Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Turbo vs Blower

3 deltagere

Go down

Turbo vs Blower Empty Turbo vs Blower

Indlæg af Rene Andersen Ons 10 Sep 2014, 08:20

Spørgsmål til panelet.

Sidder en del og ser dragrace på tuben (drag week) og i tv (street outlaws) og ser flere og flere køre med turbo istedet for blower.
Hvorfor vælger man turbo(er) istedet for kompressor? Før i tiden sad der altid en kompressor på størrelse med selve motoren oven på og hvinede løs.
For mig er Turbo noget mere nymodens noget, medmindre der sidder på en midt tresser Cat diesel.
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af King of Bracket Ons 10 Sep 2014, 09:14

I gamle dage var turbobiler i dragracing sjældne og meget spektakulære, oftest kom de aldrig ud af starthullet, og hvis de gjorde, skete det i et inferno af knald og brag og håbløs hjulspin.

Årsagen til den pludselige overvældende success for turbo motorer i dragracing, skal findes i udviklingen af computerstyring, som kan programmeres til at styre ladetrykket så nøjagtig og progressivt at de i princippet er ganske uovervindelige med traditionel (gammeldags) tuning... desværre, for de fleste har det som du og jeg, at turbo ikke rigtig hører hjemme i traditionel dragracing.
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Rene Andersen Ons 10 Sep 2014, 12:08

Ja okay, det er selvfølgelig rigtigt. men det er så bare udviklingen der gør det, og jagten på at køre hurtiger og hurtiger.
Det er nok noget der er kommet for blive. Se bare formel 1 den teknonlogiske udvikling der, har da taget overhånd. Snart skal chaufføren ikke lavet andet end at dreje på rattet, det næste bliver vel at bilerne kan læse de skilte hvor der står hvor langt der er til svinget, og så bremser den selv ned.
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Stickshifter Ons 10 Sep 2014, 15:57

Turbo er jo i øvrigt ikke noget nymodens kram, GM solgte jo standard benzin biler med turbo allerede i start 60'erne. Smile

Kompressoren har den ulæmpe at den er tung at trække i forhold til en turbo, dvs  at en del af de udviklede hk går bare til at trække kompressoren. De gammeldags kompressortyper er hvad jeg ved i øvrigt ikke specielt effektive, dvs de laver meget varme i forhold til den mængde luft de levere. Vel også derfor at de fleste med kompressor i dag er gået over til "paxton modellen" hvor der i stedet i de moderne nærmest er tale om et remtrukket turbohjul.

Med turbo virker det også som om de nu er blevet rigtigt gode til at lave en "soft" start. De får hurtigt og effektiv opbygget noget ladetryk ved stregen, sætter afsted, hvorefter det virker som om bilen får yderligere kræfter. Det ser ud til at virke rigtigt effektivt. De kommer fra land uden at kæmpe med greb og ødelagt drivlinie og køre alligevel tit uhyggeligt stærkt.

Den her har en motor bygget af nogle forholdsvis ueksotiske dele, bl.a er blok med indhold som jeg husker det nærmest en standard truck 350'er fra midt 90'erne. Men kom ikke og sig det ikke virker.  Very Happy

Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Stickshifter Ons 10 Sep 2014, 16:33

Rene Andersen skrev:
For mig er Turbo noget mere nymodens noget, medmindre der sidder på en midt tresser Cat diesel.

Apropos .. hurtigste bil på banen til Indy 500 løbet i 1952 var udstyret med en Cummins turbo diesel. Alle konkurrenterne grinte af den, ind til de så dens omgangstider under kvalifikationen. Til deres held udgik bilen dog med motorproblemer før løbet var slut.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Stickshifter Ons 10 Sep 2014, 19:58

King of Bracket skrev:I gamle dage var turbobiler i dragracing sjældne og meget spektakulære, oftest kom de aldrig ud af starthullet, og hvis de gjorde, skete det i et inferno af knald og brag og håbløs hjulspin.
Det lyder ret tæt på Persåkers Turbo team som jeg kom i tanke om at jeg jo så "optræde" til Worldfinals i Florida tilbage i '95. Sådan noget twinturbo smallblock halløj hvor trykrørerne som jeg husker det var lavet af ventilations-/udsugningsrør som man finder dem på fabrikker. Tror jeg så dem forsøge skyde uhyret af 2 gange. Første gange tabte den trykket da den satte af og gik nærmest i stå, for derefter at få tryk igen og skyde afsted i et særdeles overbevisende tempo ( det gik saaaaat.... stærkt!!) Andet forsøg var der fuldt tryk fra start hvilket så resulterede i at kardanen et øjeblik efter lignede en proptrækker!  Very Happy Very Happy





Ps skal jeg blære mig med at det var samme sted jeg på tæt hold hørte skriget fra en suge 302" der efter sigende tog 9500 omdr eller sådan noget ned af banen? Kan mindes det var et rimeligt blæret team der da lige havde en komplet ekstra motor stående i traileren hvis den første skulle stå af. Cool
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Rene Andersen Ons 10 Sep 2014, 20:28

Ellers må man bare gøre sådan her. Shocked




Det her er bedre.

Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Stickshifter Tors 11 Sep 2014, 05:03

Rene Andersen skrev: Før i tiden sad der altid en kompressor på størrelse med selve motoren oven på og hvinede løs.
Ja og oprindelsen til dette er jo at det back in time var hvad der var let og billigt tilgængeligt i staterne: Gamle kompressorer fra  2 takts diesel motorer som blev fundet i skrottede arbejdskøretøjer, landbrugmaskiner og lignende.

Hm fandt måske også lige forklaringen på at de der oldschool kompressorer har det svært nu om dage.... en 6-71 som vel er det mest brugte oven på V8'ere er rent faktisk en konstruktion fra.... 1938!
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af King of Bracket Tors 11 Sep 2014, 09:17

Stickshifter skrev: Hm fandt måske også lige forklaringen på at de der oldschool kompressorer har det svært nu om dage.... en 6-71 som vel er det mest brugte oven på V8'ere er rent faktisk en konstruktion fra.... 1938!

Og tilmed ikke konstrueret til at lave nogen form for overtryk, dens eneste funkton var at forsyne dieselmotoren med frisk atmosfærisk luft da en 2-takts diesel, grundet sin konstruktion ikke selv kan suge luft til forbrændingen... at sådan en gammel GMC "blower" (deraf navnet) alligevel sagtens kunne holde til at lave overtryk i rigelige mængder med ingen eller små modifikationer, skal helt sikkert tilskrives datidens herlige filosofi om først at overdimensionere og så lægge lidt ekstra til så man var helt sikker på det kunne holde. Very Happy
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Rene Andersen Tors 11 Sep 2014, 12:07

Stickshifter skrev:

Hm fandt måske også lige forklaringen på at de der oldschool kompressorer har det svært nu om dage.... en 6-71 som vel er det mest brugte oven på V8'ere er rent faktisk en konstruktion fra.... 1938!


Og var det ikke i et af de sidste numre af Hot Rod magazine der var lidt historie om 6-71 bloweren.

Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Turbo vs Blower Empty Sv: Turbo vs Blower

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum