Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Long travel Aeon hollow rubber buffers

4 deltagere

Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Tirs 20 Jan 2015, 12:25

Egentlig et udspring af export brace tråden som jo udviklede sig, og nu er der gået sport i at studere de gamle TDF Mustanger Smile ...undervejs i min aftenlæsning er jeg faldet over følgende highlighted med gul:

Long travel Aeon hollow rubber buffers Vq4dnt

Grunden til at denne af alle modifikationer særligt fangede min opmærksomhed, er at jeg i min stræben efter det optimale trans am udtryk, er nået til grænsen af hvad de originale bagskærmkanter kan gabe over uden mere radikale modifikationer, dvs jeg er nede omkring ca 2 cm max praktisk fjedervandring i ren vertikal bevægelse inden der er kontakt mellem skærmkant og dækside.
I modsætning til hvad man måske skulle tro, kører dette faktisk helt problemfrit, selv i fuld fart ud over bakketoppene med luft under hjulene, for en Mustang trykker ikke med mange kilo i bagenden og de 2 cm frigang gælder kun når vi snakker absolut vertikal bevægelse, ved ujævnheder og huller i vejen som kun påvirker ét hjul, giver den stive bagaksel en pendul effekt med rotations center omkring kardanakslen, hvilket bevirker at overkanten af det påvirkede hjul søger ind mod midten af bilen og dækket går fri, ved kraftig kurvekørsel har man tilmed centrifugalkraften og friktionen til hjælp med at trække hjulet indad og dækket væk fra skærmkanten... en 100% vertikal opadgående bevægelse derimod, kræver X2 vægttilførsel da begge fjedre skal overvindes, hvilket en 65 Mustang altså ikke har kilo nok i bagenden til selv med standard 4 blads fjedre.

Altså det perfekte samspil og alt er perfekt... lige ind til der ændres ved mængden af affjedrede kilo fra midten af bilen og bagud, selv mindre forøgelser som to børn på bagsædet eller den store picnick kurv i bagagerummet giver problemer, og campingvognen er totalt no go uden at fjerne sænkningsklodserne under bagakslen (hvilket er dobbelttræls da en gammel SMV har lav kuglehøjde) ... og ja et sæt 5 blads fjedre vil selvfølgelig hjælpe, og skal måske osse til, men det vil kun rykke problemet x antal kilo og jeg syntes faktisk bilen er rigtig godt afstemt som den er med de mega hårde forfjedre og krængningsstabilisator kontra standard fjedre og ingen krængningsstabilisator i bag.

Så derfor lurede jeg lige en ekstra gang da jeg læste om Alan Mann's løsning med disse gummibuffere... tænker man med dem kan bevare eks vis den første 1 cm almindelig affjedring til gadekomfort og derefter et relativt blødt med positivt stop over den næste cm som ikke ændres uanset yderligere påvirkning.

Hvad tænker I og har nogle af Jer set eller hørt om denne type løsning på andre end TDF Mustangerne ?

Edit: nu skrev jeg godt nok standard 4 blads, men har jo også mine slapperbars justeret helt op så de rører ved foreste øjefæste på bladfjedrene, hvilket afstiver bagenden ganske gevaldigt og faktisk allerede giver lidt af den positive stop effekt jeg søger.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Ons 21 Jan 2015, 10:02

Søgning på Aeon hollow rubber buffer frembringer masser af hits på nyere pickups - men mon ikke princippet og monteringen er meget lig det setup Alan Mann brugte.

Long travel Aeon hollow rubber buffers 9sqvcn
Long travel Aeon hollow rubber buffers 29z7jvs
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af John Ons 21 Jan 2015, 19:06

Indrømmet, jeg har aldrig set noget i denne stil på nogle racerbiler, men de letter selvfølgelig heller ikke på samme måde som i rally.

Faktisk, så er det nærmest reglen uden undtagelse, at man fjerner, ikke bare stopklodsen af gummi, men også beslaget som klodsen er monteret på.

Hvis du nu påtænker at montere noget i den stil (billedet), øger du så ikke bare vægten?

Var det ikke bedre at fjerne noget af det der sidder i vejen Very Happy Very Happy

Nej, jeg er selvfølgelig klar over at du er øm over at skulle skære, rulle og det der er værre.


John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Ons 21 Jan 2015, 21:28

Da jeg i sin tid lavede bilen (for snart 20 år siden Shocked ), sørgede jeg skam for at rulle de forreste skærmkanter og slibe de bagerste så smalle foroven som jeg syntes jeg kunne uden det tog overhånd, samtidig kom jeg måske osse til, helt ubevidst, at trække ganske let udad i de nye quaterpanels da jeg hæftede dem op tongue

I mellemtiden har jeg grublet lidt over hvorfor de gummidimser ser så bekendte ud, og har lige indset at jeg er blevet overhalet af bilindustrien som forlængst har taget dette trick til sig, de kalder dem anslagsgummi og bruger deformationshullet i midten til at trække dem ned over støddæmperens stempelstang - må gi dem at det faktisk er ret genialt tænkt Idea  og i ca 0,3 sekund var jeg nærmest lykkelig ved tanken om den forestående skattejagt på Biltema's reoler ... men så var det jeg kom i tanke om at toppen ikke kan skrues af de bagerste støddæmpere på en Mustang, så det kræver en komplet adskillelse af mine KONI støddæmperes ædlere dele for at få gummiet på stangen  Embarassed  No

Anyway, ideen var god... Her feks anslaget til min Lupo hverdagsracer

Long travel Aeon hollow rubber buffers 353b22e
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af Stickshifter Ons 21 Jan 2015, 22:52

På rallybilerne var deres funktion vel at bremse farten før det det rigtige stop blev ramt. Rally så handler det tit om noget der kunne minde om flyvehop hvor affjedring efterfølgende bliver banket i bund.

Hvis du kun har 2 cm at gøre med er det vel bare at montere et par "klodser " oven på bagakslen under de almindelige gummistop, så de måske har 1,5  centimeters frigang eller tilsvarende. Så må det vel helt automatisk give en progressiv affjedret vandring der stopper lige før dæk og skærmkant får kontakt. Med en lille udstikkende "flap" kan de jo bare spændes med under u-boltene. Bliver stoppet for kontant kan man vel eksperimentere med at ligge noget gummi i mellem.

Valgte selv oprindeligt 5-blads fjedre med begrundelsen at bilen skulle være lavere end originalt og samtidigt skulle både bagsæde og bagagerum kunne bruges også uden at det lignede en feriepakket Taunus. Synes ikke 5-blads fjedre er specielt ukomfortable, når bare man kombinere dem med "bløde" støddæmpere.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Tors 22 Jan 2015, 12:21

I har nok ret, hvorfor opfinde noget der er der i forvejen... ved at benytte de originale bumpstops overfører man jo osse kun kræfterne der hvor Ford havde tiltænkt dem.

Og så må jeg nok osse overveje de 5 blads for at minimere mængden og kraften af anslag, flertallet syntes jo at mene at de ikke er for hårde, og de blever ihvertfald ikke dominerende over forenden Very Happy
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af Stickshifter Tors 22 Jan 2015, 16:00

Alternativt kan man jo placere "begrænseren" på centerstoppet over kardanen, så har hjulene stadigt fri vandring ind over kansten og lignende der passeres skråt. Det har jeg selv tidligere kørt med uden problemer, ud over at den blev lidt stiv bag i når der var læs på.

Aprops 5-blads fjedre, hvis det kombineres med hårde støddæmpere føles det næsten som om bagakslen var svejst direkte på vangerne, når man passere fartbump og den slags.. Very Happy

Hvis du sådan skal gå all in mht til bladfjedre, vil jeg mene glasfiber fjedre er vejen frem. Ud over deres meget lavere vægt, har de en anderledes "hurtigere" karakteristik, som hvis jeg har forstået det rigtigt gør at de i praksis føles meget blødere end de reelt er. Hvorfor dem der sælges til Mustang også er lige så stive som alm. 5-blads eller endda stivere. Moneymaker anbefaler dem i øvrigt ! Wink
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af John Tors 22 Jan 2015, 16:40

Jeg har godt nok skrevet det nogle gange før, men jeg syntes stadigvæk ikke at 5 lags er hårde at køre med.

Jeg mener heller ikke at kunne mærke nogle forskelle på om jeg er allene i bilen eller jeg har 4 personer med.

Ud over disse 5 lags mid-eye, har jeg også Kyb-Gas og jeg skal ikke kunne sige om det er disse, til tider udskældt støddæmpere, der gør en forskel eller ej. Pointen er bare at jeg er meget tilfreds med en god afstemt bagvogn.

Jeg tror det bliver vanskeligt at lave en bagvogn, som begrænses i at vandre meget mere end 2 cm, hvis den samtidig skal være komfortabel at køre i under alle konditioner.

Ud over dette, har jeg stadig lidt svært ved at se hvad det præcist er som begrænser dig i at skabe større vandring uden at noget går på.

Hvor er det, at din bil er markant anderledes set i forhold til f.eks Mustang racerne.

Er det dine hjul som er bredere, anden BS, eller har du andet end standard bagtøj på bilen..... sorry.... du har nok skrevet et eller om det på et tidligere tidspunkt, men jeg kan desværre bare ikke lige hive noget frem i min efterhånden ældre hukommelse Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af Rene Andersen Tors 22 Jan 2015, 19:13

Stickshifter skrev:
Aprops 5-blads fjedre, hvis det kombineres med hårde støddæmpere føles det næsten som om bagakslen var svejst direkte på vangerne, når man passere fartbump og den slags.. Very Happy

Nu har jeg lige været forbi Fahlberg garage, hvor hans bil stod på værkstedet. Han har 5-lags grab-a-trak og red koni, og jeg gætter på de er justeret til max. Bilen var udstyret med nogen, syntes jeg enorme slicks. Selv da han hoppede op på bagskærmen synkede den ikke mere end 5-10mm
Nu har jeg selv kun prøvet en lille tur til Randers med mine egne 4½ lags og koni, indstillet i midten, og den føltes okay. men skal da lige have 2 af de "små" gutter ind på gabsædet for at se hvor vi er henne af. Som den er nu vil jeg godt have den 10mm ned.
Jeg har ikke så god erfaring med hård undervogn endnu
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Tors 22 Jan 2015, 20:26

Fordelene ved at anvende centerstoppet har jeg faktisk godt overvejet.

Ang fjedervandring kan jeg fortælle en lille historie (surprise!) da jeg, endda før jeg fik tracktionbars på, lavede et "sjovt" forsøg hvor jeg i noget tid kørte rundt med 31 mm spacere i bag (mest bare fordi jeg havde dem liggende  geek  ) dengang var bilen 30 mm højere i bag hvilket tillod dækkets slidbane at komme ud under skærmkanterne, dvs ved tilstrækkelig affjedring ville skærmen støde direkte ned oven på dækket, og i hvile var der mindre end 2 cm luft, faktisk kun lige plads til at få fingrene imellem, så i starten listede jeg naturligvis afsted, men blev gradvis mere modig og til min store overraskelse kunne det slet ikke lade sig gøre at få kontakt mellem dæk og skærm selv om jeg nærmest prøvede i fuld fart ud over bakketoppene...  der gik det virkelig op for mig at en klassisk Mustang er ultra let i bagenden.

John, ingen custom hemmeligt hokus pokus der, ja det grænser næsten til kliche Smile ... originalt 65-66 bagtøj med standard 7x15 Trust D som har 3,75 backspace med 235/60-15 BFG som måler 26,1x7,6" ... Mustanger er jo nærmest håndsamlet efter dagens standarder, og fabriks tolerancerne varierer sikkert betragteligt mellem bilerne, men når det er sagt tror jeg simpelthen ikke der findes en 65-66 Mustang med umodificerede skærme der med samme hjul kan nå gummistoppene uden kontakt mellem dæk og skærm!
Med i evt sammenligning skal at BFG T/A er et meget bredere dæk end feks tilsvarende Goodyear mfl, og at 7" stålfælge som feks Magnum500 typisk har en halv tommer mere backspace - begge dele, endda hver for sig, vil sikkert give de få mm mere frigang der gør forskellen.

Nu skrev jeg så ovenfor at jeg i sin tid havde slebet kanten foroven, det jeg ikke havde forudset dengang, er at det faktisk ikke er foroven problemet er, eller i hvert fald ikke længere på min, problemerne er nu nærmere kl 10 og kl 14 hvor skærmene begynder at bue ind over dækket - det faktum at der præcis her sidder de originale samle "ører" der stikker yderligere ud hjælper heller ikke sagen, men de er dog efterhånden bukket op, dels af mig og dels med hjælp af dækkene Smile
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af John Tors 22 Jan 2015, 21:37

Tror du skal se og få et par 5 lags på den bil Very Happy

Jeg er nu helt med på at den halve tomme mindre i BS, som du jo har på dine ellers fede fælge, altså er det egentlige problem og hvis du ikke "magter" at tage en sjat af din sporvidde ved hjælp af kortning af bagtøj, så er der ikke mange muligheder end at få gjort den noget hårdere.

Når jeg ser billederne fra Jyllandsringen, syntes jeg ikke din bil er skamsænket på nogen måde. Faktisk sidder den lige i skabet efter min mening og netop fordi den ikke er lavere, undrede det mig at du havde problemer.

Fordi, jeg jo syntes at der normalt er god plads i hjulkassen på sådan en 65'er.

Bare for lige at sætte det lidt i relief, så kører min racer med 270/45-15 i alle hjørner, men dog med lidt modificering både ind- og udvendig i hjulkassen.

Min Hertz clon, er helt original. Ingen rulning eller det der ligner og jeg kører med nøjagtig samme dæk som dig. Eneste forskel er at de sidder på M500 stålfælge (BS 4.25) og netop denne forskel på BS, er helt afgørende.

Viser dig lige et meget sjovt billede - så kan du ved selvsyn se og ikke mindst undre dig over det du ser Very Happy Very Happy

[img]Long travel Aeon hollow rubber buffers Mio1gy[/img]


John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Tors 22 Jan 2015, 21:56

Haha, du har ret, jeg undres! Surprised Men billedet anskueliggør faktisk meget godt hvor problemerne opstår hvis man forestiller sig at rykke hjulet udad.

Apropos billederne fra Jyllandsringen, hvor er de egentlig blevet af?, kun tråden er tilbage Sad
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af Stickshifter Fre 23 Jan 2015, 15:40

Stickshifter skrev:Hvis du sådan skal gå all in mht til bladfjedre, vil jeg mene glasfiber fjedre er vejen frem.
Skulle man lige bakke denne udtalelse op med hvad Mustangsteve (ham med eget forum og andet) skrev efter selv at have monteret sådan et sæt plastik fjedre på hans egen '66 fastback ....som i øvrigt er udstyret med 427" helaluminiums windsor! king

"These things are pretty cool. The car follows the road variations alot quicker, which can be bad, but is generally a better thing with alot less unsprung weight. Each spring only weighs 7 pounds. I had to use a 1" spacer to get the height where I wanted it.

Main things I can tell right away.
Smoother ride, with same shocks installed. A little firmer, but rides smooth.
Alot less side sway. The rear end does not shift sideways like it did with the originals.
Alot less wheel hop. Change in pinion angle that resulted may have helped that as well.
So far, so good. I'll give them an A+ rating."
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af John Lør 24 Jan 2015, 11:30

King of Bracket skrev:

Apropos billederne fra Jyllandsringen, hvor er de egentlig blevet af?, kun tråden er tilbage Sad


Jeg er ikke lige klar over, hvorfor det ikke længere virkede, men jeg har forsøgt en opdatering og tror det virker igen Smile


Samme link som nu er under tråden fra Jyllandsringen:

http://picasaweb.google.com/106425876083734932835/JyllandsRingen2014#slideshow/6042579027073960834
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af King of Bracket Lør 24 Jan 2015, 22:20

TAK Long travel Aeon hollow rubber buffers 4140651677 Very Happy
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Long travel Aeon hollow rubber buffers Empty Sv: Long travel Aeon hollow rubber buffers

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum