Foreste fjedre, hvad har jeg købt?

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Foreste fjedre, hvad har jeg købt?

Indlæg by Rene Andersen on Tirs 13 maj 2014, 16:43

I forbindelse med et fremtidigt projekt som omhandler en opgradering/stramning af undervognen på Mustangen, er jeg "kommet" til at købe disse forfjedre af et MCD medlem. og de var ret billige Very Happy  Jeg har egentligt ikke rigtig nogen anelse om, hvad det er for nogen banditter, og håber i kan hjælpe mig.
De er 29,4cm høje, diameter er 13,2cm og gods tykkelsen på fjedren er 18mm.

Kan jeg overhovedet bruge dem på min bil? jeg formoder det er en sænkningsfjeder, og hvor hårde mon de er?

Jeg har ikke umiddelbart nogen planer om den skal sænkes, det jeg godt kan li looket med standard højde, men det kan jo være jeg ændre mening. de skal suppleres med nogen red Koni

P.S. Jeg kom hvis til at købe dem for næsen af John Razz 

Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Foreste fjedre, hvad har jeg købt?

Indlæg by John on Tirs 13 maj 2014, 19:10

Haha, ja, du var hurtig der  Very Happy 

Jeg står ikke og mangler dem, men syntes bare de var for billige og derfor ville de ha' stået meget godt i bunken af uundværlige dele  Very Happy 

Jeg er ret sikker på at jeg har et sæt stående megen til - 620 punds 1" drop til 65-66.

Men for lige at være helt sikker, tager jeg lige et mål, så må vi se om det stemmer.
John

Antal indlæg : 466
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Tirs 13 maj 2014, 19:16

Tak John, det vil være godt hvis du kunne sammenligne med dine.
Og jeg fik dem faktisk til noget mindre end det han havde sat dem til, så jo, meget billig.
Men du fik dig da et par Hooker muffers Wink
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tirs 13 maj 2014, 19:30

Den er god nok, det er de samme  Smile 

Vær opmærsom på, selv om de er såkaldte 1" drop, så sætter bilen sig altså ikke meget når den først rammer jorden. Jeg syntes de er gode, men andre vil mene de er for hårde.

Så min anbefaling er, prøv dem og står din bil efterfølgende i den højde du kan acceptere, skal du prøve at køre en lidt frisk tur, gerne på lidt snoede veje.

Herefter kan du så bedømme om du er til dem eller ej.

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Tirs 13 maj 2014, 19:37

Tak John
De bliver lagt til side, og så går jeg i gang med at finde stumper til bagenden også.  bounce Måske jeg får skrabet sammen til et vinter projekt.
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tirs 13 maj 2014, 20:19

John skrev: Jeg syntes de er gode, men andre vil mene de er for hårde.
Der er vist 99% chance for at de er magen til dem jeg har til at stå. Synes overhovedet ikke de er hårde at køre med, vil nærmere sige de faste som en moderne lidt sporty bil. De blev kun pillet af fordi jeg ønskede mig mere fjedervandring ud ad ved acceleration.

Mht til om undervognen føles hård eller blød tror jeg mange undervurdere hvilken betydning støddæmperne har på det. Kan se flere amerikanere være enige om at f.eks de billige KYB Gas-a-just sammen med stive fjedre er en helt gal kombination, som får undervognen til at føles ubehagelig hård. Disse støddæmperer er vist mere lavet til at føles opstrammende på en slasket original undervogn. Tror der var nogen der mente at deres skifte fra KYB'erne til nogle Bilstein føltes som at få en helt ny bil. Smile
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by Rene Andersen on Tirs 13 maj 2014, 20:32

Hvad så hvis man bruge disse fjedre og de klassiske røde Koni, vil det være en god kombi?
Og nu vi er ved det. Hvilken type bladfjedre er gode til bagdelen? Her tænker jeg igen på at holde ca, standard højde på bilen, må gerne være stram i det uden at være stenhård.

Har snakket med nogen stykker der har en swaybar monteret i bag, vil i anbefale det?.
Og til sidst, vil en export brace, hjælpe på stivheden i dytten?
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tirs 13 maj 2014, 21:04

Stickshifter skrev:
John skrev: Jeg syntes de er gode, men andre vil mene de er for hårde.
Mht til om undervognen føles hård eller blød tror jeg mange undervurdere hvilken betydning støddæmperne har på det. Kan se flere amerikanere være enige om at f.eks de billige KYB Gas-a-just sammen med stive fjedre er en helt gal kombination, som får undervognen til at føles ubehagelig hård. Disse støddæmperer er vist mere lavet til at føles opstrammende på en slasket original undervogn. Tror der var nogen der mente at deres skifte fra KYB'erne til nogle Bilstein føltes som at få en helt ny bil. Smile

Jeg er fundamentalt uenig med de amerikanere som udtaler sig om KYB-a-just sammen med stive fjedre. Jeg vil endda gå så langt at sige, de ikke aner hvad det drejer sig om, men du plejer jo ikke at citere disse.

Jeg har disse støddæmpere på begge gadebiler.

70'eren har dem i kombination med 620 pundsfjedre som er kortet en anelse, altså lidt hårdere end 620 pund.

5 lags mid eye bag og indtil for en uges tid siden ligeledes med sway bar bag.

Jeg har aldrig haft en bil, incl. alle de amerikanerbiler jeg har prøvekørt, som var så godt afstemt - og det uanset der cruises eller køres meget frisk, ligeud eller sving. Den er bare en fornøjelse i alle henseender.

Hertzen har ligeledes GYB GAS-a-just, men med originale fjedre, både for og bag. Her er det noget helt andet. Den er nærmest livsfarlig at køre frisk i, men det er her min opfattelse, at det er de slatne fjedre som kan drages til last. 

Så jeg deler absolut ikke samme opfattelse omkring disse støddæmpere, tvært om, så mener jeg man får meget for prisen.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tirs 13 maj 2014, 21:29

Den eneste erfaring jeg har at der på min er en stor forskel når man køre over f.eks et fart bump mht hvilken stilling mine gamle Gabriel 3 trins justerbare står i. De sidder bag i sammen med 5 blads fjedre. I hårdeste stilling føles det næsten som at bagakslen er helt uden affjedring, mens i stilling blød er måsen bare fast.

Nu gider jeg næsten ikke lede tilbage men citerede bare udtalelse fra folk som NPD Rick og ham den tidligere Global West mand (som har temmeligt megen erfaring med Mustang undervogns opsætning med i bagagen), plus nogle folk som havde skiftet fra netop gas-a-justerne til noget andet. Det var dog så i en tråd der grundlæggende handlede om bagenden.
Stickshifter
Admin

Indlæg by John on Tirs 13 maj 2014, 21:35

Rene Andersen skrev:Hvad så hvis man bruge disse fjedre og de klassiske røde Koni, vil det være en god kombi?
Og nu vi er ved det. Hvilken type bladfjedre er gode til bagdelen? Her tænker jeg igen på at holde ca, standard højde på bilen, må gerne være stram i det uden at være stenhård.

Har snakket med nogen stykker der har en swaybar monteret i bag, vil i anbefale det?.
Og til sidst, vil en export brace, hjælpe på stivheden i dytten?

Jeg har kun kørt med koni sammen med 750 punds fjedre og det var nærmest som at køre i gocart og i en racerbil, derfor kan jeg ikke sige noget præcist om din kombination.

Jeg har forøvrigt selv koni sammen med de blå 620 punds fjedre liggende til Hertzen og jeg fornemmer her, efter at have talt med andre der har kombinationen, at man skal lægge ud med at montere konierne i den blødeste stilling og så tage den der fra, men som sagt, jeg har endnu ikke selv fået opstillingen prøvet endnu, men mener kombinationen godt kan forsvares selvom man skal forvente noget rimelig fast forende.

Bag på ville jeg aldrig montere andet end 4½ lags som minimum. Selv vælger jeg 5 lags som stemmer godt overens med en god fast forende.

Sway bar bag på, har man efter min erfaring intet ud af på bagenden, med mindre man bare ikke kan holde sig fra at køre halvråddent på snoede veje.

Jeg har selv kørt med sway bar bagpå i godt 7år og vil nu prøve at køre uden. Min bil havde det med at overstyre en anelse ved hurtige sving og det tror jeg på bliver elimineret efter afmontering, men nogle vil hellere denne kørestil, altså overstyring fremfor neutral eller understyring.

Bedste råd, prøv dig frem og find ud af hvad du selv har det bedst med.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tirs 13 maj 2014, 22:07

Stickshifter skrev:Den eneste erfaring jeg har at der på min er en stor forskel når man køre over f.eks et fart bump mht hvilken stilling mine gamle Gabriel 3 trins justerbare står i. De sidder bag i sammen med 5 blads fjedre. I hårdeste stilling føles det næsten som at bagakslen er helt uden affjedring, mens i stilling blød er måsen bare fast.

Nu gider jeg næsten ikke lede tilbage men citerede bare udtalelse fra folk som NPD Rick og ham den tidligere Global West mand (som har temmeligt megen erfaring med Mustang undervogns opsætning med i bagagen), plus nogle folk som havde skiftet fra netop gas-a-justerne til noget andet. Det var dog så i en tråd der grundlæggende handlede om bagenden.
Jeg har stor respekt for mange af de seriøse medlemmer på VMF, men det betyder så ikke at jeg altid er 100% enig i alt hvad de skriver  Smile 

Om den ene faste støddæmper er bedre end den anden til at stramme en slatten fjeder op med, er lidt ligegyldig for mig, jeg ville alligevel altid starte med at stramme fjederen op og her efter vælge den støddæmper som passede mit temperament bedst og her giver 5 lags sammen med KYB gas'erne netop en fast mås - også over fartbump og ligeledes med fire mennesker i bilen.

Man kan lidt frækt sige, at kombinationen fjeder/støddæmper fordeler byrden lige og intet er på overarbejde  Very Happy
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Ons 14 maj 2014, 12:27

John skrev:

Tak for råd John, der er heldigvis lidt tid til vinter. Er også blevet anbefalet lige at læse op Shelby drop, så det skal måske overvejes.
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Ons 14 maj 2014, 12:44

Rene Andersen skrev:
John skrev:

Tak for råd John, der er heldigvis lidt tid til vinter. Er også blevet anbefalet lige at læse op Shelby drop, så det skal måske overvejes.

Har du ikke allerede Shelby drop, så skal du ikke være i tvivl - Det er et must og er meget simpelt at lave når du alligevel har hele forvognen skilt.

Du skal ikke være nervøs over hvor vidt bilen bliver sænket yderligere fordi du laver droppet. Det ændre så godt som intet i den retning, men giver dig bare en meget bedre geometri på bærerarmene, specielt ved svingning. 

Kort fortalt, så bevarer du det belastede ophæng/hjul i en mere neutral stilling ved svingning, i stedet for en væltning udad (positiv camper).

Sagt på en anden måde - dine dæk bevare en større anlægsflade, understyre mindre og har nemmere ved at blive i sporet  Smile
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Ons 14 maj 2014, 15:28

Apropos krængningsstabilisator i bag, så er det sikkert lidt overset at man med bladfjedre allerede har en form for krængningsstabilisator indbygget, da enhver form for krængning kun kan foregå ved at bladfjedrene skal vrides.

Dem jeg har set være modstander af montering at krængningsstabilisator i bag på en Mustang er det som regel fordi de har oplevet at bilen kørt lige til grænsen bliver mindre forudsigelig. Oplevelser af at udskridning i bag kommer mere pludseligt og voldsomt kontra uden.

Der er jo i øvrigt også mulighed for at købe undervogn i færdige sæt hvor professionelle har afstemt delene, i stedet for selv at gætte på hvad der nok køre godt sammen. Blandt det nyeste på banen til Mustang må være fjedre/krængsningsstabilisator sættet fra Hotchkis.

Stickshifter
Admin

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen