Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Intake gasket, lifters... engine overhauling.

4 deltagere

Side 2 af 7 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Man 17 Feb 2014, 22:59

King of Bracket skrev:Tak for update John (y) ... ku ikke lige forstå Jeres pludselige interesse i løfter tolerancer  Very Happy 

Arh den er dælme ikke helt nem med en almindelig skydelære og halvdårligt syn - vi er jo ude hvor der ikke er nogle tal på skydelæren og viskositeten på den eventuelle restoliefilm på løfteren kan nærmest gøre forskellen mellem 0,874 og 0,875 Razz men jeg vil sige én lille my over 22,2 mm hvilket meget vel kan tolkes til 0,875... kan dog sige med rimelig sikkerhed at de alle var 100 % ens, I ved, stregerne på skydelæren var lige akkurat ens forskudt på en måde hvor man ikke er i tvivl  Wink  og "alle" tæller i denne sammenhæng nogle ukendte ombytnings løftere som tidligere sad i min 289 - en 70'er 302 med originale løftere - en 79'er 302 med originale løftere og en 89'er 5.0 med originale rulleløftere... det jeg derimod hæftede mig ved, var forskellen på hvor lette eller svære de var at trække op af boringerne, den der ydede mest modstand var sjovt nok osse den motor der med sikkerhed har gået flest km - 70'eren - jeg måtte bogstaveligt have et stykke pap omkring og en polygrip tang på, og stadig gik den ufatteligt stramt da den først kom ud af sit normale arbejdsområde... 89'eren derimod, ku jeg ha poppet op ved at puste ned i ventildækslet tror jeg Laughing 
Så i og med at jeg målte alle løfterne pinligt ens, må man vel dels ku udlede at slid primært sker i boringerne (logisk) OG der tillige kan være en go portion +/- tolerance i bearbejdningen af boringerne fra fabrikken - eller er der bare en løsere tolerance på de senere rulleblokke?

Det er da mig der takker  Smile  Og du får nøjagtig de samme tal som jeg selv. Dog er den hydrauliske flattappet løfter, som jeg målte, en my større (dia) end mine rulleløftere.

Det stemmer faktisk overens med det jeg læste for nyligt, hvor en motorbygger havde konstateret at disse flattappet løftere så godt som altid holdt bedre mål og snarere var i den høje ende. Han skrev faktisk at meget ville være nemmere, hvis det samme galdt rulleløftere. det er jo trods alt nemmere at hone end stå og mangle materiale.

Dog roste han Morel rulleløftere, som altid holdt mål 100%, men de producere bare ikke andet end link bar løftere og så langt vil jeg ikke gå... endnu.


Apropos Morel, så fandt jeg guide, som selvfølgelig er møntet på déres løftere, men faktisk også viste sig at passe på mine da jeg for snart længe siden skulle finde ud hvor meget mine ventiler skulle justeres. 

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Qpla  " />
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Man 17 Feb 2014, 23:15

King of Bracket skrev:... OG der tillige kan være en go portion +/- tolerance i bearbejdningen af boringerne fra fabrikken 
Mon ikke Ford kørte med max udnyttelser af mulige tolerancer i maskinfabrikken, det var jo masse produktion af lavpris mekanik.  Kan mindes et gammelt Ford mekanikerhoved på et eller andet forum engang fortælle om at vist 351W'erne en overgang kom med så dårligt olietryk direkte fra samlebåndet at olielampen kunne finde på at blinke i tomgang på de fabriksnye biler.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Tirs 18 Feb 2014, 16:35

Stickshifter skrev:
King of Bracket skrev:... OG der tillige kan være en go portion +/- tolerance i bearbejdningen af boringerne fra fabrikken 
Mon ikke Ford kørte med max udnyttelser af mulige tolerancer i maskinfabrikken, det var jo masse produktion af lavpris mekanik.  Kan mindes et gammelt Ford mekanikerhoved på et eller andet forum engang fortælle om at vist 351W'erne en overgang kom med så dårligt olietryk direkte fra samlebåndet at olielampen kunne finde på at blinke i tomgang på de fabriksnye biler.

Nu stopper du, man bliver jo mere og mere utilpas  Very Happy 

Tror nu ikke mine tolerancer er helt ude i skoven, for jeg har nu forsøgt at tjekke både boringer og løftere ud med en digital skydelære, lånt på arbejdet.

Og jeg er nu blevet klar over, at dette instrument er langt fra målfast som min egen gode gamle mekaniske.

Ingen af løfterne måler over 0.874 - ej heller den flattappet, som jeg er helt sikker på er minimum 0.875 målt med den mekaniske.

Den smule den er større, kan den digitale rent faktisk ikke måle.

Nå, men det skal altså ikke slå mig helt ud, så jeg tog et stykke staniol, målte det til 0.0005 og rullede det tæt på en omgang, stramt om en løfter. Nu måtte løfterens diameter så være øget med 2x0.0005 , altså 0.001.

Den kunne efterfølgende ikke komme ned i boringen, så jeg føler mig nu lidt mere lettet og agter at bestille et nyt sæt og blæse på om de er 0.874 eller 0.875. Tror de er blevet målt med digital skydelære allesammen, derfor så mange under mål..  Very Happy  Very Happy 


Jeg har ligeledes besluttet at skifte fjedre, for jeg hælder mere og mere til at de nuværende har været en mulig årsag til det kraftige slid, selv om det stadig undre mig at det kun er indsugningsknasterne der er medtaget.

En medvirkende årsag til nedgradering af fjedretryk, findes på mine stud's, som faktisk også er en anelse mærket af det høje tryk. Man kan se slid på samtlige stud's.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Tirs 18 Feb 2014, 17:45

Apropos de omtalte Morel lyftere og vores snak om ens dimser med forskellige navne uden på indpakningen så kommer nedenstående citat fra en tråd hvor en gut ikke er helt tilfreds med at have pakket hans nye dyrt indkøbte Morel lyftere ud, kun for at opdage at de er helt magen til dem Lunati sælger.  Laughing 


"Morel does private label lifters for Lunati, Isky, Comp, Bullet and a host of others." 
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af King of Bracket Tirs 18 Feb 2014, 20:52

Haha, herlig tilgang til mekanikken, og tænk at et lille stykke staniol kan få en til at sove godt om natten  Very Happy 

Og sjovt, jeg tænkte lige på det dengang snakken gik på digital skydelære - man får godt nok tallene serveret, men prisen er blind tillid til at det er det den siger det er - og elektronik er som bekendt djævlens opfindelse! - ikke at forveksle med almindelig el som i gamle biler, der højest kan hvile en forbandelse over.  scratch
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Lør 22 Feb 2014, 12:41

King of Bracket skrev:Haha, herlig tilgang til mekanikken, og tænk at et lille stykke staniol kan få en til at sove godt om natten  Very Happy 


 Very Happy Har sjældent sovet så godt, men staniolen har efterfølgende måtte lade livet  Very Happy 

For der er nu ingen vej uden om, motoren må ud af bilen.

Knastlejerne har set bedre tider og jeg har på fornemmelsen at de ikke har været skiftet ved seneste motorrenovering. De er ualmindeligt slidte og hvor jeg har regninger på hoved- og plejllejer, har jeg intet på knastlejer. Kun knastaksel, stødstænger og vippearme.

Jeg fornemmer faktisk ligeledes at løfterne kunne have været brugte og hvis antagelsen er rigtig, giver det faktisk god mening at løftere og knastlejer har været medvirkende årsag til det ualmindelige store slid på knasten. Dette sammen med et højt fjedertryk og måske eksperimentet med fuldsyntetisk 5-40 olie, som måske ikke er gearet til det høje tryk. Tænker på oliens bæreevne.

Men uanset hvad, så kan årsagen nok være mange forskellige omstændigheder og hvor jeg i flere år har haft én speciel knastaksel i tankerne, som den næste i motoren, har jeg nu besluttet at gå den anden vej. 

Mindre løft og en anelse mindre duration, som giver en anelse mere moment tidligere og som betaling koster lidt HP på toppen.

Ligeledes vil jeg nedgradere fjedretrykket, til det knastproducenten anbefaler.... hvis det da ikke bliver ændret inden bestilling.

Og når jeg nu skriver, hvad knastproducenten anbefaler, så skal det tages med et gran salt, for de anbefaler altså forskelligt og redigere
regelmæssigt.

Hvad årsagen er til dette, kan man jo kun gisne om, men et faktum er det, at man til min nuværende knastaksel for 6 år siden anbefalede noget nær den samme fjeder som sidder i topstykkerne nu.

Senere anbefalede man så kun beehive fjedre, med henholdsvis 30 og 70 pund mindre tryk pr. inch.

I dag er beehivefjedren droppet og man er gået tilbage til dobbelte fjedre, men nu med godt 50 pund mindre tryk for den hårdeste, set i forhold til den fjeder min knast kører med.

Og sjovt nok, så blev mine fjedre ratet til 420 pund/inch for 7 år siden. Samme fjeder, samme part nummer bliver i dag ratet til 438 pund/inch.  Install hight og sædetryk er stadig det samme.

Så, det er sgu ikke nemt at blive klog på  Mad 


Men men, uanset det lidt tossede tidspunkt at skulle denne lidt større tur igennem, tænker på forårets kommen, så er jeg faktisk godt tilfreds med at opdage disse slidte dele inden det formentlig ville have kostet et større motorhaveri og så glæde mig over at bilen har kørt 7 fulde sæsoner, hvor den faktisk altid har bragt mig fra A til B uden problemer.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Lør 22 Feb 2014, 14:00

De der beehive fjedre er der ikke også noget med at de er smarte i mod at fjederen gå i uønskede/skadelige egensvingninger, samt de hjælper med sænke den vægt knasten skal kæmpe imod? Modsat er de enkelte og hvis de knækker så falder ventilen. Måske er de løbende justeringerne af fjederstyrke og type er holdt op i mod andre ændringer der er i fjedernes egenskaber.

Mindes også jeg har set folk der mener sådanne retrofit knaster generelt er noget skrammel, netop pga knasternes små størrelser og dermed diameter på kurverne. De rigtigt racer hardcore arbejder vist også i at rullen på lyfterens diameter ikke er ligegyldig.

Det lyder voldsomt hvis du skulle have så stramt et fjedertøj at alm god olie ikke kan være med. Så tror jeg næsten mere på at olien har taget skade pga varme, eller der har manglet olie. 






Ps. Nu er jeg ikke ligefrem faglært maskinarbejder eller noget der bare ligner, men at forsøge at ville måle om en dims er .874 eller .875 med en skydelære er det egentlig ikke næsten fyringsgrundlag for folk med den type af arbejdsmæssige titler?  Very Happy
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Lør 22 Feb 2014, 15:38

Stickshifter skrev:De der beehive fjedre er der ikke også noget med at de er smarte i mod at fjederen gå i uønskede/skadelige egensvingninger, samt de hjælper med sænke den vægt knasten skal kæmpe imod? Modsat er de enkelte og hvis de knækker så falder ventilen. Måske er de løbende justeringerne af fjederstyrke og type er holdt op i mod andre ændringer der er i fjedernes egenskaber.

Mindes også jeg har set folk der mener sådanne retrofit knaster generelt er noget skrammel, netop pga knasternes små størrelser og dermed diameter på kurverne. De rigtigt racer hardcore arbejder vist også i at rullen på lyfterens diameter ikke er ligegyldig.

Det lyder voldsomt hvis du skulle have så stramt et fjedertøj at alm god olie ikke kan være med. Så tror jeg næsten mere på at olien har taget skade pga varme, eller der har manglet olie. 






Ps. Nu er jeg ikke ligefrem faglært maskinarbejder eller noget der bare ligner, men at forsøge at ville måle om en dims er .874 eller .875 med en skydelære er det egentlig ikke næsten fyringsgrundlag for folk med den type af arbejdsmæssige titler?  Very Happy

Til dit PS - Nu er vi jo ikke maskinarbejdere  Very Happy  Og kan jo gøre hvad der falder os ind og får vi varmen i kroppen af at måle "rigtigt" med en god gammel mekanisk skydelære, så er det jo ikke så skidt endda.

Men ellers har du da helt ret, micrometerure digitale eller ej, må være det rigtige værktøj til disse små tolerancer. Spørgsmålet er så om der i den anden ende, altså hos producenten er folk som benytter sig denne rigtige kvalitetkontrol.....noget tyder på at det langt fra er tilfældet.

Med hensyn til olien, så mangler jeg ikke olie da jeg kører med 8 liter i bunden. Ej heller for varm olie, tvært om vil jeg tro. Jeg har faktisk aldrig følt at motoren var varm nok, uden at vide præcist hvor varm olien rent faktisk er når den er driftvarm. Jeg har ikke temperaturmåler på olien.

Men de gange jeg har målt kølevandet, har det været for koldt og det fortæller mig at olien så nok heller ikke er tilstrækkelig varm eller i det mindste ikke for varm. Det er rent faktisk derfor jeg gik over til 5-40 i håbet om at få optimal smøring tidligere, efter opstart og under kørsel.


Du har nok også ret i at retrofit knastakslerne er noget "skrammel", men alligevel sidder man tilbage og tænker på at vægte fordele og ulemper, holdt op i mod traditionel flattappet.

Begge typer kan forsvares, men jeg syntes altså stadig at det er fedest at køre fuldt rul og ikke behøver at tænke så meget over mit olievalg... tror jeg nok  Smile 

Og alt andet lige, er det slet ikke så tosset at have kørt så meget som jeg trods alt har, uden de store problemer med galleriet.


Beehive var et hit for få år siden og blev konsekvent anbefalet af CompCams, til stort set alle retrofit knastaksler. Endda med et lavere fjedertryk set i forhold til dobbeltfjedre til samme knastaksel.

Derfor var der ingen tvivl om at det var vejen at gå for mig, når jeg skulle skifte knastaksel.

I dag ser du den ikke anbefalet på nogle af de retrofit knastaksler som jeg har set på. Alle bliver anbefalet dobbelte, men med mindre tryk end tidligere. Hvorfor man har droppet beehive, det aner jeg ikke, men jeg sætter spørgsmålstegn ved beslutningen og vælger derfor med stor sansynlighed dobbelte fjedre, som matcher retainer, sædehøjde incl. tryk, som jeg har nu, men med mindre tryk ved åben tilstand. 

Løfterne kører så godt som alle med en 0.70 som standard rulle, men kan fås større og du har ret i at større alt andet lige må give mindre risiko for haveri grundet færre omgange og kraftigere lejer, men de koster så også noget mere og når alt kommer til stykket, så spiller økonomien jo også ind og så er det jo heller ikke nogen racerbil jeg skal have ud at køre igen.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Søn 23 Feb 2014, 17:43

Hvad er knasten egentlig for en fætter, ud over noget retrofit Comp?
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Feb 2014, 20:06

Stickshifter skrev:Hvad er knasten egentlig for en fætter, ud over noget retrofit Comp?
35-452-8

http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=903&sb=2

Knasten jeg i flere år havde planlagt som erstatning, er 35-426-8 , men nu ender det nok med at jeg vælger 35-425-8 

Har for øvrigt spurgt Summit om, hvem der producere deres løfter. Er det Elgin og kan de håndtere fjedretrykket jeg går efter, ender de nok med at blive valget.

Forventer svar mandag.


Har forøvrigt ligeledes funderet over at gå efter 5.0 rulleknast, men så begynder det altså at løbe op rent økonomisk. 

Her ville mit valg indtil videre være CompCams XE276HR , men for at udnytte dens potentiale, skal jeg ikke bare ud og finde linkbar løftere og kortere stødstænger, jeg skal også have fat i 1.7 vippearme.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Man 24 Feb 2014, 16:33

Det var nogle friske knaster til en gadebil, føler mig jo helt morfar'agtig med den jeg køre med.  Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Man 24 Feb 2014, 17:45

Stickshifter skrev:Det var nogle friske knaster til en gadebil, føler mig jo helt morfar'agtig med den jeg køre med.  Smile
Friske og friske, syntes da der er mange meget vildere og jeg har jo også indset at droppe lidt HP på toppen og så til gengæld få lidt mere moment, endda lidt tidligere i kurven.  Smile 

Stall speed 3000 og 3.80 - 4.11 gearing, så giver det vel lidt mening...... 


Faktisk er jeg ved at stirre mig blindt på knastaksler og løftere (compcams online camguest) , så jeg skulle lige finde lidt adspredelse.

Derfor vendte jeg tilbage til idéen om at smide en "rigtig" roller i motoren, i stedet for en retrofit.

Jeg har ikke nogen liggende og kan derfor ikke rigtig sammenligne, men jeg føler mig overbevist om at diameteren på rulleknasterne er identiske med f.eks en flattappet (hydrauliske). 


Leger vi nu, at min flattappet er en rulleknast og jeg herefter erstatter den hydrauliske flattappet løfter med en hydraulisk rulleløfter, så giver det et billede af hvor højt løfteren kommer til at sidde i boringen og det fortæller mig at det kan lade sig gøre, selv i en tidlig blok med korte løfterboringer. Eneste krav jeg lige kan få øje på, er at løfterne skal være link bar løftere.


Link bar løfter som f.eks denne : 0.875"  Very Happy 


http://www.summitracing.com/dom/parts/hrs-91168/overview/make/ford

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Aoi6  " />


Det kreative islæt  Very Happy 


Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 4d9t  " />Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 9qxq  " />Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 I0k5  " />Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Fpyw  " />
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Man 24 Feb 2014, 18:53

Når beskrivelsen siger rough idle og der anbefales minimum 3.73 gear så er det i min bog en frisk knast til en gadebil. Very Happy 

Mht til lyfteren er det vel også afgørende at "smørrebæltet"/hullet i lyfteren sidder i den rigtige højde i forhold til smørehullet i blokken? Men det kommer vel helt af sig selv hvis man køber dele der er beregnet til opgaven?
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Man 24 Feb 2014, 20:26

Stickshifter skrev:Når beskrivelsen siger rough idle og der anbefales minimum 3.73 gear så er det i min bog en frisk knast til en gadebil. Very Happy 

Mht til lyfteren er det vel også afgørende at "smørrebæltet"/hullet i lyfteren sidder i den rigtige højde i forhold til smørehullet i blokken? Men det kommer vel helt af sig selv hvis man køber dele der er beregnet til opgaven?
Et er beskrivelse, noget andet er virklighed..... det er ikke så slemt som det lyder  Very Happy  Og jeg har faktisk altid været godt tilfreds med hele opsætningen. Havde der ikke tilsneget sig dette slid på knasten og løfterne, havde jeg ikke overvejet at ændre noget på motoren overhovedet.

Hvad løfterne angår, så vil jeg mene at oliekanalen ligger i det korrekte arbejdsområde uanset hvilke løfter man vælger. Jeg mener ligeledes at olie output fra løfterboringen, sidder samme sted, uanset vi snakker tidlig- eller sen blok, målt nedefra.

Men skulle der være en tvivl, går jeg ud fra at man har taget højde for problematikken på løftere man kalder retrofit/OEM.


Billedet:  OEM hydraulic roller vs. hydraulic flattappet

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 3ef8 [/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Tirs 25 Feb 2014, 19:57

Måske man snart skulle redigere lidt i overskriften og tilføje et enkelt navneord mere  Very Happy 

Det må komme senere. Lige nu vil jeg altså lige forsøge at runde af omkring hydrauliske rulleløftere, om hvor vidt man kan konvertere en gammel blok om til fuld roller, som på nyere blokke.

Det kan man godt, eller rettere, det er betinget af to ting.

Den ene betingelse er, at man kan finde link bar løftere, som er bygget til formålet og her er det for mig endnu ikke lykkedes at finde måltegninger over noget som helst, desværre - og det tætteste jeg er kommet, er forhandlernes beskrivelse. Fit early blok, retrofit og noget i den dur. Intet brugbart, da næste betingelse for at bygge om, er knastens løft på samme løfter.

Anden betingelse er som allerede nævnt, løftet på knasten. Det kan lade sig gøre hvis man køre med meget lavt løft, under 0.300" eller 0.480" med 1.6 vippearme.

Selvfølgelig tal som skal tages med et hvis gran salt, men jeg ville ikke selv gøre forsøget med mindre man kunne få oplyst nøjagtige mål på løfterne, specielt målet fra bunden af rullen op til øverste skørts begyndelse og ikke mindst udformningen og placeringen af hullet til olie.

For lige at illustrere hvad jeg mener, endnu en gang  Smile  lagde jeg en knast i motoren
som løfter 0.320" . Den svare nøjagtig, hvad løft angår, til den den rulleknast jeg havde udset mig.

Ved fuld løft er der kun ca. 2mm tilbage af øverste skørt og hakket med oliehullet ligger noget nær i nul. 

Olie galleriet er der ingen problemer med. Det har jeg ligeledes skitseret, altså i grove træk, men dog præcist nok til at man kan se problematikken.

Af samme grund, vælger jeg altså den sikre vej og går med retrofit knastakslen igen, med reduceret fjedertryk og nye rulleløftere. 

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Ymnz  " />
Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 9hun  " />

Illustration af oliegalleri:

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 8wn4  " />
Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 <a href=Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Bqbr  " />
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Stickshifter Lør 08 Mar 2014, 09:08

Apropos lyfter mål og tolerance, så debateres det vist lige her: 

http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8-engine-tech/1636890-351w-lifter-lifter-bore-clearance.html


Brugeren "straubtech" kommer i øvrigt her fra: www.straubtechnologies.com
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Lør 08 Mar 2014, 12:27

Jeg har i første omgang slået alle tollerencer ud af hovedet og håber så bare på at tingene lykkedes i sidste ende  Smile 

Jeg har ikke kunne finde præcise mål på løftere og kunne heller ikke få svar fra Summit om hvem der producere deres brandede løftere. Det var ikke en oplysning de delte med nogen, men jeg fik svar på om jeg kunne forsvare at bruge dem med min nye knast (løft) og om de kunne bruges til det kommende fjedertryk.

Til dette svarede de, at det var der intet problem med, så derfor blev det til 16 løftere
fra Summit, som skulle holde OE mål.

Mest frustrerende er, at jeg skulle have haft alle dele nu, men stadig venter på leveringen. Håber den kommer mandag, da jeg for nogle dage har lånt knastlejeværktøj til udskiftning af knastlejer.

Faktisk har jeg ligeledes besluttet at skifte samtlige lejer, nu hvor motoren alligevel måtte ud af bilen.

Så, hvad der begyndte med et par dråber vand og udskiftning af et par indsugningspakninger, ender nu ud med nye toppakninger, knastaksel, knastlejer, løftere, hovedlejer, plejllejer, forkammerkæde og takthjul, ventilfjedre, tændrør og div. pakninger....  Very Happy 

Jeg har faktisk talt med et par gamle kendinge her hjemme, som nu er ved at bygge 
en early blok om med rigtig rulleknast. De har købt CompCams retrofit linkbar løftere, som passer perfekt til de korte boringer, så ingen tvivl om at det kan lade sig gøre at køre med (OE) rulleknast, også med højt løft.

Selv valgte jeg at gå ad det velkendte spor med  retrofit rulleknast af to årsager. Jeg ved at det vil fungere, forhåbenlig i mindst syv år mere og så var der økonomien sammen med en masse usikkerhedsmomenter omkring netop løftere. 

Jeg har ikke lykkedes med at få konkrete mål på disse og prisen på konverteringen ville løbe op i noget nær det dobbelte inden jeg havde få sat delene rigtigt sammen.

PS: Jeg har både en 1250 pakning og en 1250 s3 pakning på vej, så må vi se hvad der passer bedst og hvor stor forskel der reelt er på disse to.... vender tilbage  Very Happy 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 2bo7rp[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Lør 08 Mar 2014, 12:32

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 9q9poz[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 17:13

Okay, så vender jeg lige tilbage for en stund. Ikke fordi der ikke er sket noget her, men mere fordi det hele har udviklet sig til mere end bare lige et spørgsmål vedrørende intake gaskets  Very Happy 

Jeg har modtaget Felpro 1250, samme pakning som jeg hele tiden har kørt med, pakningen som TrickFlow anbefaler til toppene.

Sammen med ovenstående, bestilte jeg ligeledes Felpro 1250-s3 med stålindlæg.

Jeg har nu sammenlignet disse to og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hvilken jeg sætter
på når det hele skal samles  Exclamation 


Første billede - Felpro 1250:
[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 2ntg21x[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 17:14

Close up:

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 2rq0meu[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 17:16

Til sammenligning, her Felpro 1250-s3

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 2ytz7s4[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 17:18

Close up:

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 X5zgbd[/img]

Meget minimal tilpasning set i forhold til 1250!
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 17:42

Så var der lige løfterne, som endte med at blive Summits eget brand, men jeg er ikke i tvivl om at det er nøjagtig samme løftere man ville modtage fra FMS, Elgin m.fl. 

Som tidligere skrevet, ville Summit ikke ud med hvor de er produceret, men sagde god for det løft og tryk som jeg skal bruge fremadrettet.

De er med stor sandsynlighed produceret i Østen og måske færdigsamlet i USA, det sidste dog bare et gæt.

Alle løftere er fundet okay, ingen mislyde i lejerne, de kører frit og fint rundt uden problemer.

Det samme med stempel og fjedre. Her heller ikke noget at bemærke, så ingen bliver skilt ad for nærmere inspektion.

Så var der lige tollerencerne  Smile 

Nu kan i så grine eller lade være, men jeg har altså målt med micrometeremåler og selv om nogle syntes det er overkill, så betød det altså noget for mig, om de var mindre eller større end de gamle, da jeg ikke ville risikere at mangle olietryk. Blokken er trods alt gammel og boringerne er ikke nye længere.

Jeg målte en af de gamle OE løftere, som var nøjagtig 0.8740"

Så faldt de nye således ud:

2 stk - 0.8743
2 stk - 0.8744
4 stk - 0.8745
6 stk - 0.8746
2 stk - 0.8747

Så alt i alt okay  Smile 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 F3ia39[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 18:02

Jeg havde ligeledes proklameret, at nu hvor motoren alligevel var ude og det viste sig at knastlejerne skulle skiftes, samtidig ville skifte hoved- og plejllejer.

Derfor blev lejer, knast, løfter mm bestil i god tid... mente jeg, taget i betragtning at jeg i januar fik dele hjem fra Summit/I-parcel på 3 dage.

De 3 dage var udelukkende DHL's fortjeneste, som altid har været super hurtige og ikke mindst informative.

Det skulle vise sig at I-parcel nu havde skiftet DHL ud med GLS og om man kan bebrejde GLS næste shipments langsommelighed, skal jeg lade være usagt. Fakta er bare, jeg modtog delene 13 dage efter ordreafgivelse.

Det betød at jeg måtte købe endnu et sæt knastlejer i Danmark, da jeg skulle aflevere 
knastlejeværktøjet efter 12 dage. Altså en dag før ankomst af dele... øv øv, men pyt, Trimo var ikke ublu med prisen og knastlejer kan man jo altid få brug for i andet projekt  Very Happy 

At knastlejerne ikke var udskiftet ved sidste renovering, blev jeg bekræftet i da jeg tog dem ud. Det hul og senere gevind der er lavet i blokken, til at holde spideren, er boret mens lejerne sad i og lejet har fungeret som stop... godt man ikke gik igennem.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 F1f615[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 23 Mar 2014, 18:05

Stop, ikke længere  Very Happy 

Bid ligeledes mærke i at første leje ligefrem mangler lejegods (større fragmenter)

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 24b3qys[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 2 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 7 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum