Motorrenovering - 351w
3 deltagere
Side 3 af 3
Side 3 af 3 • 1, 2, 3
Sv: Motorrenovering - 351w
Og jeg er ikke gået kold.... endnu, men har valgt at stikke en finger i jorden mens jeg venter på dele.
Jep, flere nye dele og intet overraskende på den front eller, det vil sige, nogle dele var forventlige, andre lidt overraskende.
Jeg har mod forventning, måtte bestille shims til mine ventilfjedre da installationshøjden og tryk viste sig at være langt fra målet.
Ligeledes nye stødstænger - og her skulle man så tro at de jeg havde var for lange, for der er jo taget af både blok og toppe, men de er rent faktisk for korte til den perfekte geomatri. Jeg havde så et sæt liggende som var 0.200" lægere. De blev prøvet, men var for lange, så et sæt midt i mellem blev ligeledes bestilt.
Mine ellers så godt som nye løftere bliver ligeledes skiftet til nye. Måske overkill, men en enkelt har en meget lille sort plet i roteringsområdet og efter et poleringsforsøg, som ikke fjernede dette microskopiske ar, blev jeg enig med mig selv om at det var dumt, ikke at skifte til nye.
Så skiftes forkammerkæde og hjul også, eller det vil sige, jeg forsøger endnu engang at få fat i et kit uden for lang kæde, så må vi se om det lykkedes denne gang, ellers må den nuværende tage en tørn mere.
Har kigget på mange kædekit og det er åbenbart ikke nemt at finde nogle, der med sikkerhed holder mål.... derfor har jeg lænet mig lidt til andre, som har fået vekslet ellers dyre kit om til et "Cloyes Street Billet True Roller Timing Sets 9-3535X9"
Disse dele, sammen med div pakninger mm, blev købt 12.april, alle dele stock, afsendt 13.april - d.d. landet i CPH. Håber på modtagelse først næste uge og kan derefter komme videre med det sidste samling
PS: Bilen er tilmeldt trackday 21.maj og jeg har besluttet at den skal køre med denne motor, så håber jeg ikke løber ind i flere større udfordringer de næste par uger
Jep, flere nye dele og intet overraskende på den front eller, det vil sige, nogle dele var forventlige, andre lidt overraskende.
Jeg har mod forventning, måtte bestille shims til mine ventilfjedre da installationshøjden og tryk viste sig at være langt fra målet.
Ligeledes nye stødstænger - og her skulle man så tro at de jeg havde var for lange, for der er jo taget af både blok og toppe, men de er rent faktisk for korte til den perfekte geomatri. Jeg havde så et sæt liggende som var 0.200" lægere. De blev prøvet, men var for lange, så et sæt midt i mellem blev ligeledes bestilt.
Mine ellers så godt som nye løftere bliver ligeledes skiftet til nye. Måske overkill, men en enkelt har en meget lille sort plet i roteringsområdet og efter et poleringsforsøg, som ikke fjernede dette microskopiske ar, blev jeg enig med mig selv om at det var dumt, ikke at skifte til nye.
Så skiftes forkammerkæde og hjul også, eller det vil sige, jeg forsøger endnu engang at få fat i et kit uden for lang kæde, så må vi se om det lykkedes denne gang, ellers må den nuværende tage en tørn mere.
Har kigget på mange kædekit og det er åbenbart ikke nemt at finde nogle, der med sikkerhed holder mål.... derfor har jeg lænet mig lidt til andre, som har fået vekslet ellers dyre kit om til et "Cloyes Street Billet True Roller Timing Sets 9-3535X9"
Disse dele, sammen med div pakninger mm, blev købt 12.april, alle dele stock, afsendt 13.april - d.d. landet i CPH. Håber på modtagelse først næste uge og kan derefter komme videre med det sidste samling
PS: Bilen er tilmeldt trackday 21.maj og jeg har besluttet at den skal køre med denne motor, så håber jeg ikke løber ind i flere større udfordringer de næste par uger
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Motorrenovering - 351w
Tiden flyver, det gør bilen også - og den nåede faktisk at blive kørende til Trackdayklubbens fantastiske event på Knutstorp 21. maj 2018
Det var dog ikke uden udfordringer og for ligesom at afslutte det, som det hele begyndte med, forsøger jeg lige at fortsætte hvor jeg slap omkring samlingen af den renoverede 351w.
Kort fortalt, blev ventilfjedrene installeret tæt på ideel installationshøjde for at få det rigtige fjedertryk. I grove træk kunne de fleste nøjes med 0.060 shims, men enkelte skulle have yderligere 0.005. Faktisk måtte jeg en tur til den lokale cylinderservice, hvor jeg fik lov at rode lidt rundt i kassen med tynde shims og endte med at finde hvad jeg manglede
Stødstænger blev til 8.300" og trådte ikke optimalt. Ville gerne have lidt mindre anlæg. Dette kunne jeg også godt få, men så kom trådet for langt frem på ventilstammen og derfor gik jeg tilbage til 8.300" , som trådte så tæt på centerlinien, som man nu kunne komme med disse 1.6 rockers.
De nye løftere blev skilt og inspiceret for fremmedlegmer. De var rene og blev herefter lagt i olie natten over, hvor de efterfølgende dag, blev sat i hullerne, som var blevet honet let for inden.
Toppakninger endte med at blive en af de bommerter man bare må tage på sin egen kappe, for helt ærligt, så havde jeg ikke skænket det en tanke, at de var anderledes end de 1011-1 fel-pro, som World anbefalede til topstykkerne og som var de samme, jeg plejede at bruge på smallblock motorene.
Denne blok var en SVO blok
Som man ser her, så passer 1011-1 jo perfekt på topstykkerne
Men ikke på en SVO blok.
Derfor blev jeg nødtil at bestille nogle fel-pro 11561 som passer specifikt på SVO.
Jeg kunne ikke vente de sædvanlige 14-21 dage, så jeg måtte ty til en momsregistreret ven, for at få dem hjem på kort tid. det gik ud over Tommy, men da han jo også gerne ville med ud at køre 21. maj, var det også i hans interesse at få dele hjem så hurtigt som muligt.
Pakninger kom på 3 dage og jeg kunne fortsætte
Lidt bedre nu....
Kædekittet passede perfekt og nu ingen løse kæder, dog passede min nuværende trustplate ikke og inden jeg skar den i stykker, ledte jeg lige for en god orden skyld i gemmerne - og her fandt jeg en som kunne bruges.
Det hele blev monteret og timet 6 grader advance. ( 100 grader intake centerline).
Det var dog ikke uden udfordringer og for ligesom at afslutte det, som det hele begyndte med, forsøger jeg lige at fortsætte hvor jeg slap omkring samlingen af den renoverede 351w.
Kort fortalt, blev ventilfjedrene installeret tæt på ideel installationshøjde for at få det rigtige fjedertryk. I grove træk kunne de fleste nøjes med 0.060 shims, men enkelte skulle have yderligere 0.005. Faktisk måtte jeg en tur til den lokale cylinderservice, hvor jeg fik lov at rode lidt rundt i kassen med tynde shims og endte med at finde hvad jeg manglede
Stødstænger blev til 8.300" og trådte ikke optimalt. Ville gerne have lidt mindre anlæg. Dette kunne jeg også godt få, men så kom trådet for langt frem på ventilstammen og derfor gik jeg tilbage til 8.300" , som trådte så tæt på centerlinien, som man nu kunne komme med disse 1.6 rockers.
De nye løftere blev skilt og inspiceret for fremmedlegmer. De var rene og blev herefter lagt i olie natten over, hvor de efterfølgende dag, blev sat i hullerne, som var blevet honet let for inden.
Toppakninger endte med at blive en af de bommerter man bare må tage på sin egen kappe, for helt ærligt, så havde jeg ikke skænket det en tanke, at de var anderledes end de 1011-1 fel-pro, som World anbefalede til topstykkerne og som var de samme, jeg plejede at bruge på smallblock motorene.
Denne blok var en SVO blok
Som man ser her, så passer 1011-1 jo perfekt på topstykkerne
Men ikke på en SVO blok.
Derfor blev jeg nødtil at bestille nogle fel-pro 11561 som passer specifikt på SVO.
Jeg kunne ikke vente de sædvanlige 14-21 dage, så jeg måtte ty til en momsregistreret ven, for at få dem hjem på kort tid. det gik ud over Tommy, men da han jo også gerne ville med ud at køre 21. maj, var det også i hans interesse at få dele hjem så hurtigt som muligt.
Pakninger kom på 3 dage og jeg kunne fortsætte
Lidt bedre nu....
Kædekittet passede perfekt og nu ingen løse kæder, dog passede min nuværende trustplate ikke og inden jeg skar den i stykker, ledte jeg lige for en god orden skyld i gemmerne - og her fandt jeg en som kunne bruges.
Det hele blev monteret og timet 6 grader advance. ( 100 grader intake centerline).
Sidst rettet af John Tors 14 Jun 2018, 17:53, rettet 1 gang
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Motorrenovering - 351w
Kan forøvrigt lige indskyde en problematik omkring forkammerdæksel. Der findes 2 forskellige pakdåser, som tætning omkring krumtap.
Jeg havde flere af den forkerte, den med stor krave, som ikke kommer langt nok ind i forhold til den uden krave.
Jeg fandt ud af at man kunne skære kraven af og vende pakdåsen 180 grader. Så ikke bare passede den perfekt, den sidder samtidig korrekt i forhold til rotationsretning.
Jeg havde flere af den forkerte, den med stor krave, som ikke kommer langt nok ind i forhold til den uden krave.
Jeg fandt ud af at man kunne skære kraven af og vende pakdåsen 180 grader. Så ikke bare passede den perfekt, den sidder samtidig korrekt i forhold til rotationsretning.
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sv: Motorrenovering - 351w
Nu stod den på pendling til Sorø, faktisk meget mere end jeg forventede og det selv om jeg udmærket var klar over, at der helt sikkert løb en eller flere udfordringer på opgaven, inden målet var nået.
Til at starte med gik det efter planen. Den kørende 289'er måtte ud og i den forbindelse opdagede jeg at der var lækket olie, som havde sat sig på koblingen.
Olien var rød, så den kunne kun stamme fra gearkassen og jagten gik nu på at finde sådan en pakdåse. Nu bliver der ikke ligefrem skiltet med partnumre på en Jerico, men ved hjælp af lidt opmåling, fandt jeg frem til et hav af forskellige pakdåser, som altså skulle passe på denne gearkasse.
Også her var der kun at bestille, vente - og så håbe på at der dukkede noget op inden for kort tidshorisont.
Her, 289'er ude og på gulvet!
351w skulle så ned i hullet, men uden gearkasse, for den lå på filebænken og afventede pakdåse.
Jeg måtte forøvrigt opfinde et specielt motorbeslag til kranen, for weber indsuget havde ligesom et lidt andet boltmønster. Det fungerede, men tog også noget tid at fabrikere, specielt når man først skal finde noget brugbart fra skrotspanden....
Der var ikke tid til at vente på at gearkassen blev klar, så der blev opfundet et midlertidigt gearkasseophæng for at kunne fiksere motoren inden indkøring.
Lidt lyddæmpning skulle der også til, mener det var en søndag
Tommy havde noget brugbart liggende, men blev lidt for"turn"et over at jeg uden videre skar enderne af dette aggregat, som næsten kostede en hel skæreskive. det viste sig at være noget vvs-halløj, som ikke kunne betegnes som tyndpladegods.
Her inden jeg tog beslutningen om at skære uden at spørge om lov
Indkøring gik for så vidt godt nok, men selve synkronoseringen af weberne, voldte lidt besvær og ingen tvivl om at der kan udvikles på den front fremadrettet.
Her finpudser jeg svømmerhøjden, som skal stå meget præcist. Den må gerne stilles +/- 0,5mm, blot den er ens på alle huse.
Tiden var ved at være knap, men pakdåsen endte alligevel med at dukke op tids nok til at geakassen kunne blive samlet, monteret og så testkørt.
Jeg har ikke billeder af gearkasse problemet, men i sin enkelthed, er det pakningen som sidder og tætner ved højgearsakslen. Den snout som udrykkerlejet glider på, skal af og på bagsiden sidder så den pakdåse, som i mit tilfælde var blevet utæt. Snouten sidder fast med fire bolte og kræver tætning af gevind når den monteres igen. Samtidig er der så godt som ingen materiale mellem indgangshullerne og selve huset, så der skal bruges en eller anden form for pakning.
Jeg brugte siliconepakning, ny pakdåse og gevindtætning/sikring. Gearkassen var nu klar til montering.
Her den famøse pakdåse.
Og her en gearkasse som har været monteret, prøvestartet og afmonteret igen.
Efter 5min test, kigger man under bilen og konstatere oliedryp, rødt olie og det er her man er klar til at smide håndklædet i ringen. tror det er 7. eller 8. gang jeg pendler den lange vej til Sorø på lige så mange dage og tiden er knap.
Tommy tilbød at hjælpe med afmontering, så her ligger den så:
Det viste sig at olien kom ud af det ene bolthul, som altså ikke var tætnet godt nok.
Det hele blev skilt ad igen, turde ikke andet og denne gang var jeg lidt mindre fedtet med gevindtætningen og det hele endte med at holde tæt.
Bilen blev brugt hele dagen på Knutstorp, den blev begrænset til 6000 omdr. og vil helt sikkert gerne højere op, løb nemlig ud halvvejs på langsiden
Lars Koch fra trackdayklubben har som sædvanlig taget mange gode billeder og det er da lidt sjovt at lige min bil har dannet coverbillede denne gang
http://www.trackdayklubben.dk/galleri/billeder-fra-trackdayklubbe/event-115---ring-knutstorp/
Til at starte med gik det efter planen. Den kørende 289'er måtte ud og i den forbindelse opdagede jeg at der var lækket olie, som havde sat sig på koblingen.
Olien var rød, så den kunne kun stamme fra gearkassen og jagten gik nu på at finde sådan en pakdåse. Nu bliver der ikke ligefrem skiltet med partnumre på en Jerico, men ved hjælp af lidt opmåling, fandt jeg frem til et hav af forskellige pakdåser, som altså skulle passe på denne gearkasse.
Også her var der kun at bestille, vente - og så håbe på at der dukkede noget op inden for kort tidshorisont.
Her, 289'er ude og på gulvet!
351w skulle så ned i hullet, men uden gearkasse, for den lå på filebænken og afventede pakdåse.
Jeg måtte forøvrigt opfinde et specielt motorbeslag til kranen, for weber indsuget havde ligesom et lidt andet boltmønster. Det fungerede, men tog også noget tid at fabrikere, specielt når man først skal finde noget brugbart fra skrotspanden....
Der var ikke tid til at vente på at gearkassen blev klar, så der blev opfundet et midlertidigt gearkasseophæng for at kunne fiksere motoren inden indkøring.
Lidt lyddæmpning skulle der også til, mener det var en søndag
Tommy havde noget brugbart liggende, men blev lidt for"turn"et over at jeg uden videre skar enderne af dette aggregat, som næsten kostede en hel skæreskive. det viste sig at være noget vvs-halløj, som ikke kunne betegnes som tyndpladegods.
Her inden jeg tog beslutningen om at skære uden at spørge om lov
Indkøring gik for så vidt godt nok, men selve synkronoseringen af weberne, voldte lidt besvær og ingen tvivl om at der kan udvikles på den front fremadrettet.
Her finpudser jeg svømmerhøjden, som skal stå meget præcist. Den må gerne stilles +/- 0,5mm, blot den er ens på alle huse.
Tiden var ved at være knap, men pakdåsen endte alligevel med at dukke op tids nok til at geakassen kunne blive samlet, monteret og så testkørt.
Jeg har ikke billeder af gearkasse problemet, men i sin enkelthed, er det pakningen som sidder og tætner ved højgearsakslen. Den snout som udrykkerlejet glider på, skal af og på bagsiden sidder så den pakdåse, som i mit tilfælde var blevet utæt. Snouten sidder fast med fire bolte og kræver tætning af gevind når den monteres igen. Samtidig er der så godt som ingen materiale mellem indgangshullerne og selve huset, så der skal bruges en eller anden form for pakning.
Jeg brugte siliconepakning, ny pakdåse og gevindtætning/sikring. Gearkassen var nu klar til montering.
Her den famøse pakdåse.
Og her en gearkasse som har været monteret, prøvestartet og afmonteret igen.
Efter 5min test, kigger man under bilen og konstatere oliedryp, rødt olie og det er her man er klar til at smide håndklædet i ringen. tror det er 7. eller 8. gang jeg pendler den lange vej til Sorø på lige så mange dage og tiden er knap.
Tommy tilbød at hjælpe med afmontering, så her ligger den så:
Det viste sig at olien kom ud af det ene bolthul, som altså ikke var tætnet godt nok.
Det hele blev skilt ad igen, turde ikke andet og denne gang var jeg lidt mindre fedtet med gevindtætningen og det hele endte med at holde tæt.
Bilen blev brugt hele dagen på Knutstorp, den blev begrænset til 6000 omdr. og vil helt sikkert gerne højere op, løb nemlig ud halvvejs på langsiden
Lars Koch fra trackdayklubben har som sædvanlig taget mange gode billeder og det er da lidt sjovt at lige min bil har dannet coverbillede denne gang
http://www.trackdayklubben.dk/galleri/billeder-fra-trackdayklubbe/event-115---ring-knutstorp/
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Sodablæsning
Hej, du nævnte at du tænkte på at afprøve sodapulver købt fra foderstofbutik "Natriumbikarbonat", har du fået afprøvet om det virker lige så godt som det dyre der sælger til Sodablæsning ?
Mvh.
Brian
Mvh.
Brian
BrianSPC- Antal indlæg : 1
Join date : 26/01/24
Sv: Motorrenovering - 351w
BrianSPC skrev:Hej, du nævnte at du tænkte på at afprøve sodapulver købt fra foderstofbutik "Natriumbikarbonat", har du fået afprøvet om det virker lige så godt som det dyre der sælger til Sodablæsning ?
Mvh.
Brian
Jeg fik aldrig afprøvet foderstoffens Natriumbikarbonat, da jeg blev færdig med alle de mindre emner, inden jeg løb tør for den dyre soda, købt hos Thansen.
Hvis jeg kaster mig ud i andet projekt og skal bruge mere, er jeg slet ikke i tvivl om, at det er præcist det samme "pulver", man kan købe hos, f.eks DLG m.fl. og derfor ville hente det på den lokale DLG.
https://www.dlg.dk/p/Makro-Mineraler/Natriumbikarbonat---25-kg/10396
John- Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland
Side 3 af 3 • 1, 2, 3
Side 3 af 3
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
|
|