Den store teknik tråd

Side 1 af 2 1, 2  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Den store teknik tråd

Indlæg by King of Bracket on Fre 30 aug 2013, 10:34

Ind imellem falder man over noget, feks en interessant info eller en usædvanlig god illustration, som måske ikke helt er interessant nok i sig selv til ligefrem at starte en selvstændig tråd, men alligevel noget man mener andre kunne have fornøjelse af... der kunne denne tråd jo bruges... samtidig er der også en chance for at man selv kan finde den igen Very Happy 

Starter ud med denne pinion angle forklaring, som jeg syntes er af de bedre, samtidig er den medfølgende historie om øget slitage på kron og spidshjul faktisk ny for mig Neutral 

King of Bracket

Antal indlæg : 368

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Den store teknik tråd

Indlæg by Stickshifter on Fre 30 aug 2013, 15:51

Glimrende koncept, glimrende! study 

Til ovenstående omkring vinkler på kardan og tilhørende kryds, kunne denne video vel fint tilknyttes til at vise at når man roder i sådanne vinkler hedder det kompensation og kompromis. Videoen viser hvordan en bagaksel i bladfjedre reagere på at der gives gas. Her effektivt demonstreret under en Ford Lightning med 460hk og et rimeligt greb i asfalten.

Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 927
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by Stickshifter on Man 07 okt 2013, 23:18

Tip til hvordan man ændre trykket og dermed følsomheden i den originale servo hjælpestyring. Kilden er GT289 på VMF. Smile 

"You simply pull the high pressure hose, remove the big nut that it goes into,
then pull out the spring and the little valve that is in there. When you look
at this valve you will see that there is a nut on one end. This is the tricky
part, as you must VERY carefully secure the valve in a vise and remove the
nut. Being real cautious not to bend or damage the valve or its machined
surfaces in any way!
Once you get the nut off, you'll find that there are one or more thin washers
under this nut. These washers are what determine the pressure output of the
pump. Add washers to decrease pressure, and improve road feel, take away
washers to increase pressure, and remove road feel. You can get washers
from any G.M. P/S pump, be it old or new style. The washers are the same.
Simply adjust the pressure to your liking by feel. The only danger is too much
pressure will damage the box, so I'd stack some extra washers on the valve
then remove them till you get it where you like it."
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Tirs 08 okt 2013, 11:44

Det var rimelig genial information det der (y) ... de 65-70 Mustanger jeg har kørt med original hjælpeservo, har været temmelig hysteriske og "ufølsomme".
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Tors 10 okt 2013, 15:11

Udemærket idé, men det kræver jo at man dropper sin Thomson/Eaton pumpe og i stedet finder noget Saginaw pumpe og så er det jo ikke helt originalt længere, hvis man ynder dette vel og mærket Smile
John

Antal indlæg : 467
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tors 10 okt 2013, 16:30

John skrev:Udemærket idé, men det kræver jo at man dropper sin Thomson/Eaton pumpe og i stedet finder noget Saginaw pumpe ........
Hm... var tilbage og læse tråden hvor har jeg fandt infoen. Har jeg ligegodt overset at info'en hænger sammen med et tidligere indlæg fra samme herre omkring optimering af hjælpe servoen? Ej.. synes jo netop det var spændende info fordi det handlede om Ford. Embarassed 

Tidligere indlæg i samme tråd fra samme herre:

"At the very least, the trick upgrades to the factory-style Bendix system
would involve slowing the system down via a larger pump pulley and use
of poly bushings where the power ram connects to the "frame" rail bracket.
The idler bushing needs to be addressed by either a roller design or a solid
bushing, lubeable via grease fitting.
That's the bare-minimum for performance use.
A Saginaw (canned ham) pump and modification of the pump's pressure
valve would be "extra credit" and a massive reliability improvement over
the Thompson pump.
Professional level stuff would involve an upgrade on the Saginaw pump
to a remote reservoir off a 1 ton truck and synthetic fluid in the system."
Stickshifter
Admin

Indlæg by John on Fre 11 okt 2013, 16:30

Stickshifter skrev:
John skrev:Udemærket idé, men det kræver jo at man dropper sin Thomson/Eaton pumpe og i stedet finder noget Saginaw pumpe ........
Hm... var tilbage og læse tråden hvor har jeg fandt infoen. Har jeg ligegodt overset at info'en hænger sammen med et tidligere indlæg fra samme herre omkring optimering af hjælpe servoen? Ej.. synes jo netop det var spændende info fordi det handlede om Ford. Embarassed 
Det er nu stadig interessant nok Smile  Og var der ikke noget med at enkelte Fox bodys blev leveret med netop saginaw pumper. 

Hvis jeg forstår denne justering rigtigt, så drejer det sig vel kun om at man reducerer trykket, fra f.eks 1300 psi til 1200 psi - bare lige for at nævne et tilfældigt eksempel. 

Kommer man her efter over 1500 omdr. ligger trykket vel konstant på det tryk man nu har justeret til og det mere flow, man jo nødvendigvis må forvente, bypasses.

Læser man lidt om emnet, vil man se at nogle vil have trykket ned, typisk lette biler som vil have mere føling med vejen ved højere hastigheder, og omvendt med off roaders, med store hjul og lav hastighed. De vil have trykket sat op. Begge dele kan lade sig gøre på saginaw pumper.

Jeg ved simpelthen for lidt om emnet, til at kunne svare på hvordan man ideelt modificere de gamle pumper, men jeg ved at det ville være super hvis man kunne reducere trykket når man kommer f.eks over 1500 omdr og nødvendigvis bypasse det stigende flow der måtte opstå.

Det tætteste jeg selv har været på det optimale, var på min gamle 65'er, hvor der sad en pumpe fra noget Fox body. Her havde man en meget god følelse med vejen, men samtidig var den noget fastere i tomgang og lige ved at være for sej at dreje ved stilstand og tomgang.

Jeg mener at dette må hænge sammen med at den er skabt til tandstang og derfor kører med væsenligt lavere tryk, vist omkring 1000 psi som max. tryk. Om den samtidig reducere trykket i takt med at omdrejningerne overstiger 1500 , det ved jeg ikke.
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 12 okt 2013, 09:42

John skrev: Om den samtidig reducere trykket i takt med at omdrejningerne overstiger 1500 , det ved jeg ikke.
Der findes i hvert fald moderne servopumper som har faldende tryk med stigende omdrejninger. Det er vist endda en ganske almindelig løsning på nyere biler. Med lidt kreativitet kan man sikkert også få det til at ligne en gammel Ford pumpe udvendigt. Smile

..så mangler man bare lige at lure hvad EPS-Hane har gjort ved deres race ventilhuse. Gætter på det er noget der får systemet til at reagere lidt "trægere" på bevægelser i rattet. Kunne der f.eks være tale om noget så simpelt som reduktioner indsat i nogle porte?
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Søn 24 nov 2013, 11:40

Det amerikanske bolt styrke system. Teksten er klippet fra en Hemmings artikel.

Bolts are the easiest to identify because each bolt has been marked with a series of radial lines that tell you how much stress it can handle. Tensile strength is the ability of the component metal to be stressed before it will fail. Because even metals have an amount of elasticity, they can often be stressed but still return to form. The yield strength is a point where the component materials deform without having the ability to revert back to their original shape. Rated hardware will have a lower yield strength than their breaking tensile strength, however, once the metal has been stretched, it is recommended it be replaced, as this stretching reduces its tensile strength under subsequent stresses.

Bolts with no head markings at all are referred to as Grade 2. They are manufactured from low or medium carbon steel and used extensively where strength is not an issue, usually in household applications, but hardly ever on an automobile except for carriage bolts. Grade 2 bolts have a yield strength of 57,000 PSI and a tensile strength of 74,000 PSI, provided they are under 3/4-inch in diameter. Larger sizes up to 1-1/2 inches have a yield strength of 36,000 PSI and a tensile strength of 60,000.

Most automotive hardware is Grade 5 rated and is identified by three radial lines on the head of the bolt. They are made from a medium carbon steel that is quenched and tempered. Quenching and tempering are rapid heating and cooling processes performed on the hardware after shaping that provide additional strength to the steel. Grade 5 hardware up to an inch in diameter is rated for 92,000 PSI yield strength and 120,000 PSI tensile strength. Bolts that are one inch and larger have weaker ratings, yield strength goes down to 81,000 PSI and tensile strength goes down to 105,000 PSI.

Grade 8 bolts are made of a medium carbon alloy steel that is also quenched and tempered and are the most durable bolts you can purchase for automotive use. They can be identified by the five radial lines on the head of the bolt and are usually (but not necessarily) gold in color. Yield strength on Grade 8 bolts jumps to 130,000 PSI and tensile strength is 150,000 PSI. Grade 8 bolts are usually found in critical fastening applications, such as suspension parts, cylinder head bolts and flywheel bolts.

Spec for euro bolte taget fra samme artikel.

Grade 8.8 bolts  have a yield strength of 92,800 PSI and a tensile strength of 116,000 PSI.

Grade 10.9 bolts have a yield strength of 136,000 PSI and a tensile strength of 151,000 PSI.

Grade 12.9 have a yield strength of 160,000 PSI and a tensile strength of 177,000 PSI.

Vi kan lige supplere med denne video omkring tilspænding.

Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Ons 11 dec 2013, 20:56

Handy lille chart for os der godt kan finde på at bytte lidt rundt på kryds af årgange.

King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tors 10 apr 2014, 12:15

Det her med kort/lang starter på sbf plejer at give noget forvirring. Artiklen her rummer bl.a lidt forklaring på fenomenet, plus nederst er der en oversigt over boltmønstre på Ford svinghjul. Ja vi snakker Ford så det kræver en liste for at få overblik!  Laughing 

www.bcbroncos.com/ford%20starters.pdf
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Man 28 jul 2014, 09:02

Kom i tanke om at vi da have denne teknik tråd, så flyttemanden var lige forbi.Wink 

45 minutters foredrag om motorens effektivitet med udgangspunkt i en nascar racemotor. Slet ikke spor uinteressant for amatørmotorhoveder, selv om det vist er lige et trin over begynderplanet  Smile 

....der er sikkert folk der mener de får hovedpine af så mange guldkorn på så kort tid!  Very Happy 

Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Ons 13 aug 2014, 14:50

Halvsmart online dæk/hjul omregner.  geek 

http://www.rimsntires.com/specspro.jsp
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Tirs 02 sep 2014, 16:21

Lidt grundlæggende om biler og aerodynamik hører vist også til her. study

www.gmecca.com/byorc/dtipsaerodynamics.html
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Søn 23 nov 2014, 16:44

Fra før bladene forvandlede sig til rene marketingsafdelinger for deres annoncørere, men stadigt lavede tests der kunne bruges til at blive klogere af.

Sidst rettet af Stickshifter Man 24 nov 2014, 20:26, rettet 1 gang
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Man 24 nov 2014, 20:00

Det der grænser til drilning Rolling Eyes det eneste jeg kan se er to meget store hvide firkanter på både iPat og computor silent
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Man 24 nov 2014, 20:20

King of Bracket skrev:Det der grænser til drilning Rolling Eyes det eneste jeg kan se er to meget store hvide firkanter på både iPat og computor silent
Nisserne må jo allerede være vågne.... jeg så da selv billederne være der i går..... scratch

Jeg prøver sgu lige at smide dem op igen af anden vej. geek
Stickshifter
Admin

Indlæg by John on Man 24 nov 2014, 21:41

Stickshifter skrev:
King of Bracket skrev:Det der grænser til drilning Rolling Eyes det eneste jeg kan se er to meget store hvide firkanter på både iPat og computor silent
Nisserne må jo allerede være vågne.... jeg så da selv billederne være der i går..... scratch

Jeg prøver sgu lige at smide dem op igen af anden vej. geek  

Meget bedre Very Happy

Fin gammel test - og lidt en rar fornemmelse at "Black Magic" ikke trækker mere ned end tilfældet rent faktisk dokumenteres.... cheers

Til gengæld lidt rystende at plastic fan trækker så meget ned......
John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Man 24 nov 2014, 22:43

John skrev:Fin gammel test ...
Jep rart med nogle reelle tal, selv om man selvfølgelig ikke skal tage en simpel test opstilling som være 100% sammenligneligt med hvad der foregår under hjelmen i en kørende bil. Læg lige mærke til "average 3500-5000 målingen" på den bedste clutch fan, altså den der kun snupper 7 hk ved fulde snoninger. Kun 1 HK under en el-propel! End til det modsatte er bevist er jeg at den overbevisning at den Chrysler vinge jeg køre med er mindst lige så effektiv som testens bedste.
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Tirs 25 nov 2014, 12:43

Jep, den slags test laver de bare ikke mere Wink

Nu vi er ved emnet, ved i så hvordan en "Brake in fan" ser (så) ud? scratch jeg har ikke kunnet finde noget konkret, andet end en løselig omtale af en 260 Cobra der usædvanligvis stadig havde sin brake in fan monteret... sandsynligvis bare en 4 bladet der ku gi mere luft ved lavere omdr (og tage flere heste ved højere omdr) som efter indkøring skulle udskiftes med en 2 bladet... alle (shelby)kneb gjaldt jo king
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Tirs 25 nov 2014, 18:31

King of Bracket skrev:Nu vi er ved emnet, ved i så hvordan en "Brake in fan" ser (så) ud? scratch  
Efter at have bladret i min Colin Comer bog er jeg nærmest tæt på at påstå at racerne overhovedet ikke havde nogen form for blæser originalt, gælder også GT350R. På et billed af en gammel original low mileage gade 289 Cobra (bilen har været Shelbys promo vogn) sidder der af hvad man kan se en klejn fast mølle på vandpumpen.... men der er så lige den detalje at på en Cobra sidder motoren jo meget længere tilbage end i en Mustang så der er noget der ligner 30 cm fri luft fra mølle til køler! Shelby byggede ikke biler til at holde stille med! Very Happy   ...Til gengæld ser kølerne i øvrigt forholdsvis velvoksne ud.

Edit... fandt noget underbyggende info om CSX3013, som var en Cobra 427 S/C (semi competition) som første køber anvendte som gadebil. Citat: "The car also came without a fan"! Wink

Dobbelt edit.... he he sådan går det når man kun læser billeder. Under billedet i bogen af motorrummet fra ovennævnte 289" Cobra, står der jo faktisk at motoren netop har en "rare break-in fan" monteret. Bilen er CSX2258 og man kan lige se det halve af en vinge, som ligner at det bare er en almindelig standard vinge.
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Tors 27 nov 2014, 00:16

King of Bracket skrev: Nu vi er ved emnet, ved i så hvordan en "Brake in fan" ser (så) ud? scratch
Jep der er et billed af sådan en på side 2 i tråden jeg linker til nedenfor. Forklaringen er i følge indlæg i tråden at gadebilerne blev leveret med en fast vinge på vandpumpen som efter planen skulle fjernes efter en break-in periode. Den normale luftflytning foregik med 1 eller 2 el-blæsere (af simpelt design) monteret foran køleren. Racerne kom i stedet helt uden nogen form for blæser, da det ikke var forventet at de skulle holde stille længe nok med motoren gående til at det var nødvendigt. Smile

http://www.clubcobra.com/forums/originality-forum/117492-pusher-fans.html
Stickshifter
Admin

Indlæg by King of Bracket on Tors 27 nov 2014, 09:56

Du har helt sikkert en bedre google (eller osse har du bare en bedre fantasi end os andre når der skal gættes stikord king )

Lucas viskermotor!! drunken
King of Bracket

Vis brugerens profil

Indlæg by John on Fre 28 nov 2014, 15:50

Undre mig stadig over at den plasticvinge tager så meget effekt, specielt taget i betragtning, at den så godt som intet vejer.

Den må godt nok flytte meget luft for at smide så meget power Shocked

Nå, men min undren skyldes jo at jeg har sådan en tingest siddende på racerbilen, men nok ikke så meget længere, specielt ikke hvis man kan hente forholdsvis meget power, bare ved at vælge en anden vinge Very Happy

Efter lidt søgen i bunken med gamle dele, fandt jeg faktisk denne fan - Kunne faktisk godt minde lidt om den Thermal clutch fan, som vises i testen?

Jeg fandt faktisk også en elblæser af Japansk oprindelse. Godt nok siddende på en alukøler, som rent faktisk er blevet afmonteret en GT350, så spørgsmålet er nu om man ikke bare skulle udskifte nuværende plasticfan med denne elblæser og på denne simple måde hente nogle af de hestekræfter som altid mangler.... Very Happy

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

John

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Fre 28 nov 2014, 16:57

John skrev:Undre mig stadig over at den plasticvinge tager så meget effekt, specielt taget i betragtning, at den så godt som intet vejer.

Den må godt nok flytte meget luft for at smide så meget power Shocked
Det kan jo være at vinge designet reelt er dårligt. Der er sikkert en større videnskab bag ved at lave et effektivt vingedesign inden for det anvendte omdrejningsområde. Effektivt mht at kunne flytte meget luft ved lave omdrejninger og samtidigt være så let trukket som muligt ved høje omdrejninger.

Kører selv med en 5 vinget clutch fan, hvor vinge og kobling sælges som et sæt af Mopar Performance. Valgt ud fra tanken om at det jo så måtte være Chrysler ingenørernes bedste og mest effektive design til en hi-performance V8'er. At sættet så efterfølgende viste sig at være næsten bolt-on på en Mustang gjorde det ikke ringere.

Der er vist heller ikke nogen almindelige aftermarket propeller der ser sådan her ud, med asymmetrisk placerede vinger?

Stickshifter
Admin

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 1 af 2 1, 2  Next

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen