The Tasca 505 Mustang
3 deltagere
Side 1 af 1
The Tasca 505 Mustang
Nu har jeg fået læst min nye bog "The Tasca Ford Legacy" Og en virkelig god bog med en MASSE racer historie. De må have haft det skægt dengang.
Her bider jeg mærke i en lille artikel midt i bogen der omhandler en Tasca bygget 1965 mustang fastback, det skulle være en one off show car.
Citat fra bogen:
The proverbial "steak" in this equation, a John Healey-engineered and -built Hi Po 289 engine, had been stroked to 325 ci. As you might guess, the 289 block had to be "messaged" to accept the 3.25-inch stroker crank. The lower skirts on the block had to be hand scalloped to clear the connecting rods that were also incorporated into the bild, as well as fly-cutting the pistons. The engine featured a 271-hp Mustang solid-lifter camshaft (courtesy Ford E&F`s poppa "sully" Sullivan) with twin Holley 4-barrel carburators, a hand messaged 289 high-is 4V intake, and a Ford/Shelby engine dress-up kit
The Tasca 505 Mustang pumped out 505 hp at 7600 rpm on the dyno.
Custom touches included rectangular cibie halogen headlights, a 1966 style bar-tube grill, a compleately remodeled rear taillight panel creating a wall-to-wall Thunderbird sequential taillight effect rectaungular side-marker lights, Shelby GT350-style side scoops, and a set of special order blue-center anodized hurst five-spoke aluminum Wheels with one-of custom made Goodyear tires.
En fin historie jeg aldrig havde hørt om, og 505 hp det var da ikke så lidt. Iflg bogen skulle det være forløberen til Boss302 motoren?
Her bider jeg mærke i en lille artikel midt i bogen der omhandler en Tasca bygget 1965 mustang fastback, det skulle være en one off show car.
Citat fra bogen:
The proverbial "steak" in this equation, a John Healey-engineered and -built Hi Po 289 engine, had been stroked to 325 ci. As you might guess, the 289 block had to be "messaged" to accept the 3.25-inch stroker crank. The lower skirts on the block had to be hand scalloped to clear the connecting rods that were also incorporated into the bild, as well as fly-cutting the pistons. The engine featured a 271-hp Mustang solid-lifter camshaft (courtesy Ford E&F`s poppa "sully" Sullivan) with twin Holley 4-barrel carburators, a hand messaged 289 high-is 4V intake, and a Ford/Shelby engine dress-up kit
The Tasca 505 Mustang pumped out 505 hp at 7600 rpm on the dyno.
Custom touches included rectangular cibie halogen headlights, a 1966 style bar-tube grill, a compleately remodeled rear taillight panel creating a wall-to-wall Thunderbird sequential taillight effect rectaungular side-marker lights, Shelby GT350-style side scoops, and a set of special order blue-center anodized hurst five-spoke aluminum Wheels with one-of custom made Goodyear tires.
En fin historie jeg aldrig havde hørt om, og 505 hp det var da ikke så lidt. Iflg bogen skulle det være forløberen til Boss302 motoren?
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: The Tasca 505 Mustang
Mig bekendt var Boss motoren vist nærmest en hurtig opfundet erstatning for Fords rimeligt mislykkede 302"-tunnelport projekt. Boss'en var groft sagt opfundet ved at kombinere tunnelport blokken med toppene fra den nye kommende 351C.
Apropos så er tyske ponysite jo næsten altid god for info om specialiteterne:
http://www.ponysite.de/tasca505.htm
Apropos så er tyske ponysite jo næsten altid god for info om specialiteterne:
http://www.ponysite.de/tasca505.htm
Sv: The Tasca 505 Mustang
Cool link der er jo fine billeder af bilen, dem er der ikke så mange af i bogen. Jeg havde ikke hørt om denne bil før nu, men det er jo de fine ved a fordybe sig i en bog, og at man så får en aha oplevelse.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: The Tasca 505 Mustang
Jep, bøger rummer tit info og billeder som ikke kan støves op på nettet.
Afhængigt af hvornår den der 505 er bikset sammen så kunne der vel være en mulighed for at toppene på motoren kunne være et sæt C6FE eller tilsvarende. Ham Tasca havde jo vist gode forbindelser ind i Ford. C6FE var vel noget af det ypperste Ford lavede til 289. De blev kun brugt på GT40 og andet race og var ikke nogen alm. mennesker kunne købe.
På HAMB er der i øvrigt kedeligt førstehånds info om at den originale stroker motor er væk, da den stak et ben ud gennem blokken engang i 70'erne.
Afhængigt af hvornår den der 505 er bikset sammen så kunne der vel være en mulighed for at toppene på motoren kunne være et sæt C6FE eller tilsvarende. Ham Tasca havde jo vist gode forbindelser ind i Ford. C6FE var vel noget af det ypperste Ford lavede til 289. De blev kun brugt på GT40 og andet race og var ikke nogen alm. mennesker kunne købe.
På HAMB er der i øvrigt kedeligt førstehånds info om at den originale stroker motor er væk, da den stak et ben ud gennem blokken engang i 70'erne.
Sv: The Tasca 505 Mustang
Uh virkelig ærgerligt hvis det er sandt. Det er en cool hot rod i mine øjne.
Bob Tasca var højt respekteret hos Ford, så jeg tror han kunne få lige hvad han ville.
han har også en stor andel i, at ac Cobra blev en succes, da han, hvis jeg husker rigtigt var med til at købe de første 100 cobraer.
Af andre sjove historier fra bogen kan nævnes, at de "tasca" kunne slippe afsted med at fyre en gt40 af ned af taunton avanue blive stoppet af politiet, og blot sige de er ved at fin tune.
Bob Tasca var højt respekteret hos Ford, så jeg tror han kunne få lige hvad han ville.
han har også en stor andel i, at ac Cobra blev en succes, da han, hvis jeg husker rigtigt var med til at købe de første 100 cobraer.
Af andre sjove historier fra bogen kan nævnes, at de "tasca" kunne slippe afsted med at fyre en gt40 af ned af taunton avanue blive stoppet af politiet, og blot sige de er ved at fin tune.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: The Tasca 505 Mustang
Er der nogen der kan sige hvad dæk/fælg montering der sidder foran på Bill Lawtons racer her. Den ligner jo næsten en 4x4
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: The Tasca 505 Mustang
Lur mig om ikke Stickshifter er på vej med både mærke, størrelse og dæktryk imidlertid må dette være bedste bud på en nutidig ækvivalent -Pro Trac 215/75-15 næsten 28" højt
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: The Tasca 505 Mustang
Uha jeg føler presset på mine skuldre.....
Tror faktisk ikke hjulene er anderledes end dem der også sad på andre af datidens dragracere, de ser bare ekstra store ud når de sidder på en lille Mustang. Det er jo fra A/FX tiden hvor alle tricks blev taget i anvendelse for at få mere greb på datidens "dårlige" baner. Max høje hjul var et af dem, da det var med til at hæve bilen og dermed øge vægforskydningen bagud ved acceleration. Hvis jeg ikke tager meget fejl har Layton bilen også fremflyttet bagaksel.
I den her video er der nærbilleder af nogle lignende fordæk på en anden racer fra dengang.
Tror faktisk ikke hjulene er anderledes end dem der også sad på andre af datidens dragracere, de ser bare ekstra store ud når de sidder på en lille Mustang. Det er jo fra A/FX tiden hvor alle tricks blev taget i anvendelse for at få mere greb på datidens "dårlige" baner. Max høje hjul var et af dem, da det var med til at hæve bilen og dermed øge vægforskydningen bagud ved acceleration. Hvis jeg ikke tager meget fejl har Layton bilen også fremflyttet bagaksel.
I den her video er der nærbilleder af nogle lignende fordæk på en anden racer fra dengang.
Sv: The Tasca 505 Mustang
Faldt lige over et billede af en anden Holman Moody racer med samme hjulmontering - oversized pizzacutters!
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: The Tasca 505 Mustang
Rene Andersen skrev:Er der nogen der kan sige hvad dæk/fælg montering der sidder foran på Bill Lawtons racer her. Den ligner jo næsten en 4x4
For lige at genoplive dette spørgsmål en smule. Der er nok ikke ligefrem tale om verdens højeste mand på dette billed, men sammenlign lige dækkenes højde med hans benlængde?
Lignende emner
» Mustang rejseblog.
» Nøgen Mustang
» NY Ford Mustang
» Fox baghjulsophæng på en klassisk Mustang?
» Mustang side exhaust hangers.
» Nøgen Mustang
» NY Ford Mustang
» Fox baghjulsophæng på en klassisk Mustang?
» Mustang side exhaust hangers.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|