Export brace og monte carlo bar

Side 1 af 3 1, 2, 3  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Export brace og monte carlo bar

Indlæg by Rene Andersen on Fre 09 jan 2015, 12:14

Som i ved er jeg ved at opdatere undervognen på den gamle 64`er for at gøre den lidt mere stiv i det.
I den forbindelse falder tanken så lidt på export brace og monte carlo bar, om jeg skulle invistere i sådan noget (har allerede en curved monte carlo bar til at ligge)

Shelbyerne var vel født med dem, men er det værd at montere på en ikke Shelby?
hvilken skal man vælge? cobranda har en original til 135 dollar og en repro til 40 dollar hvad er bedst? og så er der noget med hullerne man skal være obs på.
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Export brace og monte carlo bar

Indlæg by Stickshifter on Fre 09 jan 2015, 15:12

Helt uforsigtigt påstår jeg lige lidt flabet at en Monte Carlo bar er mere gejl end reel virkning! Modsat med en Export brace, hvorfor man også skal vælge en "original" udgave som er kraftigere og stivere udført end de billige efterligninger. Skal det være som originalt på en '65-'66 skal det være typen med lige afstand mellem de 4 huller ved topedovæggen, men så kræver montering brug af en boremaskine. Udgaven med ulige afstand mellem hullerne er en senere opfundet (af Ford) udgave som kan monteres direkte i de allerede eksisterende huller. Smile

Originalt sidder der også en forstærkningsplade på topedovæggen i forbindelse med export brace'n, men den skal svejses på og er ikke en nødvendighed for virkningen.

PS. i øvrigt er navnet "Monte Carlo bar" historie forfalsking, med mindre nogen da kan skaffe holdbare beviser for at der sad sådan en på Monte Carlo racerne.......
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 918
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by John on Fre 09 jan 2015, 16:02

Helt enig i at en "Monte Carlo bar" er overflødig på så godt som alle biler, incl. racerbiler.

Vigtigst og vel egentlig også veldokumenteret, er at en god export brace gør hele jobbet og man kan måske her konkludere at Monte Carlo baren kun har effekt, hvis man ikke opdatere til en solid export brace.

Prøv at søge på sidste nye skud på stammen - Zray bar Very Happy Very Happy Very Happy

Stickshifter ved hvad der hentydes til ...... Laughing Laughing
John

Antal indlæg : 466
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Fre 09 jan 2015, 18:09

Vil her godt lige forsvare Monte Carlo baren - den er rigtig god at holde ved med den ene hånd mens man står foroverbøjet og skruer med den anden hånd næsten uanset hvor i motorrummet, alene derfor er den sin nærmest uanseelige vægt værd Razz

Iøvrigt kan jeg godt understøtte Johns konklusion omkring dens værdi hvis man ikke har en export brace - trods 15-16 år med 750 punds fjedre, røde KONI i den hårde justering og fælge med større end original offset, holder min bil stadig fabriksmålet spot on... Uden den havde jeg med garanti været ude i noget lignende fyren her

Og nu er det jo ikke fordi jeg ikke kan lide export braces, har faktisk haft en liggende i årevis... Er bare ikke vokset fra mine forkromede original tower braces endnu  I love you
King of Bracket

Antal indlæg : 366

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Fre 09 jan 2015, 18:38

He he okay gutter, var egentligt også træt af at montere en, da den så vil side i vejen når man engang imellem står på hovedet i motorrummet. Men den der med at så har man noget at holde ved, havde jeg ikke lige set. Arrow

Monte carlo baren bliver lige pt lagt hen på hylden, og jagten går ind på en god brugt export brace af den gode slags Very Happy

Og den der forstærknings plade kan man da selv lave, det er velegentligt bare et stykke bukket fladjern i den rigtige vinkel. Dog har jeg set nogen billeder, hvor det er et stykke vinkel jern i 90grader
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Lør 10 jan 2015, 13:03

Vil lige høre jeres mening.
Efter man har monteret sådan en export brace, så har man de to stumper tilbage på tårnene, de er jo svejset på.
De bliver jo synlige neden under export bracen. Ville i skære dem af?
Det er umidlbart det jeg hælder til. Det er snart lavet så meget om på dytten, så jeg har det ikke så slemt mere med at ændre på den, på trods af det er en tidlig 260 model, som der ikke er så mange af.
Men alle original dele til bilen, ligger sikkert på hylderne, og der bliver de.
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 10 jan 2015, 13:49

Rene Andersen skrev:Vil lige høre jeres mening.
Efter man har monteret sådan en export brace, så har man de to stumper tilbage på tårnene, de er jo svejset på.
De bliver jo synlige neden under export bracen. Ville i skære dem af?
Det er umidlbart det jeg hælder til. Det er snart lavet så meget om på dytten, så jeg har det ikke så slemt mere med at ændre på den, på trods af det er en tidlig 260 model, som der ikke er så mange af.
Men alle original dele til bilen, ligger sikkert på hylderne, og der bliver de.

Sidst jeg monterede en export brace, lod jeg de to stumper sidde tilbage på tårnene. Jeg syntes ikke dengang, at det så helt forkert ud, men smag og behag er jo forskellige og man kan jo ikke fortænkes i at skifte smag med tiden.

I dag ville jeg nok bore stumperne helt af, frem for bare at skære dem til.

Faktisk sidder jeg nu og bliver i tvivl om hvor vidt en eksportbil rent faktisk havde de to stumper siddende når den landede med en export brace. F.eks på dansk importerede biler.

Det må Stickshifter vide. Ved at han ingen stumper har på, men har han fjernet dem, eller er bilen landet uden, da den jo blev eksporteret til DK med export bracen.... ???

John

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 10 jan 2015, 14:31

King of Bracket skrev:

Og nu er det jo ikke fordi jeg ikke kan lide export braces, har faktisk haft en liggende i årevis... Er bare ikke vokset fra mine forkromede original tower braces endnu  I love you

Og hvad skulle også få dig til at ændre mening på den front Very Happy

Og for lige at understøtte din kærlighed til originale braces, skal du da lige have disse billeder med på vejen.

Yool's 65'er fra Goodwood Smile

At bilen så også kører Spa 6 timers og meget andet, gør det jo ikke mindre interessant Wink

[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 10 jan 2015, 14:51

Nej eksportbilerne havde dem ikke - min tidlige 65er har ihvertfald ikke spor af at have fået dem fjernet... til gengæld fik de påsvejst forstærkningen på torpedoen.

Rene jeg ville ikke fjerne de to beslag, de signalerer jo at ejeren er historisk performance orienteret og at han tror på at Shelby gjorde noget rigtigt  king ... Ved at fjerne dem har du nærmere bare lavet en halv export klon men som stadig mangler forstærkningen på torpedoen for at være korrekt, altså både noget og ingenting.
Men det er jo bare en af adskillige måder at anskue tingene, og man kan næsten altid finde én der kan retfærdiggøre den modifikation man gerne vil udføre.

Og TAK John Very Happy , har faktisk osse gået og funderet lidt på emnet i mellemtiden, og i min verden er en trekant som den de originale braces danner med Monte Carlo baren vel noget af det stærkeste man kan forestille sig indenfor geometriens verden, så er faktisk blevet helt begejstret for min kombi og export bracen har muligvis fået et ordentligt skub længere ud i fremtiden... måske helt ud til min måske fremtidige drømme 65 sedan racer Wink

Apropos Spa six hours, så så jeg jo faktisk Yool's racer i aktion i efteråret sammen med en hulens masse andre 65-66 racers  cheers
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 10 jan 2015, 15:34

Det mest effektive rent produktions-logistisk ville sikkert være at alle tårne fik beslaget påsvejst (på forhånd sammen med alle forstærkningerne) og de så blev hugget af på de relativ få biler som skulle have export brace. Her skulle man alligevel i gang med både svejser og boremaskine (sikkert på en separat arbejdsstation på båndet), så 2x 5 sek med en luftmejsel kan næppe have væltet læsset.

Kræver det i øvrigt nærmest ikke kun et punktsvejsningsbor for at kunne fjerne dem skånsomt og i hel tilstand?

King, du har jo sådan set din trekant, bare 2 stk bagud vha inderskærm og topedovæg. Reelt vil det jo med en exportbrace kræve at topedovæggen bukker bagud på midten (eller fremad ude i siderne) hvis tårnene skal kunne bukke indad. Det store trick med export brace'n er i øvrigt ikke at holde tårnene på plads, men at hele karossen bliver omkring 30% stivere mht vridning ved bare at montere sådan en. Den stump bukkede blikplade er udtænkt af en meget klog Ford ingeniør.  Smile

John, dagens 100 kroners spørgsmål: Hvad holder de sorte beslag bag tårnene på Yool raceren? Det er i øvrigt et noget spøjst luftfilter setup
Stickshifter
Admin

Indlæg by John on Lør 10 jan 2015, 16:09

Stickshifter skrev:
John, dagens 100 kroners spørgsmål: Hvad holder de sorte beslag bag tårnene på Yool raceren?

Desværre kan jeg ikke svare på spørgsmålet, ville ellers gerne ha' tjent de 100,- Very Happy

Eneste jeg bed mærke i, var at flere så ud til at ha' kortet deres UCA's , men heller ikke her nogle billeder.....

Har du selv et bud på til hvad og hvorfor man har konstrueret disse beslag?

[img][/img]
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 10 jan 2015, 19:05

John skrev:
Har du selv et bud på til hvad og hvorfor man har konstrueret disse beslag?
På ponysite er der et eller andet sted et billed af en Trans Am racer karosse der havde et fastsvejst rør på ydesiden af inderskærmen der gik fra ca der og skråt ned/ud til samlingen øverst ved torque box/panel ...altså endnu en at King's trekanter. Very Happy  Kunne det mon være en slags kopi at sådan noget? Både beslag og bolt ser jo solidt ud.
Stickshifter
Admin

Indlæg by Rene Andersen on Lør 10 jan 2015, 19:37

Stickshifter skrev: Det store trick med export brace'n er i øvrigt ikke at holde tårnene på plads, men at hele karossen bliver omkring 30% stivere mht vridning ved bare at montere sådan en. Den stump bukkede blikplade er udtænkt af en meget klog Ford ingeniør.  Smile

super info, og det var endda ikke så lidt den bliver stivere. Nu er jeg ikke i tvivl om at jeg skal have en fundet.

Havde lige fat i min monte carlo bar, og kan godt se hvad i mener. Den model jeg har fået vejer ikke mange gram, og der skal ikke meget til for den giver sig, Prøve at skubbe den op imod væggen, og der kunne jeg godt få den til at give sig lidt. Det er en curved model.
Men en der er lige og i en fornuftig godstykkelse, burde nok give lidt.
Det får mig til at tænke på at jeg engang så et billede af en af Nannerups biler, hvor han havde en monte carlo bar der kunne skilles ad, for bedre adgang til motoren.
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 10 jan 2015, 20:17

Rigtigt Rene, en buet Monte Carlo bar er ikke ret god, ihvertfald ikke i øko-repro udgaven... sådan en har jeg faktisk osse liggende i skarnkassen, indkøbt udfra en ide om lettere adgang til strømfordeleren, men efter jeg udførte samme flex test som dig, blev den gamle lige model siddende... den er iøvrigt også af "letvægts" repro typen, men lige her er der faktisk ikke noget vundet i at gå op i tykkelse, kun ekstra vægt!
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 10 jan 2015, 20:24

Rene Andersen skrev:
super info, og det var endda ikke så lidt den bliver stivere.
Nu skal dette tal ikke tages som værende videnskabeligt præcist, men det kommer dog fra en direkte måling på et tomt 67'er karosseri som der blev vredet i mens der blev monteret div. forstærkninger. Desværre dog en meget simpel opstilling med kun et målepunkt, så der var ingen måling på hvordan vridet var fordelt i karossen.

Med hensyn til Monte Carlo bar'en gav den ingen målbar forbedring i samme opstilling når den blev monteret efter en export bracen. Et resultat jeg siden har set mere eller mindre bakket op af både en computer simulering og målinger på en model af en Mustang karosse. Det er muligvis af samme grund rigtigt mange af de seriøse racerbiler køre uden.
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Lør 10 jan 2015, 20:37

Mindes at du vist en gang har vist mig den vridningstest Stick, men husker ikke om der var måling på Monte Carlo bar + tower braces (kontra kun export brace) ?
Mit umiddelbare gæt er at de to kombinationer vil give nøjagtig samme resultat.
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 10 jan 2015, 20:42

Apropos målepunkter Cool

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 10 jan 2015, 20:51

Rene Andersen skrev:
Det får mig til at tænke på at jeg engang så et billede af en af Nannerups biler, hvor han havde en monte carlo bar der kunne skilles ad, for bedre adgang til motoren.

Den kan du godt få igen Very Happy

[img][/img]

Her ligeledes en som er nem at afmontere Laughing

[img][/img]

Og nu hvor mit tidligere indlæg er forsvundet og der meget hurtigt er kommet andre tilsvarende forklaringer, er det jo overflødigt at skrive så meget mere - end at man skal gøre hvad man har lyst til og har man det godt oven i hovedet med at montere en MC bar, skal man bare gøre dette, om ikke andet ser den jo meget cool ud og alle kan blive enige om at den i hvertilfælde ikke skader noget.

men hvorfor så få ravere faktisk har dem monteret, kan man jo gisne lidt på..... Laughing
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Rene Andersen on Lør 10 jan 2015, 21:07

Erhmmm John, på nr 2 billede du har vedhæftet, må jeg nok indrømme at der er noget andet der fanger min øjne mere end monte carlo baren.
Damn sådan 8 stacks ser godt ud bounce nå det er en helt anden sag.
Rene Andersen

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 10 jan 2015, 21:52

King of Bracket skrev:Mit umiddelbare gæt er at de to kombinationer vil give nøjagtig samme resultat.
I så fald, hvorfor smed Ford ikke bare en monte carlo bar ting på bilerne i stedet for at bruge tid og penge på ombygningen til export bracen? Mit gæt er at kræftene i praksis slet ikke er fordelt på den måde folk forestiller sig. Hvorfor vi f.eks også i dag ser seriøse baneracere uden hverken det ene eller andet. Kik bare på Yool raceren på Johns billeder, ja eller de 2 australske racere jeg forleden linkede til en test af.

Fik i i øvrigt fat i at min påstand er at der faktisk ikke var Monte Carlo bar på nogen af Monte Carlo Rally racerne?  Jeg har ledt grundigt og alt hvad jeg har fundet viser biler uden. Så der må være et eller andet svedent ved historien om Monte Carlo baren.  scratch  De Comet der kørte Safari Rally i Afrika havde noget der lignede, hvilket i følge forklaringen skulle forbygge at tårnene bukkede når affjedring blev banket i bund. Safari Rally er jo nærmest highspeed offroad race ala Baja 500 i Mexico.
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Lør 10 jan 2015, 22:14

Rene Andersen skrev:Damn sådan 8 stacks ser godt ud bounce  nå det er en helt anden sag.
Hvad er der galt med 8 stacks, lavet med rent amerikanske grejer? Cool

Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Lør 10 jan 2015, 23:03

Stickshifter skrev:I så fald, hvorfor smed Ford ikke bare en monte carlo bar ting på bilerne i stedet for at bruge tid og penge på ombygningen til export bracen?

En nogenlunde plausibel forklaring kunne vel være den at de simpelthen ikke ønskede at placere en jernstang på tværs af motorrummet på hr Hansens hverdagsbil af typen som man ellers kun så på væddeløbsbiler?... Export bracen er en langt mere spiselig og næsten usynlig forstærkning.

Hvad er egentlig historien bag Monte Carlo baren, når den nu ikke blev monteret på Monte Carlo bilerne?, er det overhovedet en Ford opfindelse, eller måske noget den gode Alan Mann har været ind over?... Må tilstå jeg spørger uden at have gjort mig den ulejlighed selv at søge på emnet Embarassed
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 10 jan 2015, 23:06

King of Bracket skrev:
Hvad er egentlig historien bag Monte Carlo baren, når den nu ikke blev monteret på Monte Carlo bilerne?, er det overhovedet en Ford opfindelse, eller måske noget den gode Alan Mann har været ind over?... Må tilstå jeg spørger uden at have gjort mig den ulejlighed selv at søge på emnet Embarassed

Laughing Laughing  Skriv historien, dokumenter den og du modtager Nobels racerpris Laughing Laughing

PS: Tror faktisk ikke Alan Mann bilerne har haft MC bars på noget tidspunkt, hvis vi udelukkende snakker Mustangs.

http://www.ponysite.de/fmcog/racing/tdf_e_scg.htm

Og på Goodwood havde de stadig ikke MC bars....
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 11 jan 2015, 00:58

John skrev:Laughing Laughing  Skriv historien, dokumenter den og du modtager Nobels racerpris Laughing Laughing

PS: Tror faktisk ikke Alan Mann bilerne har haft MC bars på noget tidspunkt, hvis vi udelukkende snakker Mustangs.

http://www.ponysite.de/fmcog/racing/tdf_e_scg.htm

Og på Goodwood havde de stadig ikke MC bars....

Haha, okay så let skulle jeg ikke slippe om ved den Laughing

Tror du har ret mht banebilerne John, men tror nu alligevel ham Alan havde en finger med... fandt følgende på nettet:
Cantwell, Smith, and Khoury already knew they were going to strengthen the front engine compartment with a cross brace between the spring towers. This idea was taken from Alan Mann's experience in the European road rallies.

Og i samme ombæring må jeg nok tilskrive Stickshifter et point for hans overbevisning omkring export bracens overlegenhed da teksten fortsætter:
The second addition which proved to be the most beneficial in reducing flex while increasing the rigidity of the engine compartment came in the form of the export brace.

Til historien hører at de første tre Shelby GT350 blev bygget kun med Monte Carlo bars og ingen export brace, og beslutningen om at inkludere export bracen i GT350 pakken til dels var begrundet i at de kunne få bilerne leveret fra ford med export brace monteret uden mer omkostning Wink
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Søn 11 jan 2015, 11:01

King of Bracket skrev: This idea was taken from Alan Mann's experience in the European road rallies.
Ja det er jo netop referencer som dette man altid høre/læser om. Problemet er at jeg nu har støvet nettet igennem for Falcons og Mustangs der kørte rally og banerace i Europa i 60'erne og ALLE gamle billeder jeg har fundet ind til nu af motorrum, viser biler uden nogen afstivning mellem tårnene.

Eneste undtagelse er de Comets Bill Stroppe byggede til Safari Rallyet i '64, men det var så også en ret voldsom form for race. Det er muligvis i virkeligheden her Hr Shelby har set konceptet og så er "monte carlo" navnet baseret på noget unøjagtig journalistik i en artikel engang i fortiden. Denne "fejl" er så blevet gentaget så mange gange og steder at det i dag opfattes som et faktum. Shelby kaldte den i øvrigt ikke selv for en Monte Carlo bar, for i '68 kataloget med Shelby grej (ligger på mustangtek) hedder det en "front fender support". Heller ikke nogen af alle de gamle GT350 tests jeg har bladret igennem kalder det en Monte carlo bar, så navnet må være noget der er opstået senere.

...men jeg er klar med en fadbamse hvis nogen modbeviser dette ved finde et billed af den berømte ur-Monte Carlo bar. Det var faktisk ønsket om at se originalen der satte min egen jagt i gang. geek

Når man ser hvordan Ford løste vibrations problemerne i de åbne biler, med et par lange afstivningsrør klasket på ude i motorrummet, har jeg svært ved at tro at et enkelt rør på tværs (kun på export biler) skulle være skulle være så "grimt"  at Ford at foretrak en dyrere og mere besværlig løsning. Export brace opfindelsen kommer endda fra Falcon'en hvor der jo er meget bedre plads til at montere noget på tværs mellem tårnene.

Her er den ældste "monte Carlo bar" jeg har fundet (og pre- Shelby), læg mærke til at det gåes med både livrem og seler her.  Very Happy

Sidst rettet af Stickshifter Søn 11 jan 2015, 11:55, rettet 1 gang
Stickshifter
Admin

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 3 1, 2, 3  Next