2½" bagtromler

Side 2 af 3 Previous  1, 2, 3  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Re: 2½" bagtromler

Indlæg by John on Fre 30 aug 2013, 15:50

Stickshifter skrev:
King of Bracket skrev:Godt 5 kg kontra ca 10 kg for de brede 21/2" så det er trods alt osse 10 kg ekstra uaffjedret vægt man lige smider bag på...
Mine "lettede" originale vejer omkring 4kg på badevægten og samme badevægt siger så ca 7kg for de originale KH/Ford 2½ tromler. Jep det er the real shit fra 70'erne og ikk et eller andet nymodens støbt af gammelt skrotjern i kina. De er i øvrigt glatte som en barnerumpe inde i og stort set uden slidkant. cherry
Sådan af ren og skær nysgerrighed, prøvede du så også disse KH 2½" på bilen, efter du gjorde forsøget med de lidt tungere ventilerede?

Eller er det bare mig der misforstår og det er det samme sæt der refereres til?
John

Antal indlæg : 468
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Indlæg by Stickshifter on Fre 30 aug 2013, 16:40

John, KH'erne er de 2½" jeg har liggende, som badevægten siger vejer 7kg  og som jeg prøvemonterede på bilen. "Letning" henviser til at de originale "smalle" der normalt sidder på bilen back in time er blevet frarøvet en større del af den ydre støvkant. Sikkert fordi den har været knækket. Så normalvis vejer sådanne tromler mere end mine gør nu.

Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 940
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by John on Fre 30 aug 2013, 17:39

Stickshifter skrev:John, KH'erne er de 2½" jeg har liggende, som badevægten siger vejer 7kg  og som jeg prøvemonterede på bilen. "Letning" henviser til at de originale "smalle" der normalt sidder på bilen back in time er blevet frarøvet en større del af den ydre støvkant. Sikkert fordi den har været knækket. Så normalvis vejer sådanne tromler mere end mine gør nu.

Okay, så er jeg helt med igen Smile 

Og til ham Bracket kongen - så mener jeg da, at du bare skal se at komme i gang med projektet.

Uanset hvilke tromler du ender med at benytte, så skal du under alle omstændigheder modificere dine standard ankerplader til 2½" bakker.

Når det er gjort, kan du jo senere få lavet en bøsning til centrering, hvis du ender med at bruge disse ventilerede tromler, som vist på Stickshifters billede. 

Har du ikke selv ekstra ankerplade at lege med, kender jeg en som ligger inde med et par fra et 67'er bagtøj. Ligeledes er det heller ikke utænkeligt at samme person ligger inde med ankerplader til fronten, som alligevel ikke kan bruges til andet end "leg i værstedet". De kan ikke konverteres om til bag hvis man vil bevare det originale håndbremse opset.

John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 31 aug 2013, 10:10

Tak for tilbudet om bidrag med hardware til projektet john Very Happy umiddelbart tror jeg dog jeg er dækket ind, så nu må vi se, bliver nok et vinter projekt, den bremser jo fint, så der er andre ting i kø Wink 

Ang den med konvertering af front ankerplader, er det så helt uoverskueligt at fabrikere "bule" og hul til håndbremse kabel ? Jeg har siddet og kigget lidt på det, og umiddelbart ligner de senere Bendix 2 1/2" ankerplader temmelig meget de originale front ankerplader lige pånær området ved håndbremsekablet... Måske kunne dette område kirugeres over fra en doner bag ankerplade Wink
King of Bracket

Antal indlæg : 371

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Lør 31 aug 2013, 11:06

King of Bracket skrev:Ang den med konvertering af front ankerplader, er det så helt uoverskueligt at fabrikere "bule" og hul til håndbremse kabel ? Jeg har siddet og kigget lidt på det, og umiddelbart ligner de senere Bendix 2 1/2" ankerplader temmelig meget de originale front ankerplader lige pånær området ved håndbremsekablet... Måske kunne dette område kirugeres over fra en doner bag ankerplade Wink
Jeg har selv gjort mig tanker om at lave ankerpladerne fra fronten om til bag, men har opgivet tanken da jeg realistisk set aldrig får behovet.

Boltmønster og navhul er helt anderledes og skal skæres ud og tilpasses. Dette ville være en overkommelig sag og da jeg ikke behøver håndbremse, hvis det skulle på racerbilen, ville det være en overkommelig opgave. Men igen, jeg får ikke noget at bruge det til.

Men, skal man også tilrette for håndbremsekabel, ville jeg klart opgive sådan et projekt og i stedet ændre de små ting, det trods alt har vist sig at være, på bag ankerpladerne.

Det er ikke bare "bulerne" , men også prægningen omkring der er anderledes og jeg føler mig ret overbevist om at det ville ende som noget juks, hvis man gjorde forsøget.

Men igen, alt kan jo lade sig gøre, jeg ville bare ikke selv formå at skabe noget tilfredsstillende....

PS: Lige et tillægsspørgsmål:

Hvor er det man bruger bremserne så meget i drag racing, at man behøver ekstra store bagbremser. Jeg mener, bliver de nogensinde bare i nærheden af at blive varme?

Eller er det i virkeligheden fordi du har en lille road racer gemt i maven og drømmer om at komme ud på en rigtig racerbane... Smile Razz
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Lør 31 aug 2013, 12:05

Split personality Very Happy , jeg elsker alt omkring gamle biler og motorsport og brænder lige meget for både sving og lige ud ræs...

Det er først i nyere tid tingene er blevet delt skarpt op, dengang kørte man de løb der var i den bil man havde, se bare hvor mange 65-66 GT350'ere og tidlige 260/289 Cobras der kørte dragrace i 60'erne Smile 

Shelby sænkning, KONI dæmpere, 1 1/8" krængningsstabilisator og 750 punds forfjedre er heller ikke optimal drag opsæt kan jeg afsløre Rolling Eyes
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 01 sep 2013, 00:12

Okay det her grænser sig næsten det pinlige!! Embarassed ... var lige en tur på loftet for at se hvad jeg havde at gøre med af ankerplader osv, og ja.... billedet taler vist for sig selv - the job just got a lot easyer Laughing 

Jeg ku ha svoret at det var 11" tromler jeg havde liggende fra et gammelt Torino 9", så har aldrig skænket dem en nærmere tanke (faktisk har jeg brugt tromlerne til at lave sporviddeforøgere til racer fælgene fordi de var så knokkel store og grove at bare center delen var 1/4" tyk i godset), men nu ved nærmere eftersyn, syntes jeg pludselig bakkerne så lidt vel brede ud!, så frem med tommestokken - 63mm! hmm prøve at skubbe en standard 65'er tromle ind over - jo det gik osse!!!
Sådan kan en ellers god nok lørdag pludselig blive meget bedre! cheers 

Faktisk ved nærstudie, er de 112% identiske i form og udseende som de meget fablede 321992-L og 321993-R, eneste lille minus er at de er til de store 9" lejer, dvs længere mellem monteringsboltene, men presningerne i pladen er ikke ændret efter hvad jeg kan dømme, de har bare rykket hullerne længere ud og lavet centerhullet større.
Så lidt CO2 + slibe/bore arbejde bliver der, men til gengæld får jeg så fremtryllet mine egne concours repro ankerplader... så nu går der sport i den Wink , og jagten på nogle så korrekt udseende tromler som overhovedet muligt er gået ind!

Et godt bud indtil videre er E4TZ-1126-A fra en 84-97 Ford Ranger
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 01 sep 2013, 00:21

I sammenligning med nogle ægte 321992-L og 321993-R set til et astronomisk beløb på EBAY Wink 

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 01 sep 2013, 00:24

Original C3OZ-1126-A tromle

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 01 sep 2013, 00:29

E4TZ-1126-A ... muligt alternativ.

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Søn 01 sep 2013, 10:17

Det må da være et tegn på at samlingen nok ikke behøver at blive ret meget større når man selv bliver overrasket over hvad man har liggende! Very Happy 

Næste køretur er da vist omkring købmanden efter noget citronsyre. Det er et rent mirakelmiddel til rustne ting...

Ps. nogle kloge hoveder påstår at Lincoln Continental, i lige præcis og kun årgang '82, blev leveret med 10x2½ alu tromler fra fabrikken. Desværre er de med 110% sikkerhed totalt uopdrivelige i dag. Faktisk har flere nyere amerikanske biler har haft alu tromler, men desværre er ingen af dem i 10".

Sidst rettet af Stickshifter Søn 01 sep 2013, 13:05, rettet 1 gang
Stickshifter
Admin

Indlæg by John on Søn 01 sep 2013, 12:55

Okay, skal der lige opsummeres, bare lige for en ordens skyld - 2½" bakker er ca 63mm og ikke 58-59mm. Det er målet på 2-1/4" bakke. (front 65 Mustang)

Dvs. - at man ikke kan nøjes med at shimse 4mm op på en standard ankerplade, men bliver nød til at lægge ca 7mm bag hjulcylinder og styrebolt.

Håndbremsekabel er der så ikke taget stilling til.

Med mindre Kim overrasker med et eller andet, når vi får ham til at tage lidt forskellige mål på de guldklumper han lige fandt på loftet, så har jeg altså meget svært ved at se hvordan Moneymaker, sådan bare lige har tryllet 2½" tromler incl. 2½" bakker over på standard ankerplade, uden mere eller mindre modificering.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Søn 01 sep 2013, 21:26

Yes citronsyrebad bliver første handling (y) det var osse den mirakel kur der forvandlede 70'er spindlerne fra skrot til nyt Smile

John, jeg troede osse 65-66 fortromler var 2 1/2" , hvorfra kommer historierne om at bruge bakker osv fra for ellers?... Næst efter jfk mordet, area51 og atlantis er dette emne et af de mest mysteriøse og teoriindspundne jeg er stødt på.

Skal nok tage nogle flere mål! Wink 
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Man 02 sep 2013, 12:29

Hvis man har tilstrækkelig friværdi (læs: 1000$!!!), laver Cobra Automotive faktisk også et turnkey 'Shelby style competition 10" rear drum brake kit' med 10 x 2½" tromler + ankerplader og det hele.

http://www.cobraautomotive.com/catalog/rear_brakes.html

At dømme efter billederne og beskrivelsen, samt det faktum at de praler af at lave alting in house, tror jeg faktisk de gør præcis som os amatører (og Currie), nemlig finder brugbare ankerplader som de modificerer/renoverer og bruger off shelf parts for resten... tillige kan jeg se at jeg ikke er helt på afveje med mine E4TZ-1126-A tromler, da de skriver i teksten, udfor de løse tromler, at det er "Raybestos brand" og endda har givet dem varenummeret 2603 ... hvis man søger på Raybestos 2603 på RockAuto kommer der Ford Ranger 84-97 tromler frem Very Happy 

Bemærk de løse ringe som ligger mellem tromlerne Wink 

Sidst rettet af King of Bracket Ons 04 sep 2013, 08:26, rettet 1 gang
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Man 02 sep 2013, 15:14

King of Bracket skrev:Bemærk de løse ringe som ligger mellem tromlerne Wink 
Har du også luret inde på Rockauto at 10" tromler til Ranger findes med 2 størrelser centerhul?
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Man 02 sep 2013, 15:41

Øøh, nææh :)dem jeg går efter har centerhul 64,5mm (mod Mustangens 61,7) ... Uden at have tjekket, går jeg ud fra den anden model er til 4X4 udgaven med større centerhul ?

Derimod opdagede jeg at den europæiske søsterbil hedder Mazda B2500, så et øjeblik troede jeg lige at jeg kunne smutte ud til den lokale reservedelspusher og kigge på tromler, men ak... prøv lige at finde tromler til sådan en djævel i dk Neutral selv hos huggeren er brugte dyre end nye tromler i USA Rolling Eyes
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Man 02 sep 2013, 17:16

Raybestos 2626R 

http://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=426892&cc=1441351

Det underlige er, at man ikke kan finde dem på Raybestos egen hjemme side, eller rettere, jeg kan ikke finde dem. Jeg fornemmer bare at det er disse der passer lige på, men kan sgu ikke finde hub size nogle steder. 

Måske de slet ikke kan købes længere når det kommer til stykket.....

De sidder bl.a på 1963 Cub Wagon og flere Econolines.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Man 02 sep 2013, 18:55

Spændende John, meget spændende! ... Kan heller ikke lige finde mål, er du sikker på de er 2 1/2" ? ... Hvis man piler sig frem til billede 3 ser de umiddelbart smallere ud.
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Man 02 sep 2013, 19:16

Det er faktisk slet ikke spændende længere Smile  Faktisk er jeg ved at blive så rundtosset, at jeg overså overall hight (2.73") . Det dur jo slet ikke.

Raybestos 2648 er god nok, men igen, den er så ventileret..... arhggg, jeg holder snart en pause bounce 

http://www.rockauto.co.uk/catalog/moreinfo.php?pk=426802&cc=1492323

Centric til halv pris:

http://www.rockauto.co.uk/catalog/moreinfo.php?pk=1622186&cc=1492323

Jeg har simpelthen haft for travlt med at fokusere på hub size.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Man 02 sep 2013, 19:47

Hvad er egentlig kravende til de tromler du leder efter? Skal de være billige, skal de ligne de originale, skal de passe direkte på? Hvad er kravene/ønskerne?

På et Shelby forum så jeg en der kørte med Raybestos 1639 på hans GT350. De passer åbenbart direkte på, men er af den kraftigere finnede type der kan tage mere varme.

Det kunne også være rart med et billed her:

http://www.mustangbarnstore.com/SPD/10x2-5-rear-brake-drum--2244142174306304240.jsp
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Tirs 03 sep 2013, 00:54

Haha john, det er i orden, snup du en time på øjet, og fortsæt så Basketball Very Happy 

Og ja hvad er jeg egentlig ude efter - det tilpasses lidt undervejs efter hvad jeg kan få Wink det startede jo egentlig bare med at jeg ville have opklaret om jeg kunne montere 2 1/2" tromler på original ankerpladerne, men efterhånden som vi har fået os gravet dybere ned i emnet, og mit efterfølgende fund af ankerplader, så hedder 'homologeringen' direkte replacement/reproduction/recreation af de originale Shelby (Fairlane) stumper hele vejen igennem, og syntes faktisk at vi er så tæt på nu, at målet kan siges at være nået - mangler selvfølgelig lige den der ikke ventilerede tromle med det helt rigtige centerhul, men omvendt, hvis Ranger tromler med centreringsring er gode nok for Cobra Automotive, så kan jeg nok osse leve med dem Wink
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Tirs 03 sep 2013, 12:18

Wooha, Cobra automotive vil have 170$ stykket for deres Raybestos 2603 med centreringsring... det er da nogle forholdsvis dyre alu ringe i betragtning af at Rock Auto sælger tromlerne til 33$ Very Happy 

Godt nok er prisen incl bearbejdning af centerhullet i tromlerne til 71mm, hvilket så bare overhovedet ikke giver nogen mening, når det nu har været et større detektiv arbejde at finde disse tromler med det mindste centerhul Neutral
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tirs 03 sep 2013, 18:28

King of Bracket skrev:Wooha, Cobra automotive vil have 170$ stykket for deres Raybestos 2603 med centreringsring... det er da nogle forholdsvis dyre alu ringe i betragtning af at Rock Auto sælger tromlerne til 33$ Very Happy 

Godt nok er prisen incl bearbejdning af centerhullet i tromlerne til 71mm, hvilket så bare overhovedet ikke giver nogen mening, når det nu har været et større detektiv arbejde at finde disse tromler med det mindste centerhul Neutral
Kim, har du nogle mål på hub size, og det er Raybestos 2603 vi snakker om.

Jeg kan simpelthen ikke finde målet eller tegninger nogle steder. Og det er uanset jeg finder andre brands magen til.

Bendix 140452 - de har tegning og målangivelse, men har ikke tallene med.   http://www.summitracing.com/parts/ben-140452

Raybestos 2603http://www.raybestosbrakes.com/magnoliaPublic/raybestos/us/en/home/catalog/product.html?partNumber=2603

Og bid så lige mærke i billedet på, først ovennævnte link!

Og næste billede på nedenstående link!

AIMCO 8946 http://www.ebay.com/ctg/Aimco-8946-Brake-Drum-/75353622  ...... $15
John

Vis brugerens profil

Indlæg by King of Bracket on Tirs 03 sep 2013, 19:58

Støberiet i kina bruger nok det samme modelfoto til alle kunderne, da det alligevel er samme tromle i forskellige kasser de sender over dammen bounce 

15$ er godt nok rørende billigt, mærkeligt den ikke fremgår på listen herunder, hvordan har du fundet frem til den?   EDIT: Aimco 8946 - Delco Remi 8946... mere en et tilfælde?, det tror jeg Smile 

OEM NO.E4TZ1126A

Factory Number
KAWE 7D0572
DELCO REMY 8946
EIS D2603
RAYBESTOS 2603
HAVAM HP66684
A.B.S. 2521S
LPR 7D0572
BENDIX 140452
OMC 100974
FORD USA E4TZ1126A
FORD USA EATZ1126A
FORD USA ZZM126251

Jeg har heller ikke set centerhul mål på lige 2603, men den og de andre er jo aftermarket replacement for de originale ford E4TZ1126A som nu er discontinued, deraf begrundet tro på at de alle har samme 64,5mm centerhul.

At E4TZ1126A så virkelig har 64,5mm centerhul er dog også lidt uldent når du nu spørger så direkte - det er alene baseret på info fisket på div forums, (som man beviseligt ikke skal sætte sin fulde lid til omkring dette emne) og desværre er der gået fidivaw i Autopartoos 'description', som indtil videre er det nærmeste jeg er kommet konkrete spec, men de 64'5 fremgår dog i forvirringen, så mon ikke den er go nok!

http://www.autopartoo.com/oem/319806.html
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tirs 03 sep 2013, 21:17

Lidt hurtig søgen på nettet afsløre at Aimco og Raybestos er søster brands fra samme firma, nemlig Brake Parts Inc og Aimco skal vist forestille at være firmaets low price mærke. Smile
Stickshifter
Admin

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 2 af 3 Previous  1, 2, 3  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen