Windage tray = HK ??

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Windage tray = HK ??

Indlæg by Rene Andersen on Fre 04 apr 2014, 12:20

Jeg har snakket med en flink fyr, der ved en hulens masser om motore, Snakken faldt også på windage tray, og at sådan et skulle kunne give lidt hk forøgelse.
Jeg kan huske der var en tråd engang på MCD (det gamle site) men jeg har simpelthen opgivet at søge efter det. scratch Så jeg spørger da lige her.

Hvad er jeres erfaringer med windage tray? køre i med sådan et? giver det noget som helst på vores biler, eller snakker vi racer biler?
Vil det være spild af penge at spare sammen til sådan et?
avatar
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 42
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by King of Bracket on Fre 04 apr 2014, 23:13

Har et af den gamle Boss302 type liggende som vist endda efter sigende skulle komme fra en ægte boss - men endnu ikke fået det monteret Embarassed ... at den frigiver nogle heste er der vist bred enighed om, hvor mange og om det er besværet værd, afhænger i høj grad af kørestil og hvor mange snoninger motoren tager, det er først godt oppe i registeret den har målbar effekt men deroppe skulle den så osse være kandidat til best bang for the buck pga det trods alt relativt beskedne antal $ den står i... Tilføjer man samtidig et bundkar med større kapacitet, har man gjort det godt for ens motor  sunny
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 366
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Stickshifter on Lør 05 apr 2014, 10:37

Af Ford brugte penge på at montere et windage tray som standard på motorer som Boss302 og 428SCJ siger mig at det gør en målbar forskel på motorer der ikke køres rent morfar. Der findes tilsvarende fabriksmonteret i en del nyere sporty standard motorer som f.eks BMW Honda og andre, for lige at bevæge os væk fra det amerikanske.

Krumtappen kommer til at virke som en tornado på al den olie der flyver rundt inde i en arbejdende motor og dette resultere i at den har tendens til at trække en dyne af olie med rundt om sig selv, hvilket koster lidt kræfter. Dette modvirkes ved at bruge et windage tray som en slags ostehøvl.

Hvis du sådan er ude i oliekontrol uden af det skal være fancy bling så sælger Scott Drake en kopi af et Boss 302 bundkar. Hvilket er et almindelig standard bundkar hvor der er monteret et "skulpeskjold" der skal hjælpe med at holde olien ved sugerøret når i bilen foretager sig mere voldsomme bevægelser. Skjold og tilhørende sugerør kan også fåes løst til isvejsning i det gamle originale bundkar


Sidst rettet af Stickshifter Lør 05 apr 2014, 10:59, rettet 1 gang
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Stickshifter on Lør 05 apr 2014, 10:58

King of Bracket skrev:.. Tilføjer man samtidig et bundkar med større kapacitet, har man gjort det godt for ens motor  sunny
Med hvilket formål egentlig? Jeg køre med forstørret bundkar og stadigt ca standard mængde olie hvilket er gjort for at få olien længere væk fra de arbejdende dele. Jeg kører ifølge olietermometeret ikke vildt nok til at varme er noget problem, tværtimod er de ca 5L olies driftstemperatur nærmest overraskende lav. Så at øge oliemængde i mit bundkar vil vel bare betyde forøget slid ved opstart pga at motoren så bliver længere tid om at opnå driftstemperaturer?
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Rene Andersen on Lør 05 apr 2014, 18:59

Okay, så fordelen med windage tray er når motoren tager mange omdrejninger.
Så i bund og grund har det ingen praktisk betydning, når man ligger og køre landevejs kørsel i normal tempo.
Nu ligger jeg ikke og tæsker løs i de høje omdrejninger hele tiden (selvom den lyder herre fed deroppe  bounce ) men den får da lov at strække ben.
Men man kan jo selvfølgelig stå og prale nede ved is huset over for gutterne, at man har et windage tray monteret, og sådan et kørte de vilde stanger med back in the dayes.  Cool 

Ang oil pan har jeg hele tiden tænkt på at spare op til et Cobra T-pan for de ser sku lidt seje ud. men den der Scott Drake vil jeg lige tage med i overvejelserne, så ser det hele stadig standard ud. Det der bling bling er ikke helt slået igennem hos mig.  drunken 
Og hvis oil pan skal skiftes engang, kunne man jo monteret windage tray i samme omgang.
avatar
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 42
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Stickshifter on Lør 05 apr 2014, 20:26

Sådan er det jo...  Smile   Stort set det eneste der giver noget mærkbart nede i lave omdrejninger er større motorvolumen eller trykladning. Alt andet viser først sin effekt oppe i omdrejninger.

Men optimering er jo tit de mange bække små som samlet giver en mærkbar forbedring og man vel sige at et windage tray giver "gode" heste da det jo er et hk tab som ender som varme i motoren som man formindsker. Det samme med rullevipper som jo heller ikke direkte giver flere heste i sig selv, men mindsker et friktionstab i motoren hvormed flere af de udviklede hk sendes i gearkassen i stedet for at ende som varme i motorolien.
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by King of Bracket on Lør 05 apr 2014, 23:52

Stickshifter skrev: med hvilket formål egentlig?, til mit udsagn om at det var gavnligt med ekstra kapacitet i bundkarret... den slags spørgsmål gør jo altid én lidt tilbageholdende med at ture frem med de gode gammelkendte husgeråd, da det sagtens ku være en indikation at han ligger inde med nyere revideret viden på området - men vover alligevel pelsen! bom 

Min begrundelse for at anbefale mere olie i bundkarret er forsikring - en forsikring mod det vi på godt jydsk kalder oil starvation!
En smallblock (og vel osse bigblock) har, når motoren går i tomgang, små 4 liter olie i sumpen, resten er på vej gennem filteret og rundt i systemet.
Dette ændrer sig dog drastisk så snart omdrejningerne øges, og allerede ved normal landevejs omdrejninger er vi nede på omkring 2 liter i sumpen, den "forsvundne" olie hænger rundt omkring og ligger ovenpå topstykkerne og løftergalleriet, hvor den står i kø for at løbe tilbage i sumpen af de dertil indrettede kanaler ved tyngdekraftens hjælp.
2 liter er stadig fint og rigeligt til at sikre stabil og frisk forsyning til oliepumpen, men I har nok regnet ud hvor vi er på vej hen Wink ... ved 6000 rpm er der kun ca 1 liter tilbage omkring pickup'en nede i sumpen, og herfra er det ikke vanskeligt at forestille sig hvad der nemt kan ske ved frisk slalom kørsel eller bare et langt sving hvor olien presses op af siden på bundkarret - eller under en dragrace acceleration hvor olien presses tilbage i bundkarret - oil starvation! - ingen olie omkring pickup'en - olielampen lyser ved 6000+ rpm... farvel motor!
Risikoen herfor øges logisk nok yderligere ved anvendelse af en high volume oliepumpe som alle fornuftige mennesker jo kører med.

Så derfor anbefalingen om én ekstra liter olie i bundkarret når snakken i øvrigt går på windage trays og høje omdr... andre gavnlige sidegevinster udover den allerede nævnte ekstra køling (for hårdt pressede racerbiler) kan nævnes bedre afiltning af olien, som følge af den længere opholdstid i bundkarret, inden den atter pumpes rundt i systemet.
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 366
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Stickshifter on Søn 06 apr 2014, 11:31

Har det på dette område lidt som at jeg stoler på Fords ingenører og det de mente er ok til f.eks en 289hipo og Boss302 på gaden (som de viste med al sandsynlighed ville blive kørt hårdt lige fra dag 1) må også være fint nok til mit brug.... end til det modsatte da er bevist.
Snakker vi banerace er vi en helt anden liga af motorbelastning, hvilket som regel også kan ses på at store oliekølere så næsten bliver et must hvis man skal styre oliens temperatur.

Jeg er faktisk også så ufornuftig ikke at køre med high-volumen pumpe (har en optimeret standard pumpe i stedet). Man skal vist faktisk lede længe nu om dage for at finde erfarne amerikanske racerhoveder der anbefaler at bruge high-volumen pumpe på sbf, de fraråde det nærmere.

Jeg har fokuseret på oliekontrol og mindskning af friktionstab som varmer olien i stedt for højt tryk og tyk olie. Strokeren lever tilsyneladende fint med at trykket vist kun når op på vist 45 psi ved 6000 omdr. Til gengæld er oliens driftstemperatur så også kun 90 grader, stigende til vel godt 100 grader hvis den får nogle fuld gas klø.

Stødte i øvrigt på en side hvor en gammel ræv inden for Superstock race videregav nogle at de tricks prof'erne bruger når der skal vindes race. De var bl.a ude i at bruge supertynd olie, køre med mindst muligt olietryk og sænke mængden af olie i bundkaret.  Laughing
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by King of Bracket on Søn 06 apr 2014, 14:14

Jeg lever vist bare ikke i nu om dage tiden...!  afro 
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 366
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Stickshifter on Søn 06 apr 2014, 20:13

King of Bracket skrev:Jeg lever vist bare ikke i nu om dage tiden...!  afro 
Nåe tror nu jeg har stødt på folk der er noget mere oldschool, altså sådan nogen som teknologimæssigt tilsyneladende stoppede fuldstændigt med at følge med i den teknologiske udvikling på V8'er fronten engang i 80'erne. Hvilket jo i dag rent faktisk ligger små 30 år tilbage i tiden!!  Modsat mig kører du da vist også med sådan noget nymodens rumraket olie i bagakslen...  Laughing 

Har set ham 289nate anbefale sådan en pumpe jeg kører med flere gange, så et helt håbløs valg er det næppe. Han kører i øvrigt selv med en standard volumen pumpe på hans 289" som jo ellers jævnligt er oppe og snuse til 8000 omdr. Samme motoren har et max olietryk på 60 psi og er vist stadigt ikke sprunget i luften efter flere års gadekørsel og race.

Men med oliepumper, tryk osv er jo ca ligesom med olievalget noget med at der er mere end 1 løsning der virker i praksis og hvad der er absolut bedst og hvor meget hvad giver er uhyre svært at måle sig frem til. Kun løsninger der ikke fungere afsløres ved at det alt for hurtigt siger forkerte lyde ude under hjælmen.  bom

Det mest fancy jeg er stødt på er vist FAST-Dudek's Hemi hvor der er monteret rør indvendigt i blokken, de skal sørge for at returolien oppefra tager den lige vej til bundkaret i stedet for at plaske ned over knast osv.  Suspect
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Windage tray = HK ??

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum