Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Skruesæsonen er startet!

2 deltagere

Side 3 af 3 Forrige  1, 2, 3

Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 3 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 28 Mar 2021, 12:58

Stickshifter skrev:Det ser jo nydeligt ud. Skruesæsonen er startet! - Page 3 4140651677  

Tak Skruesæsonen er startet! - Page 3 4140651677  Kan supplere, hvis vi skal lægge lidt mere i ordet nydeligt - og tilføje tråden lidt kolorit i form af farver Laughing

Skulle jeg gå med den røde eller skulle jeg skifte til blå Question

Lader et par billeder give svaret Razz

Inden renovering:

Skruesæsonen er startet! - Page 3 Dsc_1414


Og valget efter renovering:

Skruesæsonen er startet! - Page 3 Dsc_1416


Som resulterede i denne farve:

Skruesæsonen er startet! - Page 3 Dsc_1417
Skruesæsonen er startet! - Page 3 Dsc_1418

1.25 liter lightweight shockproof erstatter nu den røde heavy shockproof. Om det er det rigtige, vil kun tiden vise. Det er overraskende lidt olie som denne gearkasse tager, så for at se forskellen, har jeg valgt at sætte en temperaturføler i bunden for at se hvor varmt den rent faktisk bliver. Bliver den blå for varm, forsøger jeg efterfølgende med rød  Very Happy

Skruesæsonen er startet! - Page 3 Dsc_1419
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 3 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 18 Jul 2021, 12:49

John skrev:

1.25 liter lightweight shockproof erstatter nu den røde heavy shockproof. Om det er det rigtige, vil kun tiden vise. Det er overraskende lidt olie som denne gearkasse tager, så for at se forskellen, har jeg valgt at sætte en temperaturføler i bunden for at se hvor varmt den rent faktisk bliver. Bliver den blå for varm, forsøger jeg efterfølgende med rød  Very Happy

Måske ligegyldigt, men syntes alligevel, at jeg vil afslutte dette spørgsmål med et svar, som for mig, endte lidt overraskende.

Som skrevet tidligere, fyldte jeg 1.25 liter lightweight shockproof på gearkassen. Jeg estimerede mængden til at være tæt på 3/4" under niveauhullet, måske tættere på 1/2", svært at måle præcist.

Jeg skal indrømme, at selv om jeg faktisk har en instruks liggende fra Jerico, som advare mod overfyldning og estimere olievolumen til ca 1 quart, havde jeg svært ved at forstå, at den lille mængde olie skulle være nok. Så derfor gik mine overvejelser i retning af, hellere en smule for meget end en smule for lidt og så efterfølgende observere resultatet.

Vi kørte til Knutstorp 12 maj, med en jerico som havde fået skiftet samtlige lejer, 3. main og 3. clustergear og første gear incl. dogengagement.
Dertil en frisk kobling.

Alt dette betød at vi startede med moderat kørsel og gradvist byggede op i løbet af dagen og i takt med dette, observerede temperaturen på gearolien.  

Det var det sidste som vakte mest interesse, i det, alt andet fungerede super godt.
Vi noterede en drifttemperatur på gearolien, som lå stabilt på 180F (82°c) til en start, men i løbet af dagen, hvor den blev belastet mere og mere, lagde vi mærke til at den, altså temperaturen, blev mere og mere ustabil. Den lå og svingede mellem 180F og 210F (100°c).

Hver gang den peakede ved 210F, gik vi en smule af gassen og fik på denne måde hurtigt temperaturen til at stabilisere sig ved 180F igen.

Efter hjemkomst, blev den "indkørte" olie tømt af. Lidt beskidt, men ingen grim lugt og ingen metaldele at finde Skruesæsonen er startet! - Page 3 4140651677

Efterfølgende valgte jeg at forsøge endnu engang med lightweight shockproof (blå). Den var trods udsving af temperaturen, med til at give en god oplevelse af en gearkasse som var mere lydløs, nemmere at skifte gear på, det sidste skyldes nok også nye lejer og en overhauling, samt justering af hurst super shifter mekanismen. Alt sammen lagt sammen til det bedre.

24. maj, altså 12 dage senere, drog vi så igen til Knutstorp. Nu med mindre olie på gearkassen. Helt nøjagtigt 1 quart (one bottle).
Den blev ikke skånet denne gang og temperaturen, ja gæt selv Very Happy  den afveg på intet tidpunkt fra de 180F når den først var blevet driftvarm.

Så konklusionen er ret enkelt. 1 quart lightweight shockproof, hverken mere eller mindre, så kører det for denne  4 speed jerico Skruesæsonen er startet! - Page 3 4140651677


Skruesæsonen er startet! - Page 3 Jerico11
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Side 3 af 3 Forrige  1, 2, 3

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum