Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

3 deltagere

Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 16 Aug 2015, 10:54

Om dette indlæg giver anledning til bekymring, det afgøre man med sig selv - selv er jeg i tvivl Smile

Efter mit sidste større motor service, hvor der blev skiftet samtlige lejer, knast, løftere og taktkædekit, har motoren nu kørt godt og vel 2000km på mineralsk olie.

Der er sket meget siden sidst, men nu var tiden altså inde til et olieskift og efterfølgende analyse af tingenes tilstand, her incl. åbning af oliefilter.

Ved første øjekast og efter åbning af filteret, så alt meget normalt ud, så måske man bare skulle være stoppet der, men nu ville jeg altså se hvad der gemte sig inde i selve filteret, så det blev afmonteret og rullet ud.

Jeg løb det over med en magnet og samlede det værste sammen og det er så her man godt kan blive lidt bekymret, for er det meget normalt eller er der grund til bekymring? Jeg er i tvivl, men vælger altså at lade det ligge og så gøre forsøget igen ved næste olieskift.

Jeg vedlægger lidt billeder og håber at en eller flere følger op med samme forsøg, når lejligheden byder sig. Er faktisk lidt nysgerrig omkring hvad normalen er på motorer uden mislyde eller andre indikationer som kunne give anledning til bekymring Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 4140651677

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 2lcaa79[/img]

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 15daxe8[/img]

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 126fkw9[/img]



John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 16 Aug 2015, 10:56

Går man tættere på, så begynder man bekymringerne først Shocked

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 30kuady[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af Stickshifter Søn 16 Aug 2015, 12:33

Tja der var også lignende mistænkeligt indhold i den første olie jeg tappede af min, hvilket gav lidt panderynken. Men skidtet kører stadigt og hverken mængden af "mistænkelige" lyde eller olietrykket har ændret sig siden dengang.

Ikke fordi det har nogen betydning for emnet, men mere af almindelig oliefilter-tech-interesse. Er oliefilteret på billederne et US eller EU fremstillet Wix?
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 16 Aug 2015, 15:03

Stickshifter skrev:

Ikke fordi det har nogen betydning for emnet, men mere af almindelig oliefilter-tech-interesse. Er oliefilteret på billederne et US eller EU fremstillet Wix?


Jeg kan ikke se nogle steder hvor det er fremstillet, andet end Made for WIX (WL7096 From the Affinia Family of Brands)

Det er købt i DK og jeg kan se at RockAuto (EU) har det på deres side, så mon ikke det er fra Europa eller et eller andet sted i østen.

https://www.rockauto.com/catalog/moreinfo.php?pk=1379411&jnid=2&jpid=0

Man kan i det mindste sige at det har gjort sit job til UG Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 4140651677
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af Stickshifter Søn 16 Aug 2015, 16:38

Det interessante (for mig) var jo lidt om der "mekanisk" er forskel på et købt hos Thansen og så et "rigtigt" US Wix. Derovre går Wix jo vist for at være the good shit. Wix har vist bl.a en produktion i Polen, hvilket sikkert dem man normalt støder på ved danske salgsboder.

Men "made for"... lyder lidt som det kunne være lavet ude i byen hos en undeleverandør. Hvilket så kan betyde at man kan opleve at støde på et der reelt er 100% identisk, bare med anden ydre bemaling og indpakning.
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 16 Aug 2015, 18:07

Nok ingen tvivl om at det er produceret i enten Polen eller måske snarere i Ukraine.

http://www.partner-atg.com/wix/?lang=en

http://en.filtron.eu/index.php

Jeg har nu sat et MANN filter på og forsøger på samme måde at åbne det for nærmere eftersyn inden længe. Håber så at det ser lidt mindre drabeligt ud Smile
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af Stickshifter Søn 16 Aug 2015, 21:21

At smulderet er magnetisk begrænser det vel fra at være en hel del "farlige" ting. Der er vel næsten kun knast/lyfter hvor der ikke først opstår en masse ikke magnetisk materiale før vi ligefrem overgår til at fabrikere jernspåner?

Et MANN filter skulle i følge historien på disse kanter også være stort set det eneste der kan sælges til en fisker fra Thyborøn og så er det ligegyldig om det er til hans bil eller båd! Very Happy
Stickshifter
Stickshifter
Admin

Antal indlæg : 1410
Join date : 23/08/13
Age : 56
Geografisk sted : Vestjylland

https://daekspark.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af King of Bracket Tors 20 Aug 2015, 10:33

Det ligner jo Jaws' (fra 007) toiletpapir efter brug silent

Kan man ikke håbe på at det bare stammer fra oliepumpen, enten fordi den er ved at rive sig i den dårlige motorolie, eller fordi den har været umådelig dårligt renset for produktionsspåner fra producenten (kan ikke huske om du skiftede oliepumpe i forbindelse med dit store service?)

I så fald har al metal skrottet jo ikke været rundt i motoren, hvilket er godt.

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Mbhhf9
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 23 Aug 2015, 11:32

Stickshifter skrev:
Et MANN filter skulle i følge historien på disse kanter også være stort set det eneste der kan sælges til en fisker fra Thyborøn og så er det ligegyldig om det er til hans bil eller båd! Very Happy

Tro kan som bekendt flytte bjerge Very Happy

Sidste nye, Mann + Hummel bliver en del af Affinia group, som producere et hav af filtre, bla. Wix m.fl.

https://www.mann-hummel.com/en/corp/news/news/newsdetail/?tx_ttnews%5Btt_news%5D=894&cHash=170aee58bcda5fc8b388ea2741c2c96e


Mine Mann filtre er produceret i USA, men købt i England og næste gang jeg køber samme brand, så er det nok produceret i Polen eller Ukraine.... eller i Mexico Very Happy

Tror nu nok de alle gør deres job i vores gamle biler sådan nogle lunde tilfredsstillende, uanset brand Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 4140651677

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 2na2mfo[/img]


[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 108ffye[/img]








John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 23 Aug 2015, 12:02

[quote="King of Bracket"]Det ligner jo Jaws' (fra 007) toiletpapir efter brug silent

Kan man ikke håbe på at det bare stammer fra oliepumpen, enten fordi den er ved at rive sig i den dårlige motorolie, eller fordi den har været umådelig dårligt renset for produktionsspåner fra producenten (kan ikke huske om du skiftede oliepumpe i forbindelse med dit store service?)

I så fald har al metal skrottet jo ikke været rundt i motoren, hvilket er godt.

/quote]


Jeg skiftede ikke pumpe, den har jo kørt problemfrit samtlige år den har siddet i motoren.

Den levere stadig samme og konstante tryk, som ved første opstart.

Nu har jeg kun den originale viser i bilen og kan derfor ikke opgive noget nøjagtigt tryk, men jeg føler mig ret overbevist om at den virker efter hensigten.

Som man kan se på billedet, ligger viseren en anelse under halvt når motoren er driftvarm efter ca 25km kørsel og mellem halvt og trekvart ved kørsel ( ca. 3000 omdr/min)

Ved koldstart starter viseren ud med trekvart udslag.

Olien er forøvrigt 5-50 full syntetisk, så det er ikke noget sejt stads.


Jeg tilskriver altså ikke pumpen nogle af de fragmenter som lå i filteret, som jeg håber og tror er følgen af måden man renovere på.

Jeg har jo ikke rensebar og sterile stålborde og kan derfor ikke helt undgå at der kommer mindre fragmenter med rundt i motoren ved adskillelse og efterfølgende samling, men jeg forsøger selvfølgelig at undgå det værste og dækker af, støvsuger, blæser og vasker det bedste jeg har lært.

Nu har jeg kørt ca 200km efter filterskiftet og inden længe, vil jeg afmontere filteret, åbne det og forhåbenlig konstatere at det hele nu ser noget mere fornuftigt ud.

Viser det sig at der stadig er fragmenter/metaldele i, så vil jeg først blive bekymret for alvor og det første sted jeg så vil gribe ind, er inspektion af knast og rulleløfterne... men nu vil jeg altså lige se hvad filteret viser først Very Happy

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 2dl6hk3[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af John Søn 30 Aug 2015, 19:50

Så kunne jeg simpelthen ikke vente længere Smile

Små 1000 km er nu tilbagelagt siden sidste olieskift og for at være helt ærlig, så har fragmenterne i oliefilteret fra sidste skift, i den grad spøgt i mit hoved. Jeg har hørt lyde og forstillet mig det værste og var i den grad spændt på at åbne MANN filteret, som jo efterfulgte WIX filteret.

Mann filteret virker umiddelbart som værende af bedre kvalitet, men med meget mindre filteroverflade i forhold til WIX filteret.

Dette er dog uden betydning lige nu, for den primære opgave var, at finde ud af om der stadig var metaller og lignende i filteret, eller om det var rent og jeg derfor kunne konkludere, at motoren var i orden og fragmenterne fra sidst, var afvaskning efter den milde renovering.

Måske svært at se på billederne, men filteret var fuldstændig rent og uden fragmenter, så jeg er nu lettet for en tid Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 4140651677

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 21engv4[/img]

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 14kjngn[/img]

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics X29ax1[/img]

[img]Oliefilter : Used oilfilter - inside pics X1x9g0[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af King of Bracket Man 31 Aug 2015, 12:13

Dejligt!!! Oliefilter : Used oilfilter - inside pics 4140651677 Very Happy
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Oliefilter : Used oilfilter - inside pics Empty Sv: Oliefilter : Used oilfilter - inside pics

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum