Rocket science karburatorer.....
2 deltagere
Side 1 af 1
Rocket science karburatorer.....
Ja selv retrotosser bør jo følge lidt med i udviklingen af det der nymodens datamatstyrede isenkram. Her er en praktisk gennemgang om noget af det nyeste grej i det marked. Det man i dag kan overvåge og justere bare ved hjælp af tryk på den medfølgende touchskærm er vist rent Star-Trek for en karburator/platin nørd.
Sv: Rocket science karburatorer.....
Til dem der vil følge lidt med i markedet, er her en sammenlignende test af 5 af de nymodens selvjusterende EFi systemer.
www.carcraft.com/techarticles/1403_car_crafts_giant_efi_test/viewall.html
www.carcraft.com/techarticles/1403_car_crafts_giant_efi_test/viewall.html
Sv: Rocket science karburatorer.....
Men hvor ofte skal man regne med at skifte sådan et system ud?... De praler jo ligefrem af at det man kunne købe for nogle år siden er håbløst nu - hvor længe er man så med på moden med disse systemer, inden folk begynder at sende én det der medlidende blik
Selvfølgelig sagt i det drillende hjørne , medgiver det er svært ikke at blive betaget af udviklingen og de muligheder den giver, man skal bare huske på at den netop hele tiden udvikler sig, og det går hurtigt indenfor elektronik og datamagi... En af de ting der tiltaler mig allermest ved gamle biler er netop deres tidløse mekanik - et slags fristed hvor tiden står stille og man ikke skal spekulere over hvornår det mon er håbløst forældet, for det er det allerede
Selvfølgelig sagt i det drillende hjørne , medgiver det er svært ikke at blive betaget af udviklingen og de muligheder den giver, man skal bare huske på at den netop hele tiden udvikler sig, og det går hurtigt indenfor elektronik og datamagi... En af de ting der tiltaler mig allermest ved gamle biler er netop deres tidløse mekanik - et slags fristed hvor tiden står stille og man ikke skal spekulere over hvornår det mon er håbløst forældet, for det er det allerede
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Rocket science karburatorer.....
Nu er indsprøjtning jo ikke helt sammenligneligt med f.eks dit tv eller din computer som skal arbejde sammen med anden elektronik som du ikke har bestemmelsen over. Hvorfor du her er nød til at følge med når folk i den anden ende betemmer at tingene skal opdateres eller ændres kraftigt. Modsat er et indsprøjtningsystem jo et selvstændigt fungerende system ligesom f.eks din lommeregner. Uanset hvad omverden end finder på fungere det som det altid har gjort. Biler fra 80'erne med elektronisk indsprøjtning er jo vist ikke holdt op med at køre selv om de nærmest er ren stenalder i forhold til nutidens hverdagselektronik.King of Bracket skrev:Men hvor ofte skal man regne med at skifte sådan et system ud?...
I øvrigt er vist nærmest alt af det hardware der er i disse aftermarket EFI systemer almindelige standard grejer som også bruges i produktionsbilerne. Så i mange tilfælde er det sikkert, med lidt legen med spagetti, mulig at koble en ny styring på det hardware der allerede sidder på bilen, i fald at nye systemer har fået finesser man bare slet ikke kan leve uden at eje.
Gammelt mekanik er godt, modsat er jeg dog ikke i tvivl om at indtrimning af en karburator på en ombygget motor ikke høre til blandt ting jeg vil komme til at savne. Det høre vist til i samme katagori som at have 25 tvkanaler og et oldschool tv uden fjernbetjening.
Sv: Rocket science karburatorer.....
Åh nej, sku du lige nævne TV - mit gode gamle MX7000 ville ikke tænde her til morgen
Men i øvrigt enig i at auto elektronik absolut hører til i den pålidelige/solide ende af skalaen.
Men i øvrigt enig i at auto elektronik absolut hører til i den pålidelige/solide ende af skalaen.
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Rocket science karburatorer.....
289nate skrev....
"A traditional 950 Holley (until very latest "950" Holley HP) was a 750 sized main body with a 1,000 cfm Holley throttle blade. It isn't as big as it sounds and I run one on my current .060 over pump gas 289. The traditional 850 has a much larger main body venture and is, in reality, am much higher flowing carburetor."
.....hvilket en anden så kommenterede med følgende:
"Carbs are more complicatede than EFI"
"A traditional 950 Holley (until very latest "950" Holley HP) was a 750 sized main body with a 1,000 cfm Holley throttle blade. It isn't as big as it sounds and I run one on my current .060 over pump gas 289. The traditional 850 has a much larger main body venture and is, in reality, am much higher flowing carburetor."
.....hvilket en anden så kommenterede med følgende:
"Carbs are more complicatede than EFI"
Sv: Rocket science karburatorer.....
Haha - karburatorene er simple, det er ingeniører og marketingfolk der formår at gøre det kompliceret
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|