Den store teknik tråd

Side 2 af 2 Previous  1, 2

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Re: Den store teknik tråd

Indlæg by King of Bracket on Fre 28 nov 2014, 21:02

Jeg kører faktisk med den flex A lite standard clutch og fan combo fra testen, og har gjort i en hel del år, den virker fantastisk og gør det den skal til UG og helt lydløst... før den har jeg kørt med både rustfri salamisnitter som flyttede enorme mængder luft men lød som en hovercraft, og efterfølgende en manuel styret elblæser ud fra de gratis hestes princip, men blev hurtigt træt af hårtørrer lyden ved cruising i byen, så det blev bedste (og som sagt et rigtig godt) kompromis i form af termal clutch fanen... men ser den stadig som et kompromis og syntes ikke den hører hjemme på en fuldblods racerbil der aldrig skal køre på gaden - jeg ville vælge el fanen John, og bare styre den manuelt, du skal jo alligevel ha lært Tommy at tænde for bagtøjs køleren Laughing

Nå ja, og så selvfølgelig en Cut off switch til laderelæet for den sidste hest - os med små 289 motorer må jo tage alle de gratis heste vi kan få Cool

Apropos racer 289'eren John, har du fået forsket mere i olietrykket ?
King of Bracket

Antal indlæg : 371

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Indlæg by John on Lør 29 nov 2014, 12:10

King of Bracket skrev:Jeg kører faktisk med den flex A lite standard clutch og fan combo fra testen, og har gjort i en hel del år, den virker fantastisk og gør det den skal til UG og helt lydløst... før den har jeg kørt med både rustfri salamisnitter som flyttede enorme mængder luft men lød som en hovercraft, og efterfølgende en manuel styret elblæser ud fra de gratis hestes princip, men blev hurtigt træt af hårtørrer lyden ved cruising i byen, så det blev bedste (og som sagt et rigtig godt) kompromis i form af termal clutch fanen... men ser den stadig som et kompromis og syntes ikke den hører hjemme på en fuldblods racerbil der aldrig skal køre på gaden - jeg ville vælge el fanen John, og bare styre den manuelt, du skal jo alligevel ha lært Tommy at tænde for bagtøjs køleren Laughing

Nå ja, og så selvfølgelig en Cut off switch til laderelæet for den sidste hest - os med små 289 motorer må jo tage alle de gratis heste vi kan få Cool

Apropos racer 289'eren John, har du fået forsket mere i olietrykket ?

Jeg er faktisk enig hele vejen igennem Very Happy

Specielt i at sådan en Thermal clutch fan ikke har noget at gøre på en racerbil, men derfor er det jo meget morsomt at konkludere ud fra testen, når det nu går op for en, at man har haft sådan en tingest liggende i adskillige år. Måske den finder plads på Hertzen en dag.

Jeg byggede for mange år siden (1982) en 67 Amazon, helt fra bunden af - og den gang lavede jeg mit eget forsøg med en elblæser.

Motoren var en mild tunet B18 som fik afmonteret vingen for at hente lidt hestekræfter - og som erstatning, fik den monteret en elblæser, som blev styret manuelt.

Jeg husker tydeligt hvor sjældent den rent faktisk skulle tændes og det selv om, jeg den gang, kørte meget i tæt bytrafik.

Faktisk blev den så sjældent tændt, at jeg til sidst fik loddet thermostat i bunden af køleren, i det tilfælde at jeg skulle glemme at holde øje med temperaturen.

I dag forholder det sig på samme måde, bare med min 70'er, som kun starter elblæseren op, hvis jeg holder i kø flere minutter.Den er thermostat- og relæstyret, men uden om tændingen. Derfor kører den altid godt og vel 5 min. efter stilstand.... også når den holder foran en fortovsrestaurent/café hvor kunder sidder udenfor og nyder stilheden.... altså lige indtil jeg parkere 70'eren Very Happy Very Happy

Olietryk på raceren:

Her er jeg faktisk lidt usikker på et par områder. Oliekøleren sidder meget højt og min teori er, at olien løber ned i sumpen under stilstand og derfor giver et mindre misvisende billede af den faktiske oliestand i sumpen under kørsel.

Dette sammen med det faktum, at accusumpen/accumolatoren (3liter) bliver lukket efter opstart og fuld olietryk.

Det sidste er jeg sikker på er en fejl og næste gang bliver denne accusump holdt åben lige så længe bilen er startet, så er jeg ret overbevist om at den holder max tryk i alle hurtige sving.

Jeg skal blankt erkende, at jeg simpelt hen ikke har sat mig nok ind i dette ekstratilbehør og kun har tænkt den som et gode under koldstart, hvor man åbner for den, sender tryk på systemet, olielampen slukker og man starter. Lukker så igen når manometret igen er oppe på fuldt tryk, så den er klar til næste koldstart.

Nu ved jeg at den bør være åben hele tiden, altså lige indtil man skal lukke ned igen for motoren og jeg ved at den rent faktisk kan holde motoren smørende i 15-60 sekunder efter oliepumpen står af eller tager luft ind, alt efter hvor hårdt bilen bliver kørt på det givende tidspunkt for fejl i smøresystemet.

John

Antal indlæg : 472
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Indlæg by Stickshifter on Lør 29 nov 2014, 13:48

John skrev:I dag forholder det sig på samme måde, bare med min 70'er, som kun starter elblæseren op, hvis jeg holder i kø flere minutter.
Hvilket måske beviser at Shelby ikke var fuldstændigt tosset når han mente at en blæser var overflødigt udstyr på en racer.

En sidebemærkning til den 427 SC Cobra jeg tidligere omtalte blev leveret uden nogen form for blæser, er at historien videre fortæller at første ejer selv kørte den hele vejen fra Shelby i LA til hjemmet i Michigan. Vel hjemme monterede han så hardtop og el blæsere og brugte den så som alm. gadebil. Very Happy
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 952
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Indlæg by Stickshifter on Fre 24 jul 2015, 13:28

Den store forkromede heste kontra drejningsmoment udredning (samt historien bag de to størrelser), må være som  skabt til denne tråd.

http://vettenet.org/torquehp.html
Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Man 17 aug 2015, 14:53

Panhard vs Watts. Det er godt nok en reklame video (med lidt dårlig lyd) men Mike er som altid god til at give en jordgående forklaring som det fleste kan forstår og bruge til noget.

Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Tirs 01 sep 2015, 11:38

En side fra grønspættebogen......

Stickshifter
Admin

Indlæg by Stickshifter on Man 18 jul 2016, 13:00

Den store Cleveland guide!  king

Der er vist det meste man bør vide om Cleveland tuning samlet i nedenstående link. Ja der er også en del klogt som kan bruges til alle mulige andre motorer = masser af læsestof for motortosser! study

http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/5650045562/m/319104265
Stickshifter
Admin

Indlæg by Sponsored content

Sponsored content

Side 2 af 2 Previous  1, 2