Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
4 deltagere
Side 1 af 1
Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Hr Moneymaker som jo har det med at huske ting alle andre forlængst har glemt alt om, har tidligere forklaret at folk tager fejl hvis de tror Caltrac er den originale model. Faktisk var SlideALinks i følge ham en overgang på markedet mange år før Caltracs. Den videre påstand fra ham er så at SlideALinks igen er en "kopi" af noget man kunne finde under en del superstock racere i 70'erne. Det sidste har jeg længe ledt efter billedebeviser på og nu tror jeg har fået et lille gennembrud i efterforskningen.
Læg mærke til at de i billedteksten kalder det et "trick four link traction setup" og i selve teksten kalder det et "four link traction bar arrangement".
http://12bolt.com/yahoo_site_admin/assets/images/Cotton-Perry00023.15790856_std.gif
Som bonus kan vi da lige se vognen i action i '78, dvs den gang seriøse hardcore racere stadigt kørte med 3 pedaler!
Læg mærke til at de i billedteksten kalder det et "trick four link traction setup" og i selve teksten kalder det et "four link traction bar arrangement".
http://12bolt.com/yahoo_site_admin/assets/images/Cotton-Perry00023.15790856_std.gif
Som bonus kan vi da lige se vognen i action i '78, dvs den gang seriøse hardcore racere stadigt kørte med 3 pedaler!
Sidst rettet af Stickshifter Fre 28 Feb 2014, 16:11, rettet i alt 3 gange
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Ja ja, det er nu engang nemmere at køre manuel med to pedaler. Hvorfor gøre det sværere end det er .....
Lidt sjovt, for jeg har faktisk også troet at caltracks var noget af det første som rigtigt duede, altså hvis man ser bort fra almindelige tractionbars som mange kender dem. Kun fæstet til bagtøjet.
Og at slide-a-link var en vidreudvikling af caltracks, men ikke bedre.
Det er meget svært at se selve konstruktionen på det billede du har sat ind. Kan du ikke lige finde noget mere tydeligt.
Lidt sjovt, for jeg har faktisk også troet at caltracks var noget af det første som rigtigt duede, altså hvis man ser bort fra almindelige tractionbars som mange kender dem. Kun fæstet til bagtøjet.
Og at slide-a-link var en vidreudvikling af caltracks, men ikke bedre.
Det er meget svært at se selve konstruktionen på det billede du har sat ind. Kan du ikke lige finde noget mere tydeligt.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Det er næppe helt forkert, altså at ham Calvert har arbejdet seriøst med at finpudse systemet og fået det gjort det kendt og populært. Efterfølgende blev SlideALinks konstruktionen så i følge Moneymaker gravet frem fra en støvet firmakælder og sendt på markedet ...igen. Hvad der skete før det skal man sikkert være gammel seriøs stock-racer for at kunne huske, da det foregik i et lille hjørne af dragracerverdenen. Et hjørne hvor både Moneymaker og Calvert har en mangeårig aktiv karriere bag sig. Hvis jeg ikke tager helt fejl er de faktisk gode venner eller noget lignende.John skrev:Lidt sjovt, for jeg har faktisk også troet at caltracks var noget af det første som rigtigt duede...
Et yderligere bevis på at Moneymakers påstand nok ikk er ren luft kunne være at Caltrac patentet bl.a henviser til dette patent indsendt i 1976!
http://www.google.com/patents/US4098523
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Caltracs laver man selv!
http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html
Har været i berøring med to meget voldsomme Ford biler med hjemmelavede Caltracs, og det fungerer fremragende.
Men gode gammeldags slapperbars gør nu osse det de skal og er ihvertfald MEGET bedre end ingenting... lur vinklen på mine slapperbars, trods relativ moderat motoreffekt - forestil jer hvor mange omgange bagtøjet ville sno hvis de ikke var der
http://www.hotrodsandhemis.com/Traction.html
Har været i berøring med to meget voldsomme Ford biler med hjemmelavede Caltracs, og det fungerer fremragende.
Men gode gammeldags slapperbars gør nu osse det de skal og er ihvertfald MEGET bedre end ingenting... lur vinklen på mine slapperbars, trods relativ moderat motoreffekt - forestil jer hvor mange omgange bagtøjet ville sno hvis de ikke var der
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Justerbart wannabe 4-link, som sidder på en gammel AMX super stock racer. Der blev da vist eksperimenteret for fuld kraft inden for reglernes snærende grænser.
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
NICE;) så ved man lige hvad man kan lave, når man har en kedelig aftentur, sammen med smeden, her til vinter:bounce:
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Dette er vist ikke fuldstændigt off topic på det oprindelige emne. Afsløring af et par tricks der blev brugt for at forbedre grebet på Don Nicholsons A/FX Comet, ud over at gøre den høj som en firhjulstrækker. Bagagerummet blev forsynet med et lastbilsbatteri og så monterede man lige sådan en svingningsdæmper dims fra en åben Lincoln bagerst i bagagerummet. Sådan en fætter skulle ikke ligefrem være nogen letvægter. Fandt et sted hvor de påstod de 2 ting tilsammen vist skulle veje i omegnen af 75kg.
Vognen som den ser ud idag.
Vognen som den ser ud idag.
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Skulle man lige smide en "youngtimer" med i bunken af oldschool tricks. Dette er åbenbart lidt at en kendis blandt ikke helt unge dragrace entusiaster, med fokus på "street racer" klasserne, nemlig Chuck Samuels El Camino. Der er åbenbart øjenvidner der har set 3 mand samarbejde om at lyfte bagklappen da den skulle lukkes for hjemkørsel efter et race.
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Denne gamle artikel burde vel også ligge i denne tråd.
http://wildaboutcarsonline.com/members/AardvarkPublisherAttachments/9990353023350/1969-03_RSS_1969_Mustang_Small_Block_Drag_Racer_1-7.pdf
http://wildaboutcarsonline.com/members/AardvarkPublisherAttachments/9990353023350/1969-03_RSS_1969_Mustang_Small_Block_Drag_Racer_1-7.pdf
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Jo det er sandt - man kan Summitshoppe sig til topstykker der outperformer det meste de kunne diske op med dengang (hvilket er fascinerende i sig selv - det er jo 50 år siden de tippede den første smallblock motor af samlebåndet)... men det fratager ikke datidens hotroddere respekten for at de kunne trylle 1,77 hk pr cui ud af en husmands Fairlane motor på øjemål og gefühl (y)
Hvis jeg ikke husker helt galt, brugte de endda standard FORD toppakninger.
Hvis jeg ikke husker helt galt, brugte de endda standard FORD toppakninger.
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
Den her artikel kunne vi jo ikke bare have til at gemme sig ude på nettet. Et Koni setup jeg tidligere har set omtalt, men som er næsten gået helt glemmebogen.
Edit: Lidt nutidig snak om emnet (plus generel vintage Koni tech) kan i øvrigt findes her: http://www.camaros.org/forum/index.php?topic=7795.0
Edit: Lidt nutidig snak om emnet (plus generel vintage Koni tech) kan i øvrigt findes her: http://www.camaros.org/forum/index.php?topic=7795.0
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|