Den store teknik tråd
3 deltagere
Side 2 af 3
Side 2 af 3 • 1, 2, 3
Sv: Den store teknik tråd
Jeg kører faktisk med den flex A lite standard clutch og fan combo fra testen, og har gjort i en hel del år, den virker fantastisk og gør det den skal til UG og helt lydløst... før den har jeg kørt med både rustfri salamisnitter som flyttede enorme mængder luft men lød som en hovercraft, og efterfølgende en manuel styret elblæser ud fra de gratis hestes princip, men blev hurtigt træt af hårtørrer lyden ved cruising i byen, så det blev bedste (og som sagt et rigtig godt) kompromis i form af termal clutch fanen... men ser den stadig som et kompromis og syntes ikke den hører hjemme på en fuldblods racerbil der aldrig skal køre på gaden - jeg ville vælge el fanen John, og bare styre den manuelt, du skal jo alligevel ha lært Tommy at tænde for bagtøjs køleren
Nå ja, og så selvfølgelig en Cut off switch til laderelæet for den sidste hest - os med små 289 motorer må jo tage alle de gratis heste vi kan få
Apropos racer 289'eren John, har du fået forsket mere i olietrykket ?
Nå ja, og så selvfølgelig en Cut off switch til laderelæet for den sidste hest - os med små 289 motorer må jo tage alle de gratis heste vi kan få
Apropos racer 289'eren John, har du fået forsket mere i olietrykket ?
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Den store teknik tråd
King of Bracket skrev:Jeg kører faktisk med den flex A lite standard clutch og fan combo fra testen, og har gjort i en hel del år, den virker fantastisk og gør det den skal til UG og helt lydløst... før den har jeg kørt med både rustfri salamisnitter som flyttede enorme mængder luft men lød som en hovercraft, og efterfølgende en manuel styret elblæser ud fra de gratis hestes princip, men blev hurtigt træt af hårtørrer lyden ved cruising i byen, så det blev bedste (og som sagt et rigtig godt) kompromis i form af termal clutch fanen... men ser den stadig som et kompromis og syntes ikke den hører hjemme på en fuldblods racerbil der aldrig skal køre på gaden - jeg ville vælge el fanen John, og bare styre den manuelt, du skal jo alligevel ha lært Tommy at tænde for bagtøjs køleren
Nå ja, og så selvfølgelig en Cut off switch til laderelæet for den sidste hest - os med små 289 motorer må jo tage alle de gratis heste vi kan få
Apropos racer 289'eren John, har du fået forsket mere i olietrykket ?
Jeg er faktisk enig hele vejen igennem
Specielt i at sådan en Thermal clutch fan ikke har noget at gøre på en racerbil, men derfor er det jo meget morsomt at konkludere ud fra testen, når det nu går op for en, at man har haft sådan en tingest liggende i adskillige år. Måske den finder plads på Hertzen en dag.
Jeg byggede for mange år siden (1982) en 67 Amazon, helt fra bunden af - og den gang lavede jeg mit eget forsøg med en elblæser.
Motoren var en mild tunet B18 som fik afmonteret vingen for at hente lidt hestekræfter - og som erstatning, fik den monteret en elblæser, som blev styret manuelt.
Jeg husker tydeligt hvor sjældent den rent faktisk skulle tændes og det selv om, jeg den gang, kørte meget i tæt bytrafik.
Faktisk blev den så sjældent tændt, at jeg til sidst fik loddet thermostat i bunden af køleren, i det tilfælde at jeg skulle glemme at holde øje med temperaturen.
I dag forholder det sig på samme måde, bare med min 70'er, som kun starter elblæseren op, hvis jeg holder i kø flere minutter.Den er thermostat- og relæstyret, men uden om tændingen. Derfor kører den altid godt og vel 5 min. efter stilstand.... også når den holder foran en fortovsrestaurent/café hvor kunder sidder udenfor og nyder stilheden.... altså lige indtil jeg parkere 70'eren
Olietryk på raceren:
Her er jeg faktisk lidt usikker på et par områder. Oliekøleren sidder meget højt og min teori er, at olien løber ned i sumpen under stilstand og derfor giver et mindre misvisende billede af den faktiske oliestand i sumpen under kørsel.
Dette sammen med det faktum, at accusumpen/accumolatoren (3liter) bliver lukket efter opstart og fuld olietryk.
Det sidste er jeg sikker på er en fejl og næste gang bliver denne accusump holdt åben lige så længe bilen er startet, så er jeg ret overbevist om at den holder max tryk i alle hurtige sving.
Jeg skal blankt erkende, at jeg simpelt hen ikke har sat mig nok ind i dette ekstratilbehør og kun har tænkt den som et gode under koldstart, hvor man åbner for den, sender tryk på systemet, olielampen slukker og man starter. Lukker så igen når manometret igen er oppe på fuldt tryk, så den er klar til næste koldstart.
Nu ved jeg at den bør være åben hele tiden, altså lige indtil man skal lukke ned igen for motoren og jeg ved at den rent faktisk kan holde motoren smørende i 15-60 sekunder efter oliepumpen står af eller tager luft ind, alt efter hvor hårdt bilen bliver kørt på det givende tidspunkt for fejl i smøresystemet.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Den store teknik tråd
Hvilket måske beviser at Shelby ikke var fuldstændigt tosset når han mente at en blæser var overflødigt udstyr på en racer.John skrev:I dag forholder det sig på samme måde, bare med min 70'er, som kun starter elblæseren op, hvis jeg holder i kø flere minutter.
En sidebemærkning til den 427 SC Cobra jeg tidligere omtalte blev leveret uden nogen form for blæser, er at historien videre fortæller at første ejer selv kørte den hele vejen fra Shelby i LA til hjemmet i Michigan. Vel hjemme monterede han så hardtop og el blæsere og brugte den så som alm. gadebil.
Sv: Den store teknik tråd
Den store forkromede heste kontra drejningsmoment udredning (samt historien bag de to størrelser), må være som skabt til denne tråd.
http://vettenet.org/torquehp.html
http://vettenet.org/torquehp.html
Sv: Den store teknik tråd
Panhard vs Watts. Det er godt nok en reklame video (med lidt dårlig lyd) men Mike er som altid god til at give en jordgående forklaring som det fleste kan forstår og bruge til noget.
Sv: Den store teknik tråd
Den store Cleveland guide!
Der er vist det meste man bør vide om Cleveland tuning samlet i nedenstående link. Ja der er også en del klogt som kan bruges til alle mulige andre motorer = masser af læsestof for motortosser!
http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/5650045562/m/319104265
Der er vist det meste man bør vide om Cleveland tuning samlet i nedenstående link. Ja der er også en del klogt som kan bruges til alle mulige andre motorer = masser af læsestof for motortosser!
http://pantera.infopop.cc/eve/forums/a/tpc/f/5650045562/m/319104265
Sv: Den store teknik tråd
Den her hører vel til her, selv om det ikke kan overraske at der gælder ca samme regler over karburatoren som der gælder under mht flow.
Sv: Den store teknik tråd
Et link for dem der ønsker det lille fælg-nørd grundkursus.
https://www.oponeo.co.uk/tyre-article/how-to-read-the-wheel-markings
https://www.oponeo.co.uk/tyre-article/how-to-read-the-wheel-markings
Sv: Den store teknik tråd
Skulle der være en enkelt olie-nørd der keder sig, så der er her lige 33 sider om motorolie til gamle biler og efterfulgt af 12 tilsvarende sider fra gearoliens verden.
https://www.widman.biz/uploads/Corvair_oil.pdf
https://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
https://www.widman.biz/uploads/Corvair_oil.pdf
https://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Sv: Den store teknik tråd
Stickshifter! Var det ikke dig som for år tilbage, havde held med at finde en god torqstarter på Ebay, endda til en fornuftig pris?.
Mener at huske at du var lidt imponeret (meget for en jyde)
Årsagen til spørgsmålet er ret enkelt, da jeg på den ene side har et problem med nuværende starter på racerbilen. Den er begyndt at mangle de ekstra kræfter der skal til, når bilen er blevet varm. Tændingen er låst, så der skal bruges lidt mere energi end til standardmotor.
Jeg har faktisk en minitorq fra Summit #820055, men gider næsten ikke forsøge med den, alene grundet de negative kommentarer der er opstået i kølvandet på folk, som ender med at have nøjagtigt det samme problem. Altså at den ikke dur når motoren når drifttemperatur.
Derfor spørgsmålet specifikt til dig og din hukommelse!
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Den store teknik tråd
John skrev:
Stickshifter! Var det ikke dig som for år tilbage, havde held med at finde en god torqstarter på Ebay, endda til en fornuftig pris?.
Mener at huske at du var lidt imponeret (meget for en jyde)
Det var fra dem her https://www.dbelectrical.com , tror også de i dag handles på andre sites. Du kan finde en del på VMF der bruger samme meget billige gearstarter. Uden at have undersøgt det nærmere gætter jeg på det er en ren kopi af den der blev brugt originalt på nyere 5.0 motorer. Det er næppe den kraftigste starter der kan fåes, men til prisen virker det som et usædvanligt godt køb.
Edit, søgte lige i mine mails. Det er 9 år siden jeg købte og da kostede den $39. Den her model i følge min kvittering: https://www.dbelectrical.com/products/ford-mini-pmgr-racing-starter-302-351-higher-torque-3205-sfd0001.html
Sv: Den store teknik tråd
Stickshifter skrev:John skrev:
Stickshifter! Var det ikke dig som for år tilbage, havde held med at finde en god torqstarter på Ebay, endda til en fornuftig pris?.
Mener at huske at du var lidt imponeret (meget for en jyde)
Det var fra dem her https://www.dbelectrical.com , tror også de i dag handles på andre sites. Du kan finde en del på VMF der bruger samme meget billige gearstarter. Uden at have undersøgt det nærmere gætter jeg på det er en ren kopi af den der blev brugt originalt på nyere 5.0 motorer. Det er næppe den kraftigste starter der kan fåes, men til prisen virker det som et usædvanligt godt køb.
Edit, søgte lige i mine mails. Det er 9 år siden jeg købte og da kostede den $39. Den her model i følge min kvittering: https://www.dbelectrical.com/products/ford-mini-pmgr-racing-starter-302-351-higher-torque-3205-sfd0001.html
Tak for info, har nu bestilt en magen til, så må vi se om den kan dreje motoren rundt i varm tilstand.
Tænk at det kun er 9 år siden du købte din.... syntes det er meget længere tid siden
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Den store teknik tråd
[/quote]
Tak for info, har nu bestilt en magen til, så må vi se om den kan dreje motoren rundt i varm tilstand.
[/quote]
Og den kom så i dag
Om den så i det hele taget kommer i brug i år, må tiden vise. Det kræver at svenskerne lukker os over grænsen 2. pinsedag, vi for se.
Kan her godt afsløre, at det samlede beløb, som denne ellers meget billige starter endte op i, bidrager til at holde hjulene i gang hos fragtfirmaet, skat og en mindre avance til forhandler og producent.... vi skal være gode ved hinanden og støtte op i disse tider
Starteren kostede $45
Fragt................. $97
Sum kr 1.029
T&M kr 264
Ialt kr 1.293
Glæden er helt på min side
Tak for info, har nu bestilt en magen til, så må vi se om den kan dreje motoren rundt i varm tilstand.
[/quote]
Og den kom så i dag
Om den så i det hele taget kommer i brug i år, må tiden vise. Det kræver at svenskerne lukker os over grænsen 2. pinsedag, vi for se.
Kan her godt afsløre, at det samlede beløb, som denne ellers meget billige starter endte op i, bidrager til at holde hjulene i gang hos fragtfirmaet, skat og en mindre avance til forhandler og producent.... vi skal være gode ved hinanden og støtte op i disse tider
Starteren kostede $45
Fragt................. $97
Sum kr 1.029
T&M kr 264
Ialt kr 1.293
Glæden er helt på min side
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Den store teknik tråd
En nærrig jyde ville sikkert have valgt at handle gennem en af de store onde som Amazon eller Ebay. Et hurigt kik på den sidste siger omkring en tudse all inclusive.
Sv: Den store teknik tråd
Stickshifter skrev:En nærrig jyde ville sikkert have valgt at handle gennem en af de store onde som Amazon eller Ebay. Et hurigt kik på den sidste siger omkring en tudse all inclusive.
Har lige opdaget, at der under kassen med starteren, sidder en godt tapet invoice fra Arrowhead Electrical Products.
https://www.arrowheadep.com/content/catalog.asp
Starter $48 og fragt $54...... ialt $102
Det betyder altså at DB Electrical har taget over $40 for at formidle handlen og måske derfor aldrig sendte mig så meget som en eneste bekræftelse eller andet på mail. De skrev udelukkende på deres egen side, hvor jeg skulle oprette mig som kunde, at ordren var modtaget sammen med betaling og at varen var sendt.
Skod firma........ og du har ret. Jeg kunne nok have sparet 300 kr næsten uanset hvem jeg havde valgt. Det er dyrt at være hurtig
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Den store teknik tråd
"65-72 Ford parts and accessories catalog", den kunne man sikkert være handy hvis man tilfældigvis skulle komme til at skrue i noget gammelt Ford.
http://squarebirds.org/Manuals/1965/1965-72FordPartsAccCatalogs.htm
http://squarebirds.org/Manuals/1965/1965-72FordPartsAccCatalogs.htm
Sv: Den store teknik tråd
Hvis man skal have stillet tænding på noget "hjemmebyg", så er der her en lille liste over hvad der erfaringsmæssigt plejer at giver best power med de forskellige topstykker.
http://www.efidynotuning.com/mbt.htm
http://www.efidynotuning.com/mbt.htm
Sv: Den store teknik tråd
Stickshifter skrev:Hvis man skal have stillet tænding på noget "hjemmebyg", så er der her en lille liste over hvad der erfaringsmæssigt plejer at giver best power med de forskellige topstykker.
http://www.efidynotuning.com/mbt.htm
Disse estimater ser ikke helt tossede ud, hvis man skal sammenligne med det man selv bruger og mener, giver bedst power.
På mine TFS 170, kører jeg med 34-35 grader for max power og på mine Windsor sn 200 (cast), har jeg maxpower på 32 grader. Ser ud til at flugte godt med jr toppene.
Begge på 99/100 oktan og ingen vacuumadvance i cruise mode, desværre.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Side 2 af 3 • 1, 2, 3
Lignende emner
» Oldschool Caltracs og andet teknik fra the good old days
» Interessante byggetråde ude fra den store verden,
» Interessante byggetråde ude fra den store verden,
Side 2 af 3
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|