Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
3 deltagere
Side 1 af 1
Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Hvad er jeres vurdering til dette setup??
1989 5.0L block
1965 289 jern toppe
comp cam XE258HR rulle knast http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1055&sb=2
Wieand dualplane indsug
Holley 600 karb
Tri-y headders
2.5" udstødning med glasspacks.
2000-2200 stall converter
C4 automat gear
Er det fuldstændig hen i vejet? målet skulle være et moment stærk setup til "billige" penge.
1989 5.0L block
1965 289 jern toppe
comp cam XE258HR rulle knast http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1055&sb=2
Wieand dualplane indsug
Holley 600 karb
Tri-y headders
2.5" udstødning med glasspacks.
2000-2200 stall converter
C4 automat gear
Er det fuldstændig hen i vejet? målet skulle være et moment stærk setup til "billige" penge.
Sidst rettet af Rene Andersen Fre 29 Aug 2014, 16:42, rettet 1 gang
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Et spørgsmål der trænger sig på må være hvorfor 289 toppe? Ja en begrundelse kunne selvfølgelig være at du allerede har et sæt der er gearet til at arbejde sammen med knasten. Skal man modsat til at bruge penge på nye stumper til dem, ligger der 100hk + mere moment lige til at samle op ved bare at bruge lidt flere penge på lige netop topstykkerne. The power is in the heads.....
Nedenstående eksempel viser hvad der sker når man opgradere en 302 udstyret med en xr264hr knast (vist nummeret over den du tænker på), fra standard toppe til bare små og gode moderne alu toppe. Det giver temmelig meget bang for the buck.
Hvis det er mærkbart mere overarm langt nede i omdrejningerne der er målet er det nok mere flere kubikker end ret meget andet der skal bruges penge på. Når først man en gang har oplevet bare en frisk standard bigblock i en mindre amerikanerbil, så giver "nothing beats cubik inches" pludseligt temmelig meget mening. Den ultimative sleeper i en tidlig Mustang må næsten være en stroket 351w med 260/289 original look. Det vil kun være synligt for nørder der kikker ordenligt efter. Er sikker på de fleste i passagersædet (der ikke ved bedre) får et ret sjovt ansigtsudtryk første gang du trykker lidt hårdt på speederen.
Nedenstående eksempel viser hvad der sker når man opgradere en 302 udstyret med en xr264hr knast (vist nummeret over den du tænker på), fra standard toppe til bare små og gode moderne alu toppe. Det giver temmelig meget bang for the buck.
Hvis det er mærkbart mere overarm langt nede i omdrejningerne der er målet er det nok mere flere kubikker end ret meget andet der skal bruges penge på. Når først man en gang har oplevet bare en frisk standard bigblock i en mindre amerikanerbil, så giver "nothing beats cubik inches" pludseligt temmelig meget mening. Den ultimative sleeper i en tidlig Mustang må næsten være en stroket 351w med 260/289 original look. Det vil kun være synligt for nørder der kikker ordenligt efter. Er sikker på de fleste i passagersædet (der ikke ved bedre) får et ret sjovt ansigtsudtryk første gang du trykker lidt hårdt på speederen.
Sidst rettet af Stickshifter Lør 19 Jul 2014, 15:41, rettet 1 gang
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Jeg kan såmænd ikke være mere enig i det du skriver. men dette måske kommende projekt, er også et low budget projekt, jeg har simpelthen ikke 50 kilo til en motor, derfor skulle så meget som muligt genbruges, derfor 289 toppene. Hvilket om ikke andet vil hæve kompressionen frem for standard 1989 toppe.
Så burde man måske vente med at lave sådan noget til man har pengene, det er så en anden sag.
Var i øvrigt passager i en yderst velgående 331, med en knast et nummer skrappere end din, og for s.... den ligger fra land
Jeg vil holde mig til de 302cui. Og et sæt AFR toppe, kan man jo sætte på senere hvis det er, så derfor er knast valget også vigtigt.
Og igen, motorrummet skal se helt stock ud, med 260 klistermærker.
Så burde man måske vente med at lave sådan noget til man har pengene, det er så en anden sag.
Var i øvrigt passager i en yderst velgående 331, med en knast et nummer skrappere end din, og for s.... den ligger fra land
Jeg vil holde mig til de 302cui. Og et sæt AFR toppe, kan man jo sætte på senere hvis det er, så derfor er knast valget også vigtigt.
Og igen, motorrummet skal se helt stock ud, med 260 klistermærker.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Hm... genbruge mest muligt og mest mulig knald for færrest penge, tror jeg i stedet ville satse på en helt rå 347" shortblok og så stjæle resten fra din nuværende motor. Plus evt lige selv, eller med kyndig bistand, fjerne de værste støbegrater og "flowbremser" i de gamle topstykker. Det vil være helt usynligt og give forøget trækkraft over hele scalaen samtidigt med at det flytter momentkurven nedad i forhold til den du har nu med 260". Sådan meget grov-teoretisk giver de forøgede kubikker omkring 30% mere power fra tomgang til redline i forhold til det du har nu.
For en rigtig hardcore skruekarl der har forberedt sig, ville det være et weekendprojekt fra man begynder adskillelsen af bilen til den igen er kørende..
...spare du så efterfølgende sammen til nogen gode topstykker, vil du føle dig som tilbage i den 331" du har prøvet.
Ps der er altså andet end dyre AFR toppe der virker....
For en rigtig hardcore skruekarl der har forberedt sig, ville det være et weekendprojekt fra man begynder adskillelsen af bilen til den igen er kørende..
...spare du så efterfølgende sammen til nogen gode topstykker, vil du føle dig som tilbage i den 331" du har prøvet.
Ps der er altså andet end dyre AFR toppe der virker....
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
En lille update
Da jeg ikke ligger og snurre oppe i det røde felt hele tiden har jeg valgt at pensionere den friske 260er, den får en fin plads hjemme i værkstedet.
Før jeg næsten selv vidste det var beslutningen taget og bilen er afleveret på værkstedet (i nærheden af Ulstrup)
Det bliver som nævnt øverst oppe, dog med standard E7TE toppe da vi var bange for at kompressionen blev alt for højmed mine 65er toppe
det blev heller ikke til en stroker denne gang. men om små 14 dage skulle jeg være kørende igen.
Så kan jeg begynde at spare sammen til nogen alu toppe fra AFR eller TFS
Motor og stumper får frisk sort maling, og 260 emblemer i motorum forbliver intakte. men behøver ikke reklamer alt for meget.
ligeledes beholder jeg min TCI streetfighter converte med stall omkring de 3000.
Da jeg ikke ligger og snurre oppe i det røde felt hele tiden har jeg valgt at pensionere den friske 260er, den får en fin plads hjemme i værkstedet.
Før jeg næsten selv vidste det var beslutningen taget og bilen er afleveret på værkstedet (i nærheden af Ulstrup)
Det bliver som nævnt øverst oppe, dog med standard E7TE toppe da vi var bange for at kompressionen blev alt for højmed mine 65er toppe
det blev heller ikke til en stroker denne gang. men om små 14 dage skulle jeg være kørende igen.
Så kan jeg begynde at spare sammen til nogen alu toppe fra AFR eller TFS
Motor og stumper får frisk sort maling, og 260 emblemer i motorum forbliver intakte. men behøver ikke reklamer alt for meget.
ligeledes beholder jeg min TCI streetfighter converte med stall omkring de 3000.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Fik lige en weekend update fra værkstedet (Fahlbergs garage)
Knasten er blevet monteret og gradet ind. iflg. comp cam skulle intake center lobe være 108 grader, og den blev målt til 107,5 grader, så pænt tæt på.
Pt venter vi på stumper fra Summit. Af små udfordringer kan nævnes. de originale stødstænger var 2mm for korte, og temmelig slidte, så nye bestilt. Min gamle strømfordeler skulle flyttes med over på den nye block, men det eksisterende tandhjul passede ikke over på, så nyt skulle til for at passe til den hårdt hærdede knast.
Det vidste sig også at svingnings dæmperen var for dyb, han kunne ikke få remmene lignet op med den originale dæmper. Så igen en ny 50oz dæmper måtter der til, så kunne vi også få en med 3 bolt huller til mit remhjul.
Da min 64er gearkasse også skal genbruges, måtte der også en ny 6-boltet bellhousing til (købt ved trimo)
89er blocken køre med 164 tands 50oz flexplate, og den har vi valgt at bytte ud med en 157 tands 50oz fra TCI
Så ikke alt ar bare bolt on.
Blocken skulle i øvrigt have kørt ca 60000 miles da den blev pillet ud, Jens har hørt den køre inden den kom ud, og ingen mislyde fra bunden af motoren.
Knasten er blevet monteret og gradet ind. iflg. comp cam skulle intake center lobe være 108 grader, og den blev målt til 107,5 grader, så pænt tæt på.
Pt venter vi på stumper fra Summit. Af små udfordringer kan nævnes. de originale stødstænger var 2mm for korte, og temmelig slidte, så nye bestilt. Min gamle strømfordeler skulle flyttes med over på den nye block, men det eksisterende tandhjul passede ikke over på, så nyt skulle til for at passe til den hårdt hærdede knast.
Det vidste sig også at svingnings dæmperen var for dyb, han kunne ikke få remmene lignet op med den originale dæmper. Så igen en ny 50oz dæmper måtter der til, så kunne vi også få en med 3 bolt huller til mit remhjul.
Da min 64er gearkasse også skal genbruges, måtte der også en ny 6-boltet bellhousing til (købt ved trimo)
89er blocken køre med 164 tands 50oz flexplate, og den har vi valgt at bytte ud med en 157 tands 50oz fra TCI
Så ikke alt ar bare bolt on.
Blocken skulle i øvrigt have kørt ca 60000 miles da den blev pillet ud, Jens har hørt den køre inden den kom ud, og ingen mislyde fra bunden af motoren.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Det er der vist sjældent noget tuning der er. Der følger nærmest altid ekstra arbejde/udgifter med selv om man egentlig bare ønsker af udskifte en enkelt ting. Af samme grund kan sådan noget tuning også hen ad vejen blive en rigtig dyr hobby, hvis man ikke fra starten forsøger at planlægge længere ud i fremtiden. Man ender med at købe nyt af den samme del flere gange, fordi den man købte sidst ikke passer til næste trin. Det plejer nemlig uundgåeligt at ende i ønsket om mere power og efter det mere endnu!Rene Andersen skrev:Så ikke alt ar bare bolt on.
Første køretur bliver spændende for du er jo hoppet godt 20 år frem i motorudviklingen. Det er jo vist stor set en retroficeret 5.0HO du får. En "bivirkning" er jo så at du nu bekymringsfrit kan køre på blyfri fra standeren og almindeligt moderne motorolie fra tilbudshylden i Bilka.
ps. Måske skulle du forsøge dig med at skrive et Paxton sæt på julegave ønskesedlen! Det er jo så oldschool Shelby som det næsten kan blive.
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Stickshifter skrev:
ps. Måske skulle du forsøge dig med at skrive et Paxton sæt på julegave ønskesedlen! Det er jo så oldschool Shelby som det næsten kan blive.
Tro mig det er på listen Og hvis det ikke fordi jeg kom 1 måned for sent, havde jeg købt den DN-auto havde, men der var en der var hurtigere.
Nej der skal spares sammen til alu toppe, det er regnet ind i planen. Også derfor der ikke bliver gjort noget ved de standard E7TE toppe. Når det kommer dertil skal den ud til ham igen, så han kan skrue en top af og tage alle mål, så vi kan få at sæt toppe der passer perfekt til block og knast.
Men der går altså noget til før vi er der.
Hvad for nogen det bliver må vi se til den tid. uanset hvad skal navnet på dem slibes væk, og de skal males sorte. Ikke noget bling bling her Selv den gamle dynamo får lov at blive, den virker jo fint.
Her til vinter må jeg hellere få undervognen strammet op, så den kan tøjle de lidt flere hk der kommer.
Planen vat at motoren skulle puttes i hullet på næste lørdag og køres test and tune søndag. nu må se om stumperne når at lande.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Så er den snart ved at være der
Fik dette billede tilsendt i går aftes, og det ser sku godt ud. Tror også den hvide i baggrunden venter med længsel på sit nye hjerte.
Fik dette billede tilsendt i går aftes, og det ser sku godt ud. Tror også den hvide i baggrunden venter med længsel på sit nye hjerte.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Kunne man gætte på det begynder at krille lidt i maven efter at tage første tur i monsteret?Rene Andersen skrev:Så er den snart ved at være der
Dit billed lærte mig iøvrigt lige noget nyt! Har i hvert fald ikke før tænkt over at oliepinden var unormal lang på en tidlig motor med dynamo, pga dynamoens placering.
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
det nemlig rigtigt at olie pinden er lidt lang, for den sidder ned igennem det noget store og voldsomme tunge dynamo beslag. Og da den virke upåklageligt, bliver den monteret igen.
Og med en uge med ret godt vejr, må jeg da sige at jeg har savnet bilen, det er lidt mærkeligt at gå i garagen og der er tomt.
Men så kom der lidt nyt til i weekenden vi har haft vores årlige lokale loppemarked i byen, og vanen tro står jeg i radio/tv afdelingen. og her sidst på søndagen var denne fine og fuldt funktions dygtige Akai spolebåndoptager, en HEL kasse spoler og beomaster 901 ikke blevet solgt, og skulle bare skrottes
Og det måtte bare ikke ske, så hjem i garagen med det. Hvad skal jeg så med det........aner det ikke.
Det ikke noget jeg kan huske som sådan fra barn af (er altså ikke så gammel....endnu) men der er bare et eller andet over det.
Tro det eller ej, men der er sammenlagt solgt for 245.000,- i de to dage og folk er kommet så langt væk fra som Ringkøbing. Halvdelen af pengene går til den lokale idrætsforening, og resten til byen.
Og med en uge med ret godt vejr, må jeg da sige at jeg har savnet bilen, det er lidt mærkeligt at gå i garagen og der er tomt.
Men så kom der lidt nyt til i weekenden vi har haft vores årlige lokale loppemarked i byen, og vanen tro står jeg i radio/tv afdelingen. og her sidst på søndagen var denne fine og fuldt funktions dygtige Akai spolebåndoptager, en HEL kasse spoler og beomaster 901 ikke blevet solgt, og skulle bare skrottes
Og det måtte bare ikke ske, så hjem i garagen med det. Hvad skal jeg så med det........aner det ikke.
Det ikke noget jeg kan huske som sådan fra barn af (er altså ikke så gammel....endnu) men der er bare et eller andet over det.
Tro det eller ej, men der er sammenlagt solgt for 245.000,- i de to dage og folk er kommet så langt væk fra som Ringkøbing. Halvdelen af pengene går til den lokale idrætsforening, og resten til byen.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Så er motoren tilbage på sin rette plads Og skulle eftersigende lyder ret sund
Det er ikke lige til at se det, hvis man ikke ved det, men der skal nok være nogen der bliver overrasket.
Den mangler lige det sidste test og tun, så skulle jeg få den tilbage.
Det er ikke lige til at se det, hvis man ikke ved det, men der skal nok være nogen der bliver overrasket.
Den mangler lige det sidste test og tun, så skulle jeg få den tilbage.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Ser kanon godt ud René (y)
Apropos spolebåndoptageren, så fik jeg lige et flashback til drengeværelset jeg var ikke helt med på beatet (heller ikke dengang) med de nymodens kasettebånd - ville hellere bruge pengene på matchbox biler - så jeg pinte spoleknappen på min fars aflagte spolebåndoptager og den ene spole jeg havde til den, hvorpå der kun var én sang der fængede https://www.youtube.com/watch?v=5YaND4j2ePQ
Apropos spolebåndoptageren, så fik jeg lige et flashback til drengeværelset jeg var ikke helt med på beatet (heller ikke dengang) med de nymodens kasettebånd - ville hellere bruge pengene på matchbox biler - så jeg pinte spoleknappen på min fars aflagte spolebåndoptager og den ene spole jeg havde til den, hvorpå der kun var én sang der fængede https://www.youtube.com/watch?v=5YaND4j2ePQ
King of Bracket- Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Jag kikkede lige i kassen med bånd, og der er nok omkring 100, og endda nogen der aldrig har været brugt.
Af nogen af kunsterne på båndende kan nævnes: Roling stones, Elvis, Santana, Johnny Cash, shubidua og en hel andre.
Nå det var lige et side spring, tilbage til emnet om motoren. Efter nogen vellykkede testure, og fin justering, er den sådan set klar. Men, når den bliver sat i bakgear, kommer der en lille mislyd. Iflg Jens skulle det være flexplaten der flexer, så vægtklodsen kan snitte pladen imellem motor og gearkasse??? Så gearkassen skal lige en smut af igen.
Af nogen af kunsterne på båndende kan nævnes: Roling stones, Elvis, Santana, Johnny Cash, shubidua og en hel andre.
Nå det var lige et side spring, tilbage til emnet om motoren. Efter nogen vellykkede testure, og fin justering, er den sådan set klar. Men, når den bliver sat i bakgear, kommer der en lille mislyd. Iflg Jens skulle det være flexplaten der flexer, så vægtklodsen kan snitte pladen imellem motor og gearkasse??? Så gearkassen skal lige en smut af igen.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Så er bilen færdig og klar til afhentning Og typisk, så har jeg ikke tid i weekenden, så det må blive på mandag den kommer hjem. Skal så lige huske en trailer så jeg kan få min 260 blok og EFI stumperne fra den nye motor.
Fik også lige det her billede tilsendt, det er da vist meget godt ik. Godt bracket king i sin tid fik mig overtalt til at få i svejst gevind til lambda sonde.
Fik også lige det her billede tilsendt, det er da vist meget godt ik. Godt bracket king i sin tid fik mig overtalt til at få i svejst gevind til lambda sonde.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Rene Andersen skrev:Fik også lige det her billede tilsendt, det er da vist meget godt ik. Godt bracket king i sin tid fik mig overtalt til at få i svejst gevind til lambda sonde.
Fornemt hvis den kan gå tomgang på det. Hvis det i stedet var ved fuld pedal var et mekaniker skift vist anbefalelses værdigt!
Host host ... Bracket Kongen anbefaler brugen af moderne teknologi til veteranen.....
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
uhh så er det i morgen det sker Tror jeg tager en STOR omvej hjem til Grenaa
Sad lige og læste min gamle motor projekt tråd på det gamle MCD site, blev helt nostalgiske over den trofaste 260er ikke er i hullet
Sad lige og læste min gamle motor projekt tråd på det gamle MCD site, blev helt nostalgiske over den trofaste 260er ikke er i hullet
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Så er bilen hjemme igen. hentede den mandag eftermiddag, og tog en god lang "stille" tur hjem. Var også i Kalø tirsdag, og en lille tur onsdag.
Og skal da love for det er noget helt andet Trækker godt igennem helt fra bunden og op. I tomgang er den egentligt meget stille, og aligevel kan man fornemme det ikke er en standard knast der ligger i den.
Og lyden, ja der kan man da snakke om noget helt andet. den lyder som om der er 200 cubic mere end der er i virkligheden.
260eren lød noget mere "gal" i det, både i tomgang og ved højre rpm, her er det mere dæmpet hele vejen op i rpm. (hvilket fruen nok vil syntes om) men jeg kunne nu godt li det.
Så nu skal der bare køres, det der kan det sidste af sesonnen, og så til vinter er det lige lidt det skal shines op igen i motorrummet.
Og skal da love for det er noget helt andet Trækker godt igennem helt fra bunden og op. I tomgang er den egentligt meget stille, og aligevel kan man fornemme det ikke er en standard knast der ligger i den.
Og lyden, ja der kan man da snakke om noget helt andet. den lyder som om der er 200 cubic mere end der er i virkligheden.
260eren lød noget mere "gal" i det, både i tomgang og ved højre rpm, her er det mere dæmpet hele vejen op i rpm. (hvilket fruen nok vil syntes om) men jeg kunne nu godt li det.
Så nu skal der bare køres, det der kan det sidste af sesonnen, og så til vinter er det lige lidt det skal shines op igen i motorrummet.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Tænkte jeg lige kunne skille den gamle block ad og hænge den i motor stativet, så er den nemmere at opbevare.
solid lifter
Fandt også dette skilt inde under en masse skidt og snavs. Det må være dem der renoverede motoren i 1994, som jeg har dokumentation på.
solid lifter
Fandt også dette skilt inde under en masse skidt og snavs. Det må være dem der renoverede motoren i 1994, som jeg har dokumentation på.
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Sv: Hvad siger i til dette motor setup Nu blevet til motor projekt.
Jow jow den går skam godt den "nye" motor
Rene Andersen- Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum