Roller perches version 2.0
4 deltagere
Side 1 af 1
Roller perches version 2.0
Ja udviklingen stopper åbenbart ikke. Her stødte jeg så en udgave der helt frigør støddæmperen for skævvridning fra fjederen. Skulle i følge de Mercury Comet dragracere der køre med det gøre affjedringen endnu mere let arbejdende. Støddæmperne der bruges er så med øje i bunden egentlig beregnet til brug på noget GM.
Sidst rettet af Stickshifter Søn 16 Nov 2014, 13:29, rettet 1 gang
Sv: Roller perches version 2.0
Cool nok.
Sidst bilen var til mekaniker snakkede vi opgradering af undervogn, og han nævnte de her banditter, noget med at man kan sætter lejer i sine gamle, så de kan gi sig. Er det rigtigt forstået? jeg var nemlig ikke helt med på hvad han mente.
Eller vil man købe nogen gode nogen istedet?
Sidst bilen var til mekaniker snakkede vi opgradering af undervogn, og han nævnte de her banditter, noget med at man kan sætter lejer i sine gamle, så de kan gi sig. Er det rigtigt forstået? jeg var nemlig ikke helt med på hvad han mente.
Eller vil man købe nogen gode nogen istedet?
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Roller perches version 2.0
Lige dem her er sikkert en tand mere advancerede end dem du har hørt om før. Det er i hvert fald første gang jeg selv har set denne videreudvikling.
Det helt oprindeligt originale design fra de tidligste Falcon havde en aksel der kørte i 2 broncebøsninger. Dette blev dog udskiftet til en billigere/simplere løsning med en gummibøsning der vrides frem og tilbage. Sikkert delvist pga at løsningen med bøsningerne krævede jævnlig opsmøring (der sad en smørekop) kombineret med at mange amerikanske bilejere vist har et noget afslappet forhold til det her med service og vedligehold af deres bil.
Når gummibøsningen skal vrides frem og tilbage kan det ikke undgå at give et skævtræk i støddæmper/fjeder. Hvilket (racer)folk så i dag har løst ved at ombygge til lukkede lejer i stedet. Hvor stor forskel man kan mærke er sikkert afhængigt af hvad resten af undervognen består af. Men mange melder efter skiftet tilbage at de helt tydeligt kan mærke at forenden arbejder "blødere", hurtigere eller hvordan det nu bedst beskrives.
Løsningen med lejer kan købes færdigt mange steder og som et gør-det-selv-sæt nogle steder. De findes dog også ombygget med bøsninger som helt oprindeligt.
Med dem på billedet er man så åbenbart gået skridtet videre og har fjernet den faste forbindelse mellem fjeder og støddæmper, således at evt skævtræk fra fjederen ikke kan forplante sig til en vrid i støddæmperen.
Det helt oprindeligt originale design fra de tidligste Falcon havde en aksel der kørte i 2 broncebøsninger. Dette blev dog udskiftet til en billigere/simplere løsning med en gummibøsning der vrides frem og tilbage. Sikkert delvist pga at løsningen med bøsningerne krævede jævnlig opsmøring (der sad en smørekop) kombineret med at mange amerikanske bilejere vist har et noget afslappet forhold til det her med service og vedligehold af deres bil.
Når gummibøsningen skal vrides frem og tilbage kan det ikke undgå at give et skævtræk i støddæmper/fjeder. Hvilket (racer)folk så i dag har løst ved at ombygge til lukkede lejer i stedet. Hvor stor forskel man kan mærke er sikkert afhængigt af hvad resten af undervognen består af. Men mange melder efter skiftet tilbage at de helt tydeligt kan mærke at forenden arbejder "blødere", hurtigere eller hvordan det nu bedst beskrives.
Løsningen med lejer kan købes færdigt mange steder og som et gør-det-selv-sæt nogle steder. De findes dog også ombygget med bøsninger som helt oprindeligt.
Med dem på billedet er man så åbenbart gået skridtet videre og har fjernet den faste forbindelse mellem fjeder og støddæmper, således at evt skævtræk fra fjederen ikke kan forplante sig til en vrid i støddæmperen.
Sv: Roller perches version 2.0
Opentrackers "Track" udgave gør vel egentlig det samme med standard støddæmpere
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Roller perches version 2.0
Jep, og der er sådan nogen jeg selv vil lave.
Man kan faktisk købe delene her http://dazecars.com/dazed/test.html#1 Så skal jeg bare have fundet et par brugte beslag.
Måske endda vi har stumperne på arbejde, så bliver det billigt, og ren win win
De koster jo rask væk 200 us penge, det må kunne gøres billigere.
Man kan faktisk købe delene her http://dazecars.com/dazed/test.html#1 Så skal jeg bare have fundet et par brugte beslag.
Måske endda vi har stumperne på arbejde, så bliver det billigt, og ren win win
De koster jo rask væk 200 us penge, det må kunne gøres billigere.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Roller perches version 2.0
René bemærk den lille finte på den afbillede mht den frit roterende støddæmper montering - det havde den oprindelige Falcon model ikke, og ej heller de nye "almindelige" med lejer man kan købe til 200$ - prisen er nærmere 4-500$ for et sæt, så udfordringen med at lave disse selv bliver nok større, men det bliver besparelsen så osse rigelig proportionalt
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Roller perches version 2.0
Hæ, kikker åbenbart for lidt efter banerace dele, for jeg havde ikk' observeret at ham Opentracker havde nogen der kunne det samme. Men det tyder jo bare endnu mere på at det giver noget positivt at adskille støddæmper og fjeder.King of Bracket skrev:Opentrackers "Track" udgave gør vel egentlig det samme med standard støddæmpere
Næste spørgsmål er så hvad vejer de 2 løsninger? Opentrackers perch må vel være noget forstærket for at fjederen ikke bare træder i gennem og her snakker vi jo om uaffjedret vægt.... og skulle nødigt ende i en 1-skridt-frem-og-1-tilbage løsning.
På sådan en Falcon/Comet vogn er det i øvrigt vist nærmest bolt on at bruge en GM støddæmper, da de jo ikke har samme øvre støddæmpermontering som en Mustang. Det viste støddæmperbeslag er endda en færdigkøbt løsning som egentlig er beregnet til støddæmper montering på en Jeep og dette er også nærmest bolt-on.
Sv: Roller perches version 2.0
King of Bracket skrev:René bemærk den lille finte på den afbillede mht den frit roterende støddæmper montering - det havde den oprindelige Falcon model ikke, og ej heller de nye "almindelige" med lejer man kan købe til 200$ - prisen er nærmere 4-500$ for et sæt, så udfordringen med at lave disse selv bliver nok større, men det bliver besparelsen så osse rigelig proportionalt
Ahhhh ja det kan jeg godt se nu, så billedet på telefonen først og det var lidt småt.
Det er jo en lidt mere fancy udgave. Mon man kan finde en how to do manual til sådan et sæt på google.
Så at man kan købe dem med bronze bøsning ved Cobra automotive, men de er temmelig svære at lave selv, tror ikke smeden ude på arbejde syntes det er en god ide.
Ellers må jeg nøjes med udgaven med lejer, hvis jeg ellers kan finde nogen dele at arbejde med.
Edit: fandt lige en tråd på VMF hvor opentracker selv kommentere på deres track roller spring perches, og her skriver de det er overkill, at montere dem på en gade bil, deres "normale" roller spring perches, er til gade biler.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Roller perches version 2.0
Se nu der.... så blev man lige inspireret igen. Specielt da jeg kom i tanke om at de CE støddæmpere jeg køre med foran, mht bundbeslaget er anderledes designet end originalt. Hm.. tror skis'me da et vippende bundbeslag må kunne laves på selve støddæmperen.
Sv: Roller perches version 2.0
Okay der er godt nok ikke version 2,0 men de er i hvert fald lige lavet Så har jeg vist også snart det hele til forenden.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Roller perches version 2.0
Looking good!Rene Andersen skrev:Okay der er godt nok ikke version 2,0 men de er i hvert fald lige lavet
Det minder mig om at en af det første ting der skal prøves, når vognen om meget snart bliver kørt på operationsbordet/liften, er at lave et forsøge hvor et forhjul køres op og ned i sin (normale) vandring med støddæmperen afmonteret i toppen. Det må visuelt give en ide om hvor stort vrid-i-støddæmper problemet er med lige netop de fjedre jeg har monteret. Herefter må man have et meget bedre udgangspunkt for at vurdere om der skal laves noget om og hvor drastisk en løsning der skal evt til
Sv: Roller perches version 2.0
Glemte lige at fortælle hvad de endte med at koste.
1 sæt brugte perches: doneret af et flinkt MCD medlem, der ikke engang ville have fragten dækket.
4 stk lejer, og lidt aksel der er drejet ud: 0,-
Arbejdsløn: en flink kollega der ikke havde andet at lave på aftentur.
Så alt i alt 0,- det er da rent win win.
1 sæt brugte perches: doneret af et flinkt MCD medlem, der ikke engang ville have fragten dækket.
4 stk lejer, og lidt aksel der er drejet ud: 0,-
Arbejdsløn: en flink kollega der ikke havde andet at lave på aftentur.
Så alt i alt 0,- det er da rent win win.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Roller perches version 2.0
Med mindre der er en selvsvingnings ting når fjederne skal arbejde stærkt, så viser dagens lyntest at jeg stort set ikke har noget problem i praksis. I hvert fald er det så lidt at det kan trylles helt væk bare ved at putte en spændeskive under støddemperens ene bolt og så ellers ikke spænde gummibøsningerne mere sammen end allerhøjest nødvendigt.Stickshifter skrev: Det må visuelt give en ide om hvor stort vrid-i-støddæmper problemet er med lige netop de fjedre jeg har monteret.
Sv: Roller perches version 2.0
Det ser godt og meget solidt ud Rene
Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg anbefale dig at forstærke fjederstoppet inden du montere dem.
Jeg har ved flere lejligheder set at det er alt for svagt og med tiden retter sig ud.
Det betyder ikke at fjedren ryger af, men slippen bøjer ned og kommer i klemme mellem bærerarm og saddel - ikke optimalt og lyder forøvrigt heller ikke godt under kørsel
[img][/img]
Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg anbefale dig at forstærke fjederstoppet inden du montere dem.
Jeg har ved flere lejligheder set at det er alt for svagt og med tiden retter sig ud.
Det betyder ikke at fjedren ryger af, men slippen bøjer ned og kommer i klemme mellem bærerarm og saddel - ikke optimalt og lyder forøvrigt heller ikke godt under kørsel
[img][/img]
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Roller perches version 2.0
Tak for rådet John, det vil jeg da lige kikke på
Og ja de er måske lige til den solide side
Og ja de er måske lige til den solide side
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|