgsmålet, om jeg skal få taget lidt mere af mine toppe, inden de bliver lagt på?
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Lør 31 Mar 2018, 11:48

John skrev:Tilbage er så spørgsmålet, om jeg skal få taget lidt mere af mine toppe, inden de bliver lagt på?

Det er jo nok et temperamentsspørgsmål, men hvis jeg husker "reglene" korrekt, lyder det da nærmest som værende perfekt nu. Altså i forhold til mit tidligere indlæg om at bygge lidt konservativt og driftssikkert, når der var tale om en "hobby" motor. Nu har du jo også alle tallene så kan du altid senere fortryde. At hive toppene af i fremtiden for en planning, er jo ikke ligefrem et kæmpe projekt. Modsat bliver det træls at opdage man er røget på den forkerte side mht. kompression, når man kommer ud at kører. Det er vel lidt som at bore en normal størrelse blok direkte til 0,060. så har man ligesom smidt alle jokerne i første runde. Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 01 Apr 2018, 12:04

Stickshifter skrev:
John skrev:Tilbage er så spørgsmålet, om jeg skal få taget lidt mere af mine toppe, inden de bliver lagt på?

Det er jo nok et temperamentsspørgsmål, men hvis jeg husker "reglene" korrekt, lyder det da nærmest som værende perfekt nu. Altså i forhold til mit tidligere indlæg om at bygge lidt konservativt og driftssikkert, når der var tale om en "hobby" motor. Nu har du jo også alle tallene så kan du altid senere fortryde. At hive toppene af i fremtiden for en planning, er jo ikke ligefrem et kæmpe projekt. Modsat bliver det træls at opdage man er røget på den forkerte side mht. kompression, når man kommer ud at kører. Det er vel lidt som at bore en normal størrelse blok direkte til 0,060. så har man ligesom smidt alle jokerne i første runde. Smile

Efter en gang soven på det Very Happy vælger jeg at fortsætte hvor jeg slap, altså ikke flere fræsninger eller slibninger af hverken toppe eller blok.

Vælger med andre ord den konservative løsning, som du har helt ret i, er at foretrække Motorrenovering - 351w - Page 2 4140651677

Det vil sige, næste step må blive at få printet et degreehweel og besøge børnebørn, hvor jeg nok kan få lov at "låne" lidt modellervoks, skal bare lige regne ud hvilke farve der giver bedste resultat Very Happy Very Happy

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 01 Apr 2018, 22:40

[/quote]

Besøge børnebørn, hvor jeg nok kan få lov at "låne" lidt modellervoks, skal bare lige regne ud hvilke farve der giver bedste resultat  Very Happy  Very Happy

[/quote]

Det blev så den grønne, endda økologisk Very Happy Razz

Jeg har endnu ikke fået lavet et degreewheel, men kunne ikke dy mig for at tjekke valve to piston clerance med nuværende 4 graders advance og zero lash.

Quench ligger fast og burde være tæt på optimalt for god forbrænding. En tommelfingerregel siger 0.035-0.045". Jeg ligger på 0.045"
(0.004" piston to deck + head gasket 0.041").

Tilbage til modellervoksen, som viste at jeg ikke behøver at være så bekymret, heller ikke hvis jeg vælger at give knasten et par grader mere advance, eller retarder den i stedet, for den sags skyld. Det finder jeg ud af når jeg får lavet mit degree wheel.

Satser på at time knasten efter Harolds anvisning, som jeg har på cam card, men dette vender jeg tilbage til når jeg når der til Very Happy

Her lidt billeder fra legestuen Razz

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0917


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0918


Brugte inderfjedrene, som kunne monteres uden værktøj og monterede topstykket på en brugt 041 pakning.

Skulle så bare lige finde stødstænger som har været pakket ned siden 2009  Very Happy

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0919

De blev fundet og så stadig tilforladelige ud, så også her genbrug.

Så var det tid til at dreje og det gik som en leg, leg med økologisk, bivoksmodellervoks i giftig grøn farve  pirat


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0921


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0923


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0920

Indsug ca. 0.122"

Udstødning ca. 0.126"


Sidst rettet af John Søn 29 Apr 2018, 10:54, rettet 1 gang
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Man 02 Apr 2018, 18:19

Jeg kan ikke få lavet A3 print til mit degreewheel før i morgen, så tiden skulle jo gå med noget fornuftigt, specielt i dag hvor vi langt om længe ser solen fra en skyfri himmel. Lad os håbe at sneen så også forsvinder snart, for vi har sandt for dyden fået meget sne her på disse kanter de sidste 6 uger. Faktisk rundede vi 1m i lørdags, altså sammenlagt. Trods alt også en sjat.

Det var en sidebemærkning, som dog fører mig til dagens forsøg med sodablæsning.

Jeg lavede en topafdækning og proppede alle indgange af den Weber som skulle stå model og ud over lidt støv her og der, mest på mig selv, så gik det faktisk helt okay og efter lidt blæsen rent, besluttede jeg mig for at lade dem stå, uden nogen efterbehandling.

Her er den nyblæste sat op ved siden af den næste i rækken, som kan se frem til et godt blæs Very Happy

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0924


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0925


I stedet for at fortsætte med blæsningen, måtte jeg simpelt hen prøve at rengøre indmaden og se om jeg kunne få samlet bæstet.

Jeg havde indkøbte pakningssæt til alle Weberne og det viste sig som med så meget andet "billigt" lort man køber i dag, at kun toppakningen passede. Alle andre pakninger enten manglede eller var for små. Derfor godt at jeg heldigvis kunne nøjes med toppakningen. Alle andre kunne genbruges.

Det er som bekendt mange år siden jeg skilte dem, så det tog lidt tid at regne ud hvor det forskellige skulle sidde og ikke mindst hvad nummer dette sæt var i rækken. Lidt vigtigt at få sat spjældaksel ind fra den rigtige side, så speedertrækket kommer til at sidde hvor det sad da den sidst var i funktion.

Her så det færdige resultat, ikke som nyt, men tilforladeligt og jeg har faktisk også bestilt nye 5mm topskruer (52stk) for gider ikke skruer med deforme kærver, så må vi se om de kommer til at skinde for meget i øjnene.......

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0927


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0926
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tirs 03 Apr 2018, 23:13

Så blev det hverdag igen og jeg fik endelig printet et degree wheel, som jeg efter endt arbejdsdag, fik limet på en fiberplade. Den fik en hurtig tur med stiksaven efter en tegnet cirkel, som en rund blikspand måtte stå model til. Kom ikke her og sig at man ikke kan komme nogle steder med en vis kreativitet Very Happy

Som skrevet tidligere, er knasten monteret 4 grader advance, altså i følge takthjulet på krumtappen.

Så spørgsmålet var så om det matchede det cam card fra Ultradyne.


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0768


Det viste sig hurtigt at den ikke var avanceret nok, faktisk manglede den 2 grader i at ramme de anbefalede 100 grader ICL. Jeg målte 102 grader og det samme galdt alle andre åbne og lukketider. Alle var 2 grader uden for skiven ved 0.020" (0,58mm) seat duration.

Så nu er spørgsmålet, skal jeg avancere den yderligere 2 grader og få den dynamiske kompression jeg går efter og samtidig få lidt mere moment i bunden. Faktisk det der anbefales i følge cam card.

Eller skal jeg lade stå til og håbe på at den kan tage så mange omdrejninger at jeg i stedet får goderne i toppen, men til gengæld mindsker risiko for detonering og tændingsbanken...... tror jeg lige vil sove på det  Very Happy

Her et par billeder af dagens opgave:


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0928


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0932


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0929


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0931


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0930
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tors 05 Apr 2018, 19:37

Så er der sovet på det og det er nu besluttet, jeg advancer knasten 2 grader mere, så den alt i alt nu er monteret 6 grader advance.  Insugningsventilens centerlinie er så også på plads, så den stemmer overens med det anbefalede jvf. cam card (100 grader ATDC).

Den egentlige grund til at jeg timer som jeg gør og ikke er så nervøs for tændingsbanken, er at jeg nu ender med en lidt lavere dynamisk kompression end først antaget.

Hvorfor nu det kunne man med god grund spørge Smile og svaret skal findes i det hængeparti jeg havde lagt lidt til siden.

Det andet topstykke (cyl.5-Cool var blevet målt for volume og endt med et lidt nedslået resultat. (se billede)


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0933


Jeg var overbevist om at det var blevet planet skævt og havde derfor regnet med at aflevere det og det andet for opretning.

Jeg har nu målt det på kryds og tværs incl ventiler, sædehøjde osv. og alle mål er lige i skabet, så noget andet måtte være galt.

Det der så er galt, viser sig at være målene på forbrændingskamrene, sjovt nok og det er altså ikke dybden, men længden.

Måske svært at se, men bedst illustreret med tegning efter skabelon, som i dette tilfælde er en toppakning. Cyl. 8 er uden land til højre for udstødningsventilen og jo længere man går mod cylinder 5, jo mere land bliver der til højre for udstødningsventilen og jo mindre volume bliver der i sagens natur i kamret.

Nu kunne man så forestille sig at det rent faktisk var det kammer (cyl.5) som var det rigtige, for toppene er jo solgt som værende 64cc toppe, men det er jo ikke rigitgt til at bruge til noget her og nu, så det eneste jeg selv kunne gøre, var at fræse af kamrene, så de alle kom så tæt på 66 cc som muligt.

Her først cyl 8.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0934

Og her til sammenligning, cyl.6-5

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0935


Og efter fræsning, hvor alle kamre nu er 66cc eller så tæt på som det nu er muligt.

Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0936

Så derfor ender jeg nede på 10:1 statisk og 8.20:1 dynamist kompression.....
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 07 Apr 2018, 14:22

De 468 enkeltdele er nu samlet - og jeg indrømmer gerne at det tog mere end en et par timer.

Er faktisk godt tilfreds med det samlede resultat og glæder mig til at afprøve om det stadig fungere ligeså godt som inden motorbranden Very Happy


Motorrenovering - 351w - Page 2 49750_10


Motorrenovering - 351w - Page 2 Dsc_0937
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w - Page 2 Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum