Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Motorrenovering - 351w

3 deltagere

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Go down

Motorrenovering - 351w Empty Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 03 Feb 2018, 12:14

Måske at tage munden for fuld, men nu har racermotoren altså stået tæt på 10 år og samlet støv. Noget skal der ske  Smile  

Jeg har gud ved hvor mange gange, regnet, vendt og drejet, uden rigtig at komme videre. Er den til skrot eller er den et forsøg på renovering værd.

Inden jeg begiver mig ud på dybt vand, vælger jeg at starte med et par billeder. Senere vil jeg så, hvis det flasker sig, følge op,
efterhånden som udfordringerne indfinder sig.

Udgangspunktet er brændt dæk mellem cyl. 3 og 4 , brændt top samme sted og brændte stempler  Exclamation

Motorrenovering - 351w Dsc_0736
Motorrenovering - 351w Dsc_0735
Motorrenovering - 351w Dsc_0737
Motorrenovering - 351w Dsc_0734
Motorrenovering - 351w Dsc_0733
Motorrenovering - 351w Dsc_0732


Sidst rettet af John Lør 03 Feb 2018, 21:23, rettet 1 gang
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Lør 03 Feb 2018, 19:30

Det ligner en jævn træls fejl. Men alt kan jo laves det er bare lige spørgmålet hvad der skal repareres og hvad der skal skiftes til nyt. Det ligner sådan nogle World/Roush toppe. Bilen må vel have kørt i en af de amerikanske racerklasser hvor reglerne kræver jerntoppe. For der nok ikke mange der ellers frivilligt vælger jerntoppe hvis man alligevel skifter til noget uoriginalt? Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 03 Feb 2018, 21:44

Stickshifter skrev:Det ligner en jævn træls fejl. Men alt kan jo laves det er bare lige spørgmålet hvad der skal repareres og hvad der skal skiftes til nyt. Det ligner sådan nogle World/Roush toppe. Bilen må vel have kørt i en af de amerikanske racerklasser hvor reglerne kræver jerntoppe. For der nok ikke mange der ellers frivilligt vælger jerntoppe hvis man alligevel skifter til noget uoriginalt? Smile

Du har ret , det er World Products Windsor Sr - 200cc, 64cc kamre.

Du har også ret i det amerikanske reglement omkring toppene, som skal være jerntoppe.

Blokken, som ikke laves mere, er en Ford Racing Sportsman 351w. Stemplerne er Ross piston custom made (11,3cc dome).

Alle ovennævnte dele var et år gamle og havde kørt ca. 12 timer.

Fejlen er klassisk og træls fordi den meget nemt kunne være undgået. At brøleren efterfølgende ikke blev honoreret som lovet, gør det ikke mindre træls, men det er fortid nu og jeg har taget ved lære..... aldrig mere fantaster med store armbevægelser Mad

Som man måske kan regne ud, så har jeg nu besluttet, at denne motor skal renoveres og jeg vil nu forsøge at bruge så mange af delene som overhovedet muligt, primært for at gøre det så billigt som muligt.

Toppene er modificeret og derfor håber jeg at det planlagte og nu igangsatte svejsearbejde falder godt ud. Dette, samt fræsning og slibning af sæder og ventiler, vil alt andet ende væsentlig billigere end bare en enkelt tom top, som så skulle portes og forarbejdes efterfølgende.

Blokken er på vej til cylinder service, hvor første opgave er at plane cylindertop/dæk. Dækhøjde er 9.503" og håbet er, at den ikke kommer meget under 9.480". Jeg bliver ikke overrasket hvis den ender helt ned i 9.460" men det må den næste tid vise.

Motorrenovering - 351w Dsc_0738












John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 10 Feb 2018, 18:08

En mindre update Smile

Jeg blev ringet op i går med beskeden, dit topstykke er færdigt og klar til afhentning Motorrenovering - 351w 4140651677

Det blev så afhentet på vejen hjem fra Tommys garagetræf/reception på Essotanken.

Syntes faktisk at det ser helt okay ud og jeg er mere optimistisk nu end før. Det mangler nu den sidste pinpudsning, afretning og sædefræsning, så burde det være klar til brug igen.

Motorrenovering - 351w Dsc_0741
Motorrenovering - 351w Dsc_0739
Motorrenovering - 351w Dsc_0740

Topstykket er først opvarmet i ovn til 400 grader. Efterfølgende bygget op af noget nikkelbaseret pulver som er flammesprøjtet i "såret". Såret er under opbygning rødglødende (brænder) og efter endt opfyldning, lægges det i ovn, hvor det afhærder og nedkøles over lang tid. Slutteligt fræses det og tjekkes for revnedannelser.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 11 Feb 2018, 17:19

Jeg er ved at blive vanvittig over at sidde og regne ud hvilke stempler jeg skal vælge til blokken.  Der er ikke så meget at vælge i mellem og når man så finder noget man mener er brugbart, render man ind i nogle af de, mange gange forkerte oplysninger der figurere på det store internet.

Der er så mange hjælpemidler og kalkulatorer der ude, men hvad hjælper disse, hvis der bliver lagt forkerte tal ind:roll:  

Den seneste udfordring jeg lige nu står med, er et stempel fra Ross!! Det er synd at sige, at det og for den sags skyld, alle Ross stempler, hører til i den billige ende og derfor skulle man jo mene at de havde styr på deres data. Specielt de tilgængelige på nettet. Det største problem, er at man snart dårligt kan krydstjekke data, for det er snart mere reglen end undtagelsen, at alle data bliver kopieret på kryds og tværs.

Jeg har nu skrevet til Ross og håber så at de tager mine spørgsmål seriøst, selv om jeg blot er en ordinær hobbybygger fra et meget lille land Smile

Nu sidder der nok ikke mange og kigger med her på siden, men skulle der være en enkelt eller to som kunne bidrage med noget som jeg måske har overset, ville jeg sgu være taknemmelig. Jeg har jo før stirret mig så blind, at jeg dårligt kunne se skoven for bare træer Very Happy

Jeg ved ikke hvordan man indsætter screenshot, men prøver at lave det om til JPEG


Motorrenovering - 351w Unname10


Ross er nået til den konklusion, at dette stempel giver et kompressionsforhold på 11.0:1 med 61cc kamre. Hvis det er rigtigt, kan jeg ikke bruge stemplet, men er det forkert og det viser sig at min egen kalkulation er rigtig, kan jeg bruge det.

Jeg kommer frem til 10.58:1 men er bange for at overse et eller andet, derfor jeg har skrevet.

I begge udregner er disse data lagt til grund:

Stroke 3.5" - Rod 5.956" - CH 1.757" - block hight 9.480"  - piston flattop (-3cc valve relief) -  61cc head camber

Half stroke 3.5/2 = 1.75 + 5.956 + CH 1.757 = 9.463" - 9.480" = 0.017" piston/deck


Et andet eksempel er stempelpinden. Nogle stempler annonceres med 0.927" hos Ross og samme stempel med 0.912" hos Summit.

Forsøger jeg at krydstjekke på Ross egen hjemmeside, så matcher data fra ovennævnte stempel ikke med data i deres eget katalog, igen på samme hjemmeside.
Så hvad kan man så egentlig regne med?

Motorrenovering - 351w Pin-0010
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Søn 11 Feb 2018, 19:55

Er sådan nogle tal ikke altid "vejledende", pga de produktions tolerancer der i praksis er på bl.a blok og topstykker?  Tallene lyder jo i øvrigt overordnet til ikke at være helt i skoven, når Ford selv opgav med 351W-4v til at være 10,7 med flade stempler og 60 cc toppe (som i praksis vist kunne være alt fra 57-62cc).

I følge teksten til de viste ROSS, lyder de til at være så solidt dimensionerede at man sagtens kunne kører en spån af toppen hvis de er en my for høje til blokken. ...400+ shot or 30LB+ boost.  Very Happy
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 11 Feb 2018, 22:01

Stickshifter skrev:Er sådan nogle tal ikke altid "vejledende", pga de produktions tolerancer der i praksis er på bl.a blok og topstykker?  Tallene lyder jo i øvrigt overordnet til ikke at være helt i skoven, når Ford selv opgav med 351W-4v til at være 10,7 med flade stempler og 60 cc toppe (som i praksis vist kunne være alt fra 57-62cc).

I følge teksten til de viste ROSS, lyder de til at være så solidt dimensionerede at man sagtens kunne kører en spån af toppen hvis de er en my for høje til blokken. ...400+ shot or 30LB+ boost.  Very Happy

Vejledende? Jeg forstår godt din pointe, men hvis det var lidt ligegyldigt med små 5% højere eller laver statisk kompression, hvordan skulle jeg så kunne regne min dynamiske kompression ud og hvordan skulle jeg sikre mig at 99 oktan er tilstrækkelig for at undgå endnu et motorhaveri.

Nu ved jeg ikke hvornår du sidst har været forbi en cylinderservice, men jeg skulle hilse og sige at man ikke laver noget gratis sådanne steder Very Happy Forståeligt nok. Så, kan jeg undgå slibning/fræsning af stempeltoppe og ligeledes undgå at lave plejlstænger om til større stempelpinde, ender det "kun" med at blive dyrt i stedet for meget dyrt.

Ikke at forglemme toppakninger, som går fra $80 til $200 for et par, i et hug, hvis du regner bare 2 tiendedele forkert.

I mit tilfælde, vil jeg blot have bekræftet at stemplerne leveres med 0.912 pinde og at ventil reliefene udgør +3cc i det samlede forbrændingskammerregnestykke og ikke -3cc. Lidt afgørende, da det jo giver en difference på 6cc når det samlede forhold skal udregnes.

Ross har kvitteret for min mail og svare tilbage hurtigst muligt. De vil jo gerne sælge mig stemplerne Motorrenovering - 351w 4140651677 Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Søn 11 Feb 2018, 23:35

Angående de -3cc i spec er de jo angivet som dome volumen og ikke valve relief. Så ja stemplet fylder -3cc mindre end hvis stemplet var 100% fladt = valve relief er +3cc. Laughing
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Man 12 Feb 2018, 13:21

Et spørgsmål der dukkede op i mit hoved er om motoren efterfølgende skal bruges til noget hvor det giver mening at køre tingene til kanten for at finde de yderste heste? I stedet at bygge den konservativt til at kunne køre på 95 oktan, hvor man så kan hælde noget 99 i tanken og kan prygle bilen på en bane uden at skulle have bekymringer om evt. brændte topstykker og stempler. scratch
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Man 12 Feb 2018, 17:44

Stickshifter skrev:Angående de -3cc i spec er de jo angivet som dome volumen og ikke valve relief. Så ja stemplet fylder -3cc mindre end hvis stemplet var 100% fladt = valve relief er +3cc. Laughing

Tror vi er enige Laughing På Ross hjemmeside, veksler de lidt frem og tilbage mellem - og + . Problemet opstår hvis de, som designer siden, også laver udregningerne med forkert fortegn og derved misindformere sådanne nogle som mig, der gerne vil være helt sikker på at bestille det rigtige. Havde de så bare udeladt kompressionsforholdet med de forskellige cc chambers, så havde jeg jo ikke været i tvivl.

Jeg har faktisk lige set at Summit har smidt +3.00cc (Piston Head Volume), så mon ikke Ross bekræfter dette også. Det er jeg snart så sikker på, at jeg næsten tør bestille, men kun næsten Very Happy Very Happy


Stickshifter skrev:Et spørgsmål der dukkede op i mit hoved er om motoren efterfølgende skal bruges til noget hvor det giver mening at køre tingene til kanten for at finde de yderste heste? I stedet at bygge den konservativt til at kunne køre på 95 oktan, hvor man så kan hælde noget 99 i tanken og kan prygle bilen på en bane uden at skulle have bekymringer om evt. brændte topstykker og stempler. scratch

Det kan jer da godt forstå, men nu har jeg valgt en af to veje. Enten kunne resterne af en forhenværende racermotor ryge ud til gammel jern, for ingen gider noget der skal forarbejdes så meget og slet ikke hvis man skal give lidt for stumperne.

Eller også kunne jeg tage udfordringen op og gøre et forsøg på at skabe noget som kunne komme tilbage i racerbilen. En renovering, hvor det overordnet mål er at genbruge så meget som overhovedet muligt, dog med en vigtig faktor i mente, kompressionen skal ikke være højere end at jeg kan køre på 99 oktan, men heller ikke så lav, at jeg skal skrotte knast, indsug og ikke mindst weberne. Måske at tage munden for fuld, men nu gør jeg forsøget.

Jeg har sat mig et budget oppe i hovedet og målet er ligeledes at holde dette og ender jeg under, er det bare endnu sjovere.

PS: Som udgangspunkt, kommer denne motor ikke til at køre på "vejen" , kun en racerbane og skal den prygles, håber jeg den holder Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Tirs 13 Feb 2018, 01:47

Jeg snakkede jo selvfølgeligt om konservativt i forhold til det knasten nu kræver. Selv på en racermotor er de sidste 10 heste vel fundet ved at gå til grænsen med tingene og minimere sikkerhedsvinduet. Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tirs 13 Feb 2018, 21:53

Hvem siger det skal være nemt, men at det snart er en heldagsbeskæftigelse at bestille dele, har jeg det efterhånden svært med.

For f....... hvor er det altså bare blevet bøvlet at bestille hos Summit. Først afviser de mit kort, hvor efter man skal bruge tid på telefonisk kontakt med ens bank, for at få en forklaring på hvad pokker der lige sker.

Her kan man så godt se at Summit har spærret mit kort, hvor efter banken åbner det igen, dog uden nogen anelse om hvorfor det er blevet afvist.

I dag vendte Summit så tilbage med beskeden, efter mine undrende spørgsmål, at kortet virker igen.... ja tak, det har min egen bank sgu sørget for efter min henvendelse.....

Næste undren, men måske forståeligt nok, så er der flere og flere dele som bliver proklameret sendt direkte fra producenter/lagerførende og derfor kan risikere at ændre fragtomkostninger i sidste ende, efterhånden som disse dele bliver shippet.

Tak for kaffe tænker man. Det kan godt nok ende med at blive pebret når det hele skal gøres op.... altså lige indtil nu, hvor de lige har skrevet, at ordren først bliver sendt, når de modtager alle før nævnte dele og derved kan sendte det hele samlet.

Vi får se hvad det hele ender med Shocked Smile

Forøvrigt, så har jeg ligeledes forsøgt at få 8 tændrør med i ordren, men de er åbenbart også blevet for farlige at flyve med..... hvem siger det skal være nemt, altså at forstå alle disse forbehold.

Så, ingen væsker og nu heller ingen tændrør i bagagen..... shit.....nu kan jeg se hvorfor Idea Idea Very Happy Very Happy

Due to State, Country or Carrier restrictions some of the parts in your shopping cart cannot be shipped to the address provided. Please remove them from your shopping cart or change your shipping location.
The part NGK-5657 cannot be shipped to your billing/shipping location at this time.

Forsøgte at snige bare et enkelt med, men der var ikke noget at gøre, så ud med dem Wink
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Tirs 13 Feb 2018, 22:29

Det er sgu da ham Trump .... det er jo i følge medierne hans skyld det hele! Laughing

Tændrør på forbudt listen... det lyder jo næsten EU'sk! Shocked








Ps. tror du så jeg skal være bekymret for at få huset omringet af politiets terroristenhed, for jeg har bestilt et højtaler rep-kit via Ebay og det er vist en lille tube special-lim med i sættet. Pakken har nu lagt flere dage hos Post Nords toldafdeling uden jeg har hørt noget. pale
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tors 15 Feb 2018, 17:21

Stickshifter skrev:Det er sgu da ham Trump .... det er jo i følge medierne hans skyld det hele! Laughing

Tændrør på forbudt listen... det lyder jo næsten EU'sk! Shocked


Ps. tror du så jeg skal være bekymret for at få huset omringet af politiets terroristenhed, for jeg har bestilt et højtaler rep-kit via Ebay og det er vist en lille tube special-lim med i sættet. Pakken har nu lagt flere dage hos Post Nords toldafdeling uden jeg har hørt noget. pale

Skal man grine eller græde, måske bare opgive at forstå lovgivningen og så glæde sig over at man trods alt ikke er inddirekte skyld i, at unge som gamle, bliver slået ihjel som fluer, hvad enten det er til en koncert eller i en skole, eller bare er på gaden for at opleve.

Havde jo ikke været til at bære, hvis årsagen skyldes 20ml væske tilsat et tændrør...... Embarassed

Spændt på at høre om dine 20 dråber lim når frem!

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Tors 15 Feb 2018, 21:28

I betragtning af at tændrør som farligt gods jo ikke giver nogen mening OVERHOVEDET, har du så forespurgt Summit om de evt har en fejl-indlæsning i deres system?  scratch


Tror jeg klarede frisag mht limen, for er nu blevet svimlende 33 kroner fattigere i told  
(+ gebyr selvfølgelig) og pakken er på vej videre mod jydeland. Smile
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Fre 16 Feb 2018, 11:39

Stickshifter skrev:I betragtning af at tændrør som farligt gods jo ikke giver nogen mening OVERHOVEDET, har du så forespurgt Summit om de evt har en fejl-indlæsning i deres system?  scratch


Tror jeg klarede frisag mht limen, for er nu blevet svimlende 33 kroner fattigere i told  
(+ gebyr selvfølgelig) og pakken er på vej videre mod jydeland. Smile


Så er der håb forude og du kan komme i gang med at sysle med noget overhauling, indendøre vel og mærke.... og måske endda med en happy ending (sød musik i ørerne) Very Happy Very Happy

Jeg har endnu ikke fået noget svar på spørgsmålet omkring tændrørene. Om de nu er blevet lige så farlige at sende med en flyver som væsker, eller der er tale om en misforståelse.

Til gengæld får jeg til stadighed kvitteringer på mine mails og endda endnu en bekræftelse på at mit kort er godkendt. Midt i mail strømmen, kom der også en god nyhed, nemlig at mine stempler og ringe nu kunne sendes 3 dage tidligere end lovet. Vi får se....

Får jeg svar vedr. tændrørene, lader jeg høre fra mig. Tror Summit har nogle udfordringer på IT fronten for tiden......



John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 18 Feb 2018, 12:34

Går alt som lovet, er der nu under en uge til at stempler og ringe er klar til afgang, så mens der ventes, blev det andet topstykke fundet frem fra glemslen.

Overordnet set fejler det intet, men skal selvfølgelig, lige som det andet, have slebet ventiler, fræset sæder og afrettes en my. Mest for at matche det andet, som ikke slipper for en afretning.
Satser på at en tiendedel kan gøre det, da ingen af toppene er skæve på nogle måder.

Her klar til tømning Very Happy


Motorrenovering - 351w Dsc_0743


Felpro 1262 da portene er åbnet og nu er 2.11 x 1.14 mod 2.00 X 1.12 standard.

Ligeledes er udstødningsportene også gjort en anelse større 1.30 x 1.35 mod 1.30 x 1.22 standard.  

Alle kanaler er samtidigt portet let og dette er den primære årsag til at jeg vælger at forsøge at få disse toppe klar til endnu en tørn.


Motorrenovering - 351w Dsc_0744
Motorrenovering - 351w Dsc_0745

Her ligger de så klar til afgang  Smile

Motorrenovering - 351w Dsc_0746
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Tirs 20 Feb 2018, 22:13

Bare lige en kort update vedr. Ross pistons og Tændrør fra Summit.

Troede faktisk ikke længere på noget reply fra Ross pistons, men i går kom der faktisk et svar.

Man beklagede en fejlbehæftet webside og bekræftede heldigvis rigtigheden i mine udregninger, som jeg havde sendt med, så stemplerne er gode nok til mit renoveringsprojekt.

Summit vendte så tilbage i dag med en undskyldning, efter jeg gentagne gange, faktisk af tre omgange, har forsøgt at få et svar på, hvorfor man ikke længere kunne købe NGT tændrør.

Svaret kan man så undre sig - og tænke sit over, men det har ikke noget med farligt gods at gøre, men simpelthen NGK, der ikke tillader Summit at sende produktet oversøisk...så har man set den med Rolling Eyes
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Fre 23 Feb 2018, 10:42

Det hele gik pludseligt hurtigere end forventet, så hvorfor ikke bare glæde sig når det går den vej.
Summit sendte hele ordren 21/2 fordelt i to kasser. Eneste som ikke kom med var de tidligere omtalte NGK tændrør.

Jeg sidder stadig undrende omkring forklaringen, at det altså ikke var Summit, men NGK policy som forbød dem at sende ud af USA.

Jeg har søgt lidt frem og tilbage og kan simpelthen ikke finde andre kilder, som bekræfter denne NGK politik.

På Ebay kan samme tændrør shippes world wide og Rock auto nævner heller ikke noget om denne politik.

Nu har jeg et ekstra sæt liggende, brugte, men ok, så de må tage en turn mere hvis det ikke lykkedes mig at finde andet brugbart i mellemtiden.

http://www.rockauto.com/en/parts/ngk,5657,spark+plug,7212

Omregnet: Under d.d. 8,50 kr pr. tændrør.

Summit, Jegs m.fl tager ca 12kr stk.

Hvor man finder tilsvarende tændrør her hjemme, er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af. Det eneste jeg må sande, er den vanvittige prisforskel der åbenbart er på tændrør i DK vs USA.

Motorrenovering - 351w Dsc_0747
Motorrenovering - 351w Dsc_0748


John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Fre 23 Feb 2018, 23:48

Mindes at tændrør kostede 1$ i et almindeligt supermarked tilbage i '95 da jeg var på langtur i staterne. Det var vist 5½ krone eller sådan noget. Men det imponerede nok mere da vi i Memphis fandt en pænt stort country sted med dansegulv og 4 meget store barer, hvor de kørte med happy et eller andet som betød at en Bud kostede svimlende 25 cents. Very Happy Very Happy

Angående de NGK tændrør er det dem ikk' her? https://landberg.dk/r5674-8-taendroer-ngk-p3713
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Lør 24 Feb 2018, 11:36

Stickshifter skrev:Mindes at tændrør kostede 1$ i et almindeligt supermarked tilbage i '95 da jeg var på langtur i staterne. Det var vist 5½ krone eller sådan noget. Men det imponerede nok mere da vi i Memphis fandt en pænt stort country sted med dansegulv og 4 meget store barer, hvor de kørte med happy et eller andet som betød at en Bud kostede svimlende 25 cents. Very Happy Very Happy

Angående de NGK tændrør er det dem ikk' her? https://landberg.dk/r5674-8-taendroer-ngk-p3713


Jo, det er nøjagtig dem du linker til Motorrenovering - 351w 4140651677

Jeg var selv forbi siden i min søgen og må erkende at jeg sprang videre hurtigt, nok mest fordi jeg aldrig har hørt om firmaet og ikke mindst fordi det som udgangspunkt mest minder om en "betal, så forsøger vi at skaffe... side" . Det i sig selv kan være godt nok og det kan heller ikke udelukkes at jeg forsøger at give dem en chance Smile

Når det så er sagt, så sidder jeg altså alligevel tilbage og tænker, hvor får jeg mest for pengene og er det i det hele taget realistisk at de uden problemer kan skaffe f.eks et koldere og et varmere rør, så jeg ligger inde med 3 sæt (-9, -8, -7).

Måske, men regningen vil da lyde på 1.600,- + omkostninger. Også en sjat penge....

https://landberg.dk/varesoegning?ItemSearchPage-text=r5674&page=1

Hos Rock auto kan alle tre tændrør købes for samme stk pris - og prisen inden omkostninger (fragt, tol og moms) er her kun rundt regnet 200,- . Trods alt en betydelig forskel, som kan realiseres hvis jeg samtidig køber filtre og andre servicedele.

http://www.rockauto.com/en/partsearch/?mfr=NGK&parttype=7212&partnum=r5674


Altid sjovt at høre om prisudvikling over tid, men det fortæller også lidt om vores egen alder Very Happy .... og vender vi den lidt på hovedet og i stedet forsøger at fremskrive vores eftertænksomhed, så forestiller jeg mig, mine egne børn fortælle nøjagtig samme historie.

Det kunne lyde noget som i retning af, hold da op hvor er en kop kaffe dog blevet dyr..... tænker jeg tilbage på tiden, hvor jeg sad og hængte ud med veninderne på div københavnske cafe'er, så kostede en "latte" kun 80kr... og tænk sig, morfar rystede altid på hovedet og fattede ingenting lol!
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Stickshifter Lør 24 Feb 2018, 12:40

Ikke fordi jeg selv nogensinde har handlet hos Landberg, men jeg opfatter det nu umiddelbart som værende et ældre seriøst foretagne. ....men ja dine specielle race-tændrør skal de sikker have hjem fra deres grossist, men bare det at de allerede er oprettet i en dansk webshop, så er vi da allerede et stykke vej. Smile

Kan se at www.oliebiksen.dk også forhandler NGK. Mindes at de tidligere har været åbne for at "skaffe" ting som ikke var i shoppen. Nævner foretagnet fordi indehaveren mig bekendt ikke er ukendt med Mustangs gennem en at denne sides andre brugere. Af samme grund var firmaet derfor vist også blandt de første i Dk til at lagerfører ZDDP tilsætning. Motorrenovering - 351w 4140651677
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Fre 02 Mar 2018, 11:33

John skrev:Det hele gik pludseligt hurtigere end forventet, så hvorfor ikke bare glæde sig når det går den vej.
Summit sendte hele ordren 21/2 fordelt i to kasser. Eneste som ikke kom med var de tidligere omtalte NGK tændrør.



Mens vi venter, ikke mindst på stemplerne, er blokken blevet "dækket".

Den blev ren efter 0,8mm, så det er positivt Motorrenovering - 351w 4140651677

På billedet er den dårlige side færdig og der slibes på modsatte side.
Motorrenovering - 351w Resize10


Efterfølgende er den blevet boret 4.03" og mangler den afsluttende honing.

Og det er så her det ville være rart hvis stemplerne snart dukkede op  Very Happy


Hvor de helt præcist er lige nu, er ikke til at blive klog på, men jeg formoder at de ligger et eller andet sted i London.... måske!

Motorrenovering - 351w Udklip10

Venter nu spændt på hvornår der rent faktisk sker nyt, men håber da på at der kommer et gennembrud snart, så det hele kan lande her hos mig i kommende uge.

D.D.
Motorrenovering - 351w Udklip11


Vi får se hvordan Global Delivery Network lander ordren i sidste ende, første gang er jo altid den mest udfordrende, specielt når man har noget ude i byen som er sat på hold  Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Søn 04 Mar 2018, 14:06

Mens jeg venter på dele, som måske stadig ligger i London, måske et andet sted, eller måske de er strandet et helt tredie sted, ikke godt at vide. Faktum er at der ikke er sket nogen udvikling siden 27.feb.

Så derfor kunne jeg udnytte ventetiden med at tage til Sorø, hvor raceren står og med Tommys hjælp, få frigjort flywheel og harmonic damper, som er en Fluidampr.


Motorrenovering - 351w 28783310



Og hvorfor så dette, kunne man spørge!

Fordi disse to dele faktisk kommer direkte fra den 351w som netop nu er ved at blive renoveret og ligesom før, vil jeg altså også nu, have det hele afballanceret sammen på ny.

Ingen tvivl om at det bliver lidt af en udfordring, specielt når man som jeg, ikke aner hvad det er for et svinghjul der sidder på. Jeg aner ikke engang om det er startet sit racerliv uden modballance, altså som værende et svinghjul beregnet til en internal ballance.

Hvad jeg ved er, at Fluidampr er 28oz. Jeg ved at der er taget vægt af krumtappen og jeg ved at der er taget en del af svinghjulet. Bare ikke hvor meget. Så udgangspunktet må derfor være at svinghjulet har en eller anden modballance.

Der er heller ikke nogen tvivl om at min hukommelse er lidt hullet, dog ikke mere hullet end dette svinghjul  Very Happy

Motorrenovering - 351w Dsc_0749

Det er stål, til 10,5" kobling og 157 tænder. Andet ved jeg desværre ikke, måske lige med undtagelse af vægten, som er 10kg.

Fluidampr ved jeg er denne:

Motorrenovering - 351w Dsc_0750
Motorrenovering - 351w Dsc_0751

Motorrenovering - 351w Fluida10


Håbet er nu, at det hele kan afballanceres samlet og jeg medgiver, at det ville have været mere korekt med et præcist 28oz flywheel, men igen, dette byg handler også om at genbruge så meget som overhovedet muligt inde for rammer, som kan forsvares og det nuværende svinghjul fungerede perfekt i både 289'eren og tidligere på 351w'eren.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af John Fre 09 Mar 2018, 15:24

Har hele ugen forsøgt at følge med og håbet på at mine dele kunne nå at kommet inden det blev week-end. Har jo en blok sat på hold, som ikke kan færdiggøres før der kommer nogle stempler.

Til morgen d.d. var pakkerne langt om længe kommet til CPH. Det vil sige, det var de allerede i går, så håbet var så, at de kunne kommme til depot og videre til mig senest i dag.

Da jeg tog på arbejde i morges, så status således ud:

Motorrenovering - 351w Shippi10

Jeg havde derfor indstillet mig på at der ikke ville ske yderligere før mandag og efter endt arbejde, tog jeg derfor hjem tomhændet, uden mine pakker.

Jeg er ikke andet end lige kommet ind ad døren, før man ringer fra min arbejdsplads og fortæller at der er landet et par kasser og man havde hørt en lille fugl synge om at jeg vist så frem til at modtage netop disse to pakker, hvad jeg kun kunne bekræfte. Så på med vanten og af sted det gik. Tlbage til arbejdspladsen og hjem med pakker. Det blev alligevel week-end med stil.

Alle dele var med, men jeg skal indrømme, efter at have kigget lidt på, specielt pakken med indsugningsmanifold, som havde fået en hård medfart, var lidt spændt på om noget havde taget skade.

Normalt plejer Edelbrock at levere deres manifold i egne kasser, men her var det bare smidt ned i en ganske almindelig papkasse med et enkelt stykke papir, som skulle udgøre Installationsvejledning.

Her et par billeder af det der mødte mit øje:
Motorrenovering - 351w Dsc_0752
Motorrenovering - 351w Dsc_0753
Motorrenovering - 351w Dsc_0755
Motorrenovering - 351w Dsc_0754

Ikke imponeret af Summit Shocked

Det positive var den anden kasse, som også var lidt medtaget, men spørgsmålet er om det kan være anderledes når pakkerne har været i så mange hænder undervejs. Det til trods, var alle dele uden skader.

Her de famøse stempler som nu skal videre for præcis opmåling inden den sidste honing af blokken.
Motorrenovering - 351w Dsc_0757
Motorrenovering - 351w Dsc_0756

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Motorrenovering - 351w Empty Sv: Motorrenovering - 351w

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 3 1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum