Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Skruesæsonen er startet!

2 deltagere

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Ons 30 Dec 2020, 14:02

Egentlig noget der blev lavet sidste år, men bilen hang på liften og jeg kom i tanke om at tage et billed.

Originalt Ford gummi holder åbenbart ikke evigt, i hvertfald havde .bøsningen i den ellers fine "Power" hjælpestyrarm rykket sig selv i stykke. Der bliver hypet meget mht "roller" arme og efter lidt roden på hylden og kikken på nettet opdagede jeg at man på Ebay kunne få nogle billige bronzebøsninger der kunne bruges, hvis man fjernede gummiet i bøsningen på den almindelige hjælpestyrarm jeg havde liggende. En maskinarbejder vil sikkert synes der er for meget slup, men nu er det er lavet af forhåndende værende stumper og uden brug af drejebænke eller andet fint maskineri.

Skruesæsonen er startet! - Page 2 20201210

Skruesæsonen er startet! - Page 2 20201211

Det kører tilsyneladende mindst lige så godt som med gummibøsningen der trækker tilbage. For dem der måske fanger at selve bøsningen sidder "forkert" i hjælpstyrarmen, så er det for at få højden korrekt ift. min styrhus løsning. Ultra-mega nørder vil måske også fange at beslaget der sidder på vangen er af '67 udgaven. Det er fordi det flytter hjælpestyrarmen 3/8" ned, i forhold til '65/'66 udgaven. geek
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Ons 30 Dec 2020, 18:35

Stickshifter skrev:
Originalt Ford gummi holder åbenbart ikke evigt, i hvertfald havde .bøsningen i den ellers fine "Power" hjælpestyrarm rykket sig selv i stykke. Der bliver hypet meget mht "roller" arme og efter lidt roden på hylden og kikken på nettet opdagede jeg at man på Ebay kunne få nogle billige bronzebøsninger der kunne bruges, hvis man fjernede gummiet i bøsningen på den almindelige hjælpestyrarm jeg havde liggende. En maskinarbejder vil sikkert synes der er for meget slup, men nu er det er lavet af forhåndende værende stumper og uden brug af drejebænke eller andet fint maskineri.



Det kører tilsyneladende mindst lige så godt som med gummibøsningen der trækker tilbage. For dem der måske fanger at selve bøsningen sidder "forkert" i hjælpstyrarmen, så er det for at få højden korrekt ift. min styrhus løsning. Ultra-mega nørder vil måske også fange at beslaget der sidder på vangen er af '67 udgaven. Det er fordi det flytter hjælpestyrarmen 3/8" ned, i forhold til '65/'66 udgaven. geek


Det ser som sædvanligt godt ud og det virker med garanti også lige så godt.

Du har vel heller ikke ikke brug for den "originale" selvopretningsbøsning i dit lidt mere moderne servosystem, hvor der ligesom er sprunget et led over Very Happy

Du skriver at der er lidt slup og samtidig, at idlerarm bracket er til 67. Så spekulerede jeg på om der ikke også var noget slup i den gamle, nu døde gummibøsning, inden den blev spændt fast til beslaget?

Jeg spørger fordi, jeg lige erfarede, at en 67 bøsning til servo, ikke kunne gå på et 65-66 beslag. Det var en my for lille, indvendig diameter og derfor tænkte jeg på om dine nye fine bronzebøsninger, ville passe mere nøjagtigt på 65-66 beslaget, altså hvis det ikke havde været fordi du så mistede dine 3/8 nedad..... måske jeg forveksler noget og bytter rundt på noget i min bunke med idlearme og bøsninger, man bliver jo ældre og kan sgu ikke huske alle forskellene længere Very Happy
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Tors 31 Dec 2020, 09:23

Sluppet jeg skriver om er jo fordi bronzebøsningerne ikke passer præcist på hundrededele inden i yderrøret fra den gamle gummibøsning. Men det er stadigt væsentligt mere stabilt end den bløde power gummibøsning. Hjælpestyrarmen drejer i bronzebøsninger som sidder fast på beslaget. Inderrøret af den gamle bøsning blev "fikset", så bronze bøsninger går stramt på den og længede justeret så der er tilpas op/ned tolerance når man spænder den store møtrik til. Med en drejebænk ville man jo nok have lavet et nyt rør i de rigtige mål. Bøsningerne fandt jeg på Ebay Uk, hvor et firma solgte bronzebøsninger i standard tomme mål enkeltvis.

Et '67 beslag skulle være helt magen til 65/66 bortset fra at der er 3/8" længere mellem bøsningen og bolthullerne. Info jeg fandt på Opertrackerracing's side hvor dette billed var vist. Det er muligt der er nogle tolerancer som kan give problemer, specielt hvis man roder med aftermarket stumper. Hjælpestyrarme virker lidt som et gedemarked, hvor Fords skift mellem forskellige designs og bøsninger, er udvidet med et aftermarked der har opfundet deres egne versioner.

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Jds-ph10
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Tors 31 Dec 2020, 10:56

Stickshifter skrev:
Et '67 beslag skulle være helt magen til 65/66 bortset fra at der er 3/8" længere mellem bøsningen og bolthullerne. Info jeg fandt på Opertrackerracing's side hvor dette billed var vist. Det er muligt der er nogle tolerancer som kan give problemer, specielt hvis man roder med aftermarket stumper. Hjælpestyrarme virker lidt som et gedemarked, hvor Fords skift mellem forskellige designs og bøsninger, er udvidet med et aftermarked der har opfundet deres egne versioner.

Specielt det sidste, et gedemarked Rolling Eyes

Selv NDP, kan ikke skelne mellem PS og MS hvis man kigger på 67 idler arms . Rock Auto blander ligeledes det hele sammen i en stor pærevælling. Skal man virkelig nørde i de mange muligheder, skal man altså have god tid. Måske en anden dag Very Happy Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677

Jeg ville have været fristet til at skrive, at du har en manuel idler arm på, men bliver mere og mere i tvivl. Det eneste jeg ikke er i tvivl om, er de forskellige indvendige diametere, hvor nogle bøsninger er 0.640" og andre er 0.570", men lader det ligge for en stund, i det uvisse Cool

Skulle du evt have gemt et link til dine bøsninger, fundet på Ebay UK , må du da meget gerne smide det op her Very Happy Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Fre 01 Jan 2021, 08:04

Ford var selv med til at skabe forvitrring, som når de stoppede med at sælge den "rigtige" power arm med stor bøsning til 65/66 og i stedet puttede en alm. manuel i kassen.

Jep den på billedet er min gamle manuelle (original Ford) som nogen engang havde givet en ny bøsning. Den bøsning skete der jo ikke så meget ved at "ødelægge" og jeg kunne finde nogle bronzebøsninger som tilsyneladende ville passe. De nye bøsninger var også rimeligt overkommelige i pris. Så der var ikke det helt store tabt hvis projektet ikke lykkedes. Modsat er færdige roller arms jo ikke specielt billige.

Fandt en gammel mail som siger jeg handlede hos Hendersonbearings. De har et større udvalg og er flinke til at opgive alle mål. Dem jeg investerede i skulle være dem her:
https://www.ebay.com/itm/AJ141616-Oil-Filled-Sintered-Bronze-Bush-Flanged-Inch-7-8x1x1/283307466588?hash=item41f670df5c:g:DL4AAOSwc6Rea3qL
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Fre 01 Jan 2021, 12:08

Stickshifter skrev:
Fandt en gammel mail som siger jeg handlede hos Hendersonbearings. De har et større udvalg og er flinke til at opgive alle mål. Dem jeg investerede i skulle være dem her:
https://www.ebay.com/itm/AJ141616-Oil-Filled-Sintered-Bronze-Bush-Flanged-Inch-7-8x1x1/283307466588?hash=item41f670df5c:g:DL4AAOSwc6Rea3qL

Tak for påmindelsen Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677

I forbindelse med renovering af jerico'en her i efteråret, var jeg faktisk inde på deres hjemmeside, for at lede efter lejer. Var ikke klar over at de havde salg på Ebay.

Fremadrettet er siden værd at gemme, for nu hvor jeg er blevet klogere med hensyn til alle størrelserne på lejerne, kunne jeg have sparet 900,- (listepriser) alene på de lejer jeg valgte at få gennem Jerico.

Det er en super detaljeret hjemme side, som er nem at bruge og alle data på lejer er tilgængelige. Det kan man bruge og meget godt lide Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677 Very Happy

Ser forøvrigt også ud til at lejerne er 10% billigere på hjemmesiden vs. Ebay

https://www.hendersonbearings.co.uk/
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Lør 16 Jan 2021, 17:52

Stickshifter skrev:Det må da give Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677 fra lean- og djøf-myndighederne at jeg har fået gang i vinderskrueriet i hvert fald 14 dage tidligere end sidste år.  Hvor mange procents årlig forbedring mon der er forventningen inden for det område? Very Happy

Har en håndskrevet liste på mere end 10 punkter af ting der "burde" laves på vognen liggende, men er startet ud med det nok største projekt, nemlig et forsøg på optimering at koblingpedalens virkemåde.

Efter en del efterforskning på nettet fandt jeg ud af at '93 Mustang Cobra modellen havde sin helt egen specielle trykplade som faktisk var lettere at trykke end selv den almindelige Mustang. Det var en trykplade Ford havde hentet hos Centerforce. Så der er blevet indkøbt det der burde være den korrekte erstatning fra Centerforce. Jeg turde ikke satse på at Ford stadig putter denne one-year only specialitet i deres egne reservedelskasser.
Den modtagne har i øvrigt så mange fysiske ligheder med den gamle fra Ford Racing der blev pillet ud, at jeg er rimeligt sikker på den trods manglen på mærker er fremstillet hos Valeo ligesom Forden.

Yderligere efterforskning i dag af det adskilte, viste at jeg er indehaver af to gafler til udtrykkerlejet som er ens ...ja det troede jeg da. For de er ens at se på og har samme totallængde, men et nærkik afslørede at der er 5 mm forskel på placeningen af punktet i midten de vipper over. Den er der sad i bilen var den mindst slidte, men det er så samtidigt også den af de to som trykker mest ved siden af center på udtrykkerlejet, hvilket jo næppe ligefrem får tingene til af gå lettere.  geek

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Pict0117

Stickshifter! Inden jeg evt. starter en tråd om en koblingjungle, som jeg tilsyneladende er havnet i, tilspørger jeg dig Very Happy Har du et partsnummer på den Centerforce kobling, du lå og rodede med. Tror nemlig jeg er havnet i en situation hvor jeg efterhånden er blevet rundtosset og ikke mindst forvirret, for at sige det mildt Smile
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Søn 17 Jan 2021, 09:17

John skrev:
Stickshifter!  Inden jeg evt. starter en tråd om en koblingjungle, som jeg tilsyneladende er havnet i, tilspørger jeg dig Very Happy  Har du et partsnummer på den Centerforce kobling, du lå og rodede med. Tror nemlig jeg er havnet i en situation hvor jeg efterhånden er blevet rundtosset og ikke mindst forvirret, for at sige det mildt Smile
Der står #CFT360057 og #381021 på de gamle kasser. Det ser ud som om de begge er udgået hos CF og er erstattet af nogle andre #, men stadigt kan findes på lager hos nogle parts-pushere. Info'en om at original Cobra koblingen var speciel og lidt lettere at træde end den normale type, kom fra en CF-ansat tech på et forum og han angav de to # som korrekt erstatning. Betjening af koblingspedalen på min, med hjemme "justeret" mekanisk koblingstræk, føles ikke mærkbart anderledes end den Peugeot som bliver brugt i hverdagen. Very Happy
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 17 Jan 2021, 10:58

[/quote]
Der står #CFT360057 og #381021 på de gamle kasser. Det ser ud som om de begge er udgået hos CF og er erstattet af nogle andre #, men stadigt kan findes på lager hos nogle parts-pushere. Info'en om at original Cobra koblingen var speciel og lidt lettere at træde end den normale type, kom fra en CF-ansat tech på et forum og han angav de to # som korrekt erstatning. Betjening af koblingspedalen på min, med hjemme "justeret" mekanisk koblingstræk, føles ikke mærkbart anderledes end den Peugeot som bliver brugt i hverdagen. Very Happy[/quote]

Okay, det må så svare til CFT361830 nu, hvis man skal tage Centerforce's ord for pålydende.
Tog du tilfældigvis et look på den nye, sammenlignet med den gamle trykplade. For at se om der var åbenlys højdeforskel? Tænker ikke mindst på grunden til dit modificerede udrykkerleje.

Nu kan det godt være at jeg spørger for meget, men forsøger nu alligevel Very Happy

Kender du afstanden mellem blok og gearkasse? Altså hvor dyb koblingshuset er?

Noget kunne tyde på at det er dette mål som tager fusen på mig og noget tyder på at det ikke er lige til at finde 10.4"/ 10.5" trykplader som passer på tidlig Mustang eller Ford Small Blocks.

Eks:
Billedet er gammel trykplade vs ny trykplade. (18mm til forskel )

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1310

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Søn 17 Jan 2021, 11:49

Husk at armene bevæger sig indad når der bliver spændt en trykplade imellem. Hvor meget eller lidt, er sikkert afhængig af design/geometri i den pågældende trykplade. Var lige i værkstedet og finde den gamle Ford "king cobra" trykplade og den ligner vist mest den høje af de to på dit billed. Målte ca 59mm op til overkant af armene når den lå på et bord.

Jeg har sikkert sammenlignet de to trykplader, men hvad jeg evt. så er lykkeligt glemt. I øvrigt syntes jeg jo åbenbart efterfølgende at CF trykpladen monteret var for lav. Hvorfor jeg flyttede udtrykkerlejet lidt ud fra armen, for at få armen til at arbejde omkring vinkelret af akslen. For a minimere det sidelæns træk i lejet
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Søn 17 Jan 2021, 11:59

Apropos det her med at CF stumperne er erstattet af nye numre. Så er spørgsmålet om de nye reelt er magen til de gamle, eller det bare noget der fungere som erstatning. Ligesom da Ford på et tidspunkt stoppede med at lave de rigtige power hjælpestyrarme og efterfølgende solgte almindelige manuel arme som original erstatning.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 17 Jan 2021, 14:31

Stickshifter skrev:Husk at armene bevæger sig indad når der bliver spændt en trykplade imellem. Hvor meget eller lidt, er sikkert afhængig af design/geometri i den pågældende trykplade. Var lige i værkstedet og finde den gamle Ford "king cobra" trykplade og den ligner vist mest den høje af de to på dit billed. Målte ca 59mm op til overkant af armene når den lå på et bord.

Jeg har sikkert sammenlignet de to trykplader, men hvad jeg evt. så er lykkeligt glemt. I øvrigt syntes jeg jo åbenbart efterfølgende at CF trykpladen monteret var for lav. Hvorfor jeg flyttede udtrykkerlejet lidt ud fra armen, for at få armen til at arbejde omkring vinkelret af akslen. For a minimere det sidelæns træk i lejet

Er helt med på at fingrene ændre retning, når trykpladen bliver spændt sammen med disc og svinghjul Very Happy  I mit tilfælde, med den nye trykplade, gør det ingen forskel, for selv nu, hvor den ikke er aflastet, er den alt for langt fremme mod svinghjulet. Bliver den spændt op, bliver det i sagens natur bare endnu værre Mad  

Det springende for mig, er det store spørgsmål! Hvofor passer den ikke?

Det eneste jeg kan konkludere er, at lige så snart man begiver sig uden for standard Ford 10", så sker der noget. Ydermere hvis man begynder at tilføje 26 spline 1.125" input shaft.

Det der giver mig hovedbrud, er at jeg kører med nøjagtig samme afstand mellem blok og gearkasse, som på f.eks en standard mustang med toploader.

Det er først når man begynder at øge koblingsdiameter til f.eks 10.4", der sker et eller andet. Jeg ved bare ikke præcist hvad det er.

Jeg har dog studset lidt over "flywheel depht", hvor f.eks Centerforce på nogle af deres kobliger, skriver at der kræves f.eks 2.15" flywheel depht og man derfor bliver nødtil at købe deres svinghjul. Tænker at man designer for mersalg for øje og så alligevel ikke, måske Very Happy

Jeg har nemlig kun ca 1.3" "flywheel depht", men på et nyafrettet svinghjul, som ikke bliver udskiftet nu.


Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1313



Forøvrigt måler min den nye trykplade, stort set det samme som den du (Stickshifter) målte  Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677  
Så den passer også på 79-2001 Mustanger Laughing

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1312


Tror jeg bestiller en trykplade til en 1985 Camaro Z28, den burde passe og faktisk er jeg ved at tro mere og mere på, at det er noget i den stil som sidder på nu.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Søn 17 Jan 2021, 16:17

Nuppede lige et par hurtige billeder af sådan en autoriseret Ford/Valeo trykplade. CF'eren lignede som jeg husker det så meget, at det ville være overraskende hvis den ikke kom fra samme fabrik. Men det er altid lidt "underholdende" når man forsøge at samle stumper beregnet til forskellige årgange, specielt hvis det ovenikøbet er uoriginale performance stumper.

Skruesæsonen er startet! - Page 2 20210110

Skruesæsonen er startet! - Page 2 20210111


Sidst rettet af Stickshifter Man 18 Jan 2021, 13:27, rettet 1 gang
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 17 Jan 2021, 17:51

Du har så ganske meget ret Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677  Ikke ualmindeligt, man står og river sig i håret af ren frustration.

Og hvor bruger man samtidig mange timer på research og denne kobling er tilsyneladende kommet i samme skuffe, selvom det til en start, så ud til at ligge lige til højrebenet.

Jeg har jo samtlige regninger og dokumenter over tidligeres indkøb og gøremål på denne bil og som denne regning viser, burde det være en let sag at bestille en ny kobling:arrow:

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Udklip11

Jeg søgte på "Superior clutch"  og kunne kun finde noget der lignede hos Modern Driveline.

https://www.moderndriveline.com/shop/clutches/ford-clutch-kits/10-4-ford-clutch/ford-10-4-metric-clutch-assy-kevlar-26-spline-mech/

Alt så rigtigt ud, altså lige indtil koblingen landede.

Selveste friktionsdelen, er magen til den gamle. Samme firma T-NKK (Japan)og alle dimesioner er ens, med den lille undtagelse, at selveste kevlar belægningen, er lagt på, lidt anderledes. Ved ikke om det rent faktisk gør den store forskel. Faktisk vejer den nye sliddel 760g (8.2mm)  hvor den gamle slidte vejer 788g (7.1mm) , så måske der er lidt mindre kevlar på den nye når det kommer til stykket.

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1314


Tilbage står jeg med det åbne spøgsmål - hvor stammer den gamle trykplade fra og hvilke GM modeller bruger denne størrelse...... tænk hvis man ikke kun brugte mål på diameteren, men også oplyste målene på dybden.
Ville godt nok gøre dette lidt nemmere:roll: Very Happy

Tog lige et mål på en CF 11" som har ligget i 14 år.  Den er tæt på samme mål som min Valeo. 71 mm, så de findes alligevel over 70mm der ude cheers

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_0610
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Man 18 Jan 2021, 14:40

Gav den lige en hurtigt Columbo. Der har eksistet et "Superior clutch" mærke. Web-archive kan finde en ikke særlig informativ hjemmeside der hedder: www.superiorclutch.com ...hvor der også står "Superior Friction" nederst. Så det er sikkert en af firmaet der skrev kvitteringen egne koblinger du står med.

..og her et klip fra en dødsannonce.

"Besides family, the pride of his life was his business, Superior Clutch. Robin spent over 35 years in the industry, and his clutches were regarded as the best by his many customers."

Man skal jo nok være meget heldig hvis man i dag kan finde en person, som kan svare på hvad den kobling du står med præcist er.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Man 18 Jan 2021, 19:55

Stickshifter skrev:Gav den lige en hurtigt Columbo. Der har eksistet et "Superior clutch" mærke. Web-archive kan finde en ikke særlig informativ hjemmeside der hedder: www.superiorclutch.com ...hvor der også står "Superior Friction" nederst. Så det er sikkert en af firmaet der skrev kvitteringen egne koblinger du står med.

..og her et klip fra en dødsannonce.

"Besides family, the pride of his life was his business, Superior Clutch. Robin spent over 35 years in the industry, and his clutches were regarded as the best by his many customers."

Man skal jo nok være meget heldig hvis man i dag kan finde en person, som kan svare på hvad den kobling du står med præcist er.

Måske Modern Driveline skulle til at få redigeret lidt i deres tekster Wink

We enjoy an extraordinary relationship with Superior Clutch because each clutch is handcrafted for Modern Driveline. Each Superior clutch goes through rigorous testing throughout the manufacturing and quality assurance process resulting in high reliability and performance.

https://www.moderndriveline.com/clutch-tech-how-to-choose-the-right-clutch/

Ham Robin, som nu desværre ikke er her mere, har helt sikkert vidst hvad han lavede. Koblingen har bare virket fantastisk og med en meget let koblingspedal. Intet at udsætte på den.

Desværre blev den lidt for våd af gearolie for et par år siden og det tåler kevlar ikke i længden, selv om det var meget kort. I første omgang var der intet at bemærke, efter udskiftning af pakdåse og efterfølgende rengøring, altså lige indtil sidste tur på Knutstorp.
Der oplevede jeg for første gang, at den fedtede en enkelt gang, da jeg startede fra pitten med tæt på fuld gas.
Efterfølgende kontrol, viste en kobling og et svinghjul, som havde været varmt, så derfor starter jeg på en frisk Very Happy

Finder jeg ikke en anden trukplade, vil jeg nok forsøge mig med en forlængelse af bearing retaineren, som lige nu er 86 mm og uden problemer kan forlænges med 14 mm, så den bliver lige så lang som en standard Ford T-10 retainer.

Dog er jeg nødtil først at finde ud af hvordan koblingsarm vinkler og om noget kan ændres i mit favør.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Lør 06 Mar 2021, 13:36

Afslutter lige med en hurtig opfølgning på min udfordring vedr. kobling.

Skrev til Centerforce og fik meget hurtigt respons på mine spørgsmål, som resultrede i, at jeg bestilte denne:

https://www.centerforce.com/products?keyword=df161739&mainc=

Install hight 2.100"

The pressure plate will take .375" of travel to release the disk with a .030" air gap.

Betyder at udrykkerlejet når helt ud til enden af bearing retaineren, når koblingen er udkoblet.

Nu forsætter pedalen jo sædvanligvis længere mod bunden af bilen, efter releasing og derfor vil udrykkerlejet fortsætte 6-8mm ud over bearing retaineren, som for nuværende er 86mm lang.

Derfor har jeg bestilt en ny "original" toploader 4 speed retainer, som er ca. 10mm længere. Så burde det hele spille fremadrettet Smile

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1311
Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1312
Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1310
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Lør 06 Mar 2021, 17:34

Rart man stadigt kan støde på kompetente folk der ved ting. Det havde sikkert taget lidt tid selv af finde ud af at det var en GM trykplade som sad i bilen.

Rigelig vandring på tryklejet kan jo i øvrigt udveksles med en lidt lettere trådt pedal (med bredere koblingspunkt) ved at justere en smule på udvekslingen i mekanikken. Tryllede selv på et tidspunkt en lille adapter dims, så den nederste arm som forsøg kunne flyttes en smule op på Z-baren og blev lidt overrasket over hvor stor virkning det havde på hvordan pedalen føltes. Shocked
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 07 Mar 2021, 12:29

Stickshifter skrev:Rart man stadigt kan støde på kompetente folk der ved ting. Det havde sikkert taget lidt tid selv af finde ud af at det var en GM trykplade som sad i bilen.

Havde faktisk fundet ud af at det var en GM trykplade der sidder på bilen og jeg havde samtidig fundet ud af at man ikke kunne finde fornødne data, andet end diameter, som også var upræcise på rigtig mange sider.                                                                                                                              
Jeg fandt samtidig ud af at man ikke kunne regne en dyt med mange af billederne, da det var copy/paste man brugte på de fleste, derfor skrev jeg til Centerforce, for at sikre mig, at det rent faktisk var den afbilledet kobling man fik, hvis man bestilte. Samtidig spurgte jeg til specifikationerne og her fik jeg kompetente svar, som jeg kunne stole på. At det så ikke var en Valeo, men en Sachs trykplade som ankom, er forhåbentlig uden større betydning. Det er trods alt en god "efterligning" og jeg håber den er lige så blød og lækker at træde, som den gamle Valeo var. Tiden må vise  Very Happy


Stickshifter skrev:
Rigelig vandring på tryklejet kan jo i øvrigt udveksles med en lidt lettere trådt pedal (med bredere koblingspunkt) ved at justere en smule på udvekslingen i mekanikken. Tryllede selv på et tidspunkt en lille adapter dims, så den nederste arm som forsøg kunne flyttes en smule op på Z-baren og blev lidt overrasket over hvor stor virkning det havde på hvordan pedalen føltes. Shocked

Jeg er obs på udveklingen og har brugt megen tid på at regne den ud, men må samtidg erkende, at det ikke er lige til, specielt når det hele sidder på bilen. Dog har jeg regnet ud, at udrykkerarmen er 1,3:1 og derfor skal vandre ca. 12mm for at release koblingen. Dette kan jeg bare ikke bruge til så meget, da jeg jo mangler resten af forbindelserne og ikke mindst koblingsarmen. Sidstnævnte kunne jeg nok regne ud hvis jeg ville, men det er altså ikke så formålstjeneligt, når jeg ikke kender Z-barens udveksling, helt præcist.                                                                  
Det væsentlige er, at udrykkerarmen ligger med en geometri, som er optimal og det er den, vil jeg mene og hidtil har det været en meget nem sag at træde koblingen. Den har været som blød smør og faktisk så blød, så man undrede sig over om den i det hele taget aktiverede udkoblingen optimalt.

Lige nu er jeg bare spændt på forskellen, mellem Valeo og Sachs. Om Sachs er lige så lækker at træde, men det kan kun tiden vise, for lige nu vil jeg bare gerne have lejet til at blive på retaineren, uanset hvor langt man går forbi releasestadiet.

Jeg har skiftet Timken/National udrykkerlejet ud med et SKF, som kan tåle at køre lidt længere ud over kanten på retaineren, uden at kæntre, men forsøger alligevel først med en lidt længere retainer, nu hvor det rent faktisk er muligt.

Jeg vedlægger et billede af Timken/Natinal lejet, som viser hvad der rent faktisk sker, hvis lejet køre for langt ud over kanten. Bæringen er meget smal i forhold til f.eks SKF lejet.

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1410


Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1411


Skruesæsonen er startet! - Page 2 N1444-10
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Søn 07 Mar 2021, 16:13

Har opfattelsen af at Luk, Sachs og Valeo har et samarbejde hvor de i nogle tilfælde køber dele af hinanden for så at putte i egen papkasser. Den formpressede del af min Center Force og den på min Ford "King Cobra" trykplade var så ens ved et nærkik, at jeg er overbevist om at de to huse er fremstillet på den samme maskine i den samme fabrik. Eneste synlige foreskel var et Valeo stempel på Forden.

Lillebror viste mig engang noget undervognsdims til en VW, original vs en uoriginal. De var 100% ens, bortset fra at lige der hvor der var indstøbt et res.nummer og logo i den originale, havde den "uoriginale" lige været tæt på en slibemaskine før den blev puttet i kassen. 😎
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Søn 07 Mar 2021, 18:32

Stickshifter skrev:Har opfattelsen af at Luk, Sachs og Valeo har et samarbejde hvor de i nogle tilfælde køber dele af hinanden for så at putte i egen papkasser. Den formpressede del af min Center Force og den på min Ford "King Cobra" trykplade var så ens ved et nærkik, at jeg er overbevist om at de to huse er fremstillet på den samme maskine i den samme fabrik. Eneste synlige foreskel var et Valeo stempel på Forden.

Lillebror viste mig engang noget undervognsdims til en VW, original vs en uoriginal. De var 100% ens, bortset fra at lige der hvor der var indstøbt et res.nummer og logo i den originale, havde den "uoriginale" lige været tæt på en slibemaskine før den blev puttet i kassen. 😎

Det er muligt du har ret. Der er for mange ligheder og alligevel noget som stikker ud, måske kun fordi der er 14år mellem fremstillingen.

Valeo er en af de største fabrikker inden for bilbrancen i Brasilien, så man kunne godt forstille sig at Sachs får præget f.eks covers til koblinger hos Valeo i Brasilien og derfor får præget deres logo på coveret. Håber bare at den lever op til sædvanlig standard.

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1314

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1313


John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Ons 10 Mar 2021, 13:13

"PHC" googlede lige: Pyeong-Hwa Clutch Industry, som er en sydkoreansk samarbejspartner til Valeo. Det er det der globalisering. Laughing
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Ons 10 Mar 2021, 18:51

Stickshifter skrev:"PHC" googlede lige: Pyeong-Hwa Clutch Industry, som er en sydkoreansk samarbejspartner til Valeo. Det er det der globalisering. Laughing

Nu er de ikke nybegyndere og indgik samarbejde med Valeo France helt tilbage i 1988. Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677

https://www.vph.co.kr/doc/company/en_com_outline_4.asp

John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af John Fre 26 Mar 2021, 09:47

John skrev:

The pressure plate will take .375" of travel to release the disk with a .030" air gap.

Betyder at udrykkerlejet når helt ud til enden af bearing retaineren, når koblingen er udkoblet.

Nu forsætter pedalen jo sædvanligvis længere mod bunden af bilen, efter releasing og derfor vil udrykkerlejet fortsætte 6-8mm ud over bearing retaineren, som for nuværende er 86mm lang.

Derfor har jeg bestilt en ny "original" toploader 4 speed retainer, som er ca. 10mm længere. Så burde det hele spille fremadrettet Smile


Den nye retainer ankom midt i april og er nu monteret.  

Den er for så vidt helt okay når man tænker på at den faktisk kun koster $29 . At den så i den sidste ende render op i pris, er gammelkendt.

Den skulle lige pudses lidt af (skarpe kanter mm) og have fræset oliereservoviret lidt længere ned mod bunden, for at ramme returhullet under hovedlejet optimalt.

Alt sammen småting i forhold til det væsenligste, nemlig længden. Den er nøjagtig 8mm længere og sidder nu 94mm fra gearkassens forkant og det kan ikke blive mere optimalt. Jeg er glad  Very Happy

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1413

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Dsc_1412

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Retain10
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Stickshifter Fre 26 Mar 2021, 14:45

Det ser jo nydeligt ud. Skruesæsonen er startet! - Page 2 4140651677
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1411
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Skruesæsonen er startet! - Page 2 Empty Sv: Skruesæsonen er startet!

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 3 Forrige  1, 2, 3  Næste

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum