Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Side 6 af 7
Side 6 af 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Indrøm bare du er blevet bange for 260'eren med den nye gearing og spær!
... ærgerligt, tror ellers du ku lave nogle sjove powerslides ud af ELF svinget (ikke at forveksle med drifting! - det hedder powersliding!... det er lidt ligesom dem der kalder Cobra striber for Viper striber
)
Og John, at gennemgå motoren inden du låner den ud til Tommy... svarer det ikke lidt til at gøre hovedrent INDEN gæsterne kommer til festen



Og John, at gennemgå motoren inden du låner den ud til Tommy... svarer det ikke lidt til at gøre hovedrent INDEN gæsterne kommer til festen

King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
King of Bracket skrev:Og John, at gennemgå motoren inden du låner den ud til Tommy... svarer det ikke lidt til at gøre hovedrent INDEN gæsterne kommer til festen
Haha, der bliver ikke noget med at låne bilen ud, men det er ikke utænkeligt at Tommy får et par omgange, men nu skal bilen jo først lige
ha' stillet en diagnose og efterfølgende udbedres. Hvor om sig gribende det ender ud med og hvor meget tid der skal bruges, er indtil videre
uvis.
Men Tommy har lokket og derfor også måtte melde til selv på MCD og jeg har betalt tilmeldinngsgebyr, så det ender jo nok med at der dukker et eller andet kørende op til dagen.
John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Stickshifter
Hvis du var rigtigt übernørdet ville du efterfølgende måle lyfterhullerne i blokken lige så præcist og så matche lyfterne for mest mulige ens tolerancer.
Og det har jeg nu forsøgt
Jeg tog en af de gamle rulleløftere, tømte den for indhold og flækkede den efterfølgende til bunden. Dog uden at skære helt igennem.
Så svejsede jeg en 6mm møtrik på den ene side i toppen og lukkede en anden, som blev boret en anelse for at få lidt konus til den 6mm bolt som nu skulle udvide løfteren i toppen.
Den blev kørt ned i boringen og udvidet til den lige akkurat gav så meget modstand, at man må konkludere at spillerummet var nul. Lidt ligesom når man stiller ventiler med søgerblade... ikke for lidt og ikke for meget
Metoden kan i sagens natur kun bruget i boringen over oliekanalen, men mon ikke boringen er lige slidt både oppe og nede, det gætter jeg så på.
Her det ikke patenterede måleværktøj:
[img]
[/img]
Hvis du var rigtigt übernørdet ville du efterfølgende måle lyfterhullerne i blokken lige så præcist og så matche lyfterne for mest mulige ens tolerancer.

Og det har jeg nu forsøgt

Jeg tog en af de gamle rulleløftere, tømte den for indhold og flækkede den efterfølgende til bunden. Dog uden at skære helt igennem.
Så svejsede jeg en 6mm møtrik på den ene side i toppen og lukkede en anden, som blev boret en anelse for at få lidt konus til den 6mm bolt som nu skulle udvide løfteren i toppen.
Den blev kørt ned i boringen og udvidet til den lige akkurat gav så meget modstand, at man må konkludere at spillerummet var nul. Lidt ligesom når man stiller ventiler med søgerblade... ikke for lidt og ikke for meget

Metoden kan i sagens natur kun bruget i boringen over oliekanalen, men mon ikke boringen er lige slidt både oppe og nede, det gætter jeg så på.
Her det ikke patenterede måleværktøj:
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Som her bliver udmålt
[img]
[/img]

[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Det samlede resultat har jeg samlet her og nu er spørgsmålet så om jeg skal til at hone et par af boringerne.... tror sgu jeg tager chansen og håber på en problemfri indkøring.
Overordnet set okay, selvom et par falder lidt ud i det samlede billede.
[img]
[/img]
Overordnet set okay, selvom et par falder lidt ud i det samlede billede.
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Så, nu er der sat "kaffe" over, ca. 80 grader i et par timer og nu for de lov at ligge til i morgen, hvor de så skal finde deres respektive pladser
[img]
[/img]

[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Man fristes til at sige, det gik som smurt
Alle løftere fandt deres respektive pladser efter det "übernørdede" skema. Det vil sige, på nær én løfter.
Sjovt nok var det den største løfter som ikke gik frit ned i den største boring. Det var ligesom om at der var noget grat et eller andet sted, enten i boringen eller på løfteren.
Efter at have følt med en finger i boringen, uden noget mærkbart, så jeg nærmere på løfteren.
Det var som om den ikke var afgratet rigtigt i bunden, svært at se, men føltes sådan.
Jeg forsøgte, med noget korn 1200, at slibe let på kanten og efter lidt tid med dette fine papir, forsøgte jeg igen. Denne gang gled den frit ned, men løs i boringen, det kan man ikke kalde det. Håber så bare at den ikke sidder for stramt når det hele først bliver godt lunt.
Jeg tog et billede af løfteren og der skal en portion god vilje til, hvis man skal kunne se
den lidt rå kant forneden, lige inden rullen.
[img]
[/img]

Alle løftere fandt deres respektive pladser efter det "übernørdede" skema. Det vil sige, på nær én løfter.
Sjovt nok var det den største løfter som ikke gik frit ned i den største boring. Det var ligesom om at der var noget grat et eller andet sted, enten i boringen eller på løfteren.
Efter at have følt med en finger i boringen, uden noget mærkbart, så jeg nærmere på løfteren.
Det var som om den ikke var afgratet rigtigt i bunden, svært at se, men føltes sådan.
Jeg forsøgte, med noget korn 1200, at slibe let på kanten og efter lidt tid med dette fine papir, forsøgte jeg igen. Denne gang gled den frit ned, men løs i boringen, det kan man ikke kalde det. Håber så bare at den ikke sidder for stramt når det hele først bliver godt lunt.
Jeg tog et billede af løfteren og der skal en portion god vilje til, hvis man skal kunne se
den lidt rå kant forneden, lige inden rullen.
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Dogbones og spider blev lagt på plads.
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Stødstænger og vippearme kunne hives op af "hulkortet"
[img]
[/img]

[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Og en justering kunne afsluttes.
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Treparts justering, nemt og hurtigt.
Først v/0 grader (cyl.1 tænding)
[img]
[/img]
Først v/0 grader (cyl.1 tænding)
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Næste step v/180 grader
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Sidste step v/180 + 270 grader , altså 1-1/4 omgang fra udgangspunktet.
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Havde det været en 289-302 knast, havde rækkefølgen været denne:
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Indsugningspakningerne blev limet, ikke med flangetætningslimen, da jeg ikke har 100% tiltro til denne, men med noget Locktite spray lim.
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
De blev centreret og hængt på, men inden blev der smurt lidt siliconelim på toppene, omkring vandportene.
[img]
[/img]
Efterfølgende blev insuget spændt meget let på og bliver siddende til jeg får tid til at gå videre, forhåbentlig senest søndag, hvor jeg så vil afmontere indsuget og evt tilskære pakningerne, men jeg fornemmer allerede at det nok ikke bliver nødvendigt da portene på indsuget er en anelse mindre end portene på toppene... vi får se.
[img]

Efterfølgende blev insuget spændt meget let på og bliver siddende til jeg får tid til at gå videre, forhåbentlig senest søndag, hvor jeg så vil afmontere indsuget og evt tilskære pakningerne, men jeg fornemmer allerede at det nok ikke bliver nødvendigt da portene på indsuget er en anelse mindre end portene på toppene... vi får se.
John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Nu kan man så sidde og ærge sig lidt over at det allerede er forår og ikke efterår.. nej, for pokker, det er super med lys og varmere vejr, som kun tiltager den kommende tid og det skal blive godt at få bilen ud på vejene igen
Men havde det nu været efterår, så er der ingen tvivl om at jeg ville lege med noget port match, ikke bare på udstødningsiden, men i høj grad også på indsuget.
Indsuget er 2-3mm mindre og burde åbnes og matche toppene, måske ikke noget der ville give det helt store, men det ville bare virke mere rigtigt.
På den anden side, så behøver jeg så ikke at tænke på om pakningerne ikke sidder 100% i skabet og kan derfor bare lægge indsuget på som det er og modelervoksen kan så vente til den kommer på tilbud til efteråret
Her står vi så, dagen hvor det letspændte indsug skulle af igen, for at se om pakningerne nu var fikseret og ellers sad hvor de skulle.
De sad hvor de var blevet "bedt" om at blive siddene og de sad ligeledes fast, så ingen bekymringer og kun glæde over at jeg havde valgt netop disse pakninger.
Udover den laminerede metal i pakningerne, så skal man lige gøre sig klart, at disse pakninger ikke har nogle hager for fiksering omkring toppakningerne og derfor kan flytte lidt rundt efter bedste placering i forhold til alle porte.
Mine skulle løftes et par mm. - derfor godt med lim til fiksering.
Her sidder de så, godt forankret til toppene:
[img]
[/img]

Men havde det nu været efterår, så er der ingen tvivl om at jeg ville lege med noget port match, ikke bare på udstødningsiden, men i høj grad også på indsuget.
Indsuget er 2-3mm mindre og burde åbnes og matche toppene, måske ikke noget der ville give det helt store, men det ville bare virke mere rigtigt.
På den anden side, så behøver jeg så ikke at tænke på om pakningerne ikke sidder 100% i skabet og kan derfor bare lægge indsuget på som det er og modelervoksen kan så vente til den kommer på tilbud til efteråret

Her står vi så, dagen hvor det letspændte indsug skulle af igen, for at se om pakningerne nu var fikseret og ellers sad hvor de skulle.
De sad hvor de var blevet "bedt" om at blive siddene og de sad ligeledes fast, så ingen bekymringer og kun glæde over at jeg havde valgt netop disse pakninger.
Udover den laminerede metal i pakningerne, så skal man lige gøre sig klart, at disse pakninger ikke har nogle hager for fiksering omkring toppakningerne og derfor kan flytte lidt rundt efter bedste placering i forhold til alle porte.
Mine skulle løftes et par mm. - derfor godt med lim til fiksering.
Her sidder de så, godt forankret til toppene:
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Indsuget, som her har fået den store tur med wd40...
[img]
[/img]
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Det fik lov at ligge og trække - efterfølgende affedtet på alle anlægsflader, for derefter at finde sin plads mellem toppene.
Igen en tynd film siliconelim omkring vandportene og ligeledes en meget tynd film på endefladerne, både blok og indsug, hvor efter der blev trukket en 6-8mm pølse på blokkens ender.
Her, indsug på plads og det begynder at ligne noget som snart er klar til "hullet"
[img]
[/img]
Igen en tynd film siliconelim omkring vandportene og ligeledes en meget tynd film på endefladerne, både blok og indsug, hvor efter der blev trukket en 6-8mm pølse på blokkens ender.
Her, indsug på plads og det begynder at ligne noget som snart er klar til "hullet"

[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Så var der jo lige hængepartiet, knastens endplay, som jeg desværre ikke fik udmålt mens tid var.
Det skulle vise sig at være sin sag at få dette tjekket ud så langt henne i samleforløbet, men forsøget skulle alligevel gøres.
[img]
[/img]
Det skulle vise sig at være sin sag at få dette tjekket ud så langt henne i samleforløbet, men forsøget skulle alligevel gøres.
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Knasten blev dasket let frem med en træklods og måleuret blev nulstillet på 49/00mm.
Den anden vej var værre, men med lidt drejen frem og tilbage og en dertil egnet skruetrækker ned på siden af gearhjulet, lykkedes det at tvinge knasten an anelse tilbage.
Men lad mig være helt ærlig, denne metode kan ikke anbefales og giver med garanti ikke noget 100% rigtigt billede af de faktiske omstændigheder, eller også er det netop de faktiske omstændigheder og ikke det korrekte billede.
Uanset, så var det meget sjovt at afprøve og skal jeg være ærlig, så håber jeg endplay er en anelse større end det udmålte, gerne 1/00 mere.
[img]
[/img]
Den anden vej var værre, men med lidt drejen frem og tilbage og en dertil egnet skruetrækker ned på siden af gearhjulet, lykkedes det at tvinge knasten an anelse tilbage.
Men lad mig være helt ærlig, denne metode kan ikke anbefales og giver med garanti ikke noget 100% rigtigt billede af de faktiske omstændigheder, eller også er det netop de faktiske omstændigheder og ikke det korrekte billede.
Uanset, så var det meget sjovt at afprøve og skal jeg være ærlig, så håber jeg endplay er en anelse større end det udmålte, gerne 1/00 mere.
[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Olieproppen blev efterfølgende rengjort, affedtet og låst med gevindsikring......
Og nu står jeg så tilbage med noget af det der altid bliver udskudt til sidste øjeblik.
Rengørring af motorrummet
Det arbejde, som jeg bare hader mere og mere, men som altid bliver udskudt til den dag hvor motoren alligevel skal ud...
Behøver jeg at sige mere.... det er som bekendt, det første skridt, der er det værste
Og nu står jeg så tilbage med noget af det der altid bliver udskudt til sidste øjeblik.
Rengørring af motorrummet

Det arbejde, som jeg bare hader mere og mere, men som altid bliver udskudt til den dag hvor motoren alligevel skal ud...
Behøver jeg at sige mere.... det er som bekendt, det første skridt, der er det værste

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Det blev så dagen hvor motoren igen kunne komme af motorstativet. Faktisk lidt af en rar fornemmelse og går det hele op i sidste ende, skulle den kunne snurre næste week-end.
Her hævet så meget over gulvet, at man næsten kan kalde den for flyvende
[img]
[/img]
Her hævet så meget over gulvet, at man næsten kan kalde den for flyvende

[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Re: Intake gasket, lifters... engine overhauling.
Til spørgsmålet om den så fløj ned i hullet, kan jeg bestemt sige nej. Faktisk tog det lidt tid, da specielt headers skulle med ned i løs tilstand.
Men ud over denne udfordring og det faktum at jeg var alene om jobbet, så gik det forbavsende godt, stille og roligt fandt alt hinanden og kranen kunne pakkes sammen for denne gang.
Går alt som jeg håber og forventer, kan den startes op næste week-end og ender det med at alt flasker sig, lægger jeg måske en kort video op som afslutning på dette "pakningsskift"
[img]
[/img]
Men ud over denne udfordring og det faktum at jeg var alene om jobbet, så gik det forbavsende godt, stille og roligt fandt alt hinanden og kranen kunne pakkes sammen for denne gang.
Går alt som jeg håber og forventer, kan den startes op næste week-end og ender det med at alt flasker sig, lægger jeg måske en kort video op som afslutning på dette "pakningsskift"

[img]

John- Antal indlæg : 548
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Side 6 af 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Side 6 af 7
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|