8" diff yoke/pinion er løs.
2 deltagere
Side 1 af 1
8" diff yoke/pinion er løs.
Så er der flere "dumme" spørgsmål.
Jeg har jo besluttet af udskifte mit ellers ret sjove 3.55 gearing til et mere familie venligt 3.00 Familien var ved at være lidt trætte af de høje rpm når vi var på længere cruising ture.
Så der er blevet indkøbt et nyt 3.00 fra samme forhandler på ebay som det forrige, og er så småt igang med at demontere det i min midletidge garage hvor der ingen plads er, og hvor man ikke finde værktøjet da det stadig ligge spredt for alle vinde efter uheldet i garagen
Jeg har så opdaget, at på 3.55 gearingen kan jeg bevæge yoken/pinion lidt, som om den er lidt løs. Dat kan jeg ikke på det nye. Jeg har kun kørt 2½ sæson med 3.55
Da det ikke skal være løs vil jeg lige høre hvad der kan være galt. Kan man "bare" stramme møtrikken/preload? Eller har jeg en defekt klump?
Det skal lige siges jeg har ikke fået pillet det ud af banjoen endnu, så har kikket ind i det.
Jeg har jo besluttet af udskifte mit ellers ret sjove 3.55 gearing til et mere familie venligt 3.00 Familien var ved at være lidt trætte af de høje rpm når vi var på længere cruising ture.
Så der er blevet indkøbt et nyt 3.00 fra samme forhandler på ebay som det forrige, og er så småt igang med at demontere det i min midletidge garage hvor der ingen plads er, og hvor man ikke finde værktøjet da det stadig ligge spredt for alle vinde efter uheldet i garagen
Jeg har så opdaget, at på 3.55 gearingen kan jeg bevæge yoken/pinion lidt, som om den er lidt løs. Dat kan jeg ikke på det nye. Jeg har kun kørt 2½ sæson med 3.55
Da det ikke skal være løs vil jeg lige høre hvad der kan være galt. Kan man "bare" stramme møtrikken/preload? Eller har jeg en defekt klump?
Det skal lige siges jeg har ikke fået pillet det ud af banjoen endnu, så har kikket ind i det.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: 8" diff yoke/pinion er løs.
Morfar! ....vi andre camouflere vores morfar tendenser med et overgear. Vi har sikkert tage skade af de moderne bilers komfort og mange gear, for i de gode gamle dage var 3.50 jo en almindelig blød mellemvare hvis du købte en ny muskelbil.
Hvis det løse er når der drejes frem og tilbage er det sikkert normalt, det er tolerancen/sluppet mellem tændene på kron- og spidshjul der kan mærkes. Når det hele er helt nyt går tingene så sejt at man nok ikke ligger mærke til det. Det er af samme grund der er forskellige tilspændinger på pinion møtrikken, afhængigt at om det er nye eller gamle lejer man spænder sammen.
Er sluppet i andre retninger er der noget galt og man skal nok ikke bare spænde møtrikken yderligere uden at have undersøgt nærmere hvad der er på færde. Den burde under normale omstændigheder ikke på nogen måde kunne løsne sig selv, da den er spændt MEGET hårdt og samtidigt er af en "selvlåsende" type.
Hvis det løse er når der drejes frem og tilbage er det sikkert normalt, det er tolerancen/sluppet mellem tændene på kron- og spidshjul der kan mærkes. Når det hele er helt nyt går tingene så sejt at man nok ikke ligger mærke til det. Det er af samme grund der er forskellige tilspændinger på pinion møtrikken, afhængigt at om det er nye eller gamle lejer man spænder sammen.
Er sluppet i andre retninger er der noget galt og man skal nok ikke bare spænde møtrikken yderligere uden at have undersøgt nærmere hvad der er på færde. Den burde under normale omstændigheder ikke på nogen måde kunne løsne sig selv, da den er spændt MEGET hårdt og samtidigt er af en "selvlåsende" type.
Sv: 8" diff yoke/pinion er løs.
Ja for husfredens skyld har jeg skiftet.
Det er ikke når man drejer i den, men når man vrikker med den.
Faktisk har det altid "sunget" lidt når man har kørt. Det er mest markant når man køre med jævn fart. Når man slipper speederen og triller er der ingenting.
Det er ikke når man drejer i den, men når man vrikker med den.
Faktisk har det altid "sunget" lidt når man har kørt. Det er mest markant når man køre med jævn fart. Når man slipper speederen og triller er der ingenting.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: 8" diff yoke/pinion er løs.
Det lyder som noget man lige børe lade en bagaksel kyndig kaste et blik på (hvis man ikke selv har tilstrækkeligt viden), inden man bare forsøger sig med at "spænde møtrikken".
Nu skal du jo alligevel have hele klumpen ud, men ellers kunne selve spidshjuls-delen af klumpen med lejer osv, let afmonteres uden at man laver ulykker mht justering osv. Den tætner med en O-ring og er justeret med noget faste shims plader som ligges i mellem. Så man skal være usædvanligt tommelfingret for at kunne lave ulykker ved at lukke op her og kikke.
Nu skal du jo alligevel have hele klumpen ud, men ellers kunne selve spidshjuls-delen af klumpen med lejer osv, let afmonteres uden at man laver ulykker mht justering osv. Den tætner med en O-ring og er justeret med noget faste shims plader som ligges i mellem. Så man skal være usædvanligt tommelfingret for at kunne lave ulykker ved at lukke op her og kikke.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|