Gamle danske Mustanger

Side 1 af 3 1, 2, 3  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Man 12 jan 2015, 12:43

Nu vi er så godt i gang med eksport Mustangerne, vil jeg lige høre panelet til en teori jeg har tumlet lidt med.

Mustangen var jo berømt for en option liste så lang at to biler nærmest aldrig ville blive ens... men kan det tænkes at Ford i Danmark alligevel hjemkøbte et antal helt ens specificerede Mustanger i 64- tidlig 65 ?

Jeg spørger fordi jeg fornemmer at der blandt de ”gamle danske” 65'er Mustanger, er en påfaldende dominans af umiddelbart ens udrustede hvide V8 hardtops med sort interiør og flg options:  3 speed manuel, hvid himmel, midterkonsol, rockerpanels og backuplights. (de overlevende har oftest skiftet farve flere gange og fremstår i dag i et andet udseende, det gik jo vildt for sig i 70’erne)
Hvis vi går videre til 66 og senere modeller, er det straks en meget mere spraglet skare af forskellige farvekombinationer og options (indtil vi kommer frem til 1973 hvor Ford Danmark tilsyneladende aftog hele produktionen (eller nok nærmere overskuddet) af Q-kode Mach1’er med alt hvad der kunne krydses af i udstyr, men lad os gemme den historie lidt endnu Wink )

Så hva siger I, jeg ved jo at vi alene her på vores lille panel har to af disse Mustanger  (eller måske nærmere 1½ da undertegnedes eksemplar er smuldret lidt) ... er der bare tale om en populær bil i en populær farve, eller er der mon virkelig tale om en slags ”DK-Mustang”?.. altså ikke kundebestilte/specificerede, men ens specificeret af Ford DK, måske for at sikre sig et antal biler, produktionen kæmpede jo for at følge med efterspørgslen.

Eller måske en slags ”Standard export model” som Ford i USA havde sat sammen i en salgssikker farve og udstyrs kombination som de tilbød europæiske importører ?

avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Man 12 jan 2015, 16:28

Tror du er på rette vej mht at mange danske Mustangs var bestilt helt ens og ret veludstyret. Det kunne vel bl.a være sendinger der skulle fungere som blikfang ude hos Ford forhandlere ved div salgsfremstød for de gængse europæiske modeller. Sådan noget kunne også være medvirkende til alt ekstraudstyret. Det har sikkert også givet rabat på fabriksprisen at bestille dem i klynger af helt ens biler. At der i MCD findes yderligere en dansk 65'er HT med stelnummeret lige efter min bakker yderligere tanken op. Kan også mindes en eller anden snak på old-MCD om en række 6cyl 70'er HT. Mener også at have fået af vide der skulle have været 6-7 stk  danske 70'er Boss 302, det passer igen fint med at de er bestilt hjem som blikfang og det lyder modsat meget lidt sandsynligt at der skulle være 6-7 danskere der vær for sig har bestilt så specielt et køretøj. Har vi f.eks set noget til dansk solgte bigblocks?

At dømme ud fra den danske 65'er instruktionsbog var skivebremser og 2-ports motoren koblet sammen med manuelt gear, mens aut kom med 4-ports og tromler med forstærker.

Der synes også være noget der tyder på at rally-pack har været dk-standard på eller andet tidspunkt. Mht til de mange hvide kommer det sig nok af at hvid vist generelt var en populær modefarve til biler der i midten af 60'erne.


Sidst rettet af Stickshifter Man 12 jan 2015, 16:45, rettet i alt 2 gange
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Rene Andersen on Man 12 jan 2015, 16:41

Det var da en interessant tanke du har gjort dig der. hvorfra kender du at der var mange ens mustanger der kom til landet?
og kan jo godt forstå hvis folk gik efter en hvid hardtop, med centerkonsol - hvid himmel- sort interiør - rocker panels og backuplights De er jo de pæneste
Og hvor mange mustanger kom der egentligt til landet?

Er det ikke også ved tid at du får gjort noget ved den du har som "smuldrer" Knægtene skal da have noget at køre i Very Happy
avatar
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 42
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Man 12 jan 2015, 21:53

2V og skivebremser ja, tjek! to ting jeg havde glemt at få med (hvor er jeg glad for den nye gule mand)
Er der mon andre ting vi kan føje til listen?, mindre åbenlyse ting som katastrofeblink eller lign.

Og ja, mindes osse at du Stickshifter engang for længe siden har hjulpet mig med at finde produktionsdatoen på min danske ud fra andre kendte stelnumre der lå tæt op ad, men har selvfølgelig glemt det igen og nu er alle mine PM's på den gamle MCD side gået tabt!... når jeg tænker på alt det guld der lå derinde Sad Sad

Og Rene, for at svare på dit spørgsmål omkring interessen for de hvide danske Mustanger, må vi have piben i mundvigen og læsebrillerne ned på næsen og fortælle om dengang en lille knægt på omkring 5 år brændte lårene på det sorte nappa bagsæde i hans forældres hvide 65 HT Very Happy ... det er ikke alverden man husker fra den alder, men den hvide Mustang, den husker jeg!
Faktisk er det med bagsædet en tilnærmelse, for jeg sad altid på knæ med hovedet ud af den lille trekantrude mens hunden havde hovedet ud af det andet - en fornøjelse hunde og børn af forældre med 65-66 fastbacks ikke havde  tongue ... som tillægs bonus info kan jeg fortælle at en fuldvoksen afghansk mynde faktisk godt kan komme ud af en åben trekantrude når der kommer en kat forbi! Laughing et scenarie jeg mindes mine forældre på daværende tidspunkt ikke kunne se det sjove i, måske til dels fordi det udspillede sig på en tysk rasteplads på vej til Harzen...

Nu spoler vi tiden 15-20 år frem til en ung mand med et relativt frisk kørekort og 2 cylindre for lidt i hans Taunus... dette var en tid før internet og Ebay og stort set alle de Mustanger der var i dk, var solgt her fra ny og dem kunne man i praksis dele dem op i to kategorier - der var de relativt pæne, eller de så i hvertfald sådan ud på overfladen, for de var jo alle bygget op flere gange... Disse kostede omkring 45-65.000 altså en mindre formue!!... og så var der alle vragene som med jævne mellemrum dukkede op til 20-25.000, ofte flere gange med få års mellemrum fordi den nye entusiastiske ejer alligevel ikke fandt penge tid og overskud til at gøre noget ved projektet - ikke destomindre gik 65-66 Mustangerne i den prisklasse som varmt brød og man skulle være ualmindelig kvik ved postkassen når den blå avis udkom om torsdagen... Så det var jeg! Very Happy for en V8 Mustang til den pris virkede som en magnet på en ung mand med benzin i blodet, og jeg har derfor været ude og se rigtig mange danske Mustanger efter under skørterne, den ene mere håbløs end den anden, og det blev til langt mere kiggen end handlen og utallige skuffelser, men som bonus gav det en vis indsigt i de danske Mustanger ( og 70'er velour og tivoli lak) og der dannede sig en klar tendens af de omtalte hvide 65'ere.

Med til historien hører selvfølgelig osse at jeg altid mere eller mindre bevidst gerne ville finde mine forældres gamle Mustang, så de født hvide biler fik altid lidt ekstra opmærksomhed... hvilket til slut resulterede i at der i dag står et rustent vrag og optager plads i garagen   sunny



Sidst rettet af King of Bracket Man 12 jan 2015, 22:07, rettet 1 gang
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Man 12 jan 2015, 22:00

Mht at de danske Mustangs tit havde fået sat mange krydser i udstyrslisten, hænger det vel også sammen med at den herover, modsat i USA, blev anset som værende en dyr luxus sportsvogn, som blev købt af direktører, "playboys" og lignende personage. ...i England kørte en berømthed som Twiggy f.eks Mustang. Smile

Mindes at have læst noget om den svenske import af Mustangs, der er sikkert nogle ligheder med den danske. Men hvor var det så lige henne..... fisk, men muligvis på concoursmustang. Der har i hvert fald været en tråd hvor der var noget snak om at de svenske havde en anderledes undervogns opsætning end alm. amerikanske.
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Man 12 jan 2015, 22:31

Bladrede lige i den svenske Mustang bog og på side 68 står der kort lidt om de svensk solgte. At hvide eller røde biler var det mest normale, ligesom både konsol og rally-pack var standard. Der nævnes også viskere med 2 hastigheder som jo ikke var standardudstyr i USA. Der står også at de fik europæiske 3-punkts sikkerhedsseler monteret, undtaget fastbacks som beholdt de amerikanske mavebælter.


Det er da ellers nogle solide bagdæk der er på de campingbilleder, mon det har påvirket det uskyldige barn? Laughing
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Man 12 jan 2015, 22:48

Kom forresten lige i tanke om den meget tidlige danske brochure ( som i dateret april 1964 tidlig ) ... Bemærk forsiden Smile




Måske en ledetråd hvis man engang skulle videre i opklaringen... og iøvrigt svaret på Finn Brendstrups efterlysning af bevis på at denne brochure nåede ud til forhandlerne.

avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Man 12 jan 2015, 22:51

Stickshifter skrev:..... fisk, men muligvis på concoursmustang.
Her var i hvert fald noget af det jeg kunne huske. På side to dukker der en svensker om med interessante facts.

http://www.concoursmustang.com/forum/index.php?topic=2066.0






Ps jeg sidder og ærgre mig over at et af de campingbilleder ikk lige blev smidt ind i en af de store anhængertræk diskutioner på MCD. En campingvogn at den størrelse ville have virket som en ren bombe. What a Face
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Man 12 jan 2015, 23:00

Stickshifter skrev:Det er da ellers nogle solide bagdæk der er på de campingbilleder, mon det har påvirket det uskyldige barn? Laughing

Jep, bredeste Goodyear Polyglass man kunne mokke på original fælgene  Very Happy  gætter på vi er oppe i noget G70-14

At det var Goodyear ved jeg med sikkerhed for de hvide bogstaver blev nænsomt malet op med jævne mellemrum... lige nu sidder jeg så og undre mig over hvorfor dækkene er helt sorte på billederne, men bilen blev lakeret op to eller tre gange i den tid vi havde den (hvid helårsbil), og det var alm praksis dengang at automaleren gav dækkene en gang sort så det må være årsagen.
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by John on Tirs 13 jan 2015, 17:17

King of bracket,

Du skal altså ha' stor tak for tekst og billeder i denne tråd.

Jeg har ikke så meget at bidrage med, er jo ikke så tæt på at være født i en Mustang som dig og har ej heller været så tæt på ikonet lige så lang tid som Stickshifter, men tag ikke fejl, jeg nyder hvert et ord, smiler over billederne, lærer og ikke mindst forstår bedre og bedre hvorfor dette ikon ikke bare er en hobby, men en lidenskab i sin reneste form Smile

Så endnu engang, tak

PS: Husker du om denne toakslet campingvogn havde påløbsbremse eller havde den elbremse?
avatar
John

Antal indlæg : 472
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Tirs 13 jan 2015, 20:29

Tak John Very Happy det er faktisk osse ganske sjovt at skrive, og bringer minderne frem... skrev vist at det ikke var alverden man husker fra den alder, men faktisk er det utrolige omend ikke altid meningsfyldte ting der er brændt ned på harddisken - feks fik dit spg til campingvognen mig til at huske at det var en Elddis ( fordi det lød lidt som Elvis Cool  ) men bremser interesserede mig ikke på det tidspunkt, så jeg har ingen anelse  Smile dog husker jeg at min far ret hurtigt fabrikerede en anti slingre anordning bestående af en bladfjeder og nogle kæder - virkede vist rigtig godt.

Og ja, Mustanger og gamle biler er ikke bare en hobby, det er i blodet Wink ... min far var som ung automekaniker hos Ford i Skanderborg ( som i øvrigt dengang lå i forbindelse med en Mobil tank) og min mor arbejdede i en blomsterbutik, læg dertil hele tiden og ånden og ikke mindst den hvide Mustang, og scenen er sat... Hvem kan bebrejde mig Very Happy

Hvad skyldes din interesse i påløbesbremser iøvrigt John?... Min SMV12 har elektriske bremser, et genialt og efter sigende ganske velfungerende system som jeg desværre ikke har haft tid til at lege med endnu, den er synet og kører pt uden bremser.
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by John on Ons 14 jan 2015, 16:04

King of Bracket skrev:
Hvad skyldes din interesse i påløbesbremser iøvrigt John?... Min SMV12 har elektriske bremser, et genialt og efter sigende ganske velfungerende system som jeg desværre ikke har haft tid til at lege med endnu, den er synet og kører pt uden bremser.


Jeg havde for snart en del år siden en Pedersborg hestetrailer fra 1976. Den havde elbremser på. Elbremser som jeg ikke anede en dyt om, men blev nødtil at sætte mig ind i da jeg skulle syne trailer incl. trækkende køretøj ved ejerskifte. Dette system var ikke synsfrit.

Jeg havde traileren i alle de år hvor jeg opdrættede belgiske heste og nåede derfor også at skifte bil et par gange.

Jeg syntes den dag i dag,det er en skam at man ikke ser det på andet end tusse gamle campingvogne eller nye importerede trailere fra USA.

Der var nogle, efter min vurdering, rigtig gode fordele ved systemet. det var driftsikkert, simpelt og man kunne altid tjekke om traileren kunne bremse inden afgang.

Dels havde man den gode gamle slingrebremse, som man ellers kun så i lastbiler og så kunne man ikke mindst inde fra bilen, øge bremsekraften hvis man følte et behov for dette.

En sidegevinst, var at man altid havde traileren hjemme når den skulle bruges, for ingen kunne, eller måtte køre med den, da den jo ikke var synsfri.

Rent teknisk ved jeg ikke hvor mange forskellige systemer der var på markedet, men det jeg selv havde på min trailer, var en bremsetromle med integreret bremseskive. Altså lige omvendt af hvad man ser i dag på moderne biler, hvor man har en bremseskive udvendigt og en tromle integreret til parkeringsbremse.

Ved hver skive sad der noget man vel bedst kan beskrive som et pendul, hvor i der var monteret en elektromagnet. Jo hårdere du bremsede, jo mere strøm sendte du til magneten, som så forsøgte at hænge fast på skiven. Pendulet eller bremsenøglen aktiverede så bakkerne i tromlen med en given kraft, igen afhængig af hvor hårdt magneten hængte fast i skiven og traileren blev bragt til standsning.

Måske lyder det forvirrende, men det var i virkeligheden såre simpelt og det var ikke bare nemt at servicere, det virkede bare altid uden skævbremsning mm. Ikke det lort man har i dag, hvor kabler sætter sig i frostvejr eller i det hele taget hurtigt giver op hvis det ikke bliver brugt hele tiden..... men det var jo ikke synsfrit og det er vel dette faktum som tog livet af et ellers sublimt system Very Happy

avatar
John

Antal indlæg : 472
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Rene Andersen on Ons 14 jan 2015, 18:51

John skrev:

Jeg havde traileren i alle de år hvor jeg opdrættede belgiske heste og nåede derfor også at skifte bil et par gange.
 

He he sjovt nok, her på matriklen er det Oldenborg heste der bliver avlet. (er der nogen der mangler et fint føl?)

Som John skriver, er det her en virkelig god historie. Nu er jeg ikke så gammel (runder vist 40 i februar) og husker mest fra 80erne. Jeg kan jo håbe at mine børn, om 30 år kan huske tilbage til da deres far kørte Mustang, om end der ikke er en hverdags bil.
avatar
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 42
Geografisk sted : Djursland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Ons 14 jan 2015, 22:21

Altså, jeg vidste da ikke at I var hestepiger bom ... Jeg er osse engang blevet bidt af en hest, det var dog mere bogstaveligt - men de er nogle prægtige dyr, og lidt dumme... eller kloge, det er svært at skelne for en uvidende Very Happy
Under alle omstændigheder bliver du da ved med at overraske John, hesteopdrætter med hang til racerbiler, en umiddelbar sjælden kombination da begge dele hver for sig plejer at optage folk fuldt ud... Men du er måske sadlet om? Høhø  Smile

Har jo været på besøg hjemme hos Rene så ved hvordan fordelingen er der Wink

Ang bremserne, så mindes jeg at have læst eller hørt et sted, at grunden til at de ikke kan godkendes til synsfri sammenkobling er at de kræver en hel del ampere fra trailerstikket, måske ligefrem en dedikeret ledning?... Løsningen på dette er selvfølgelig at koble dem til campingvognens batteri, så der ikke er særlige krav til trækbilen, men det er ikke lovligt da man ikke kan være sikker på at der er strøm på campingvognens batteri og derfor risikerer at miste bremseevnen.
Den forklaring skal dog tages med et gran salt, da jeg ærlig talt ikke husker kilden.

Hvem har osse brug for bremser  What a Face
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by John on Ons 14 jan 2015, 23:19

King of Bracket skrev:

Ang bremserne, så mindes jeg at have læst eller hørt et sted, at grunden til at de ikke kan godkendes til synsfri sammenkobling er at de kræver en hel del ampere fra trailerstikket, måske ligefrem en dedikeret ledning?... Løsningen på dette er selvfølgelig at koble dem til campingvognens batteri, så der ikke er særlige krav til trækbilen, men det er ikke lovligt da man ikke kan være sikker på at der er strøm på campingvognens batteri og derfor risikerer at miste bremseevnen.
Den forklaring skal dog tages med et gran salt, da jeg ærlig talt ikke husker kilden.
[/img]

Springer lige over hestespørgsmålet i første omgang. Ikke fordi det er uinteressant, men mere for ikke at skabe større forring end der allerede er skabt Smile

Elbremserne som jeg kørte med, fik strøm direkte fra bilens batteri.

Det var så snedigt indrettet, at man skød et T ind på en af bremsekredsene. Når man påvirkede bremsepedalen og derved skabte hydraulisk tryk på kredsen, fik man også tryk ned til den cylinder, som skulle flytte skyderen på den spole (skydemodstand), der skulle sende mere eller mindre strøm ud til trailerens elektromagneter. Denne skyder som under normale forhold blev flyttet ved hjælp af hydraulisk bremsetryk, havde i forlængelse også et håndtag. Dette håndtag kunne man uafhængig af bremsetryk, flytte frem og tilbage på spolen og derved tjekke om traileren nu også bremsede på alle fire hjul. Håndtaget var selvfølgelig fjederpåvirket, så det faldt tilbage selv hvis man ikke påvirkede det fysisk, uafhængig af det hydrauliske system.

Ud over denne skydemodstand, var der ligeledes en sekundær spole med en regulator som gik fra 1 til 10. Med denne kunne man regulere strømstyrken op og ned, hvis man følte et behov for mere eller mindre bremseevne. I stedet for 1 til 10, kunne der for så vidt lige så godt have stået min og max. Minimum var ikke nul strøm, så man kunne ikke "komme til" at lukke helt ned, men mere en reduktion på ca 25% af max.

Dette arrangement sad i mit tilfælde altid til venstre for koblingen, men så højt at man ikke kunne sparke til det og ikke længere væk end man kunne nå det med venstre hånd.

Strømmen blev så ført bagud til et to-benet trailerstik, hvor det så blev koblet til traileren. Mener både plus og minus var 4 kvadrat.

Lyder måske som en noget bøvlet og rodet affære, men det var det altså langt fra. Det var faktisk ret nemt at montere og ikke mindst fedt at køre med  Very Happy
avatar
John

Antal indlæg : 472
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Tors 15 jan 2015, 09:52

Wow, du vedholder godt nok at det er simpelt, men forstår nu alligevel hvorfor det ikke kan gå som synsfri sammenkobling!
Om Mustangen og campingvognen var synet som vogntog ved jeg desværre heller ikke.

NB. på SMV'en anvender man bare stoplys ledningen... himmelråbende simpelt og genialt da man ikke påvirker påløbsbremsen når man bakker.
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by John on Tors 15 jan 2015, 17:42

King of Bracket skrev:Wow, du vedholder godt nok at det er simpelt, men forstår nu alligevel hvorfor det ikke kan gå som synsfri sammenkobling!
Om Mustangen og campingvognen var synet som vogntog ved jeg desværre heller ikke.

NB. på SMV'en anvender man bare stoplys ledningen... himmelråbende simpelt og genialt da man ikke påvirker påløbsbremsen når man bakker.


Bare lige for at ryde en misforståelse af vejen, så har jeg aldrig ment at disse elbremsesystemer skulle være synsfrie. Jeg undrer mig bare over at man tilsyneladende har valgt at se helt bort fra dette særdeles udmærkede system Very Happy

Du må på et eller andet tidspunkt meget gerne forklare nærmere vedr. systemet på en SMV. Jeg kan nemlig ikke sådan lige umiddelbart lure hvordan man går videre fra stoplysplus. Der må sidde noget teknik på campingvognen Very Happy



avatar
John

Antal indlæg : 472
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Tors 15 jan 2015, 19:15

Nej nej, sådan mente jeg det heller ikke, det var mere min hidtidige personlige mening om at el-bremser burde være synsfrie der kom til udtryk, da jeg antog at de alle virkede som på SMV'en men med din udredning forstår jeg det bedre Very Happy

Selve trækmekanismen er monteret i en slags trykføler som ud fra kraftpåvirkningen fra kuglen afpasser voltene der sendes videre til magnetspolerne i bremserne - hvis man ikke træder på bremsen kommer der ingen strøm og derfor aktiveres bremserne ikke når man bakker trods trykpåvirkning fra kuglen - smart! ... men om stoplys ledningen også er fødeledningen eller der skal en separat til er jeg ikke klar over...

Nu bliver jeg jo nød til at finde ud af hvordan de helt præcist virker Wink
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Fre 16 jan 2015, 10:25

For lige at få hesten trukket lidt over på det rette spor igen Smile , kan vi hvile øjnene lidt på denne blændende skønhed som i sig selv sagtens kunne stå alene uden nærmere forklaring... Ecurie Ford France temaet er fantastisk og det faktum at den er en seriøs racerbil gør at det ikke kan blive meget bedre... og det kan det så alligevel!, for under min søgen efter facts og info om exportbrace faldt jeg over følgende tekst:

The featured  superbly detailed car started life on January 18 1965 in Ford’s Dearborn factory and was designated as an export model. Sold new in Denmark, it was converted into a historic race car under the supervision of a notable Danish Mustang specialist in 2008. However the project was never fully completed and the car was brought over to the U.K late in 2010 where it was consigned to ‘Caged’ in Frome for a full front-to-rear FIA roll cage, replacing it’s period-type rear-only cage as fitted in Denmark.

Altså en gammel dansk solgt bil, og med sin januar 1965 byggedato en mulig kandidat til at kunne være én af de Ford-DK specificerede Mustanger (hvis de altså fantes)

Nogen der kender bilen fra sin tid i Danmark eller ved hvem den omtalte danske Mustang specialist er?, den har jo til syneladende været (eller været på vej til at blive) racerbil allerede inden FIA ombygningen da de skriver at de fjernede en tidligere styrtbøjle.





avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Fre 16 jan 2015, 15:46

King of Bracket skrev:The featured  superbly detailed car started life on January 18 1965 in Ford’s Dearborn factory and was designated as an export model. Sold new in Denmark...
Den er så teoretisk 20 dage nyere end min, men kunne i den virkelige verden let være fra samme sending som min, som også er en Dearborn bil. Undre mig i øvrigt over prisen denne bil opnåede. Ting som en billig repro export brace og et tændkabel fra spole til fordeler der ligger ovenpå ventildækslet skriger da ikke ligefrem prof gennemført bil?
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Fre 16 jan 2015, 20:00

Det er jo ikke en showbil og et pænere ført tændkabel vil ikke få den til at køre stærkere Wink
Historiske racerbiler med FIA papirer er ikke billige... men holder med dig i at den billige exportbrace kan undre, specielt når bilen nu er født med én originalt.
Ca hvornår skiftede man egentlig over fra den gamle type med ens afstand mellem hullerne til den senere ?

Og sjovt at den produktionsmæssigt ligger så tæt op af din, der er jo ikke mange oprindelige detaljer at gå efter, men umiddelbart to ting modsiger i hvert fald ikke teorien - 289 skiltet på forskærmen og backuplights... først tænkte jeg at denne bil er så korrekt detaljeret at de to ting er inkluderet bevidst for at lave en 100% nøjagtig klon, men efter at have kigget på gamle billeder af de originale Ecurie Ford France Mustanger, hælder jeg mere til 289 skiltet og baklysene bare har fulgt bilen, tilstanden af den bagerste stenplade indikerer i hvert fald at den ikke er blevet skiftet i forbindelse med seneste lakering.

Det fører så til et nyt spørgsmål jeg ikke kan forstå jeg aldrig har tænkt over før... denne har orange eller rødt glas i baklysene, men hvordan blinkede amerikanske biler egentlig bagpå i dk i 60'erne ? scratch
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Fre 16 jan 2015, 22:11

King of Bracket skrev:Det er jo ikke en showbil og et pænere ført tændkabel vil ikke få den til at køre stærkere Wink
Men ja det kan godt være det er mig der er krævende ved at forvente gennemtænkte "professionelle" driftssikre løsninger på en 65'er Mustang til næsten ½ million. Et tændkabel (fra en tændspole monteret på inderskærmen) der ridder ovenpå et ventildæksel høre i min verden f.eks ikke til i den kategori.

Uden at være sikker tror jeg det med Export brace hullerne skete ved karosseriskiftet i '67, hvor også forstærkningspladen forsvandt.

Jeg er indehaver af 3 danske tests af tidlig Mustang. 3 forskelige biler, en 65'er og 66'er som har aut gear og sjovt nok tromler med forstærker. Plus en 65'er med 3 trins manuelt og ...skiver. Alle 3 har Blaupunkt radio med den store dækplade.

Mht til blink plejer lidt nyere danske US-biler at være overklistret med eftermontere blinklys både foran og bagpå. Billedet af Århus Camaro'en viser også at der sidder nogle ekstra uoriginale lygter foran på den. Det passer måske med at det jo tidligere var lovligt med rødt blink bagpå biler op til midt i '66?
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Stickshifter on Lør 17 jan 2015, 09:47

King of Bracket skrev:Nogen der kender bilen fra sin tid i Danmark eller ved hvem den omtalte danske Mustang specialist er?
Til evt fremtidig efterforskning i danske Mustangs kunne det sikkert være rart at have dens stelnummer, som af anden annonce fremgik til at være: 5F07C602557. Smile

Jeg bør vel i øvrigt bringe et billed i tråden af det motorrum jeg øffer over på en ½ million kroners racer.

avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Lør 17 jan 2015, 10:31

Stickshifter skrev: Til evt fremtidig efterforskning i danske Mustangs kunne det sikkert være rart at have dens stelnummer, som af anden annonce fremgik til at være: 5F07C602557

GULD og her er nogle billeder af Mustangen i sin sidste fremtoning inden forvandlingen, en umiddelbar pæn og sund bil der er brugt som udgangspunkt - vel osse en ting der understøtter teorien om at denne racerbil er bygget af nogle der har for mange penge og for lidt tid og tålmodighed  Wink

http://www.cckhistoric.com/tag/ford-mustang/
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by King of Bracket on Lør 17 jan 2015, 10:39

Stickshifter skrev:Jeg er indehaver af 3 danske tests af tidlig Mustang. 3 forskelige biler, en 65'er og 66'er som har aut gear og sjovt nok tromler med forstærker. Plus en 65'er med 3 trins manuelt og ...skiver. Alle 3 har Blaupunkt radio med den store dækplade.

Stickshifter, til det har jeg 3 kommentarer... Scan, Scan, Scan ! Very Happy
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Gamle danske Mustanger

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum