Turbo vs Blower
3 deltagere
Side 1 af 1
Turbo vs Blower
Spørgsmål til panelet.
Sidder en del og ser dragrace på tuben (drag week) og i tv (street outlaws) og ser flere og flere køre med turbo istedet for blower.
Hvorfor vælger man turbo(er) istedet for kompressor? Før i tiden sad der altid en kompressor på størrelse med selve motoren oven på og hvinede løs.
For mig er Turbo noget mere nymodens noget, medmindre der sidder på en midt tresser Cat diesel.
Sidder en del og ser dragrace på tuben (drag week) og i tv (street outlaws) og ser flere og flere køre med turbo istedet for blower.
Hvorfor vælger man turbo(er) istedet for kompressor? Før i tiden sad der altid en kompressor på størrelse med selve motoren oven på og hvinede løs.
For mig er Turbo noget mere nymodens noget, medmindre der sidder på en midt tresser Cat diesel.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Turbo vs Blower
I gamle dage var turbobiler i dragracing sjældne og meget spektakulære, oftest kom de aldrig ud af starthullet, og hvis de gjorde, skete det i et inferno af knald og brag og håbløs hjulspin.
Årsagen til den pludselige overvældende success for turbo motorer i dragracing, skal findes i udviklingen af computerstyring, som kan programmeres til at styre ladetrykket så nøjagtig og progressivt at de i princippet er ganske uovervindelige med traditionel (gammeldags) tuning... desværre, for de fleste har det som du og jeg, at turbo ikke rigtig hører hjemme i traditionel dragracing.
Årsagen til den pludselige overvældende success for turbo motorer i dragracing, skal findes i udviklingen af computerstyring, som kan programmeres til at styre ladetrykket så nøjagtig og progressivt at de i princippet er ganske uovervindelige med traditionel (gammeldags) tuning... desværre, for de fleste har det som du og jeg, at turbo ikke rigtig hører hjemme i traditionel dragracing.
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Turbo vs Blower
Ja okay, det er selvfølgelig rigtigt. men det er så bare udviklingen der gør det, og jagten på at køre hurtiger og hurtiger.
Det er nok noget der er kommet for blive. Se bare formel 1 den teknonlogiske udvikling der, har da taget overhånd. Snart skal chaufføren ikke lavet andet end at dreje på rattet, det næste bliver vel at bilerne kan læse de skilte hvor der står hvor langt der er til svinget, og så bremser den selv ned.
Det er nok noget der er kommet for blive. Se bare formel 1 den teknonlogiske udvikling der, har da taget overhånd. Snart skal chaufføren ikke lavet andet end at dreje på rattet, det næste bliver vel at bilerne kan læse de skilte hvor der står hvor langt der er til svinget, og så bremser den selv ned.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Turbo vs Blower
Turbo er jo i øvrigt ikke noget nymodens kram, GM solgte jo standard benzin biler med turbo allerede i start 60'erne.
Kompressoren har den ulæmpe at den er tung at trække i forhold til en turbo, dvs at en del af de udviklede hk går bare til at trække kompressoren. De gammeldags kompressortyper er hvad jeg ved i øvrigt ikke specielt effektive, dvs de laver meget varme i forhold til den mængde luft de levere. Vel også derfor at de fleste med kompressor i dag er gået over til "paxton modellen" hvor der i stedet i de moderne nærmest er tale om et remtrukket turbohjul.
Med turbo virker det også som om de nu er blevet rigtigt gode til at lave en "soft" start. De får hurtigt og effektiv opbygget noget ladetryk ved stregen, sætter afsted, hvorefter det virker som om bilen får yderligere kræfter. Det ser ud til at virke rigtigt effektivt. De kommer fra land uden at kæmpe med greb og ødelagt drivlinie og køre alligevel tit uhyggeligt stærkt.
Den her har en motor bygget af nogle forholdsvis ueksotiske dele, bl.a er blok med indhold som jeg husker det nærmest en standard truck 350'er fra midt 90'erne. Men kom ikke og sig det ikke virker.
Kompressoren har den ulæmpe at den er tung at trække i forhold til en turbo, dvs at en del af de udviklede hk går bare til at trække kompressoren. De gammeldags kompressortyper er hvad jeg ved i øvrigt ikke specielt effektive, dvs de laver meget varme i forhold til den mængde luft de levere. Vel også derfor at de fleste med kompressor i dag er gået over til "paxton modellen" hvor der i stedet i de moderne nærmest er tale om et remtrukket turbohjul.
Med turbo virker det også som om de nu er blevet rigtigt gode til at lave en "soft" start. De får hurtigt og effektiv opbygget noget ladetryk ved stregen, sætter afsted, hvorefter det virker som om bilen får yderligere kræfter. Det ser ud til at virke rigtigt effektivt. De kommer fra land uden at kæmpe med greb og ødelagt drivlinie og køre alligevel tit uhyggeligt stærkt.
Den her har en motor bygget af nogle forholdsvis ueksotiske dele, bl.a er blok med indhold som jeg husker det nærmest en standard truck 350'er fra midt 90'erne. Men kom ikke og sig det ikke virker.
Sv: Turbo vs Blower
Rene Andersen skrev:
For mig er Turbo noget mere nymodens noget, medmindre der sidder på en midt tresser Cat diesel.
Apropos .. hurtigste bil på banen til Indy 500 løbet i 1952 var udstyret med en Cummins turbo diesel. Alle konkurrenterne grinte af den, ind til de så dens omgangstider under kvalifikationen. Til deres held udgik bilen dog med motorproblemer før løbet var slut.
Sv: Turbo vs Blower
Det lyder ret tæt på Persåkers Turbo team som jeg kom i tanke om at jeg jo så "optræde" til Worldfinals i Florida tilbage i '95. Sådan noget twinturbo smallblock halløj hvor trykrørerne som jeg husker det var lavet af ventilations-/udsugningsrør som man finder dem på fabrikker. Tror jeg så dem forsøge skyde uhyret af 2 gange. Første gange tabte den trykket da den satte af og gik nærmest i stå, for derefter at få tryk igen og skyde afsted i et særdeles overbevisende tempo ( det gik saaaaat.... stærkt!!) Andet forsøg var der fuldt tryk fra start hvilket så resulterede i at kardanen et øjeblik efter lignede en proptrækker!King of Bracket skrev:I gamle dage var turbobiler i dragracing sjældne og meget spektakulære, oftest kom de aldrig ud af starthullet, og hvis de gjorde, skete det i et inferno af knald og brag og håbløs hjulspin.
Ps skal jeg blære mig med at det var samme sted jeg på tæt hold hørte skriget fra en suge 302" der efter sigende tog 9500 omdr eller sådan noget ned af banen? Kan mindes det var et rimeligt blæret team der da lige havde en komplet ekstra motor stående i traileren hvis den første skulle stå af.
Sv: Turbo vs Blower
Ellers må man bare gøre sådan her.
Det her er bedre.
Det her er bedre.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Turbo vs Blower
Ja og oprindelsen til dette er jo at det back in time var hvad der var let og billigt tilgængeligt i staterne: Gamle kompressorer fra 2 takts diesel motorer som blev fundet i skrottede arbejdskøretøjer, landbrugmaskiner og lignende.Rene Andersen skrev: Før i tiden sad der altid en kompressor på størrelse med selve motoren oven på og hvinede løs.
Hm fandt måske også lige forklaringen på at de der oldschool kompressorer har det svært nu om dage.... en 6-71 som vel er det mest brugte oven på V8'ere er rent faktisk en konstruktion fra.... 1938!
Sv: Turbo vs Blower
Stickshifter skrev: Hm fandt måske også lige forklaringen på at de der oldschool kompressorer har det svært nu om dage.... en 6-71 som vel er det mest brugte oven på V8'ere er rent faktisk en konstruktion fra.... 1938!
Og tilmed ikke konstrueret til at lave nogen form for overtryk, dens eneste funkton var at forsyne dieselmotoren med frisk atmosfærisk luft da en 2-takts diesel, grundet sin konstruktion ikke selv kan suge luft til forbrændingen... at sådan en gammel GMC "blower" (deraf navnet) alligevel sagtens kunne holde til at lave overtryk i rigelige mængder med ingen eller små modifikationer, skal helt sikkert tilskrives datidens herlige filosofi om først at overdimensionere og så lægge lidt ekstra til så man var helt sikker på det kunne holde.
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Turbo vs Blower
Stickshifter skrev:
Hm fandt måske også lige forklaringen på at de der oldschool kompressorer har det svært nu om dage.... en 6-71 som vel er det mest brugte oven på V8'ere er rent faktisk en konstruktion fra.... 1938!
Og var det ikke i et af de sidste numre af Hot Rod magazine der var lidt historie om 6-71 bloweren.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|