Kølerudskiftning
2 deltagere
Side 1 af 1
Kølerudskiftning
For 10 år siden installerede jeg en svinedyr Griffin alukøler, som i første omgang måtte skiftes til en ny, da den første var behæftet med materialefejl. Den var købt gennem Summit Racing, som vanligvis tog sig af reklamationen uden tøven. Jeg mener, de den gang var overbeviste om, at de uden problemer ville få Griffin til at sende en ny, da det var så åbentlyst deres fejl, at denne køler fejlagtigt var endt i handelen. Den var kontroleret af mindst 2 personer, som havde sat deres signatur på testcertifikatet. En enkelt havde sågar forsøgt at udbedre fejlen i den revnede alluminium, dog uden held.
Havde jeg ikke haft en svoger i Reno, som hjalp mig gennem hele proceduren med kontakten til Griffin, hvor hele hierarkiet fra bund til top skulle konfronteres med problemet før der skete noget, så havde jeg ikke kørt nu næsten 10 år med deres køler, for faktum er, at Summit gjorde det til en sag mellem Griffin og mig og derfor ikke ville bytte køleren af egen drift.
https://www.summitracing.com/int/parts/gri-7-70037/overview/make/ford
Samme Griffinkøler koster i dag på den gale side af $700 og er stadig forstærket med epoxy, både i top og bund. Denne epoxy er så nu egentlige årsag til, jeg forsøger en anden tilgang i min søgen efter ny køler. Griffinkøleren har nu på andet år haft en meget lille læk i bund og top, som kun kommer til udtryk, når køleren er under max tryk, altså lige inden overtrykket i dækslet bliver aktiveret. Det er meget minimalt og kan så godt som ikke ses på forbruget af kølervand, men det er nok til at der kommer et fin sprøjt efter god tids driftvarm kørsel. Det giver et mindre svineri i motorrummet og specielt alluminiumsdelene bliver medtaget af dette forstøvede sprøjt og er nærmest umuligt at fjerne når det først har sat sig.
Når jeg skriver at epoxyen er den egentlige årsag til at jeg vil forsøge mig i en anden retning, hænger det sammen med at det nærmest er umuligt at lokalisere utætheder, da vandet kryber under epoxyen og af den grund ikke kan lokalisere stedet som lækker.
Derfor gik jagten ind på en køler som kunne erstatte denne Griffinkøler direct fit.
Jeg havde ikke noget mod en kobberkøler, men dels syntes jeg ikke at kunne finde det sikre valg, tænker her på valide anbefalinger og ikke mindst, var de som kunne komme på tale, voldsom dyre efter min mening.
Mange aluminiumskølere fik gode anbefalinger med på vejen, men ens for de fleste feedbacks var, at køberne lige havde modtaget - eller stort set ikke havde afprøvet dem gennem længere tid og stort set bare var imponeret over looket
Jeg indsnævrede feltet til sidst, da et krav ligeledes var direct fit og ikke mindst evnen til god køling. Det endte slutteligt ud med en radikal ændring af søgekriterierne og jeg endte med at gå min helt egen vej, hvor jeg nu gør mig selv til forsøgsperson ud i kølervalg, eller sagt på en anden måde, køleren bliver forsøgskøler, for ærligt talt, så beror dette valg på ren mavefornemmelse og uden at tage munden for fuld, så tror jeg selv på at have fat i den lange ende her....
Max performance lancere en køler, brandet Cold-Case og sådan en 2 row direct fit køler er nu på vej ned i motorrummet på min bil.
Den er købt gennem Summit og blev købt med en god rabat, så den nu er blevet faktureret med $295.90
https://www.summitracing.com/int/parts/rad-fom561/overview/make/ford
https://www.coldcaseradiators.com/
Jeg har valgt uden oliekøling til gearkassen da jeg har en god ekstern køler siddende i forvejen.
Emballering helt i top og udførlig advarsel
Havde jeg ikke haft en svoger i Reno, som hjalp mig gennem hele proceduren med kontakten til Griffin, hvor hele hierarkiet fra bund til top skulle konfronteres med problemet før der skete noget, så havde jeg ikke kørt nu næsten 10 år med deres køler, for faktum er, at Summit gjorde det til en sag mellem Griffin og mig og derfor ikke ville bytte køleren af egen drift.
https://www.summitracing.com/int/parts/gri-7-70037/overview/make/ford
Samme Griffinkøler koster i dag på den gale side af $700 og er stadig forstærket med epoxy, både i top og bund. Denne epoxy er så nu egentlige årsag til, jeg forsøger en anden tilgang i min søgen efter ny køler. Griffinkøleren har nu på andet år haft en meget lille læk i bund og top, som kun kommer til udtryk, når køleren er under max tryk, altså lige inden overtrykket i dækslet bliver aktiveret. Det er meget minimalt og kan så godt som ikke ses på forbruget af kølervand, men det er nok til at der kommer et fin sprøjt efter god tids driftvarm kørsel. Det giver et mindre svineri i motorrummet og specielt alluminiumsdelene bliver medtaget af dette forstøvede sprøjt og er nærmest umuligt at fjerne når det først har sat sig.
Når jeg skriver at epoxyen er den egentlige årsag til at jeg vil forsøge mig i en anden retning, hænger det sammen med at det nærmest er umuligt at lokalisere utætheder, da vandet kryber under epoxyen og af den grund ikke kan lokalisere stedet som lækker.
Derfor gik jagten ind på en køler som kunne erstatte denne Griffinkøler direct fit.
Jeg havde ikke noget mod en kobberkøler, men dels syntes jeg ikke at kunne finde det sikre valg, tænker her på valide anbefalinger og ikke mindst, var de som kunne komme på tale, voldsom dyre efter min mening.
Mange aluminiumskølere fik gode anbefalinger med på vejen, men ens for de fleste feedbacks var, at køberne lige havde modtaget - eller stort set ikke havde afprøvet dem gennem længere tid og stort set bare var imponeret over looket
Jeg indsnævrede feltet til sidst, da et krav ligeledes var direct fit og ikke mindst evnen til god køling. Det endte slutteligt ud med en radikal ændring af søgekriterierne og jeg endte med at gå min helt egen vej, hvor jeg nu gør mig selv til forsøgsperson ud i kølervalg, eller sagt på en anden måde, køleren bliver forsøgskøler, for ærligt talt, så beror dette valg på ren mavefornemmelse og uden at tage munden for fuld, så tror jeg selv på at have fat i den lange ende her....
Max performance lancere en køler, brandet Cold-Case og sådan en 2 row direct fit køler er nu på vej ned i motorrummet på min bil.
Den er købt gennem Summit og blev købt med en god rabat, så den nu er blevet faktureret med $295.90
https://www.summitracing.com/int/parts/rad-fom561/overview/make/ford
https://www.coldcaseradiators.com/
Jeg har valgt uden oliekøling til gearkassen da jeg har en god ekstern køler siddende i forvejen.
Emballering helt i top og udførlig advarsel
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Kølerudskiftning
Egentlig underligt der endnu ikke er dukket moderne kølere på til de tidlige årgange, altså dem hvor endetankene er støbt i plastik. Det kunne spare fabrikanterne for en masse svejsning og samlinger hvor der er mulighed for utætheder. De fåes til '71-'73 har jeg set og hver vel været brugt på nye biler de sidste 30 år.
Min alu-køler er vist en Cool-Craft. De bliver i dag også solgt under andre navne, den har virket problemfrit end til nu. Magen til den her.
Min alu-køler er vist en Cool-Craft. De bliver i dag også solgt under andre navne, den har virket problemfrit end til nu. Magen til den her.
Sv: Kølerudskiftning
Stickshifter! Kan jeg ikke lokke dig til at tage et mål fra kølerecentrum til midt returstuds?
Er lidt nysgerrig, nu hvor det viser sig at min nye køler er lidt meget offset i forhold til originalfit.
Havde faktisk bidt mærke i at returen var trukket noget længere mod midten end Griffin originalfit var, på denne nye køler og nu tænker jeg at en 65-66 kølerslange i virkeligheden er at fortrække, nu hvor en orignalslange ikke kan tilpasses.
Så indtil videre, redder jeg den ved at skære lidt i den afmonterede og så dreje lidt mere. Den er i forvejen af den bløde slags, så det går nok, men er ikke 100% fit.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Kølerudskiftning
Køleren passer meget fint og alle fire bolte er nemme at montere. Der er efter montage ca 5mm luft i bunden incl slangesuds med slange monteret.
Advarslen om hood clearance, som man ikke burde kunne overse, er faktisk mere alvorlig end man lige i første moment antager.
For lige at illustrere alvoren, tog jeg et par billeder, efter test med staniol
Betyder samtidigt at jeg ikke længere kan køre med mit oprindelige dæksel, hvor trykket kan udlignes inden afmontering.
Advarslen om hood clearance, som man ikke burde kunne overse, er faktisk mere alvorlig end man lige i første moment antager.
For lige at illustrere alvoren, tog jeg et par billeder, efter test med staniol
Betyder samtidigt at jeg ikke længere kan køre med mit oprindelige dæksel, hvor trykket kan udlignes inden afmontering.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Kølerudskiftning
Ca. 17 cm center til center. Den gamle "originale" køler, som jeg tror fra ny har siddet i en Falcon, blev målt til 16,5 cm.
Sv: Kølerudskiftning
Stickshifter skrev:Ca. 17 cm center til center. Den gamle "originale" køler, som jeg tror fra ny har siddet i en Falcon, blev målt til 16,5 cm.
Tak for oplysningen
Betyder så, at det ikke ændre noget at skifte slange fra tidligere modeller.
Både den, nu afmonterede 20" Griffin og en reserve Griffin 24", har begge 16,5cm center til center, så helt original fit er denne nye Cold case køler så ikke....13,5cm center til center.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Kølerudskiftning
The devil are in the details! Hold op hvor ville livet blive meget lettere hvis "det er godt nok/det er lige meget" blev forbudt. På arbejde er jeg også ramt af gentagne meningsløse problemer/reparationer fordi nogle kollegaer har, en i min verden, lidt for afslappet holdning til detaljerne.
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|