Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Side 7 af 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg by John on Man 07 apr 2014, 21:51

Træerne gror som bekendt ikke ind i himlen og da jeg lagde motoren i hullet, som forbavsende let fandt sin plads, skulle det vise sig at være for let, specielt når jeg ved at de lidt forstørrede converterbolte kun kan finde igennem hullerne i flexpladen hvis de sidder 100% uden for hinanden. 

Langt de fleste gange må der drejes lidt frem og tilbage for at få converteren til at falde i hak og det skulle vise sig at årsagen til det var gået så glat var ret åbenlys.

[img][/img]
John

Antal indlæg : 468
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Indlæg by John on Man 07 apr 2014, 22:05

Jeg havde faktisk ulejliget mit hoved ned i gulvhøjde for at konstatere at converteren havde fanget, men ikke grundigt nok  Very Happy 

Så da jeg her til aften løftede bilen lidt fra gulvet for at montere møtrikkerne, nåede jeg faktisk at give boltene locktite, før det gik op for mig at det altså ikke var de rigtige huller converteren havde fanget.... (flere forbandelser blev udgydet) og der var ikke andet at gøre end at finde kranen frem og begynde helt forfra.

Det lykkedes heldigvis at trække motoren så langt frem, uden at afmontere headers, at jeg kunne dreje converteren de få centimeter der skulle til for at ramme rigtigt - efterfølgende gik resten som en leg... for anden gang  Very Happy 

Så endnu engang - går noget for nemt, er der nok noget galt  Idea 

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Søn 13 apr 2014, 14:29

Fredag aften blev det sidste samlet, alt blev gennemgået en gang mere, for vi kender jo alle, den der, ups, her var der vist noget jeg havde glemt eller overset.

Ingen ups'er og lørdag formiddag skulle være dagen, hvor opstarten skulle finde sted, da min bror havde lovet at komme og hjælpe med at løfte hjelmen på plads.

Godt nok havde jeg selv afmonteret den og ved hjælp af et tæppe, fået den trukket op på taget, men jeg havde altså ikke mod på at forsøge den anden vej  Smile 

Motoren, som nu skulle startes op, med nye lejer, knast,løftere mm. - havde fået mineralsk motorolie. Her havde jeg valgt en olie med så mange smøremidler som muligt.

Denne "520" olie indeholder 1100 ppm zddp, en anelse mindre end der er i "720" , men med maks smøremidler, som var at foretrække i min "gamle" motor. 

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Søn 13 apr 2014, 14:33

Så skulle der også noget på køleren - og her blev jeg da lidt overrasket over hvor meget
der skulle til  Very Happy 

Syntes at kunne huske, at 10 liter var nok, men jeg blev da klogere.

13 liter skulle der til og selv om jeg blev ved med at kigge under bilen, kom der altså ikke noget ud, så den må være god nok  Very Happy 

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Søn 13 apr 2014, 14:41

Nu var jeg der næsten, men ville lige prime oliegalleriet.

Ja, ja, i kan tænke hvad i vil, men min 18v akumaskine begyndte altså at ryge og kom aldrig rigtigt i gang, så andre metoder blev taget i brug  Smile 

Og det virkede. Efter en træg start, begyndte pumpen at trykke olie rundt til alle dele og olien flød lystigt.....

Og her stopper jeg så lige, men vender tilbage når billede uploaderen virker igen  Shocked

Okay, så er den klar igen, altså billede uploaderen - og som i kan se, måtte der noget heavy duty grej til at turne oliepumpen  Shocked 

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Søn 13 apr 2014, 22:53

Jeg skal lige for en god orden skyld påpege, slagværket var ikke i brug under primningen  Smile 

Benzin blev transporteret op til karburator, her ved hjælp af elektrisk benzinpumpe og der var nu bare tilbage at forsøge med noget tænding og aktivering af starteren.

Sindstilstanden var på dette tidspunkt en blanding af spænding og en anelse nervøsitet, lidt ligesom da man for mange år siden var til eksamen.

Tændingspistol klar, parat, drej nøglen.... wrooom, skidtet startede og tændingen blev grundindstillet 12 grader BTDC og alt forløb uden problemer. 

Alt var tilsyneladende tæt, ingen mislyde, derfor blev koncentrationen rettet mod tændingen.

Inden denne renovering, kørte jeg med to medium fjedre i centrifugalavanceringen, som betød max udslag ved 2700 omdr.

Nu avancerede de samme fjedre max ud allerede ved 1800 omdr. (35grader) , så jeg turde ikke andet end skifte den ene fjeder ud og en heavy erstattede denne.

Det hjalp og kurven maxede nu ud ved 2600 omdr. 

Hvorfor tændingskurven skulle have ændret sig så markant, det aner jeg ikke og nu må jeg så fremadrettet se hvad der sker efterhånden som jeg får fintunet. 

En meget kort video af kørende motor blev lavet, men da jeg skulle uploade, gik det op for mig at nummerpladen var synlig og derfor ikke bliver lagt op alligevel af den enkle årsag - jeg gider ikke at lægge ved på bålet vedr. originalitet/forsikring, som 
er kørt helt af sporet efter min mening, men det er jo så en helt anden snak.

Her og nu er jeg bare glad for, min gamle bil tilsyneladende er kørende igen  Wink 

Billede af driftvarm kørende motor, hvor lyden bare mangler, men hvad f..... , der skal også være noget overladt til fantasien, ik´......  Very Happy 

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 7 af 7 Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen