Nyt bundkar

Vis foregående emne Vis næste emne Go down

Nyt bundkar

Indlæg by John on Fre 25 mar 2016, 13:35

Så gik den ikke længere - to gange i asfalten med efterfølgende udtrækning for at sikre tilførsel til oliesien for enden af pick-up'en.

Jeg har faktisk kørt over otte år uden problemer med det 8q Moroso bundcar, som ligger tæt på vejen. Jeg har altid været meget opmærksom på hvor og hvad jeg kører på og ind over, men da selve sumpen ligger mellem hjulene, har vejbump mm som regel ikke været noget problem da sumpen følger med hjulene op og ned ad forhindringerne.

Undervognen har altid været til den hårde ende, noget som selvfølgelig har gjort det lidt nemmere at være bundkar under bilen Smile

I 2015 skiftede jeg nederste bærerarme, lavede roller perches og tog samtidig en halv omgang af mine 620 punds fjedre. Dels for at kompensere for de lidt højere roller perches, men samtidig for at sænke en centimeters penge.

Det bevirkede så logisk nok, at bundkaret kom tilsvarende ned og jeg var klar over nødvendigheden i at være særlig opmærksom på dette.

En anden ting som ligeledes var ændret, var vores vejnet i hele lokalområdet. Så godt som alle mindre byer, små flækker og enlige huse for enden af vejnettet, har været ramt af kommunens omfattende kloakprojekt og så godt som alle veje har været endevendt.

I sig selv intet problem hvis man fulgte god skik for genopretning, men her er der altså intet tilsyn længere og derfor ender reetablering af vejene med at ligne noget der er løgn.

Og lige netop noget der er løgn, var den sætning som jeg forcerede den ene gang, hvor jeg var ude at cruise. Samme tur ugen for inden skabte ingen problemer, men på bare en uge, havde en af renderne på tværs af vejnettet, sat sig så meget, at jeg med mine 40km i timen ikke kunne undgå at beskadige mit bundkar. Fjedrene nåede simpelthen ikke at strække ud før bunkaret tog asfalten på vej op af renden. Boom sagde det og en masse eder og forbandelser over disse sløsede entreprenører fyldte kabinen.

Efterfølgende udtrækning gennem olieaftapningshullet, jeg var kørende igen, altså lige indtil det samme nummer gentog sig på en af de efterfølgende ture i landskabet.

Alle disse små, undskyld mig ordvalget, men de kan altså kun betegnes som lorteveje, forårsaget af dovne, ligegyldige entreprenører og lige så dovne tilsyn fra bygherres side, blev resten af efteråret undgået og for at blive problemet kvit, blev jeg enig med mig selv om, at noget skulle ændres.

Min første tanke var at korte det oprindelige bundkar fire centimeter og ligeledes pick-uppen, lidt af en udfordring da der lige på dette sted, inden i bunkaret, sidder baffles, så jeg besluttede derfor at finde et originalt bundkar frem fra gemmerne og montere dette i stedet.

Dette bundkar ville give mig en mer frihøjde på fem centimeter og ca tre liter olie mindre i sumpen.

jeg har ikke opgivet at korte Moroso bundkaret, men venter til jeg får den helt rigtige lejlighed, altså lejligheden hvor man kan nørde lidt mere end nu, hvor bilen bare skal være klar til at køre når salten er vasket af vejene


Jeg har ikke så mange billeder, men smider et par stykker op. Måske man kan forestille sig problematikken udfra det man trods alt kan se.

[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]





avatar
John

Antal indlæg : 474
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Nyt bundkar

Indlæg by King of Bracket on Fre 25 mar 2016, 20:52

Praktisk med aftapningshullet forrest når sumpen skal trækkes ud i oprindelig facon igen, men tænker dog at du bliver glad for den originale bundprops placering næste gang du skal skifte olie uden adgang til en lift Very Happy
avatar
King of Bracket

Antal indlæg : 371
Join date : 26/08/13

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Nyt bundkar

Indlæg by Stickshifter on Fre 25 mar 2016, 21:22

Mon løsningen var et sådan et rallyskjold?  Laughing

Det interessante i min verden er i øvrigt nu hvilken indflydelse det nye bundkar med mindre mængde olie har på oliens temperatur i praksis. Min egen køre godt nok med modificeret bundkar, men med ca original mængde og oliens driftstemperatur har vist sig at ligge noget lavere end jeg forventede.
avatar
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 967
Join date : 23/08/13
Age : 50
Geografisk sted : Vestjylland

Vis brugerens profil http://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Re: Nyt bundkar

Indlæg by John on Ons 06 apr 2016, 17:45

King of Bracket skrev:Praktisk med aftapningshullet forrest når sumpen skal trækkes ud i oprindelig facon igen, men tænker dog at du bliver glad for den originale bundprops placering næste gang du skal skifte olie uden adgang til en lift Very Happy

Det er rigtigt, at aftapningsproppen sidder det helt rigtige sted når der skal trækkes kontra, men spørgsmålet er bare hvor mange gange man kan blive ved med det, inden noget bliver så træt at det for alvor giver læk. For ikke at nævne min stressterskel, som blev sat på prøve hver gang jeg skulle på vejen. Min største betænkning gik på oliesien og dens afstand til bunden de to gange den fik et tryk.

Med det originale bundkar er det ikke bare nemmere at tappe olien af - det skulle også gerne ende med at jeg nu kan køre lidt længere mellem olieskiftene Very Happy
avatar
John

Antal indlæg : 474
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Nyt bundkar

Indlæg by John on Ons 06 apr 2016, 17:53

Stickshifter skrev:Mon løsningen var et sådan et rallyskjold?  Laughing

Det interessante i min verden er i øvrigt nu hvilken indflydelse det nye bundkar med mindre mængde olie har på oliens temperatur i praksis. Min egen køre godt nok med modificeret bundkar, men med ca original mængde og oliens driftstemperatur har vist sig at ligge noget lavere end jeg forventede.

Rallyskjold Very Happy Tanken har faktisk strejfet, men kunne ikke se mig ud af opgaven Very Happy

Jeg har allerede lagt et præcist termometer i bilen, som jeg vil tage olietemperaturen med, men jeg afventer til jeg får en lidt længere tur på motorvej, men jeg fornemmer sådan set ikke at den bliver noget problem. Jeg vil faktisk gerne lidt op, dog uden at vide præcist hvad den var med 7-8 liter i sumpen. Har bare altid haft på fornemmelsen at den har ligget til den lave side, ligesom mit kølervand.

avatar
John

Antal indlæg : 474
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Nyt bundkar

Indlæg by John on Søn 10 apr 2016, 15:32

Så gik den ikke længere Very Happy

Måtte simpelthen ud for at teste og hvorfor ikke benytte anledningen til samtidigt, at få lidt frisk V-Power på bilen. Specielt det sidste var noget af en forandring set i forhold til sidste år.

To kroner mindre pr. liter end jeg gav for diesel til min hverdagsbil, set i forhold til priserne sidste år - tænk at kunne smile åbenlyst ved tankning Very Happy

Nå, men jeg fik kørt bilen varm, nogle vil kalde det lunt, men faktuelt, men forholdsvis kold fartvind, var det altså ikke muligt at få mere temperatur i bilen.

Billederne blev taget:

#1 Ved opstart
#2 15min på landevej
#3 15min på motorvej
#4 1min efter stilstand og med stoppet motor (oilesumpen i bundkar)
#5 2min efter stilstand og med stoppet motor (kølervand i top køler)
#6 Dagens udetemperatur (skygge/læsiden)

Alt i alt ca. 40km
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]




avatar
John

Antal indlæg : 474
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Nyt bundkar

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum