Racerbil - budget overhauling
3 deltagere
Side 1 af 2
Side 1 af 2 • 1, 2
Racerbil - budget overhauling
Sidste år var bilen med på Sturup hvor den rent faktisk gjorde det meget godt. Tror de fleste var lidt overrasket over hvor godt den faktisk kørte, taget i betragtning af, at den havde fået en ældre 289'er in board som ingen rigtig kendte noget seriøst til. Dog vidste vi at den var boret 0.040 og samtidig havde kørt forholdsvis mange timer.
Sidst på denne track day, ja faktisk en af de sidste omgange jeg selv kørte i bilen, var det ligesom den mistede lidt kompression og derfor blev parkeret i pit efterfølgende.
Det eneste jeg faktisk nåede at konstatere inden lukketid, var at der var blevet smidt tæt på 2 liter olie over i oil catch beholderen og derfor var jeg ret overbevist om at der var knækket en eller flere stempelringe.
Det store spørgsmål som jeg siden har spekuleret på, var om der så også var rivninger og om det i det hele taget kunne betale sig at gøre mere ved denne efterhånden ret slidte blok.
Billede fra Sturup 2013 og taget af Jean-Luc Marbelli
[img][/img]
Sidst på denne track day, ja faktisk en af de sidste omgange jeg selv kørte i bilen, var det ligesom den mistede lidt kompression og derfor blev parkeret i pit efterfølgende.
Det eneste jeg faktisk nåede at konstatere inden lukketid, var at der var blevet smidt tæt på 2 liter olie over i oil catch beholderen og derfor var jeg ret overbevist om at der var knækket en eller flere stempelringe.
Det store spørgsmål som jeg siden har spekuleret på, var om der så også var rivninger og om det i det hele taget kunne betale sig at gøre mere ved denne efterhånden ret slidte blok.
Billede fra Sturup 2013 og taget af Jean-Luc Marbelli
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Nu er jeg så blevet overtalt til at tage bilen med til Jyllandsringen 31. juli, hvor MCD som bekendt holder et event over en hel dag.
Men som nævnt, havde bilen altså lige et problem som skulle løses først.
Omfanget af dette problem begyndte vi så at klarlægge sidste week-end, hvor vi ville
finde ud af hvad der reelt var sket og om det i det hele taget kunne betale sig at bruge tid og penge på den.
Eronisk nok, så er det tredie gang inden for få måneder at jeg nu stod og skulle afmontere toppe, men hvad pokker, øvelse gør mester og det er jo gået meget godt de andre gange, så hvorfor ikke bare sige alle gode gange tre...
[img][/img]
[img][/img]
Men som nævnt, havde bilen altså lige et problem som skulle løses først.
Omfanget af dette problem begyndte vi så at klarlægge sidste week-end, hvor vi ville
finde ud af hvad der reelt var sket og om det i det hele taget kunne betale sig at bruge tid og penge på den.
Eronisk nok, så er det tredie gang inden for få måneder at jeg nu stod og skulle afmontere toppe, men hvad pokker, øvelse gør mester og det er jo gået meget godt de andre gange, så hvorfor ikke bare sige alle gode gange tre...
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Billeder er desværre kun telefonbilleder, men jeg syntes trods alt de er bedre end ingen billeder
Toppene blev afmonteret og det stod hurtig klart, at der ingen rivninger var
Så, der var bare tilbage at få udløst spændingen vedr. den lavere kompression på cyl. 2.
Bundkar blev afmonteret og plejlstang blev frigjort, hvor efter stemplet blev taget op af boringen.
[img][/img]
Toppene blev afmonteret og det stod hurtig klart, at der ingen rivninger var
Så, der var bare tilbage at få udløst spændingen vedr. den lavere kompression på cyl. 2.
Bundkar blev afmonteret og plejlstang blev frigjort, hvor efter stemplet blev taget op af boringen.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Ingen tvivl længere, topringen var mildt sagt knækket og alle stumper, som heldigvis stadig sad i stemplet, blev samlet sammen.
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Det er altså lidt et under, at så mange stumper ikke har revet noget som helst.
Boringen er slidt, er spejlblank, men er altså ikke blevet revet......
[img][/img]
Boringen er slidt, er spejlblank, men er altså ikke blevet revet......
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Og hvad så nu?
Jo, jeg har besluttet at skifte samtlige stempelringe og hertil er der nu et sæt plasma moly ringe på vej.
Plasma moly - fordi de kun kræver en meget let flexhoning (grit 340-400) og hvis jeg slipper godt fra denne honing, meget gerne skulle slutte tætte inden for de første par minutter efter opstart.
Jeg er helt med på at det er lidt af et lotterispil, specielt set i lyset af, ingen udmåling af cylindre, tænker specielt på om de er ovale, men til gengæld koster det så heller ikke alverden at gøre forsøget. Største udfordring bliver rent faktisk at holde krumtap fri for sprøjt under og efter honing. Altså rengøring.
Ud over stempelringe, skal den have en ny blyant. Den gamle sad faktisk så fast at den blev hængende i strømfordeleren. Låseringen måtte derfor fiskes op efterfølgende i bundkaret.
Efter en tur i skruestikken, lykkedes det at få den af strømfordeleren.
Jeg skar de slidte ender af blyanten, for efterfølgende at se, hvor meget både oliepumpe og strømfordeler rent faktisk også var slidte.
Der var stadig et mindre slør, men ikke nok til at jeg skifter disse. Det var hel klart blyanten som var det svage led her og det selv om den var hærdet.
[img][/img]
Jo, jeg har besluttet at skifte samtlige stempelringe og hertil er der nu et sæt plasma moly ringe på vej.
Plasma moly - fordi de kun kræver en meget let flexhoning (grit 340-400) og hvis jeg slipper godt fra denne honing, meget gerne skulle slutte tætte inden for de første par minutter efter opstart.
Jeg er helt med på at det er lidt af et lotterispil, specielt set i lyset af, ingen udmåling af cylindre, tænker specielt på om de er ovale, men til gengæld koster det så heller ikke alverden at gøre forsøget. Største udfordring bliver rent faktisk at holde krumtap fri for sprøjt under og efter honing. Altså rengøring.
Ud over stempelringe, skal den have en ny blyant. Den gamle sad faktisk så fast at den blev hængende i strømfordeleren. Låseringen måtte derfor fiskes op efterfølgende i bundkaret.
Efter en tur i skruestikken, lykkedes det at få den af strømfordeleren.
Jeg skar de slidte ender af blyanten, for efterfølgende at se, hvor meget både oliepumpe og strømfordeler rent faktisk også var slidte.
Der var stadig et mindre slør, men ikke nok til at jeg skifter disse. Det var hel klart blyanten som var det svage led her og det selv om den var hærdet.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Ud over ringe og blyant, så får denne 289'er også et forkammer kæde kit, for var der noget som var slidt for alvor, så var det forkammerkæden.
Den var så slidt at den låste når man forsøgte at dreje krumtappen baglæns...
[img][/img]
Den var så slidt at den låste når man forsøgte at dreje krumtappen baglæns...
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Lykkedes operationen, så har det været en billig omgang og skulle det mod forventning mislykkedes og skidtet eksplodere på Jyllandsringen, så har det bare været sjovt og jeg bliver ikke ruineret i første omgang
Den skarpe vil forøvrigt lægge mærke til at denne 289'er har standard M1 krumtap, standard plejlstænger, dog med ARP bolte, heli coil i blokken (til topbolt) og ikke mindst
tudse gamle TRW 255-98 smedede stempler...... så lidt sport er der altså i at få den til at køre lidt endnu
[img][/img]
[img][/img]
Den skarpe vil forøvrigt lægge mærke til at denne 289'er har standard M1 krumtap, standard plejlstænger, dog med ARP bolte, heli coil i blokken (til topbolt) og ikke mindst
tudse gamle TRW 255-98 smedede stempler...... så lidt sport er der altså i at få den til at køre lidt endnu
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Følger op når stumperne lander
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Du skruer da i vildskab!
Standard 289" bund med ARP bolte i plejlstængerne, er vist en pænt hårdfør opsætning, der kan tåle en hel del klø.
Hvad har rykket sådan i blyanten? High volumen pumpe, kombineret med "tyk" olie?
Hva' bundkar sidder der egentlig på dyret? Banerace plejer at kræve noget sjovt hvis man skal holde olien under sugerøret i svingene.
Standard 289" bund med ARP bolte i plejlstængerne, er vist en pænt hårdfør opsætning, der kan tåle en hel del klø.
Hvad har rykket sådan i blyanten? High volumen pumpe, kombineret med "tyk" olie?
Hva' bundkar sidder der egentlig på dyret? Banerace plejer at kræve noget sjovt hvis man skal holde olien under sugerøret i svingene.
Sv: Racerbil - budget overhauling
Melling HV pumpe, nøjagtig den samme som jeg har i 70'eren.Stickshifter skrev:Du skruer da i vildskab!
Standard 289" bund med ARP bolte i plejlstængerne, er vist en pænt hårdfør opsætning, der kan tåle en hel del klø.
Hvad har rykket sådan i blyanten? High volumen pumpe, kombineret med "tyk" olie?
Hva' bundkar sidder der egentlig på dyret? Banerace plejer at kræve noget sjovt hvis man skal holde olien under sugerøret i svingene.
Ingen tvivl om at den er sej at trække og man nok skal tilskrive den noget af æren for det abnorme slid på blyanten.
Hvad denne motor har kørt med af olie i USA, det aner jeg ikke. Jeg ved kun at den har kørt 10-60 race oil de få timer jeg selv har kørt med den.
Bundkaret er et Cobra T-pan med baffle, så olien burde dække sien uanset hvor meget man påvirke centrifugeringen, men alligevel ligger der et usikkerhedsmoment her, for der var rent faktisk et minor drop i olietryk på et enkelt af de hurtige sving på Sturup. Godt nok snakker vi millisekunder, men det var der.
Sturup er faktisk slet ikke egnet til bilen, men mere egnet til Minier og gocarts. Selv om jeg har 3.80 gearing bag på, er der intet sted på den bane hvor fjerde gearet kan bruges. Faktisk er tredie gear kun i brug kortvarigt 3 gange på den bane, men er man til sving, så er den et hit
Lejerne i bunden er forøvrigt fundet i orden og er + 0.010 - derfor jeg gambler og forsøger at lade motoren ligge i bilen.
Største udfordring bliver stadigvæk at holde sprøjt fra honing og efterfølgende sprøjt fra afvaskning, væk fra krumtap og hovedlejer, men jeg føler mig ret sikker på at denne udfordring nok skal blive løst på en eller anden måde
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Så kom der endelig nogle stumper hjem
Tilbage er så bare at finde tiden til det videre forløb, men mon ikke der kan afsættes en dag her i pinsen, det håber jeg på.
PS: Jeg aner endnu ikke om motoren kører med enkelt eller dobbelt eccentric, derfor indkøb af to kit.
[img][/img][img][/img][img][/img]
Tilbage er så bare at finde tiden til det videre forløb, men mon ikke der kan afsættes en dag her i pinsen, det håber jeg på.
PS: Jeg aner endnu ikke om motoren kører med enkelt eller dobbelt eccentric, derfor indkøb af to kit.
[img][/img][img][/img][img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Spændende om det så nogle at de gode kæder, for det kan man i følge tråde på nettet åbenbart heller ikke regne med i dag. Ja kæderne holder sikkert ok, men der har være flere skriveri på nettet om folk der har sat et nyt mærkevare kædesæt på bare for at opdage at kæden er halvslasket allerede inden brug.
Sv: Racerbil - budget overhauling
Stickshifter skrev:Spændende om det så nogle at de gode kæder, for det kan man i følge tråde på nettet åbenbart heller ikke regne med i dag. Ja kæderne holder sikkert ok, men der har være flere skriveri på nettet om folk der har sat et nyt mærkevare kædesæt på bare for at opdage at kæden er halvslasket allerede inden brug.
Jeg er med på problematikken og netop derfor har jeg rent faktisk gemt det sæt som jeg afmonterede på 70'eren.
70'eren fik skiftet til nyt, samme brand (CompCams) og samme part nr.
Det afmonterede havde en let slaphed, men absolut ikke noget som jeg ville være bekymret med at fortsætte med og derfor valgte jeg af samme grund at lægge det på hylden, mere for ikke at stå og mangle i en evt. desperat situation.
Den nye var faktisk så stram at jeg havde svært ved at montere, men det lykkedes og mon ikke den nu, hvor bilen har kørt en del ture, har givet sig lidt. Det vil jeg mene
De to nye kit blev valgt ene og alene grundet Summit branding og jeg har stadig til gode at opleve noget skidt fra det de vælger ud og selv vælger at lægge navn til.
At det så efter udpakning viser sig at være Trick Flow, som lægger navn til indholdet, er vel ikke det værste, men nu får vi se om det er skidt eller kanel.
Regner med at afmontere resterende stempler i morgen og når jeg mere end honing samt rengøring, følger jeg op på kædeproblematikken.
[img][/img][img][/img][img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Her står man så igen igen - hvornår lærer man det mon
At man lige så godt kan tage tyren ved hornene og gøre det rigtigt første gang, men hvad der er det rigtige med denne motor, var nok at smide den til siden og bruge energi på noget med et minimum af fremtid i. Det er der desværre ikke i denne blok.
Men nu står jeg altså med noget som er påbegyndt og derfor er der ikke andet at gøre end at få det bedst mulige ud af situationen.
Lørdagen gik med honing, men det stod hurtigt klart - hvis jobbet skulle ende bare nogen lunde tilfredsstillende, var der ikke andet at gøre end at tage motoren ud, sætte den i motorstand og ellers splitte den ad.
Her står den så og afventer sin skæbne (lørdag aften)
[img][/img]
At man lige så godt kan tage tyren ved hornene og gøre det rigtigt første gang, men hvad der er det rigtige med denne motor, var nok at smide den til siden og bruge energi på noget med et minimum af fremtid i. Det er der desværre ikke i denne blok.
Men nu står jeg altså med noget som er påbegyndt og derfor er der ikke andet at gøre end at få det bedst mulige ud af situationen.
Lørdagen gik med honing, men det stod hurtigt klart - hvis jobbet skulle ende bare nogen lunde tilfredsstillende, var der ikke andet at gøre end at tage motoren ud, sætte den i motorstand og ellers splitte den ad.
Her står den så og afventer sin skæbne (lørdag aften)
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Inden den nåede til dette punkt, blev den adskilt og her stod det klart at ikke alle lejer var gode. Godt nok var nogle skilt, tjekket og fundet okay, men det skulle vise sig at sidste hovedleje og plejlleje på otteren var meget medtagne.
Forkammerkæde vidste jeg på forhånd, var pænt slidt, så ingen overraskelse her.
[img][/img][img][/img]
Forkammerkæde vidste jeg på forhånd, var pænt slidt, så ingen overraskelse her.
[img][/img][img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Cylindrene blev honet moderat, men som man måske kan ane, er der stadig minimale ridser i nederste del af cylindrene som ikke lader sig hone væk. Dertil er de for dybe.
Ikke optimalt, men jeg vælger at stoppe her og håber så at plasma moly coatingen på topringene klare mosten.
[img][/img]
Ikke optimalt, men jeg vælger at stoppe her og håber så at plasma moly coatingen på topringene klare mosten.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Tilbage er nu bare at vente på nye lejer som nu er bestilt og så ellers håbe på at skidtet er til at skrue sammen igen.
Tænker her også på toppene, som skal spændes med moment i to helicoils. Bliver de lige så stramme at montere som de var at afmontere, når jeg tilspændingsmomentet inden de er i bund
Vi får se - planen er stadig at få den til at køre så den kan rulle nogle omgange på Jyllandsringen 31.juli.
Tænker her også på toppene, som skal spændes med moment i to helicoils. Bliver de lige så stramme at montere som de var at afmontere, når jeg tilspændingsmomentet inden de er i bund
Vi får se - planen er stadig at få den til at køre så den kan rulle nogle omgange på Jyllandsringen 31.juli.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
I-Parcel slår til igen og slår alle rekorder - kører nu på 3. uge, men kan se at min lille pakke med lejer er nået Kolding.
Så med lidt god vilje, modtager jeg pakken i morgen og kan så se frem til at samle motor
om godt og vel 2 uger.
Men det har så ikke afholdt mig for at lave lidt forberedende arbejde i ventetiden.
Søndag drog jeg til Sorø, hvor jeg fik renset op i gevinder incl helicoils, på blokken.
Den blev vasket/affedtet med kogende vand og sæbe. Da det jo er budget, blev vand kogt i medbragt kogekande og efter følgende spulet med kop til trykluft. Oliekanaler blev ligeledes spulet på kryds og tværs.
Motoren står nu pakket ind, olieéret vitale steder og venter på samling.
Stempler fik nye ringe, klar til montage.
Bundkar ligeledes klargjort og afventer montage af temperaturføler.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Så med lidt god vilje, modtager jeg pakken i morgen og kan så se frem til at samle motor
om godt og vel 2 uger.
Men det har så ikke afholdt mig for at lave lidt forberedende arbejde i ventetiden.
Søndag drog jeg til Sorø, hvor jeg fik renset op i gevinder incl helicoils, på blokken.
Den blev vasket/affedtet med kogende vand og sæbe. Da det jo er budget, blev vand kogt i medbragt kogekande og efter følgende spulet med kop til trykluft. Oliekanaler blev ligeledes spulet på kryds og tværs.
Motoren står nu pakket ind, olieéret vitale steder og venter på samling.
Stempler fik nye ringe, klar til montage.
Bundkar ligeledes klargjort og afventer montage af temperaturføler.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Stickshifter skrev:Spændende om det så nogle at de gode kæder, for det kan man i følge tråde på nettet åbenbart heller ikke regne med i dag. Ja kæderne holder sikkert ok, men der har være flere skriveri på nettet om folk der har sat et nyt mærkevare kædesæt på bare for at opdage at kæden er halvslasket allerede inden brug.
Har lige læst en tråd som er over fire år gammel, hvor flere har haft dårlige oplevelser med kæder købt hos Summit. Endda deres eget brand.
Så skulle man tro at det var blevet bedre med tiden, men nej - jeg har f....... fået, ikke bare et sæt, men to sæt med kæder som er lige til at smide ud som gammelt jern.
Hamrende ærgerligt, da jeg havde sat næsen op efter at samle motoren færdig i denne week-end.
Trimo har et sæt jeg kan forsøge mig med, men de kommer desværre ikke hjem fra Sverige før sent søndag (i morgen). Så der er ikke andet at gøre end at vente.
[img][/img][img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Sikkert fordi nogle folk har har haft samme oplevelsen med kædesæt pakket i kendte mærkevare kasser.John skrev:Har lige læst en tråd som er over fire år gammel, hvor flere har haft dårlige oplevelser med kæder købt hos Summit. Endda deres eget brand.
Står der SA på din kæde?
http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8-engine-tech/1203579-slack-new-timing-chain.html
Sv: Racerbil - budget overhauling
Samme tråd jeg hentydede til og samme problem, som jeg løb ind iStickshifter skrev:Sikkert fordi nogle folk har har haft samme oplevelsen med kædesæt pakket i kendte mærkevare kasser.John skrev:Har lige læst en tråd som er over fire år gammel, hvor flere har haft dårlige oplevelser med kæder købt hos Summit. Endda deres eget brand.
Står der SA på din kæde?
http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8-engine-tech/1203579-slack-new-timing-chain.html
Kører til Sorø nu og samler så meget jeg nu engang kan og tjekker så op på hvad der reelt står på kæden.
Det eneste jeg er 100% sikker på, er at der ikke står made in USA, som der står på CompCams.
Om der står VA , TA eller noget tredie, finder jeg ud af...... inden de ryger direkte i jernkontaineren.
Følger op i aften.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Hvilke topstykker sidder der på sådan en gammel bad boy 289 John ? .. vi er jo hoppet lige ned i sumpen uden at se alt det spændende uden om
Med tanke på resten af setup'et gætter jeg på et sæt C9 eller D0 351W med 1.60/1.94 Chevy ventiler.
Edit: så lige billedet af motorrummet og kan se nogen vist har pillet ved den oprindelige formel
Med tanke på resten af setup'et gætter jeg på et sæt C9 eller D0 351W med 1.60/1.94 Chevy ventiler.
Edit: så lige billedet af motorrummet og kan se nogen vist har pillet ved den oprindelige formel
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Racerbil - budget overhauling
Stickshifter skrev:John skrev:Har lige læst en tråd som er over fire år gammel, hvor flere har haft dårlige oplevelser med kæder købt hos Summit. Endda deres eget brand.
Står der SA på din kæde?
http://forums.corral.net/forums/5-0-5-8-engine-tech/1203579-slack-new-timing-chain.html
Jep, lige nøjagtig denne skodkæde
Begge sæt fra Trick Flow, er med samme kæde, men brandet af Summit....... første gang jeg oplever sådan noget lort fra dem.
Efter længere overvejelser, valgte jeg altså at smide det ene sæt på. Jeg har simpelt hen ikke tid til at vente på noget andet, som måske i sidste ende ikke er meget bedre.
Der er meget slup, men trods alt en del mindre end på det sæt som jeg afmonterede og det havde den altså kørt med uden de store problemer.
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Racerbil - budget overhauling
Og her sluppet
[img][/img]
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Side 1 af 2 • 1, 2
Side 1 af 2
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|