Skruesæsonen er startet!
2 deltagere
Side 3 af 3
Side 3 af 3 • 1, 2, 3
Sv: Skruesæsonen er startet!
Stickshifter skrev:Det ser jo nydeligt ud.
Tak Kan supplere, hvis vi skal lægge lidt mere i ordet nydeligt - og tilføje tråden lidt kolorit i form af farver
Skulle jeg gå med den røde eller skulle jeg skifte til blå
Lader et par billeder give svaret
Inden renovering:
Og valget efter renovering:
Som resulterede i denne farve:
1.25 liter lightweight shockproof erstatter nu den røde heavy shockproof. Om det er det rigtige, vil kun tiden vise. Det er overraskende lidt olie som denne gearkasse tager, så for at se forskellen, har jeg valgt at sætte en temperaturføler i bunden for at se hvor varmt den rent faktisk bliver. Bliver den blå for varm, forsøger jeg efterfølgende med rød
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Skruesæsonen er startet!
John skrev:
1.25 liter lightweight shockproof erstatter nu den røde heavy shockproof. Om det er det rigtige, vil kun tiden vise. Det er overraskende lidt olie som denne gearkasse tager, så for at se forskellen, har jeg valgt at sætte en temperaturføler i bunden for at se hvor varmt den rent faktisk bliver. Bliver den blå for varm, forsøger jeg efterfølgende med rød
Måske ligegyldigt, men syntes alligevel, at jeg vil afslutte dette spørgsmål med et svar, som for mig, endte lidt overraskende.
Som skrevet tidligere, fyldte jeg 1.25 liter lightweight shockproof på gearkassen. Jeg estimerede mængden til at være tæt på 3/4" under niveauhullet, måske tættere på 1/2", svært at måle præcist.
Jeg skal indrømme, at selv om jeg faktisk har en instruks liggende fra Jerico, som advare mod overfyldning og estimere olievolumen til ca 1 quart, havde jeg svært ved at forstå, at den lille mængde olie skulle være nok. Så derfor gik mine overvejelser i retning af, hellere en smule for meget end en smule for lidt og så efterfølgende observere resultatet.
Vi kørte til Knutstorp 12 maj, med en jerico som havde fået skiftet samtlige lejer, 3. main og 3. clustergear og første gear incl. dogengagement.
Dertil en frisk kobling.
Alt dette betød at vi startede med moderat kørsel og gradvist byggede op i løbet af dagen og i takt med dette, observerede temperaturen på gearolien.
Det var det sidste som vakte mest interesse, i det, alt andet fungerede super godt.
Vi noterede en drifttemperatur på gearolien, som lå stabilt på 180F (82°c) til en start, men i løbet af dagen, hvor den blev belastet mere og mere, lagde vi mærke til at den, altså temperaturen, blev mere og mere ustabil. Den lå og svingede mellem 180F og 210F (100°c).
Hver gang den peakede ved 210F, gik vi en smule af gassen og fik på denne måde hurtigt temperaturen til at stabilisere sig ved 180F igen.
Efter hjemkomst, blev den "indkørte" olie tømt af. Lidt beskidt, men ingen grim lugt og ingen metaldele at finde
Efterfølgende valgte jeg at forsøge endnu engang med lightweight shockproof (blå). Den var trods udsving af temperaturen, med til at give en god oplevelse af en gearkasse som var mere lydløs, nemmere at skifte gear på, det sidste skyldes nok også nye lejer og en overhauling, samt justering af hurst super shifter mekanismen. Alt sammen lagt sammen til det bedre.
24. maj, altså 12 dage senere, drog vi så igen til Knutstorp. Nu med mindre olie på gearkassen. Helt nøjagtigt 1 quart (one bottle).
Den blev ikke skånet denne gang og temperaturen, ja gæt selv den afveg på intet tidpunkt fra de 180F når den først var blevet driftvarm.
Så konklusionen er ret enkelt. 1 quart lightweight shockproof, hverken mere eller mindre, så kører det for denne 4 speed jerico
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Side 3 af 3 • 1, 2, 3
Side 3 af 3
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|