Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

På gaden igen.

3 deltagere

Go down

På gaden igen. Empty På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 13:01

Motoren har nu gennemgået en større overhauling og virker til at fungere rigtig godt, så efter gearkassen, som ligeledes er renoveret, kom turen til bagtøjet.

Jeg lavede for snart mange år siden en banjo, som blev kortet 1" i forhold til standard banjoen fra 67-70. Set i forhold til bagtøjet som sidder på bilen, forholder det sig modsat, i det der sidder et standard 65 bagtøj. Så set i forhold til dette, bliver den nye banjo øget 1".

Til denne kortede 67-70 banjo, havde jeg fået fremstillet Moser trækaksler, som nu skulle monteres sammen med et differentiale incl. pladespær og 4.11 gearing.


En pind blev tilrettet og sat mellem bremsepedal og rat for at lukke bremsekreds og afmontering af det gode gamle bagtøj blev realiseret  Smile

[img]På gaden igen. 2hz732u[/img] 
[img]På gaden igen. 288cqkz[/img]
[img]På gaden igen. Fnwr4p[/img]
[img]På gaden igen. 1yqs5x[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 13:17

Den "nye" banjo skulle nu monteres, men inden, skulle spærdifferentialet monteres.

[img]På gaden igen. 309ltn6[/img]

Og aksler blev fundet frem og efterfølgende gjort rene og smurt ind i gearolie.

Akslerne kører med bredere lejer, noget større klemring og så har man lavet et spor til en o-ring, som erstatning for pakdåse. Lejerne er i sagens natur ligeledes lukkede.

[img]På gaden igen. 2s9vakw[/img]

Bagtøjet blev hængt op under bilen - godt man stadig er ung og stærk - NOT  lol!

Havde lige glemt hvordan det var at ligge på gulvet ....  Smile  

[img]På gaden igen. 5bv9fo[/img]

Aksler blev monteret, men for inden, blev o-ringe lige smurt med lidt siliconefedt.

Et let slag og de sad hvor de skulle.

[img]På gaden igen. 2z74jzd[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 13:32

Nu kan man jo ikke lærer gamle hunde nye tricks, men jeg skriver det alligevel  Smile 

Har man rodet med gamle Japanerbiler gennem mange år, så har man også prøvet at knække udluftningsskruer. Et helvede at udbedre hvis man vil genbruge de gamle hjulcylindre.

Så derfor har jeg altid brugt enten varme eller slag med hammer, når jeg skulle løsne disse udluftningskruer, med succes.

Let press med fastnøgle og så ellers slag med den uundværlige hammer og inden man for set sig om, er skruen løs. Very Happy 

Skal lige tilføje - der er selvfølgelig ikke de store problemer med Mustangen, da den for det første aldrig kører vinterkørsel og for det andet bliver skruet på regelmæssigt.

[img]På gaden igen. 2jcdnxu[/img]

Selvgjort er som bekendt velgjort... for det meste  Smile og der bliver udluftet.

To tryk på pedalen og der kunne lukkes, reservoiret over hovedcylinderen blev toppet op og bilen kunne bremse.

[img]På gaden igen. Se68t0[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 14:26

Bilen blev smidt på gulvet og der var stadig en times tid til at jeg behøvede at køre mod Roskilde (Night Cruise).

En tur på ca. 80 km, hver vej. Ikke det værste for en motor med nye lejer mm.

Det stod hurtigt klart, 4.11 gearing rykker for vildt og optimal til gearkasse med overgear.

Spær virkede 100%, men det stod lige så hurtigt klart at bagtøjet sang så det rent faktisk overdøvede mine Flowmasters og da jeg længe har overvejet at udskifte mine potter fordi de giver for meget resonans i kabinen, giver det jo ingen mening at køre med en klump som larmer med en endnu værre frekvens  Razz  Very Happy 

Mens jeg, på vejen til Roskilde, sad der og funderede over næste step i forhold til udskiftning af differential, begyndte det f...... at dugge på min forrude  Surprised 

Faktisk begyndte jeg at emme så meget inde at jeg måtte ind til siden for at tørre forrude af. 

Behøver jeg at sige mere, hvis jeg nu siger at det ikke bare var em, men kølervæske som bare var umuligt at tørre af. Noget fedtet stads som bare gjorde det nærmest umuligt at se ordenligt ud af ruderne.

Okay, ingen tvivl om hvad problemet var, blæser og varme blev lukket ned og jeg kunne fortsætte til Roskilde, lidt hard core er man vel  Very Happy 

Da jeg nåede Roskildes mest trafikkerede kryds, holdt jeg i kø. Kølervandet steg en anelse i temperatur, som bevirkede at radiatoren for alvor gav op og vandet pissede ikke bare ned på mit tæppe, nej, det gav også så meget em, at jeg nærmest ikke kunne se en hånd frem for mig.

jeg fik på en eller anden undelig vis manøvreret bilen ind til siden og hev min tool box frem, for at løse problemet.

Radiator slanger til kabinen blev afmonteret og den ene bypasset til vandpumpen.

Ellers fin aften  Very Happy med mange fremmødte og lige efter midnat drog jeg ellers hjem igen, uden varme, men med fedtede ruder, som holdt mig beskæftiget hele vejen hjem. I ved, fedtet rude og modlys  Smile 

Nu er der så gået en uges tid, hvor jeg brugte aftentimerne på noget af det fornuftigste man kan bruge sin fritid på - jeg har skruet på bil  Smile 


Her er jeg nået ind til varmekassen og konstaterer at det desværre ikke var en slange
som var sprunget eller gået løs.

[img]På gaden igen. 2u8w2ld[/img]

[img]På gaden igen. 1qlea1[/img]

Så der var ikke andet at gøre end at få hentet en ny radiator, som Trimo heldigvis havde på lager. 

Denne vind og skæve (ikke FoMoCo) radiator, samt nye slanger skulle nu erstatte endnu en made in USA part. Hårdt, men desværre vejen frem når man gerne vil hurtigt på gaden igen.

Her den afmonterede radiator, som har gjort det godt, men nu har ladet livet. Dog gemmer jeg den lige til jeg for hørt mig om der kan loddes et nyt element i.

[img]På gaden igen. Akd1fr[/img]

Nu hvor jeg alligevel skulle skille så meget, så havde jeg et hængeparti, som lige så godt kunne blive udredt med det samme.

Min pære for langt lys indikatoren (rød hest) var sprunget og derfor valgte jeg at skifte alle pærer ud i samme moment.

Her afmonteret instrumentering:

[img]På gaden igen. Semy9x[/img]

Klar til pærerudskiftning:

[img]På gaden igen. Wklg7n[/img]

Ny radiator monteret, sammen med nye slanger:

[img]På gaden igen. 30uelgh[/img]

Urene finder plads igen:

[img]På gaden igen. 103exwg[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 14:38

Så var der lige bunden og tæppet. Her var jeg lidt spændt på om noget havde taget skade.

Bunden ligner sig selv, men for pokker, hvor har jeg brugt mange aviser for at tømme filten under tæppet for kølervand.

Det til trods, tror jeg der er ved at være tørt igen, her efter en uge og jeg kan så glæde mig over at bunden ikke har stået og været våd over længere tid.

[img]På gaden igen. 287mzyd[/img]
[img]På gaden igen. 212u4pl[/img]
[img]På gaden igen. Wv4lm1[/img]

Nu er alt så på plads igen og der er testet for leaks - ingen dryp og jeg kan få varme i kabinen igen.

Jeg kan ligeledes se om lyset er fjern eller nær, for jeg skulle jo nødig blænde nogen i trafikken med mine sealed beams  Very Happy 

[img]På gaden igen. 2e51641[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 15:06

Tilbage var der så bagenden, hvor jeg ville afmontere 4.11 klumpen og erstatte den med en klump, som havde fået nyt spær og lejer. Gearingen er 3.80.

Huset er desværre ikke forstærket, men jeg har brugt det før uden problemer, så hvorfor skulle det ikke blive ved med at holde. Jeg skal jo ikke køre dragrace  Smile 

Jeg fik her den næste overraskelse, en af disse man gerne ville være foruden.

Lejet i den ene trækaksel var begyndt at lække fedt, blandet med en anelse gearolie.

Noget være skidt, lejerne er trods alt helt nye og burde holde tæt.

Nå, men jeg afmonterede akslerne og kiggede nærmere på disse lukkede lejer som ikke burde tillade gearolie at finde vej ind i lejet og skylle fedtet ud.

Jeg kunne simpelthen ikke finde nogle fejl ved lejets sealing, men besluttede alligevel af tage den fjeder ud som sidder på indersiden af pakningen for at trække pakningen mod akslen for tætning, den tog jeg af og konkluderede at den var det svage led. Tynd og slatten og ikke meget fjederkraft.

Jeg erstattede den med en noget kraftigere som jeg tog ud af en ny pakdåse.

Ingen tvivl om at den trækker meget mere end den slatne jeg afmonterede.

Jeg injekserede ligeledes lejet med fedt i håbet om at trykke noget af gearolien ud, men om det lykkedes må de næste dage vise. Regner med at tjekke det ud når jeg har kørt nogle ture.

[img]På gaden igen. 2u4uedy[/img]
[img]På gaden igen. Ek1g5c[/img]

Der blev byttet rundt på klumperne.

[img]På gaden igen. 347bqmg[/img]

Og jeg er på hjul igen og hvad betyder det så at man har forstrækninger i ryg, arme, ben og nakke  lol!
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af Stickshifter Lør 26 Apr 2014, 15:14

Jo jo.... selv en standard 2-ports 289" kommer til at virke helt frisk med i 4.11.  Very Happy 

Synes jeg genkender den fine maling på klumpen! Min vogn må jo være så bedre lyddæmpet i rumpen end de var originalt, for på min var "hyleriet" på ingen måde overdøvende og jeg kører jo endda med morfar potter (ekstra lange Super Turbo aka HEMI potter). Det jeg kunne høre oplevedes nærmere en irriterende ekstra tone som blandede sig i lydbilledet. Som man før i tiden måske har hørt det fra et lettere slidt bagtøj på en Manta eller Taunus.

Det er muligvis noget der kan minimeres ved at eksperimentere med kron-/spidshjulsjustering, for de har kørt alt for lidt til at der er tale om slitage. Men ud af forum læsning kan jeg se at 4.11 og lignende vildere gearinger kan være lidt drilske mht at få helt lydløse.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af John Lør 26 Apr 2014, 15:27

Stickshifter skrev:Jo jo.... selv en standard 2-ports 2892 kommer til at virke helt frisk med i 4.11.  Very Happy 

Synes jeg genkender den fine maling på klumpen! Min vogn må jo være så bedre lyddæmpet i rumpen end de var originalt, for på min var "hyleriet" på ingen måde overdøvende og jeg kører jo endda med morfar potter (ekstra lange Super Turbo aka HEMI potter). Det jeg kunne høre oplevedes nærmere en irriterende ekstra tone som blandede sig i lydbilledet.

Det er muligvis noget der kan minimeres ved at eksperimentere med kron-/spidshjulsjustering, for de har kørt alt for lidt til at der er tale om slitage. Men ud af forum læsning kan jeg se at 4.11 og lignende vildere gearinger kan være lidt drilske mht at få helt lydløse.

Jeg har ikke set så meget på hvordan det træder, men vil se lidt nærmere på det når der bliver tid, for ingen tvivl om at det er et fedt differentiale.

Forstærket, pænt malet  Very Happy  og med et velfungerende spær.

Jeg ved ikke hvor meget kron og spidshjul har kørt sammen, men er det ikke gammel kendt, at de første kilometer er alt afgørende.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af Rene Andersen Lør 26 Apr 2014, 21:22

4.11 damn, det var ikke så lidt.

Min nye 3.55 synger også en del, men her efter små 5-600 km vil jeg da sige at det er blevet en del mindre hyleri.
Når bilen triller er der ingenting, men når jeg så lige giver den lidt gas, begynder det lidt igen.
Når den får kniven kan jeg ikke høre noget, men måske det har noget at gøre med de røde thrush glasspacks under bilen.
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

På gaden igen. Empty Sv: På gaden igen.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum