Intake gasket, lifters... engine overhauling.
4 deltagere
Side 3 af 7
Side 3 af 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Her er så hullet, som ikke er en oliekanal, men det gevind man har lavet ved sidste renovering.
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Nye lejer blev monteret og knasten blev fedtet godt ind i cam lube.... ja, ja ved godt det er en rulleknast, men har det nu bedst på denne måde
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Her set lidt fra oven... eller bunden..... vælg selv
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Hovedlejer - tollerence 0.0017- 0.0020" lidt til den stramme side, men ikke nogen nævneværdig modstand ved rotation efterfølgende, så der blev ikke lagt "fedtpapir" under overfaldende
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
[img][/img]
Beklager, men jeg kan ikke længere smide mere end et billede på ad gangen, derfor "nyt" svar for hver billede.
Men, det går jo nok og lejerne blev smurt godt ind i engine lube og efterfølgende spændt med 95-105 ftlbs
Beklager, men jeg kan ikke længere smide mere end et billede på ad gangen, derfor "nyt" svar for hver billede.
Men, det går jo nok og lejerne blev smurt godt ind i engine lube og efterfølgende spændt med 95-105 ftlbs
Sidst rettet af John Søn 23 Mar 2014, 19:35, rettet i alt 3 gange
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Plejllejer ligeledes fedtet ind med engine lube og spændt 30-40 ftlbs efterfølgende løsnet og igen spændt med samme moment.
Moment ikke i følge shopmanual, men ARP og Eagle rods!
[img][/img]
Moment ikke i følge shopmanual, men ARP og Eagle rods!
[img][/img]
Sidst rettet af John Man 14 Apr 2014, 12:14, rettet i alt 4 gange
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Og her skulle der så have været en fortsættelse, men der er sket det vanvittige, at jeg ikke fik mine nye blødere ventilfjedre samt forkammerpakninger med ved sidste leverance, så her sidder jeg nu og venter endnu engang... på 6.dag og er jeg rigtig heldig, får jeg de sidste stumper inden næste week-end.
Det skal for en ordens skyld tilføjes, at det var mig selv, som bummede i kampens hede, Så kun sig selv at bebrejde
Det skal for en ordens skyld tilføjes, at det var mig selv, som bummede i kampens hede, Så kun sig selv at bebrejde
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Thumbs up her fra for denne dejlige praktisk-mekaniske tråd. Man glemmer let alle de spørgsmål og bekymringer der undervejs tit dukker op når man lige skal lave noget man tror er simpelt i garagen.
Hvis du var rigtigt übernørdet ville du efterfølgende måle lyfterhullerne i blokken lige så præcist og så matche lyfterne for mest mulige ens tolerancer.
Sjovt nok husker jeg det også som at indsugningsportene i mine TFS toppe sad forskudt lidt til siden og opad i forhold til hullet i pakningen. Plus at udstødningsportene sad meget lavt i forhold til bolthullerne. Hvilket fik mig til at åbne dem opad med fræseren, så de passede bedre med hullet i både pakning og headers. At rette kanalen lidt ud kan vel næsten ikke være andet end godt for flowet. De endte således med mere at ligne en D-port.
Ps. det ender jo i øvrigt med at blive pinligt at jeg enddu ikke selv har lave en billeddokumenteret tråd fra praktiske projekter på vognen. Specielt fordi den første mindre opgradering i år allerede er afsluttet. Det kunne ellers være bevis på at jeg faktisk er sindsygt tidligt i gang med at skrue i år, i forhold til hvad jeg plejer.
Hvis du var rigtigt übernørdet ville du efterfølgende måle lyfterhullerne i blokken lige så præcist og så matche lyfterne for mest mulige ens tolerancer.
Sjovt nok husker jeg det også som at indsugningsportene i mine TFS toppe sad forskudt lidt til siden og opad i forhold til hullet i pakningen. Plus at udstødningsportene sad meget lavt i forhold til bolthullerne. Hvilket fik mig til at åbne dem opad med fræseren, så de passede bedre med hullet i både pakning og headers. At rette kanalen lidt ud kan vel næsten ikke være andet end godt for flowet. De endte således med mere at ligne en D-port.
Ps. det ender jo i øvrigt med at blive pinligt at jeg enddu ikke selv har lave en billeddokumenteret tråd fra praktiske projekter på vognen. Specielt fordi den første mindre opgradering i år allerede er afsluttet. Det kunne ellers være bevis på at jeg faktisk er sindsygt tidligt i gang med at skrue i år, i forhold til hvad jeg plejer.
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Stickshifter, at se dig med et digitalkamera i hånden, vil være et øjeblik af stor forundring og manglende tiltro til egne øjnes afbildning af virkeligheden
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Og John, super fedt at følge med i dit, efterhånden udvidede pakningsskift (y) din granskning og metodiske fremgang er meget fascinerende og får én selv til at føle sig som en bonderøv der samler motorer med en møggreb... Enten det eller osse er du bare grænsende til paranoid omkring dit olietryk
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Stickshifter skrev:
Hvis du var rigtigt übernørdet ville du efterfølgende måle lyfterhullerne i blokken lige så præcist og så matche lyfterne for mest mulige ens tolerancer.
Sjovt nok husker jeg det også som at indsugningsportene i mine TFS toppe sad forskudt lidt til siden og opad i forhold til hullet i pakningen. Plus at udstødningsportene sad meget lavt i forhold til bolthullerne. Hvilket fik mig til at åbne dem opad med fræseren, så de passede bedre med hullet i både pakning og headers. At rette kanalen lidt ud kan vel næsten ikke være andet end godt for flowet. De endte således med mere at ligne en D-port.
Ps. det ender jo i øvrigt med at blive pinligt at jeg enddu ikke selv har lave en billeddokumenteret tråd fra praktiske projekter på vognen. Specielt fordi den første mindre opgradering i år allerede er afsluttet. Det kunne ellers være bevis på at jeg faktisk er sindsygt tidligt i gang med at skrue i år, i forhold til hvad jeg plejer.
Til dit PS: Så kan du jo nemt postulere at være tidligere ude end vanligt og så tro vi andre hopper på dén Men pyt, selv uden billeddokumentation, tror vi alligevel på dig, du plejer jo være, ikke bare sindig, men meget ærlig på den gode måde. Og her får du lige den thumps up tilbage
Hvorfor du ikke smider et billede eller to op af nogle af dine projekter ved jeg ikke. Jeg ved til gengæld at du godt kan tage billeder i god kvalitet og ikke mindst, altid er garant for første klasses projektarbejde, så hold dig endelig ikke tilbage
Til spørgsmålet om løfter/boring match, så har jeg faktisk tænkt mig at gøre nøjagtig hvad du foreslår, skal bare lige finde en udmålingsmetode af boringerne og den tror jeg faktisk på er ved at være der inden længe. Holder den vand, vender jeg tilbage med resultat og metode senere.
Udstødningspakningen (Felpro 1415) er lige så håbløs en anbefaling fra TrickFlows side af, som deres anbefaling af insugningspakning.
Fatter simpelthen ikke hvordan de er nået frem til disse.
Jeg har, for det ikke skal være løgn, også taget et par billeder af denne problematik
Det første er netop Felpro 1415, som ganske rigtig ikke matcher særlig godt.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Nu hvor motoren vender på hovedet, kunne jeg selvfølgelig have vendt billedet, men mon ikke det går alligevel
Herefter et billede af den pakning som jeg hele tiden har kørt med. Den passer bedre, men desværre er det endnu ikke lykkedes mig at "decode" den endnu, så den ender altså med at blive genbrugt endnu engang.
Den er forøvrigt ligeledes kraftigere end den blå Felpro og virker bare som værende af bedre kvalitet, selv efter syv års brug.
[img][/img]
Herefter et billede af den pakning som jeg hele tiden har kørt med. Den passer bedre, men desværre er det endnu ikke lykkedes mig at "decode" den endnu, så den ender altså med at blive genbrugt endnu engang.
Den er forøvrigt ligeledes kraftigere end den blå Felpro og virker bare som værende af bedre kvalitet, selv efter syv års brug.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
På headers portene er det underordnet hvilken af de to der bruges da de er en anelse større end portene på toppene.
Felpro 1415:
[img][/img]
Felpro 1415:
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Her den ubekendte som bliver genbrugt:
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Haha... ja det har udviklet sig til mere end først antaget, men er det ikke som regel sådan...King of Bracket skrev:Og John, super fedt at følge med i dit, efterhånden udvidede pakningsskift (y) din granskning og metodiske fremgang er meget fascinerende og får én selv til at føle sig som en bonderøv der samler motorer med en møggreb... Enten det eller osse er du bare grænsende til paranoid omkring dit olietryk
Bonderøv! Det er netop hvad jeg selv er, har endda papir og bevis på det, så vær du bare stolt af den følelse og forklejn endelig ikke møggreben, med den får man hvirklig noget fra hånden, oven i købet noget håndgribeligt
For øvrigt gør jeg en dyd ud af at fjerne værktøj fra emner der skal skydes af kamaraet, så hvem ved om der bliver brugt "møggreb" under arbejdet . Faktisk tror jeg vi ser ens på hobbyen, specielt efter at have set din custom moped , helt selvgjort og det er vel det det hele drejer sig om i sidste ende.
PS: Jeg bliver først paranoid, hvis olietrykket ender med at blive ringere efter endt arbejde, set i forhold til inden jeg begyndte at arbejde
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Kan huske jeg kikkede meget på billeder efter opdagelsen af det med udstødningsportene og sjovt nok sad portenes udgang højere, helt symmetrisk omkring boltene på gamle TFS salgsbilleder og ikke forskudt ned ad som på de toppe jeg pakkede ud. Dine billede viser jo også at dine sidder lavt i forhold til indgangen i dine headers.
Tror nogen pillet ved deres støbeværktøjer så et eller andet har forskubbet sig. At lave portene mere krumme end højst nødvendigt giver jo ingen mening når vi snakker et performance topstykke, tværtimod kommer mange "race" topstykker jo netop med løftet portudgang.
Tog faktisk billeder af mine topstykker (og indsug)!!! efter jeg havde været igang med fræseren, men typisk mig ved jeg ikke hvor de er. Om de er blevet slettet, eller ligger gemt på en af husstandens livløse pc'er.
Tror nogen pillet ved deres støbeværktøjer så et eller andet har forskubbet sig. At lave portene mere krumme end højst nødvendigt giver jo ingen mening når vi snakker et performance topstykke, tværtimod kommer mange "race" topstykker jo netop med løftet portudgang.
Tog faktisk billeder af mine topstykker (og indsug)!!! efter jeg havde været igang med fræseren, men typisk mig ved jeg ikke hvor de er. Om de er blevet slettet, eller ligger gemt på en af husstandens livløse pc'er.
Sidst rettet af Stickshifter Tirs 25 Mar 2014, 13:05, rettet i alt 2 gange
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Det med portene er da interessant - har jo et sæt TFS toppe liggende under dobbeltsengen i snart så mange år at de næsten kan betegnes som NOS
De gik dengang under betegnelsen "Track Heat" og havde hårdere ventilfjedre end standard Twisted Wedge toppe, og vist et par andre små ændringer jeg ikke husker.
Har I nogle mål jeg kan kontrollere ? ... uanset, mindes jeg at portene er så tilpas grove i overgangene mellem støbt og bearbejdet, at de alligevel skal ha en tur med sliberen inden brug - det var længe før CNC bearbejdede porte blev en reklame parameter
De gik dengang under betegnelsen "Track Heat" og havde hårdere ventilfjedre end standard Twisted Wedge toppe, og vist et par andre små ændringer jeg ikke husker.
Har I nogle mål jeg kan kontrollere ? ... uanset, mindes jeg at portene er så tilpas grove i overgangene mellem støbt og bearbejdet, at de alligevel skal ha en tur med sliberen inden brug - det var længe før CNC bearbejdede porte blev en reklame parameter
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Kim, du behøver sådan set bare at kikke efter om bolthullerne sidder midt ud for porten eller de sidder er smule forskudt opad.
Se bare på Johns billeder. Bolthullet sidder midt for hullet på hans headers, mens de sidder forskudt på topstykkerne. Det er altså noget uorden, men dog ikke helt så skidt som dem der har fået købt topstykker hvor udstødningsporten er bredere end hullet i flertallet af de headers man kan købe. Det er de sikkert mange der ikke opdager, fordi de bare klasker tingene sammen. Mindes at have set en vist Procomp ejer udstøde et WTF.... da han skulle finde headers der passede ordenligt.
Se bare på Johns billeder. Bolthullet sidder midt for hullet på hans headers, mens de sidder forskudt på topstykkerne. Det er altså noget uorden, men dog ikke helt så skidt som dem der har fået købt topstykker hvor udstødningsporten er bredere end hullet i flertallet af de headers man kan købe. Det er de sikkert mange der ikke opdager, fordi de bare klasker tingene sammen. Mindes at have set en vist Procomp ejer udstøde et WTF.... da han skulle finde headers der passede ordenligt.
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Jeg både så og læste det faktisk godt EFTER jeg havde spurgt ... I kender typen der spørger blindt uden først selv at gøre en indsats for at finde svaret
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Og så alligevel ... lidt svært at sige uden mulighed for fysisk sammenligning - men ihvertfald mere centreret i forhold til monteringsboltene (altså højere placeret) end på original Ford topstykker.
Faktisk vil jeg sige at de ikke kunne tillade sig at placere portene højere uden at være tvunget ud i at kalde dem "High port" med dertil hørende custom headers, illustreret vha den Fel-Pro 90000 manifold pakning (i mangel af en rigtig headers pakning) jeg har lagt løst på billede 2... den opmærksomme bemærker at underkanten af porten flugter eller faktisk titter lidt over pakningen mens det man ikke kan se er at porten er 2-3 mm større end pakningen resten af vejen rundt både i siderne og opad, så der er med garanti dømt problemer for 5.0 folk der kører med originale headers (der benytter en pakning helt identisk med Fel-Pro 90000 - er tjekket ), og man kan sagtens forestille sig at man også kan få problemer med gængse aftermarket headers der er lavet for snært til original Ford topstykker, så måske derfor (hvis) Trick Flow sænkede portene lidt igen på senere støbninger - disse TFS toppe er fra lige omkring årtusindskiftet
Faktisk vil jeg sige at de ikke kunne tillade sig at placere portene højere uden at være tvunget ud i at kalde dem "High port" med dertil hørende custom headers, illustreret vha den Fel-Pro 90000 manifold pakning (i mangel af en rigtig headers pakning) jeg har lagt løst på billede 2... den opmærksomme bemærker at underkanten af porten flugter eller faktisk titter lidt over pakningen mens det man ikke kan se er at porten er 2-3 mm større end pakningen resten af vejen rundt både i siderne og opad, så der er med garanti dømt problemer for 5.0 folk der kører med originale headers (der benytter en pakning helt identisk med Fel-Pro 90000 - er tjekket ), og man kan sagtens forestille sig at man også kan få problemer med gængse aftermarket headers der er lavet for snært til original Ford topstykker, så måske derfor (hvis) Trick Flow sænkede portene lidt igen på senere støbninger - disse TFS toppe er fra lige omkring årtusindskiftet
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Det var godt nok en verden til forskel
Til sammenligning er her et af mit - og som man kan se, har man ikke ligefrem lavet præcisionsarbejde.
Mit held er at mine headersporte er 32 x 42mm - og derfor lige akkurat kan tage imod
flowet, men ingen tvivl om at pakningen skal sidde lige i skabet inden montering.
[img][/img]
Til sammenligning er her et af mit - og som man kan se, har man ikke ligefrem lavet præcisionsarbejde.
Mit held er at mine headersporte er 32 x 42mm - og derfor lige akkurat kan tage imod
flowet, men ingen tvivl om at pakningen skal sidde lige i skabet inden montering.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Til sammenligning er her et reklamebillede af den nye opdaterede udgave af samme topstykke og under det et af en Procomp top.
Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Med hjælpestreger kan jeg også se forskellen
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Side 3 af 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Side 3 af 7
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|