Ét stemplet bremsecaliper

Side 1 af 4 1, 2, 3, 4  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Ét stemplet bremsecaliper

Indlæg by John on Lør 24 aug 2013, 23:40

Jeg købte for snart mange år siden, et komplet skivebremsekit fra CSRP. Faktisk er det lidt lækkert, med slottede skiver og big spindel, bare for at nævne et par af de dele sættet indeholder.

Nå, men jeg havde nu besluttet at åbne kasserne, for at få samlet noget af skidtet.

Spindler blev malet, det samme med støvplader og lejer blev fedtet op og skiver blev lagt på spindler.

Caliprene skulle også have en omgang maling og derfor ville jeg lige trykke stemplerne ud. Normalt bruger jeg trykluft incl. modhold, så man ikke ender med at få et stempel i hovedet når det kommer pludseligt.

Her burde der dog ikke være de store problemer, da alt var nyt og fedtet godt ind.

Det første stempel gled planmæssigt ud og gummimanchet blev afmonteret. Så var det næste stempel som stod for tur.

Trykluft i cylinderen, men intet skete Shocked 

Okay, så må den ha' fuld skrald (10 atm) og lidt hjælp fra en skruetrækker, efter afmontering af gummimanchet. Intet skete og den sad altså bare urokkelig fast.

Jeg tog ud til en ven, som med den største skruetrækker, tog den ene side, mens jeg selv tog den modsatte side, ligeledes med den største skruetrækker der var plads til. Dette sammen med 10 atm tryk, gav kun en halv millimeter momentvis, i takt med vi lagde alle vores kræfter i.

Efter at have brugt krudt i godt en halv times tid, lykkedes det så at få det famøse stempel ud og spændingen skulle udløses. Hvorfor sad det så urokkeligt fast. Jeg havde forventet en pakning som var rullet under samling, men alt så rigtigt ud. Hvad var så galt ?

Det viste sig at cylinderen var for lille og man åbenbart måtte have samlet i en presse, uden hensyntagen til om skidtet passede sammen.

Udfordringen stod nu på at få honet cylindren så meget op, at man kunne sætte stemplet i uden vold, altså med håndkraft.

Her var det så meningen at der skulle supleres med et par billeder, men det driller og må så lige vente..... og nu lykkedes det, men de er godt nok store... må se om de kan gøres lidt mindre, så hele billedet kommer med Smile 

[img][/img]

Sidst rettet af John Søn 15 feb 2015, 21:30, rettet i alt 7 gange
John

Antal indlæg : 472
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Ét stemplet bremsecaliper

Indlæg by John on Søn 25 aug 2013, 01:19

Forsøger med et enkelt billede mere, som viser hvad enden på problemet blev.

En hurtig hjemmefabrikeret honer, bestående af en 46mm 3/4" top, en luftnøgle og en masse smergellærred, korn 400.

To snurreture af et par minutters varighed gjorde forskellen og nu kunne stemplet monteres med håndkraft Arrow 

[img][/img]

Sidst rettet af John Søn 15 feb 2015, 21:24, rettet i alt 2 gange
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Tirs 27 aug 2013, 13:32

Gad vide hvorfor jeg ikke kendte CSRP (måtte ty til google) ... deres filosofi i retning af at lave god performance og kvalitet med standard komponenter er jo ellers lige efter mit hoved Very Happy ... bare synd de så ikke helt leverer varen!

Er det nye støbninger eller renoverede kalibre ?
King of Bracket

Antal indlæg : 371

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tirs 27 aug 2013, 21:45

King of Bracket skrev:Gad vide hvorfor jeg ikke kendte CSRP (måtte ty til google) ... deres filosofi i retning af at lave god performance og kvalitet med standard komponenter er jo ellers lige efter mit hoved Very Happy ... bare synd de så ikke helt leverer varen!

Er det nye støbninger eller renoverede kalibre ?
Det er alt sammen nyt og spindlerne er 100% identiske med de 70'er spindler jeg har liggende som reservedele. Måtte jo lige se om det nu var helt rigtigt.

Det er også derfor sættet bliver leveret med 70'er styrekugler.

Om jeg har været ekstra uheldig med en lidt for tight cylinder i den ene caliper, aner jeg ikke, men problemet blev heldigvis løst med en hjemmehoning og stemplet passer nu perfekt. 

Uanset hvor sættet er fabrikeret, så mener jeg faktisk man får rigtigt meget for de små $600 , som jeg gav for sættet incl. alt hvad der skal bruges til en komplet konvertering.

Har faktisk lige smidt de rustfrie stempler på plads efter grunding/maling af caliperne og skal nu bare have smidt dem på spindlerne Smile

[img][/img]

Sidst rettet af John Søn 15 feb 2015, 21:25, rettet 1 gang
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tirs 27 aug 2013, 21:49

Nu vel, stampningen er ikke identisk med 70 spindler, men formen er nu god nok Smile 

[img][/img]

Sidst rettet af John Søn 15 feb 2015, 21:26, rettet 1 gang
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Tirs 27 aug 2013, 23:06

Det ser ihvertfald godt ud med alle de nye stumper, og ja, det er billigt - da jeg i sin tid opgraderede min, var der ikke ret mange konverseringssæt på markedet, og alle til genbrug af de eksisterende spindler, hvilket jo ikke var ideen - så jeg fandt et sæt brugbare spindler fra en 70'er og lavede min egen indkøbsliste... det blev dyrt!!! men dengang kostede skiver osse 1200 kr stykket Shocked 

Tør man iøvrigt spørge hvorfor du har købt et helt konverteringssæt - din 70'er sku vel ikke være født med tromler for??
Hvis den er, er du en meget heldig mand, men det ved du garanteret godt allerede så Very Happy
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Ons 28 aug 2013, 09:07

Blev lige inspireret til at grave et billede frem af min egen konvertering - semimetallic pads og (dyre)standard 70'er skiver... i baggrunden ses resterne af forhjulsophænget fra den hedengangne 70'er Mustang som donerede spindlerne - det var dengang man stadig kunne finde klassiske Mustanger som var opgivet og bare stod og rustede.

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Ons 28 aug 2013, 20:02

King of Bracket skrev:Tør man iøvrigt spørge hvorfor du har købt et helt konverteringssæt - din 70'er sku vel ikke være født med tromler for??
Hvis den er, er du en meget heldig mand, men det ved du garanteret godt allerede så Very Happy
Jeg lå inde med flere sæt incl. to sæt 4 stemplet.  Det ene 4 stemplet havde jeg faktisk gemt til mig selv, mens alle de andre røg i bagagerummet på de biler jeg havde formidlet videre fra USA til nye danske ejere.

En "bekendt" kom dog tilbage med dette, som jeg nu ligger inde med - og spurgte om jeg ikke ville bytte, da han havde fortrudt og nu hellere ville have 4 stemplet på sin 68'er..... jeg mener nu at vide hvorfor Wink 

Min 70'er er født med skiver og kører stadig med originale bremser, både for og bag og hvorfor lave noget om som virker glimrende .... som jeg kan se du giver mig ret i, vi kører jo med samme opset Cool 

Sættet, som nu er blevet til et enkelt stemplet, er tiltænkt Hertzen, som jo alligevel er en rekreation. Og går det som håbet, bliver det forsøgt sammen med en lidt speciel Mico hovedcylinder og ingen forstærker. Mico'en er forøvrigt overtaget efter Stickshifter Laughing 

Så, jeg er ikke heldig at have en tromlebremse 70'er ... heldigvis, selvom det kunne være rart også at have et sæt 4 boltet big spindles.

Faktisk har jeg kun treboltede spindler, hvor af det ene kun er 69'er, men dog med skiver monteret. Så jeg står ikke akut og mangler på den front, nu hvor det ikke blev 4 stemplet til Hertzen.

Der ligger forøvrigt også semi-metalic pads i sættet og jeg kan se, at disse Granada inspirerede pads, ikke burde gå ned på anlægsflade:) 

Lagde dem lige overfor de originale 65-67 pads.

[img][/img]

Sidst rettet af John Søn 15 feb 2015, 21:28, rettet 1 gang
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 14 feb 2015, 09:27

Hiver lige denne tråd frem for en kort bemærkning, samt et enkelt spørgsmål Smile

Hvis jeg har forstået King of Bracket rigtigt, så kører du med 70'er spindler på en 65'er.

Har du ændret andet, ud over en enkelt styrekugle?

Tænker på de resterende styretøjsdele, incl. bump steer kit.

Årsagen til at jeg spørger, er at jeg rent mentalt står i et dilemma, om hvor vidt jeg skal gennemføre denne operation, som det nu engang er at lave bremsesystemet om fra tromle 65'er til skive 70'er.

Jeg har nu nye bærearme, fjedre (620), roller perches og det komplette spindel/skivesæt, som er lige til at gå til, men jeg er bare blevet i tvivl om jeg faktisk bliver helt tilfreds og måske i stedet skulle investere i 4 stemplede kalibre på de originale spindler i stedet.

Bolden ligger nu hos King of Bracket, som jeg nu forventer kan give mig et thumbs up or down, altså lede mig i den rigtige retning på baggrund af en opjektiv vurdering af big spindel systemet i det virkelige liv Very Happy

PS: jeg er helt med på at den teoretiske geometri er forskellig, men ønsker svar på hvordan følelsen er i praksis Smile

PPS: Jeg har allerede 70'er spindler på racerebilen, men intet på denne bil kan sammenlignes med en 65'er gadebil.

John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 14 feb 2015, 13:23

John skrev:Bolden ligger nu hos King of Bracket, som jeg nu forventer kan give mig et thumbs up or down, altså lede mig i den rigtige retning på baggrund af en opjektiv vurdering af big spindel systemet i det virkelige liv Very Happy

Uha uha John, lad det være sagt med det samme - alt jeg fortæller nu vil kun tjene til at gøre dig fuldt klar over at du på ingen måde kan bruge mine erfaringer OG samtidig sikre at John (Nemesis) definitivt aldrig taler til mig igen (hvis han ellers sku være kommet sig over mine 50 mm sænkningsklodser Laughing )

Først, Bumpsteer... aner ik hva det er Razz ej det passer ikke, de allerførste par ture jeg kørte i bilen efter renovering for mange år siden var med standard V8 forfjedre og støddæmpere, og mindes det var ganske spændende hvilken retning bilen tog når man "landede" efter en hurtig tur over en bakketop, HVIS at begge forhjul ikke ramte asfalten præcist samtidig, det var faktisk ganske ubehageligt og kraftigt medvirkende til at jeg som det allerførste monterede de kraftige 750 punds fjedre, efterfølgende kom jo så både KONI og 1-1/8" krængningsstabilisator til og siden har bilen i princippet kørt som en gocart uden antydning af nogle unoder, faktisk opfører den sig langt mere forudsigeligt end nogen ny bil jeg har kørt ved alle hastigheder Wink

Dernæst, og det er så her i ruller med øjnene og (forhåbentlig kun) et øjeblik overvejer om I nogensinde vil tale til mig igen Rolling Eyes jeg kører med 6 cyl centerlink, pitmanarm og styrestænger osv Shocked ja ja ja jeg ved det, det er for klejnt og farligt og jeg har endda V8 grejet liggende i både manuel og servo udførelser, men husk på at min Mustang er en split personality dragracer der tror den er en trans am racer Razz og 6 cyl grejet vejer ca ½ af V8, hvilket er genialt til dragrace (Stickshifter Wink ) og så kan jeg godt lide det anderledes geometriske princip og ikke mindst den justerbare centerlink.
Selve styrestængerne er i øvrigt også meget tyndere incl justersleves'ene hvilket udelukkede 70'er styrekugler, så jeg fabrikerede nogle bronze bøsninger så 6 cyl styrekugler kunne bruges i big spindlerne.

Så som du har regnet ud nu, kan mine erfaringer (som i øvrigt er 100% positive) ikke rigtig bruges af andre, fordi styretøjet er så anderledes...
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 14 feb 2015, 14:39

Haha.. du har helt ret, dig er der sgu ikke længere nogle der gider at snakke med længere Very Happy Very Happy

Nu betyder 50mm sænkningsklodser uden nogle former for stabilisering af bagtøj jo ikke alverden på en sekser. Men jeg er stadig kritisk og ikke mindst fortaler for en eller form for stabilisering (bars) hvis der er pænt med moment foran sådan en sænket aksel.... men det tror jeg faktisk sagtens vi alle kan blive enige om, i en aller anden grad Smile

Nu var det så forenden jeg var lidt interesseret i - og her skuffer du ikke, som sædvanlig, fik jeg skrevet Very Happy

Om der sidder letvægt-styretøj på eller kraftigere fra V8, det kan gå ud på et fedt, sålænge det ikke bliver tungt som bly og for den sags skyld heller ikke er lavet af samme. Det er tungt, men blødt, ja, som bly Very Happy og dur ikke.

Nu var det geometrien på udvekslingen jeg sad og funderede over og her bliver det nok svært at sammenligne det du kører med, set i forhold til det manuelle 65'er styretøj jeg har på nu.

Jeg er alligevel lidt nysgerrig. Du omtaler en centerlink som kan justeres. Betyder det så ikke at den kommer fra en 6 cyl. power styring?

Har lidt svært ved at se hvor den ellers skulle komme fra.

Billeder her under er fra 6 cyl manuel og sidst en sammenligning mellem 6 cyl og V8 , begge manuelle.

[img][/img]

[img][/img]

John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 14 feb 2015, 19:01

John skrev:Jeg er alligevel lidt nysgerrig. Du omtaler en centerlink som kan justeres. Betyder det så ikke at den kommer fra en 6 cyl. power styring?

Det var satans! (og anden gang i dag jeg udbryder det Very Happy ) mit centerlink har justerbare styrekugler, altså hvis du kigger på dit billede af den 6 cyl centerlink og forestiller dig at det egentlig bare består af et lige rør med gevind i enderne hvor i der er skruet almindelige styrekugler med kontra møtrik... og måske er det lige præcis hvad det er, altså noget custom lavet Surprised ... styretøjet har fulgt mig siden min allerførste 65 Mustang som var født 6 cyl og jeg har ærlig talt aldrig spekuleret nærmere over det... nu blev jeg måske lige endnu gladere for det styretøj Laughing

Mht sænkningsklodserne så har jeg aldrig forstået folks anke mod dem (det er sikkert bare mig og mine trekanter Razz) ... så længe man bringer bagakslens centerlinie nærmere centerlinien af bladfjederens monteringsbolte som jo er vridningspunktet, sænker man vel alle vridningskræfter og styrker stabiliteten... eller har jeg vendt matematikbogen på hovedet da vi havde geometri i folkeskolen?... men den må vi hellere gemme til en anden tråd, nu er det jo den ANDEN ende vi snakker om Cool
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Lør 14 feb 2015, 19:21

[quote="King of Bracket"] men husk på at min Mustang er en split personality dragracer der tror den er en trans am racer Razz quote]

Ha ha ha ha det er skisme en cool beskrivelse af sin bil og den får lige en til
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 14 feb 2015, 19:37

Tak René Very Happy

Og for at vende tilbage til sagens kerne... hvis vi så lige anstrenger os lidt og ser bort fra al teknikken og teorierne Arrow så er John jo så exceptionel heldig at have det bedste af begge verdener, en kompromis racerbil der er så fascinerende modificeret i alle ender og kanter OG noget der vel nærmer sig mere en recreation end en klon at dømme ud fra de billeder jeg har set af Hertz'en.
Med det i bagtanke, ville jeg faktisk vælge at montere originale 4 stemplet kalibre på lige præcis den bil, og dermed bringe den endnu tættere på originalen.

Bare min 50 øre Smile
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 14 feb 2015, 20:32

Hvis jeg skulle på kaliber indkøb ville jeg nok kikke lidt efter noget alu ... for vægtens skyld selvfølgelig. Wink  Der findes jo i dag alu erstatninger for både de store og de små KH kalibre, de sidstnævnte kræver dog lidt mishandling for at blive pæne, da producenten har fået den åndsvage ide at det skulle være smart med et CNC fræst logo. Men de kan sikkert reddes med en vinkelsliber og en sandblæser! Very Happy

I øvrigt giver det mig lettere hovedpine at forsøge at udtænke hvorfor en 6 cyl  og en V8 har så væsentligt forskelligt opbygget styrtøj. Hvad har være tanke bag de forskellige længder på de yderste styrestænger? Det er da lige her de roder med den geometri som kan give bumpsteer. Hm ... mon 6 cyl bare er det oprindelige Falcon design og V8 så er et nyere "forbedret" design? scratch
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by King of Bracket on Lør 14 feb 2015, 21:50

Der er lige gået et lys op for mig Idea først skal lige siges at det gik lidt stærkt tidligere da jeg skrev John (Nemesis) der skulle selvfølgelig ha stået Tommy, men det er egentlig ligemeget da både John og Tommy har samme mening om denne sag - en mening som jeg lige har indset at jeg selvfølgelig også deler nu da jeg forstår meningen men meningen Razz ... I snakker og har hele tiden snakket om acceleration og ikke sidevers påvirkning ved kurve kørsel!... jeg er med og helt enig i at slapperbars eller lign bliver endnu vigtigere jo mere man flytter bagakslen fra bladfjederen - Selvfølgelig! Smile
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Søn 15 feb 2015, 01:02

King of Bracket skrev:Der er lige gået et lys op for mig Idea først skal lige siges at det gik lidt stærkt tidligere da jeg skrev John (Nemesis) der skulle selvfølgelig ha stået Tommy, men det er egentlig ligemeget da både John og Tommy har samme mening om denne sag - en mening som jeg lige har indset at jeg selvfølgelig også deler nu da jeg forstår meningen men meningen Razz ... I snakker og har hele tiden snakket om acceleration og ikke sidevers påvirkning ved kurve kørsel!... jeg er med og helt enig i at slapperbars eller lign bliver endnu vigtigere jo mere man flytter bagakslen fra bladfjederen - Selvfølgelig! Smile

Der er efterhånden ikke et øje tørt og jeg slipper nu for at skulle, på pædagogisk vis selvfølgelig, at debattere fysik, med udgangspunkt i kraft gange arm Very Happy Very Happy

Så tilbage til forenden, hvor det nu viser sig at du kører med noget custom centerlink.
Originalt er der normalt intet på en manuel centerlink som kan justeres, så du har nok fået den lavet af et par overskudsstyrekugler og så et vandrør med indvendig gevind i begge ender Smile

Faktisk smart nok, hvis man altså kan regne nøjagtigt ud hvor lang den skal være for at eliminere bump steer.

Jeg fandt et diagram, som "Applejack" lavede i 2007. Her kan jeg se, at jeg med 70'er spindler øger tendensen til bump steering en anelse, men ligeledes kan jeg se at jeg med bump steer kit fra Pro-Motorsport rent faktisk kan eliminere det så godt som helt, endda under alle konditioner.

Spørgsmålet er så bare om jeg har kræfter nok til at dreje styrtøjet manuelt når der skal parkeres og cruises.

Desværre viser diagrammet ikke forskellen på original spindel/geometri vs. original spindel/ 1" drop.

Spørgsmålet på forskellen mellem henholdsvis 1" og 1.75" drop vises heller ikke, men diagrammet giver trods alt et billede af hvad der sker når man erstatter den originale spindel med en 70'er.

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 15 feb 2015, 12:00

Vi må jo hellere lige ha et billede af det infamøse centerlink så I tror på mig Very Happy ... man kan ihvertfald lige ane venstre sides løse styrekugles møtrik.

Jeg er stadig lettere forbløffet over at den ikke er original Ford, det er nok svært at se på billedet, men røret er krympet i enderne hvor der er gevind, så jeg gætter på at inderhullet er endnu større end gevind diameteren - noget alm vandrør er det ihvertfald ikke  Wink det ser altså meget fabriks agtigt ud!
Iøvrigt bemærkede jeg på Johns sammenlignings billede tidligere, at det 6cyl og V8 styretøjet så ret ens ud rent gods mæssigt, hvis man ser dem i virkeligheden er det 6cyl markant mere klejnt og vægtforskellen er virkelig stor, men nu bliver jeg selvfølgelig osse helt i tvivl om hva pokker det er jeg har, og det hule centerlink bidrager helt sikkert positivt til vægt reduktionen.

Kan det være noget Falcon eller tidligt Mustang?, det sad oprindeligt på en oktober 64 6cyl bil som var bygget om til V8 med en blanding af dele fra flere forskellige årgange.

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Søn 15 feb 2015, 18:35

Jeg er selvfølgelig godt klar over at din smarte centerlink ikke er lavet af et blødt vandrør.... et kluntet forsøg på at være morsom Wink

Om det er crome-moly eller andet hårdt sømløst rør aner jeg af gode grunde ikke og jeg syntes stadig det er smart fundet på, uanset hvem der har fundet på det. For jeg er stadig overbevist om at den ikke er original og det er ikke den lidt moderne låsemøtrik som jeg ligger til last, men det faktum, at jeg ikke kan finde noget, hverken Falcon eller for den sags skyld andet Ford- styrtøjsdele som bare er i nærheden af at ligne denne justerbare.

John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 15 feb 2015, 20:40

John skrev:Jeg er selvfølgelig godt klar over at din smarte centerlink ikke er lavet af et blødt vandrør.... et kluntet forsøg på at være morsom Wink

Haha, det var osse lige så meget en konstatering til mig selv - at det ikke var et vandrør, for det ku det jo sagtens ha været når det nu ikke er Ford originalt... men de krympede ender ser bare meget "rigtige" ud - at kontra møtrikker så måske ikke er så Ford agtig havde jeg ikke lige spekuleret på drunken

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Fre 20 feb 2015, 18:32

Nu har jeg omsider taget mig sammen til at komme lidt videre og må ærligt tilstå; at skulle til at indkøbe endnu et disc brake kit, stål eller alu, har været en af de svære. For uanset hvordan man vender og drejer den, koster det altså hurtigt 8-10K inden det lander.

Den primære årsag er, at jeg ikke gider at køre med en geometri som i sin yderste konsekvens giver så meget bump steer, at det bliver utåleligt at køre med. Måske ikke så meget i praksis, men mere oppe i hovedet, altså tanken om at bilen ikke gør hvad man forventer i grænse tilfælde.

Det bump steer kit jeg har afmonteret raceren, kunne nemt monteres og så ville jeg have det mest optimale styretøj man kunne tænke sig, men dels har jeg ikke servo og derfor skulle bruge forholdsvis mange kræfter på at styre ved langsom kørsel og så nok det mest væsentlige, risikoen for at en kontrollerende instans kunne få ondt et vist sted ved synet af sådan et kit. Det er jo ikke ligefrem usynligt.

Kittet jeg nu er tæt på at skrotte, er fra Dennis (CSRP) som jeg handlede en del komplette kit med for efterhånden en del år siden. Han er nu ved at lancere en dropspindel til 65-66 og i min søgen, gik det op for mig at han rent faktisk også sælger kit med 70 spindlerne, men med 65-66 geometri.

Og ved i hvad, det gjorde han åbenbart også for 8-10 år siden, for det er lige gået op for mig at det kit jeg nu har besluttet at opgive til fordel for et mere tidstypisk, rent faktisk er 70'er spindler med 65-66 styrtøjs geometri Very Happy

Det betyder altså, at jeg fortsætter projektet og spare en hulens masse penge og så må "klonen" altså leve med at skulle bremse med étstemplede i stedet for firestemplede.

Håber jeg bliver tilgivet Very Happy

Jeg har taget et par billeder af henholdsvis 70'er spindel (original)

[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]

Og her samme type spindel, men med 65-66 geometri.

[img][/img]
[img][/img]

1964-66 spec high strength alloy steel spindle kit. The kit includes knuckles, caliper brackets, a shield kit, and grade 8 mounting bolts. Has 1964-66 correct steering and suspension geometry. Uses 70-73 type rotor, bearing, and wheel hardware set. Sold as a left and right set only.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Man 23 feb 2015, 12:15

John skrev: Håber jeg bliver tilgivet  Very Happy

John, jeg tilgiver aldrig! - Til gengæld bærer jeg nag! Twisted Evil

Nej om nogen kan jeg vist tilslutte mig princippet om de forhåndenværende søms retfærdiggørelse Very Happy

Jeg anede forøvrigt ikke at der fantes sådan nogle bastrad spindler, de er sgu da lidt smarte!
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Man 23 feb 2015, 15:26

Og der blev man så lige klogere (igen) på noget man troede man vidste det der var at vide... 70'er spindler (og dermed også 69 Boss) er åbenbart ikke helt identiske med 71-73 spindler i det sidstnævnte har en kraftigere styrearm.

Der findes (fandtes) også en original Ford reservedels spindel til 65-66 Mustang med store lejer, men denne havde efter sigende den almindelige styrearm, hvor Johns spindler tilmed har den kraftigere 71-73 type styrearm, altså en bastard af en bastard Smile
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Man 23 feb 2015, 17:57

King of Bracket skrev:Og der blev man så lige klogere (igen) på noget man troede man vidste det der var at vide... 70'er spindler (og dermed også 69 Boss) er åbenbart ikke helt identiske med 71-73 spindler i det sidstnævnte har en kraftigere styrearm.

Der findes (fandtes) også en original Ford reservedels spindel til 65-66 Mustang med store lejer, men denne havde efter sigende den almindelige styrearm, hvor Johns spindler tilmed har den kraftigere 71-73 type styrearm, altså en bastard af en bastard Smile

Nu skal du altså ikke gøre det værre end det er Razz

Du har da hele tiden vidst at "big spindels" sad på 69 Boss og 70-73 Mustangerne. Alle med større styrekugler. Hvorfor nu ændre denne opfattelse... Rolling Eyes

De nye kraftige spindler, som jeg nu har besluttet at sætte på "Hertzen" , er en reproduktion af de samme kraftige 70-73 incl 69 Boss.

Stadig samme store styrekugler (er med i kittet) , men med den afgørende tilretning, at styrearmens geometri er ændret til 65-66 geometri.

Jeg har til gengæld aldrig hørt om de reservedels spindler med store lejer, som du nævner..... Shocked
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Man 23 feb 2015, 22:48

Hehe, jeg prøver lige at udtrykke mig så andre end jeg selv har en chance for at forstå hvad jeg mumler Razz

Altså 69 Boss + 70-73 std. spindler har styrekugler med større diameter - tjek! det vidste man jo inden man lærte alfabetet Very Happy ... jeg snakker her om selve den støbte arm der går fra spindlen ud til styrekuglens monteringspunkt - denne er åbenbart kraftigere på 71-73 spindler end på 65-70 spindler, og det var nyt for mig!

Nu kaldte jeg vist 65-66 "Big" spindlerne for reservedele, den korrekte betegnelse var "Service" spindler med et C9ZZ nummer, de blev nævnt i en tråd på VMF som jeg selvfølgelig ikke kan finde igen nu* Rolling Eyes , sjovt nok af ham svenskeren med den meget lave grønne 65/66'er HT der blev stjålet for et par år siden.
Disse 65-66 Ford Service big bearing spindler blev efterfølgende bekræftet af en gut med CSRP logo, i samme sætning som han nævnte det med forskellen på styrearmene og fremhævede at deres (dine) 65-66 Big spindler har 71-73'erens kraftigere styrearme...

* Og nu fandt jeg så tråden igen, sjovt nok er den netop startet af CSRP for at gøre opmærksom på deres nye big bearing 65-66 spindler, som jeg nu ser IKKE er de samme som Johns da de er til 4 stemplede kalibre, altså standard 65-66 men til store lejer og med kraftigere styrearm:

http://forums.vintage-mustang.com/vintage-mustang-forum/626590-new-mustang-spindles.html
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 4 1, 2, 3, 4  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen