Korte kontra lange headers.
2 deltagere
Side 1 af 1
Korte kontra lange headers.
Den almindelige gængse internet melding omkring emnet er jo tit groft sagt at korte headers stort set ingen forbedring giver i forhold til de originale støbejernsmanifolder, hvorimod lange headers er guds gave til motoren. Forleden faldt jeg over denne private rullefeltsmåling af en 5.0 med ARF165 toppe, xe264 knast og andet sjovt. Det interessante er at bilen er målt to gange på samme rullefelt hvor det eneste der er ændret på bilen er headers og crossover. Først med 1-5/8" shorty headers og X-pipe (røde linier) og igen senere med 1-5/8" longtubes og H-pipe (blå linier). Resten af udstødningen er uændret. Ejerens egen konklusion var at pengene skam ikke var spildt for bilen havde fået en federe lyd!
Efterfølgende har div internet kloge travlt med at påpege alle fejlene ved målingen, som i følge dem gør den stort set ubrugelig. Dog er en at de proffe motorbyggere nu kommet med udsagnet "flow is flow". Altså at primærrørenes længde er uden betydning mht flowet. Mens selve resonanseffekten i praksis er meget svær at forudsige, da det er et sammenspil mellem rørlængden og ventiltiderne. Af den grúnd giver praktiske målinger ikke nødvendigvis et resultat som svare til den helt simple teori omkring headers og deres virkning.
Her kom jeg så lige selv i tanke om CarCrafts gamle headers test i en motorbænk hvor et sæt mellemlange (JBA-style), gav omkring 20 hk mere topeffekt end et sæt lange gav på samme testmotor. Her var deres konklusion også at det var den faktiske resonanseffekt der gav det lidt overraskende resultat.
Efterfølgende har div internet kloge travlt med at påpege alle fejlene ved målingen, som i følge dem gør den stort set ubrugelig. Dog er en at de proffe motorbyggere nu kommet med udsagnet "flow is flow". Altså at primærrørenes længde er uden betydning mht flowet. Mens selve resonanseffekten i praksis er meget svær at forudsige, da det er et sammenspil mellem rørlængden og ventiltiderne. Af den grúnd giver praktiske målinger ikke nødvendigvis et resultat som svare til den helt simple teori omkring headers og deres virkning.
Her kom jeg så lige selv i tanke om CarCrafts gamle headers test i en motorbænk hvor et sæt mellemlange (JBA-style), gav omkring 20 hk mere topeffekt end et sæt lange gav på samme testmotor. Her var deres konklusion også at det var den faktiske resonanseffekt der gav det lidt overraskende resultat.
Sv: Korte kontra lange headers.
Stickshifter skrev:Ejerens egen konklusion var at pengene skam ikke var spildt for bilen havde fået en federe lyd!
Det lyder næsten som en konklusion jeg ku ha draget
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|