Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

8" Rear end - differential

2 deltagere

Go down

8" Rear end - differential Empty 8" Rear end - differential

Indlæg af John Søn 15 Okt 2017, 13:01

Auburn Auburn Auburn...... sikke noget bras og ingen tvivl om at jeg aldrig mere forsøger mig ad den vej. Det er muligt, at den næste generation er bedre, utvivlsomt, for den gamle model er altså noget være bras.

For en god orden skyld, skal jeg gerne indrømme, at det første spær, med 3.25 gearing, ikke blev skånet og trods alt var med i godt og vel et år før det begyndte at give op, helt op, men det jeg for tiden køre med, er altså ikke blevet pryglet på nogle måder. En enkelt burnout eller to er det blevet til gennem de sidste år og har alligevel valgt at give op når det skal på arbejde.

Inden jeg nu bestiller noget der dur, satte jeg mig for at skille det gamle som har ligget gemt væk, lagt i skammekrogen for evig tid, eller måske retteligt, lagt væk indtil jeg fik lyst til at se nærmere på problematikken omkring dette ringe spær.

Faktisk gik jeg nok med en lidt naiv tanke om, hvor vidt man rent faktisk kunne få det op at køre igen, dog uden at skulle bruge en formue på arbejdet.

Rent teknisk kan det lade sig gøre, men uanset hvor umage man gør sig, så vil det være på lånt tid og derfor har jeg droppet tanken. Gider ikke så meget arbejde for at stå med noget der ikke holder ret lang tid......

8" Rear end - differential Dsc_0714
8" Rear end - differential Dsc_0713
8" Rear end - differential Dsc_0711
8" Rear end - differential Dsc_0712
8" Rear end - differential Dsc_0710
8" Rear end - differential Dsc_0715

Tanken var i første omgang, at plane noget af bunden og øge med shims/fjederskiver, men konus er så medtaget, så for at virke optimalt igen, skal der lægges på, både indvendig og udvendig, for så slutteligt at blive drejet rent i rette vinkel. Det bliver for omstændigt, sevl om det kunne være en fin udfordring.

PS: man kan ikke få noget der ligner reservedele til dette spær, så det er brug og smid væk.... for hurtigt smid væk Wink
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af Stickshifter Man 16 Okt 2017, 23:25

Det er egentlig også en interessant konstruktion, altså at spæret er friktion mellem to stykker (konisk) metal. Men jeg mindes nu vist ellers ikke lige tidligere at have set folk der var utilfredse med funktion eller holdbarhed. scratch

Minder mig om at mit eget bagtøj vist står ret højt på vinterens to-do liste. Men det er nok mere et eftersyn end egentlig reparation. Det fungere nemlig glimrende, dog med det lille men, at det ikke er helt lydløst når man køre med helt jævn fart ud af vejen. Dvs. lige præcis der hvor evt mislyde er allermest irriterende. Yukon spæret (af klassisk konstruktion) har jeg endnu ikke haft noget at klage over. Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af John Ons 18 Okt 2017, 08:13

Stickshifter skrev:Det er egentlig også en interessant konstruktion, altså at spæret er friktion mellem to stykker (konisk) metal. Men jeg mindes nu vist ellers ikke lige tidligere at have set folk der var utilfredse med funktion eller holdbarhed.  scratch

Minder mig om at mit eget bagtøj vist står ret højt på vinterens to-do liste. Men det er nok mere et eftersyn end egentlig reparation. Det fungere nemlig glimrende, dog med det lille men, at det ikke er helt lydløst når man køre med helt jævn fart ud af vejen. Dvs. lige præcis der hvor evt mislyde er allermest irriterende. Yukon spæret (af klassisk konstruktion) har jeg endnu ikke haft noget at klage over. Smile

Pro Series eller High Performance Series, samme partnummer i dag (542059). Jeg er ret sikker på at man ikke længere producere High Performance serien mere (single cone), ene og alene fordi det ikke holder ret længe.

Søger man på partnummer 542059, får man i mange tilfælde billeder af begge spærtyper, men går man lidt tættere på og søger replacement parts, ender man altid med at finde dele til det, de i dag kalder Pro series.

En afgørende forskel er, at man nu konstruere spæret med to koblinger (cones) i stedet for et enkelt, som for de fleste, ikke holdt ret længe.


8" Rear end - differential Diff-e10


Nu, hvor du nævner "lyd", så har jeg jo også brugt lidt tid på det pladespær, som jeg ved en tidligere leglighed, beskrev som uudholdeligt at høre på og derfor blev afmonteret efter en enkelt køretur Very Happy

Mere om dette senere.... Very Happy


John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af Stickshifter Ons 18 Okt 2017, 12:11

Spændende med min gamle Ranchero klump. At trylle sådan et Richmond 4:11 gear helt lydløst, er efter hvad man kan læse på nettet åbenbart ikke verden letteste opgave. Men jeg kan jo så forstår du ALDRIG skal have dig en bil med racergearkasse med ligeskårne tænder. Laughing
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af John Ons 18 Okt 2017, 17:14

Stickshifter skrev: At trylle sådan et Richmond 4:11 gear helt lydløst, er efter hvad man kan læse på nettet åbenbart ikke verden letteste opgave. Men jeg kan jo så forstår du ALDRIG skal have dig en bil med racergearkasse med ligeskårne tænder. Laughing

Så så, ik' så kæk du Smile   Tror faktisk slet ikke man kan få en Jerico med skråtskårne tænder, så denne lyd med flere afarter og varianter, er ikke helt ubekendt for mig Very Happy

Og nu, hvor du er på linien, kan du måske forklare mig hvad disse symboler her betyder og om de nu kan passe?

Hint: CD - Centerline differential Idea

Det første billede er fundet på nettet og er et Ricmond 3.55 - 8"  og det næste billede er så det famøse 4.11- 8" Ricmond gear..... som giver mig lidt ekstra grå hår i hovedet.

8" Rear end - differential 2ugi8o10
8" Rear end - differential Dsc_0716
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af Stickshifter Tors 19 Okt 2017, 00:57

Richmond papirene (fra netop dette sæt tandhjul  Very Happy ) siger at CD er "Checking Distance" = pinion depth og på dit billede står der 1.092". En tegning i samme papirer viser at dette mål er afstanden fra center til det bagerste ende af spidshjulet og siger at tolerancen er +/- 0,002". Jeg har engang håndskrevet at de 1.092" = 27,737mm.  geek

Håndskrevet på samme stykke papir stå også at der på dit kronhjul står at back lash skal være 0,008"......





Ps. det andet skrevet på dit spidshjul er et serienummer.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af John Tors 19 Okt 2017, 12:50

Stickshifter skrev:Richmond papirene (fra netop dette sæt tandhjul  Very Happy ) siger at CD er "Checking Distance" = pinion depth og på dit billede står der 1.092". En tegning i samme papirer viser at dette mål er afstanden fra center til det bagerste ende af spidshjulet og siger at tolerancen er +/- 0,002". Jeg har engang håndskrevet at de 1.092" = 27,737mm.  geek

Håndskrevet på samme stykke papir stå også at der på dit kronhjul står at back lash skal være 0,008"......


Ps. det andet skrevet på dit spidshjul er et serienummer.


Enig hele vejen - og uagtet CD beskrives checking distance eller centerline diffenrential, er det samme musik (CD) Very Happy Very Happy..måske lidt plat... Razz

For der ikke skal herske tvivl om hvor vidt tingene høre sammen (serienummer), kommer her et synligt bevis:

8" Rear end - differential Dsc_0720
8" Rear end - differential Dsc_0718
8" Rear end - differential Dsc_0719
8" Rear end - differential Dsc_0717

Så langt, så godt Very Happy

Nu begynder hovedbruddet, i hvertilfælde for mig  - for hvor finder man data på et mål, Ford brugte som udgangspunkt, altså 0 målet.

En gut fra Ricmond gear - skulle have fortalt ejeren af det 3.55 gear (afbilledet længere oppe) - at man brugte 1.187" som 0. Måske en and, måske faktuelt, da hans pinion jo aflæses som dette mål med en plus/minus tolerance på netop 0.

I Ford's Shopmanual, står der intet og det tætteste man kommer på et estimeret udgangspunkt, er de shims man lægger mellem hus og support. Fra 0.015-0.022 afhængig af størrelse (8"/9") og gearing.

Shopmanualen har et skema, hvor man direkte kan aflæse hvor meget man skal øge eller fjerne i forhold til eksisterende pinion.

Som eksempel, har jeg et Fomoco 3.25 - 8" liggende. På pinion står der 0 og det ligger med 0.015" shims.  Skulle dette 3.25 skiftes med et nyt, hvor der f.eks stod +2 i enden, skulle den samles og lines op med 0.013 shims.

Det sjove er så samtidigt, at dette 3.25 gear, har en CD på 1.185  8" Rear end - differential 4140651677

8" Rear end - differential Dsc_0610

Tilbage til det famøse 4.11 Ricmond gear, hvor der jo står CD 1.092".........

Jeg måler en CD på 1.202"  Shocked  Altså  0.110" længere distance eller mere forståeligt - 2,79mm .

Uanset hvordan og med hvilke metoder jeg måler, kommer jeg hele tiden frem til det samme mål og der er korrigeret for nøjagtig lejeradidus (2.890/2 = 1.445") , som her var - 0.01" (1.435") målt fra lejesaddel. Altså bliver de lagt til i det samlede mål (1.192+0.010")

8" Rear end - differential Dsc_0721

Hvordan man skulle kunne ende helt nede eller oppe på en CD 1.092" kan jeg simpelthen ikke se mig ud af. Måske andre kunne kaste lys over dette...?

Det tætteste jeg kommer på en forklaring, er at man har skrevet forkert. Simpelt hen har fået skrevet 1.092" i stedet for 1.192".

Faktuelt ligger pinion med 0.030" shims ved de første måltagninger.

Fjerner jeg 0.010" shims og derfor ender med 0.020" shims, får jeg en CD på 1.192".... dog stadig milevidt fra 1.092" helt nøjagtig 2,54mm som jo er noget af en sjat i dette hersens spil Shocked

PS: Hvor er det blevet nemt at lægge billeder op....virkelig brugervenligt nu  8" Rear end - differential 4140651677  8" Rear end - differential 4140651677
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af Stickshifter Fre 20 Okt 2017, 13:43

"I know nothing"... som Manuel siger. Eller rettere det er så længe siden jeg selv rodede med det Richmond gearsæt, at jeg ikke kan huske en skid. Siden jeg selv skruede tingene sammen har klumpen (i et forsøg på optimering) i øvrigt også været forbi en der har erfaring i netop Ford bagaksler. Så sidste opjustering var hans. Smile

Men løsningen er vel at skrue tingene sammen med samme spidshjuls-shims som sad der og kikke på tandmærkerne og så arbejde videre derfra? Hvis jeg ikke er galt på den siger de kloge at de påskrevne mål mere skal ses som et godt udgangspunkt end nødvendigvis den optimale slut justering.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af John Søn 22 Okt 2017, 19:23

Stickshifter skrev:"I know nothing"... som Manuel siger. Eller rettere det er så længe siden jeg selv rodede med det Richmond gearsæt, at jeg ikke kan huske en skid. Siden jeg selv skruede tingene sammen har klumpen (i et forsøg på optimering) i øvrigt også været forbi en der har erfaring i netop Ford bagaksler. Så sidste opjustering var hans. Smile

Men løsningen er vel at skrue tingene sammen med samme spidshjuls-shims som sad der og kikke på tandmærkerne og så arbejde videre derfra? Hvis jeg ikke er galt på den siger de kloge at de påskrevne mål mere skal ses som et godt udgangspunkt end nødvendigvis den optimale slut justering.

Nu forventer jeg heller ikke at du skal vide alt.... kun næsten Very Happy

Har været på det 4.11 gear on and off gennem meget tid og har forsøgt stort set alt. Jeg har faktisk været på alle ydre område hvad BL og Pinion Depth angår. Ligeledes har jeg forsøgt forskellige preloads og alle forsøg sad uden for skabet....

Jeg forsøgte med BL fra 0.005 og helt op til 0.018.

Pinion Depth fra 0.000 til 0.035 og gearet kunne slet ikke køre før 0.0015, så det var enkelt nok.

En lang historie kort - Det tætteste jeg kom på noget der lignede noget brugbart, var PD 0.020 og BL 0.012

Et par billeder fra henholdsvis cost- og drive side og sidst leje preload på lige godt 0.005 (brugte men gode lejer).

8" Rear end - differential Dsc_0611
8" Rear end - differential Dsc_0612
8" Rear end - differential Dsc_0613

Enden på det hele blev, at jeg skar igennem og afmonterede klumpen fra 70'eren. Den med det andet Auburn spær, som nu heller ikke virkede.

Det blev skilt som det første og selv om det ikke var ligeså medtaget, var det åbenlyst hvorfor det ikke længere virkede.

8" Rear end - differential Dsc_0722

8" Rear end - differential Dsc_0723


Alt blev målt op og målt ud:

8" Rear end - differential Dsc_0614
8" Rear end - differential Dsc_0724
8" Rear end - differential Dsc_0725
8" Rear end - differential Dsc_0726
8" Rear end - differential Dsc_0727

PD var 1.196" og lå med 0.018 shim

Tilbage til 4.11 gearet, som blev afmonteret og inden samling af 3.80 gearet, satte jeg lige de to pinion supports op mod hinanden. Mest for at se om der var en åbenlys forskel i højden fra pinion bund til support.

Ikke noget at bemærke med det blotte øje.

8" Rear end - differential Dsc_0615

Der blev samlet og justeret. Endte med 0.023 shim, som passer meget godt med de 0.005" saddelen lå dybere i forhold til centerlinien.

BL 0.009

Her klar til afgang:

8" Rear end - differential Dsc_0728

I med svinet, av min ryg igen igen, på med noget 80-90 minerals og min sidste flaske additiv og sørme om solen ikke begyndte at titte frem..... hvor heldig kan man være Very Happy

En god køretur for at sikre at alt spillede..... lidt motorvej og godt 25km senere. Gad godt lige teste om det spær nu stadig virkede.

Måske her.... Evil or Very Mad Nej, det går sgu ikke Very Happy

8" Rear end - differential Dsc_0729


Nok bedre her 8" Rear end - differential 4140651677 Det ser ud til at virke igen- og så endda på en søndag Very Happy

8" Rear end - differential Dsc_0730













John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

8" Rear end - differential Empty Sv: 8" Rear end - differential

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum