Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Syn

4 deltagere

Go down

Syn                  Empty Syn

Indlæg af King of Bracket Fre 17 Jul 2015, 10:49

Nu er der jo i årevis blevet profitieret (findes det ord?) om "Harley" tilstande indenfor veteranbiler, Skat har da osse gennem de senere år gjort deres for trække i denne retning i takt med det stigende antal skattekroner - undskyld veteranbiler, som er blevet importeret og veteranafgiftet gennem det sidste år10... tab af veteranstatus og afgifts regulering med tilbagevirkende kraft osv osv.

Dette har ind til nu kunnet opfattes mere eller mindre (u)retfærdigt alt efter hvilke dæk man kører på (hint Wink ) og har først og fremmest været træls for de relativt få personer som kom i klemme, men som oftest nok alligevel ikke helt overraskende for selv samme entutiastiske "Hot-rodder" som typsik godt vidste hans bil nok ikke var helt som den forlod fabrikken - ikke mindst har det haft en "positiv" (det ord er for egen regning og kan udskiftes med negativ hvis man ønsker) preventiv virkning som faktisk opfylder formålet om at holde veteranbiler veteranagtige i deres funktion og fremtoning (bevaring af kulturarv og alt det der som politikerne kan lide og derfor er med til at gøre livet lettere for os) i kontrast til den amerikanske trend om at gamle biler kun skal antage tillempet form af den oprindelige bil.

Først og fremmest har det haft forholdsvis lille mental effekt på os gennemsnits (ihvertfald indenfor amerikanerbils genren) veteranbilsejere som nok kører med lidt mere luft i dækkene end shopmanualen foreskriver, men dog stadig, syntes vi selv, holder os rimeligvis indenfor original og i særdeleshed historiske rammer.
På det seneste er der dog begyndt at komme nogle klare indikationer af at vi nok bør tage et ekstra kig på vognen i sin oprindelige helhed, inden vi kører ubekymret ned til synshallen ... synsstederne har til syneladende for nyligt fået en gevaldig opsang om 0-tollerance overfor ikke kun konstruktive ændringer men osse afvigelser fra originalet.

Efterfølgende er bare ét af flere tilfælde på det seneste, hvor forskrækkede synsfolk ikke har villet syne en bil som jeg ellers på forhånd ikke havde spået de ringeste problemer med at få gennem et periodisk syn - Per J´s gamle 66'er? (med originale topstykker!!) ... magen til original bil skal man da lede efter, eneste jeg umiddelbart husker som måske kan have gjort synsmanden bange, er et vel stort gulkromatiseret bundkar og en B&M bundskifter Shocked

http://www.mustangklubben.dk/index.php/forum/2-den-daglige-opslagstavle/25018-syn-konstruktionsaendringer

Edit: ka se trådstarter nu har slettet hans oprindelige indlæg, men den indeholdt en lang oplistning af alle dele i motor og drivline, altsammen skruet sammen af tidligere ejer for mange år siden - derfor er jeg så sikker på det er omtalte 66 Mustang som flere af os kender, nuværende ejer har efter sigende ikke ændret noget på bilen siden han købte den OG været til syn flere gange uden problemer.


Sidst rettet af King of Bracket Fre 17 Jul 2015, 13:12, rettet 1 gang
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Stickshifter Fre 17 Jul 2015, 12:56

Syn                  4140651677 Var ellers pga stilheden helt bekymret for om den store bracket-konge måske havde solgt vognparken, købt en fabriksny Dacia og var begyndt at gå til Bridge spil i stedet.....

Ville nu gerne have haft hele historien mht hvorfor og hvad den bil blev kasseret på.

Min opfattelse er stadigt at dem der har problemer i synshallen, hovedsageligt enten selv er kommet med nogle MEGET uigennemtænkte udtalelser i synshallen, eller også møder de op med en bil hvor noget er selvlysende ulovligt. Sidste mulighed kan så være et uheldigt valg af synsted og mand. I følge min mekanikerbror er de uerfarne de værste at arbejde med. Så jeg foretrække selv hans egen favorit her i området, hvilket er en erfaren gut med en fortid i SBI og som tilsyneladende kan de samlede værker om synsregler ordret udenad. Han er rigtigt god og fair til "underlige" biler.  Syn                  4140651677

Min egen buldrede lige gennem syn sidste år (som den plejer  sunny ) uden nogen bemærkninger. Eneste gang den er blevet kasseret til syn var faktisk helt tilbage i BSI's tid, pga et par forbyttede bremserør som gav hængede forbremser.

Apropos  syn og SBI kommer jeg i tanke om at 2 stk 4-portere på en frisk big block da back in time uden problemer blev synet af den lokale SBI-hal. Det selv om synsmanden da han skulle testkøre, nær var gået sidelæns før han overhovedet var nået ud gennem porten i synshallen. Han var endda ellers blevet advaret om at den trak godt!   Laughing
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af King of Bracket Fre 17 Jul 2015, 13:31

Ikke stilhed - nærmere travlhed Arrow  ... lige nu skrues der på højtryk på fruens SMV inden den forestående sommerferie - planen er at putte familien i Mustangen og spænde den for SMV'en og... tja, længere går planerne egentlig ikke, udover at GPS'en bliver hjemme og gammeldags kort til dels bestemmer hvilke eventyr der venter Laughing

Men tilbage til emnet - med "på det seneste" mener jeg bogstaveligt at der inden for de seneste 6 mdr. er udstukket strammere retningslinier for godkendelse af veteranbiler samtidig med en ny og effektiviseret kontrol af synsstederne i form af "online" kontrollører som skal frigive synede biler inden synsmanden må lukke dem ud af porten, dvs hvis bilen ikke bliver frigivet, skal synsmanden holde den tilbage ind til kontrolløren kommer... så synsfolkenes hænder er blevet meget mere bundne nu da også de får anmærkninger hvis de har godkendt noget som efterfølgende bliver vurderet ulovligt.

Og nå ja, det er vel kun forståeligt at disse "Online" kontrollører ikke udtager hr hansens kedelige hverdagsbil til kontrol, hvis der står en potentiel sjov bil på listen, hvilket også kan forklare synsfolkenes større forsigtighed overfor denne type biler.

Og lige en edit igen: den påståede nylige opstramning gælder ikke specifikt veteranbiler, men tunede / ombyggede biler i det hele taget.


Sidst rettet af King of Bracket Fre 17 Jul 2015, 14:11, rettet i alt 2 gange
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af King of Bracket Fre 17 Jul 2015, 13:49

[quote="Stickshifter"] Ville nu gerne have haft hele historien mht hvorfor og hvad den bil blev kasseret på.
quote]

Historien fra ejeren selv er at den blev kasseret pga motor og bremser... det kan jo sagtens tænkes at han selv har været for ærlig og blåøjet omkring strokermotoren nede i synshallen, men hvis der med bremer menes ikke korrekte/ uoriginale bremser, forstår jeg det ikke da bilen netop, så vidt jeg husker, havde standard skivebremser foran og tromler bagpå, og nuværende ejer påstår han ikke har ændret noget på bilen siden han købte den.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Stickshifter Fre 17 Jul 2015, 15:52

King of Bracket skrev:....forstår jeg det ikke da bilen netop...
Præcist derfor behøver vi hele historien for at kunne "analysere" situationen. Hvordan kom synsmanden frem til at motor, bremser osv pludseligt ikke var synsbart. Rigtigt mange gange ved hverken synsmanden eller endda ejeren jo reelt ret meget om hvad der er op eller ned på de her gamle biler.

Det er tankevækkende at der jo for nylig er faldet dom i Tyskland, i en sag om netop en uoriginal og forkert motor i en Jaguar. Dommen lød i retning af at man med en veteranbil netop pga slid og reparationer, mere eller mindre skulle forvente at de var udstyret med en "forkert" motor.   Mener faktisk at huske at have læst noget fra Færdselstyrelsen i samme retning og at de af samme grund var "large" mht til teknikken i de gamle biler. At det var forventeligt at de gamle biler gennem tiden var blevet repareret med hvad der nu kunne findes/skaffes, også selv om det måske ikke var 100% identisk med hvad fabrikken originalt monterede på samme bil.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Stickshifter Fre 17 Jul 2015, 16:06

Apropos... så har Mads K nogle gode  indlæg i denne tråd:

www.usabilforum.dk/usa-amerikanerbiler-afgifts-sporgsmal/konstruktiv-aendringer-og-afgift!/
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Kan mærke jeg alligevel spekulerer over denne.

Indlæg af Bebob_429 Tors 01 Okt 2015, 21:29

Var forbi en gruppe på Facebook hvor debatten med forsikringer, syn og veteranafgift blev drøftet. Jeg har egentlig altid tænkt, at "de onde" faktisk ikke var efter almindelige biler, som ikke er meget ekstreme. Og da min egen bil ikke på nogen måde er ekstrem, særlig speciel eller dyr, har jeg faktisk levet fint nok med de små bølger på afgiftsdebatten.....for det galt ligesom ikke rigtigt for mig.

Men nu var snakken der jo, og jeg læste lidt, og prøvede glatte gemytterne lidt, og sige "hvor slemt mon det reelt er?"

Så kom det her eksempel om en VW bobbel cabrio, der i mine øjne ikke er noget vild ombygget projekt, men åbenbart alligevel, en torn i øjet på en SKAT-medarbejder. Det er en dårlig ide at stikke i øjet på sådan en karl.

Bobbel Cabrio, sænket, alufælge og skivebremser

Nogen kalder det en skræmme kampagne og andre siger det er den "nye verden", hvad tror I - bliver det sådan, at vi altid skal være usikre på om SKAT kigger forbi i dag, og klipper pladerne, fordi udstødningen ikke længere er den originale?

De bedste Mustanghilsner

Bebob
Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Stickshifter Fre 02 Okt 2015, 13:19

Bebob_429 skrev:Nogen kalder det en skræmme kampagne og andre siger det er den "nye verden", hvad tror I -
Indtil andet er bevist, tror jeg på det første. Myndighedene forsøger selvfølgelig at få mest mulig effekt ved mindst mulig arbejdsindsats. At de f.eks møder talstærkt op til DHB og går lettere amok er vist nærmest ved at være en fast årlig tradition. Var det sidste eller forrige år arrangørene dernede allerede på førstedagen måtte tage en "alvorlig" samtale med de fremmødte myndigheder om de ikke godt kunne opføre sig bare en lille smule normalt.

Men man bevæger sig som bilejer selvfølgelig ud på tyndere is hvis man begynder at "fuske" med en bil der kun er betalt nedsat veteranafgift på. De eksempler de har været på f.eks MCD forum med biler som der er afgiftet korrekt som stærkt modificeret har afgiften i øvrigt været et beløb som ikke burde skræmme nogle der vil brænde mange tusind kroner af på kraftigt tuning osv. Men går man med de planer starter den kloge med at læse regelsættet grundigt og bygger så en bil der er "tilpasset". At gøre det omvendt og bygget noget vildt på "frihånd" for derefter at ville have det godkendt kan blive dyrt og meget op af bakke. At man intet må i dk er svært at stå hårdt på når der f.eks køre en Mascot rundt ombygget til centermotor, bl.a med hjemmebyggede hjulophæng osv. Bygget, synet og godkendt i Danmark lige efter bogen.  Very Happy

Men tror stadigt på at man kan leve forholdsvis ubekymret hvis man ellers bruger hovedet. Tænker over hvad man fortæller og til hvem. Tænker over hvordan det man har "bygget" ser ud for andre. At det måske i visse situationer er bedre bare at holde lidt lav profil i stedet for at spille smart og køre sidelæns. Samt overvejer om der kan være steder/arrangementer hvor man måske udfordre skæbne ved overhovedet at møde op med noget som er lidt bob bob.... Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Bebob_429 Fre 02 Okt 2015, 20:13

Ja, sandt nok. Engang i mellem må man bare opføre sig som den sindige jyde man er, og lade være med at lave rav i den. Men jeg synes det er ærgerligt, at deres regler også rammer de "normale" biler, som kun har nogle småændringer, der har med trafiksikkerhed og bedre driftssikkerhed at gøre. Fx originale skivebremser og alufælge... som på boblen i eksemplet, hvad sker der for det. Hvad der lige har provokeret på den VW ved jeg ikke, men noget må have fået den "til at stikke hovedet frem".

Og rigtigt nok, så er det muligt at lave den helt ultraombyggede bil til 750.000 kr, hvis det er det man vil. Og set i det lys, så er fuld afgift på en 40-50.000 jo ikke så slemt. Men hvis det er prisen for at kunne tilføje alufælge og skivebremser til en bil man ellers er tilfreds med, så er det måske lige i overkanten.

Og hvis jeg har forstået det rigtigt, og man vil køre uden at skulle overveje om man mon hellere skulle køre i familiebilen til dette arrangement, så er eneste mulighed fuld ny afgift på bilen...tager jeg fejl? Er der andet at gøre....nå ja, lade være med at pille selvfølgelig.

Mojn
Bebob
Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Stickshifter Fre 02 Okt 2015, 21:14

Bebob_429 skrev:... som på boblen i eksemplet, hvad sker der for det. Hvad der lige har provokeret på den VW ved jeg ikke, men noget må have fået den "til at stikke hovedet frem".
Synligt moderniseret bil afgiftet som veteran til DHB er sikkert risky business når nu det er blevet en nærmest fast tradition at SKAT og deres venner har pumpende adrenalin dernede. Husker jeg forkert eller blev boblen ikke også "fanget" af en eller anden skatte-dulle uden større bilviden som var blevet sendt ud i marken for at fange fæle forbrydere. Noget tyder på det langt hen af vejen har været Skat der flipper mest ud, mens politi og færselsstyrelsen normalt tager tingene lidt mere afslappet. Men ingen i dk  er vist heller i tvivl om at hele Skat er totalt fu...up i øjeblikket med en helt syg prioritering af indsatsområder. Rolling Eyes

Til "amerikanerbils" arrangementer hører man vist stadigt (på trods af tidligere rygter) sjældent om andet end folk der har være snedige nok til at lave hjulspind foran en betjent. Synes de få som jeg hørt komme mere i klemme næsten altid har været noget med biler med kompressor op gennem motorhjælmen og i den dur. Ja også en eller anden "racer" Camaro Mr. Bracket kan historien om. Jeg har fået historien fortalt men glemt detaljerne.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Rene Andersen Lør 03 Okt 2015, 12:52

Både skat og politi var repræsenteret denne sommer ved uscarcamp i øster Hurup.
Fredag stod de ved udgangen og stoppede alle der kørte ud af pladsen, de ville bla kikke motorrum.
Jeg hørte dog kun at et par biler på prøveplader fik lidt problemer, hvilket jeg syntes er i orden, hvid de vil køre i bilerne må de få betalt afgiften.
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Bebob_429 Lør 03 Okt 2015, 19:10

Tjae, skriften på væggen er ikke til at tage fejl af.

Der er dog noget jeg ikke helt har forstået. Det kan være I kan forklare det for mig.
Der er importeret rigtigt mange US biler fra 2000-2010 eller deromkring. De er jo alle importeret. og har gennemgået en afgiftsvurdering, og der er betalt afgift af bilerne, som de nu var udstyret når de ankom fra USA.
En del af dem kan på ingen måde betragtes som originale fordi de er ombygget på alle mulige måder med skivebremser på bagakslen osv. Der er også eksempler på small block biler, der kører med en fx 351W i en 1967/68 model. Det vidste man godt dengang, og de kunne fint komme ind på veteranafgift, og mig bekendt kom 351W motoren først til i 1969. Er de biler nu ulovlige…. De er jo ikke originale, men stadig på nedsat veteranafgift?
Bebob_429
Bebob_429

Antal indlæg : 32
Join date : 09/01/15

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Stickshifter Lør 03 Okt 2015, 21:47

Bebob_429 skrev:Tjae, skriften på væggen er ikke til at tage fejl af.
Tjaa ...enten må alle bilerne til UScarcamp jo så nærmest have været concours originale ..... eller også er Skat/Politi ikke helt så farlige som de måske selv gerne vil lyde. På billeder deroppe fra, ligner det godt nok den normale samling træfbiler hvoraf vel mindst 50% jo er synligt ikke fabriksoriginale, store alu fælge osv.

Angående motorstørrelser og lignede ville jeg blive meget imponeret hvis myndighederne havde folk der på et bredere plan havde viden og evner i den retning. Jeg er mest tilbøjlig til at påstå at de generelt ikke aner ret meget om det. Selv for nørder kan det sommertider være en større detektivopgave at afsløre hvad en gammel bil er bygget sammen af.

I min verden har vi hørt på det her med at ulven kommer i snart flere år nu og det er vist stadigt meget få som den har bidt uden de har været "selvforskyldte" i det.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Syn                  Empty Sv: Syn

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum