Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Racerbil - budget overhauling

3 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Man 07 Jul 2014, 16:08

Bilen står i Sorø og jeg skal pendle temmelig mange kilometer hver gang jeg skal skrue, så derfor skal der helst også ske noget når jeg drager så langt for at samle motor.

Og derfor bliver der også truffet nogle beslutninger ind i mellem, som ikke er optimale, men trods alt til at leve med.

Jeg springer lige til i går aftes, hvor planen altså var at stå med en færdig samlet motor, men enden blev altså hvad i ser på billedet. 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2gtx8af[/img]

Det ene topstykke mangler for at komme helt i land  Shocked 

Det er forøvrigt helt rigtigt, at det er 1.90 / 1.60 Chevy ventiler - på et Performer
topstykke, som er portet godt og grundigt  Smile
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Man 07 Jul 2014, 16:40

Inden da, kan jeg da nævne en enkelt positiv ting som jeg trods alt fik til at spille - nemlig klargørelse af bundkar, så det nu kan modtage olietemperaturføleren  Very Happy 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2rw7z0z[/img]

Nye hovedlejer og et enkelt plejlleje - også positivt, men dog med udfordringer...

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 Znk37m[/img]
[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2vcss3p[/img]
[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 29ntpn9[/img]

Da jeg skulle spænde plejllejer, lagde jeg ud med at spænde den anden møtrik over og 
jeg var mildt sagt oppe i det røde felt, men dog kun kortvarigt, for ved nærmere eftersyn, fandt jeg ud af årsagen til at man sidste gang havde smurt alle bolte ind i noget loctite lignende stads, var at man også her, havde brugt hvad man nu kunne finde. 

Den ene møtrik, den som blev skruet over, var slet ikke en ARP møtrik og så var den rent faktisk med en stigning mindre.

Enden blev at alle møtrikker blev skiftet ud med standardmøtrikker, men stadig på ARP bolte.

Standard møtrikkerne er forøvrigt med en stigning mere end ARP møtrikkerne, så det skal nok holde. De havde i hvertil fælde ikke probler med at holde momentet  Smile 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 335cqvo[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Man 07 Jul 2014, 17:01

Tilbage til status lige nu, hvor motoren står uden det ene topstykke.

Årsagen er den, at...... nej, jeg starter altså lige med at fortælle om sidste week-end, hvor jeg manglede et par friske helicoils, fordi jeg havde konstateret at de kun havde 4 vindinger tilbage. Det syntes jeg var for lidt til topbolte, så jeg skyndte mig at bestille nogle friske i fuld længde hos Summit. 

De kostede $7.95, altså under 80 kr.  -  Så ingen told og moms, kun fragt, som kunne have været billigere, hvis man altså havde smidt skidtet i en kuvert i stedet for en halv stor papkasse.


[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 Fwkcn5[/img]


Jeg havde ligeledes konstateret at en enkelt bolt var ½"  - altså en blandet bukket af lidt er hvert.


[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2u6fnl0[/img]




Nå, men jeg fik så skiftet de helicoils uden de store problemer, altså lige indtil jeg skulle montere topstykke.

Først røg der et af de oprindelige gevind i blokken og så viste sig at årsagen til at der kun var fire gevinder tilbage i de oprindelige helicoils, var at man havde skåret gevind med en forkert tap  Evil or Very Mad  

Det oprindelige gevind til en 289" er som bekendt 7/16-14 og helicoilen det samme, men for at skære gevind op til disse helicoils, skal man altså bruge en tap med samme stigning.

Det havde man ikke, man havde skåret med 9/16-12 , en standard tap og ikke en korekt 9/16 - 14 , altså samme stigning både ind- og udvendig. 

Så, derfor står jeg nu lidt desperat og skal forsøge at finde en egnet tap i 9/16-14 for at komme videre og derfor mangler der stadig et topstykke.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 20 Jul 2014, 12:23

Der er sket lidt siden sidste update, hvor jeg jo strandede midt i montagen af topstykker.

Der blev bestilt igen igen hos Summit - og denne gang med livrem og seler.

Et 7/16-14 helicoil montagesæt - og et 1/2-13 helicoil montagesæt kom hjem. Så burde jeg kunne komme videre uanset hvad der måtte tilkomme af uønskede problemer med denne forskruede 289'er blok.

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 W18ncx[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 20 Jul 2014, 12:38

To bolthuller skulle friskes op. Det ene skulle sådan set bare have monteret helicoil, mens det andet var lidt mere kompliceret, da der i forvejen var monteret en 7/16 helicoil.

Denne var desværre bare skåret med forkert tap og samtidig hamrende skævt boret.

Tanken var at montere 1/2" helicoil i denne skæve, men inden denne beslutning, ville jeg altså lige gøre forsøget, hvor jeg rettede hullet op, skar det rigtige gevind, velvidende at et par af rynkerene ville forsvinde delvist.

Dette forsøg lykkedes faktisk helt okay og topbolten holdt fint det satte moment.

Det ødelagte originale gevind i det andet hul, blev boret op og det korrekte gevind med den nye tap blev skåret.

Her en topbolt at flugte efter, da det helst skulle skæres i rette vinkel  Smile 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 5003cy[/img]

En anden vinkel.

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 23jr2th[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 20 Jul 2014, 12:47

Støbejern, så ikke noget der ligner spåner, men dog magnetisk  - og det gør det lidt nemmere at fjerne når man ikke vil bruge luft så sent i forløbet. 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 352hgya[/img]

En frisk helicoil blev monteret - en smal sag, nu hvor det rette gevind var lavet til formålet.

Monteringsværktøjet til venstre  Smile 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 A2f62e[/img]


[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 1424rjr[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 20 Jul 2014, 13:20

Topstykker var nu på plads og ventiler blev justeret. 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2s8sisx[/img]

Og så var det dagen hvor Tommy havde tømmermænd. Noget med at han havde været
på et langt cruise dagen før... og her tænker man så; tømmermænd og cruise, hvordan hænger det lige sammen Rolling Eyes 

Det hængte faktisk godt sammen, for da jeg spurgte lidt mere ind til dette sammenhæng, sådan lige for at få det hele på det rene, viste det sig at de havde været på cykeltur... jep, cykeltur, off road, med hele balladen.

At han så også var endt med at lege Jesus, i ved, tro man kan gå på vandet og alt det der sludder, gjorde vist ikke dagen ringere for de gæve gutter.

I hvertilfælde var Tommy endt med at køre på fuld drøn ud af en badebro, i håbet om at kunne køre over søen på cykel, med det resultat, at han skulle bruge en del tid på at lede efter sin cykel, som jo i sagens natur var drønet til bunds i denne sø.

Historien bliver ikke ringere af ,at de som ikke troede forsøget muligt, stod og var tissetrængende - og mon ikke det er overflødigt at skrive mere om, hvor de tømte blæren, alt i mens Tommy ledte efter sin cykel......  Very Happy  Very Happy 

Nå, men han havde altså tømmermænd dagen derpå og gad ikke rigtigt noget af sit eget og derfor endte han altså med at måtte bistå mig og mit samleprojekt.

Her klargøring af indsug, med hovedet opad  Smile 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 Wb9gr5[/img]

Og senere fik han lov til at skære 1½cm af en bolt, som var svejset på blokken, som erstatning for det ene gevindhul, forbeholdt motorophæng. Sig ikke at denne blok ikke har været brugt  Smile 

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 V5x4er[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 20 Jul 2014, 13:27

Motoren ligger nu i hullet.

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2dbml51[/img]

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 15qaubt[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 20 Jul 2014, 13:55

Den har været startet op, lyder fornuftig, men har et mindre tændingsproblem.

Den går ikke 100% rent og problemet er blevet isoleret til for stor modstand et eller andet sted mellem tændrør og tændspole.

Spolens sekundære side sender et sted mellem 30-og 40K volt ud til fordeling gennem strømfordeleren og videre til tændrørene, gennem tændkablerne. 

Et eller andet sted på denne vej er der tilsyneladende en for stor modstand, som ses åbenlyst ved tændspolens sekundær udgang. Strøm finder som bekendt den nemmeste vej til stel/jord og her trækker en del volt retur til både plus og minuspolerne (primærsiden). Ses i mørke, som små blå lyn.

Jeg er fortrøstningsfuld og regner med at tage til Sorø en af de kommende dage og her måle alt igennem fra en ende af.

På lydsiden, er det så snildt indrettet, at side pipe kan afmonteres direkte i enden på et par Simons gennemstrømningspotter. her kan der så direkte i enden,monteres rør med Flowmasterpotter, som ender med boltede turn downs.

Er dette ikke nok, har jeg lavet et par dæmpere, som kan boltes direkte på potterne i stedet for turn down rørene. 

Forsøger at tage nogle flere billeder af systemet i løbet af et par dage, indtil da må i nøjes med disse ekstra dæmpere som er lavet af en gennemstrømningspotte, som er skåret over på midten og efterfølgende lukket i kanten rundt, så isoleringen ikke blæser ud.

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2eklmh0[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Tors 24 Jul 2014, 13:25

Om det stadig kan kaldet budget, det kan diskuteres, men resultatet af en hurtig overhaling, endte alligevel med at koste, ikke bare mere end planlagt, men også rent tidsmæssigt, kostede det lidt flere timer end først antaget.

Men men, er det ikke bare som det plejer at være  Very Happy 

Resultatet er nu alligevel endt med at alt spiller, så må vi afvente og se om det også spiller når der bliver lagt belastning bag. Holder pakningerne, tætner ringene osv. osv.

Den sidste hurtle var som skrevet tidligere, et tændingssystem som ikke performede 100%.

Her startede søgningen bagvendt og Bosch race tændrørene blev afmonteret og ohmet ud. Det skal lige nævnes at de var godt lune efter kort kørsel.

Seks af otte rør faldt godt ud, 4.9-5.1 (K)ohm.

De resterende 2 viste henholdsvis 6.2- og 7.1 (K)ohm, altså en afvigelse på 1-2 (K)ohm.

Derfor besluttede jeg at skifte alle 8, i håbet om at have isoleret fejlen, som jo indikerede for stor modstand et eller andet sted på anlægget.

Det viste sig, ikke at være nok, der sprang stadig gnist fra sekundærsiden til primærsidens minus, på spolen. Ikke så meget som før, men nok til at der måtte prøves noget mere.

Alle kabler og strømfordelerdæksel var ohmet igennem forinden, men alligevel endte det med at vi forsøgte med et andet dæksel incl. kabler, som lå fra den oprindelige racemotor. Jeg vidste at det virkede, så forsøget var værd at efterprøve, selv om det havde ligget hengemt i flere år efterhånden.

Resultatet endte godt, der var nu 100% ren tænding og for en sikkerheds skyld, blev plus- og minusterminalerne på spolens primærside, isoleret med silicone. 

Alt dette, betyder så også at vi kommer til Jyllands Ringen, så må vi se om denne outdatede motor giver anledning til glæde eller grin. Uanset hvordan det hele falder ud, så kan det ikke siges, at forsøget ikke blev gjort  Very Happy 

Afslutter  lige med et par billeder af det rumlende udstødningssystem, som forhåbentlig ender med at ligge inden for støjgrænsen på 95db.

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 2chngaq[/img][img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 11hgohu[/img][img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 33049jp[/img][img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 29p9lzq[/img]




.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af King of Bracket Tors 24 Jul 2014, 14:14

Godt kæmpet John!! ... den bund (bilens) ser go vridningsstabil ud, er det convertible bokse der er integreret?

Hvad er i det hele taget historien og nuværende/tidligere spec på din karismatiske racer?? (bortset fra nuværende motor som vi vist har nogenlunde styr på nu Wink )
Den har jo længe været bekendt i min bevidsthed, men dog samtidig altid været en slags mistery machine scratch ... eller er det racers secret?! Razz 
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Fre 25 Jul 2014, 14:04

King of Bracket skrev:Godt kæmpet John!! ... den bund (bilens) ser go vridningsstabil ud, er det convertible bokse der er integreret?

Hvad er i det hele taget historien og nuværende/tidligere spec på din karismatiske racer?? (bortset fra nuværende motor som vi vist har nogenlunde styr på nu Wink )
Den har jo længe været bekendt i min bevidsthed, men dog samtidig altid været en slags mistery machine scratch ... eller er det racers secret?! Razz 

Tak skal du ha'  Smile 

Ja, det er convertible bokse som du ganske rigtig ser monteret. Disse sammen med integreret subframes og ni punkt bur, gør bilen pænt stiv og vridningsstabil.

Der er ikke så meget "mistery machine" over bilen længere, men det glæder mig da, at du alligevel har haft den i tankerne og måske lige som jeg selv, syntes den er noget specielt.

Temaet bilen er bygget over, samt alle specs, har jeg ikke noget imod at skrive noget mere om, men det må vente til en regnvejrsdag  Smile 


Den originale  SFM 5R099 som den så ud efter sit sidste løb 1966 - Den blev totalskadet og findes derfor ikke længere.

[img]Racerbil - budget overhauling - Page 2 Hrzixe[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af John Søn 03 Aug 2014, 15:44

Okay, nu har bilen og ikke mindst motoren kørt nogle timer for fuld skrald og noget tyder på at det hele fungere uden de store problemer.

Ingen mislyde og ikke en eneste dråbe olie nogen steder fra, med undtagelse af lidt sved fra breatheren og lige så godt, ingen forbrug af olie.

Men, der er altså stadig noget at komme efter. Ikke noget alvorligt hvis det bliver taget i opløbet, men et svingende olietryk som skal afklares og et formodenlig karburator problem, som betyder at der stort set ingen respons er i mellemgasområdet.

Viser sig ved acceleration, hvor der sker for lidt. Til gengæld sker der noget når spjældende bliver åbnet helt.

Ikke optimalt på en bane med mange sving og kun meget kort langside. Man kommer simpelt hen for langsomt ud af svingende, da accelerationspumpen tilsyneladende ikke giver hvad der er brug for.

Specielt det sidste er nyt og da karburatoren er den samme som sidst bilen kørte og uden yderligere justeringer, håber jeg problemet ligger i en defekt membran i accelerationspumpen.

Med hensyn til droppet på olietryksiden ved svingning, så kan jeg her ikke forklare hvorfor, da sien, selv under voldsomme centrifugalpåvirkninger i sving, burde være dækket af olie i dette T-pan bundkar.

Men bortset fra disse "småting" , er jeg faktisk lidt overrasket over at denne lille 289'er altså har valgt at vente på sin endelige pensionering og nærmest bare har bedt om at lade sig prygle en gang mere.  Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Racerbil - budget overhauling - Page 2 Empty Sv: Racerbil - budget overhauling

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum