Statler & Waldorf
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Intake gasket, lifters... engine overhauling.

4 deltagere

Side 5 af 7 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:00

Stickshifter skrev:Hjemmelavede pakninger holder 100%, er dog lidt skuffet over at du ikke valgte at bruge mælkekarton. Det er et glimrende råmateriale som jeg jævnligt haft glæde af lige fra den tidligste knallertperiode og frem til Mustangen. Very Happy 

Udstødningsportene er jo ikke specielt store på urørte TW170 toppe, der er masser af plads til udvidelse, med mindre man man da har nogle usædvanligt kleine manifolder der skal skrues på. Går man op i de mere heftige CNC portede udganger kan det man hiver ud af kassen se ud som på dette billed. Så er vi vist hvor man skal vælge headers med omtanke.

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 TW_203_Exh_Throat_01__56318.1344210021.1280.1280




 Very Happy  Very Happy  Mælkekarton... den havde jeg ikke lige tænkt på. På den anden side, så koster disse ark til selvklipning af pakninger ikke det helt store og så kan de jo fås i flere tykkelser, men mælekartonen er jo rar at have i reminderen, hvis behovet opstår akkut et eller andet sted der ude. Man må så bare håbe at ingen bliver forarget når man står midt i det hele og tømmer en liter mælk ud på jorden for at frigøre den nye "pakning"  Very Happy 

CNC portede toppe er bare for lækre, men de koster jo lidt mere end de råtoppe vi tilsyneladende alle har, eller har liggende...nogle under sengen  Very Happy 

Faktisk kan det godt ærge mig lidt, med den viden jeg nu har erfaret mig, under mit pakningskift, at jeg ikke bare lige som minimum matchportede mine toppe, ikke bare til mine headers, men også til mit indsug.

Og mit indsug har jeg også lige holdt Felpro 1250-s3 op til.

Som man kan se, så kommer jeg ikke ud i noget som kan give de store problemer, men man kan se at portene er en anelse mindre end portene på toppene, hvis man altså kan huske så langt tilbage  Smile , men man kan sige, jeg med fordel kunne have fræset portene på indsuget lidt større og matchet toppene.

Det bliver så ikke i denne omgang, men så absolut et sjovt job til næste gang, hvor jeg "bare" lige skal have skiftet en pakning.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Rcokki[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:15

Og nu vi er ved indsugningen, så gik jeg i dag og funderede over hvad jeg skulle gøre
ved det. Det var mildt sagt ikke ret lækkert mere, nogle ville nok beskrive det som lettere beskidt.

Jeg ville gerne male det, men syntes ikke rigtigt at jeg havde noget egnet maling liggende. Det tætteste, var noget hot paint i sølv, men jeg var usikker på om det kunne holde til den sjat benzin der uundgåeligt ville havne på malingen før eller siden og ville dette medføre at malingen bobblede, ville det blive et helvede at afrense for ny behandling.

Nå, men til en start, begyndte jeg at rengøre. Jeg havde noget fælgrens (made in USA) liggende og indsuget fik en ordenlig gang spray og opvaskebørsten blev brugt grundigt. Det skummede og gik fra hvid til so.... meget mørk på kort tid. En balje med varmt vand incl. sulfo var også klar, men først efter en gang spuling med vandslangen.

Hold da op, det var sgu slet ikke ringe dette amerikanske fælgrens og efter en gang varmt sulfovand, blev jeg faktisk så overrasket over resultatet at jeg nu nok dropper tanken om at male det.

Spørgsmålet er så nu - skal jeg som tidligere, mætte det grundigt i WD40 eller er der andre bud?

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 2la4hmw[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:23

Det var også dagen hvor jeg legede lidt med termostater i varmt vand  Very Happy 

Som skrevet tidligere, var jeg af den opfattelse, at min motor aldrig rigtig har været tilstrækkelig varm under drift. Faktisk har jeg ved flere lejligheder målt kølervandet til 70 grader celsius. 

Så da jeg afmonterede termostaten fra insuget, fik jeg den idé at jeg ville sammenligne denne med en anden som jeg havde liggende fra racerbilen.

Den afmontede var ratet til 160F (71C) og den fra kassen 180F (82C)

Spørgsmålet var så om det var noget man kunne stole på. Begge termostater trods alt af ældre dato.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Noy4pz[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:27

Til højre, termostaten som har siddet i min bil 7år.

Til venstre, reserven fra racerkassen.

Den til højre begyndte at åbne ved ca. 67 grader C

Og ved 73 grader var den helt åben.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 11t0pw7[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:31

Og her er den til venstre næsten helt åben.


[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Eb62hf[/img]


Så alt i alt et tilfredsstillende resultat og jeg er nu sikker på hvad der fremadrettet skal sidde i mit termostathus.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:39

Så ryger jeg lige tilbage til den selvgjorte pakning, som jo blev "limet" med noget flangetætnings stads.

Her er forkammeret taget af og noget tyder på at det sidder okay. Faktisk kan man renskære hvis man har de lyster  Very Happy 

Lysten var blot for seernes skyld og for at vise det rent faktisk godt kunne lade sig gøre  Very Happy 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 O6duf8[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:42

Så hvorfor ikke forsøge med samme metode mellem blok og bundkar - dog med den forskel, at jeg her bruger kork og altså ikke har hjemmelavet den  Very Happy 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 2vcuiqf[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:51

På med låget, eller bunden  Smile 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Nqsdf[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:53

Det sad i press nogle timer og blev efterfølgende afmonteret.

Pakningen sad fast og oliepumpen kunne monteres.

Melling HV pumpe.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 9s72p2[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:57

Og prøv så lige at se her  Very Happy 

Det gik op for mig at jeg ikke bare har en forkammerkæde, made in USA - jeg har også en oliepumpe, altså nu 2 ting.

Hvem sagde US-jern  ............   bare ærgerligt at begge dele er gemt væk  lol! 


[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 S5jxw8[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 21:59

Ny pakning, lidt gevindsikring og den fandt sin plads.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 2s7gxva[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 22:08

Ved ikke lige om jeg har fået vendt næste billede, men uanset, så fandt bundkaret ligeledes sin plads og her fik selve bundkaret en stribe sort siliconelim hele vejen rundt på anlægsfladen.

Nå jo, så blev vibrationsdæmperen ligeledes monteret. Igen igen, gevindsikring og moment tilspænding - 90 ftlbs.   

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 30kvxv6[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Søn 30 Mar 2014, 22:13

Og her stopper jeg så for denne omgang, men om gud vil, modtager jeg mine sidste stumper i morgen og følger så op når tiden byder sig.

Glemte faktisk at måle sideslør på knasten, men vil forsøge at råde bod når motoren hænger i kranen. her skulle jeg jo meget gerne huske at montere den sidste "frost" prop bag knasten. Tror jeg kan måle der fra med ur inden propmontagen.
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af King of Bracket Man 31 Mar 2014, 22:49

Man kan faktisk blive helt bekymret for hvad vi skal finde på at gå op i, når John har fået samlet hans motor. drunken 
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Rene Andersen Tirs 01 Apr 2014, 11:52

King of Bracket skrev:Man kan faktisk blive helt bekymret for hvad vi skal finde på at gå op i, når John har fået samlet hans motor. drunken 



He he, ja det er lige før man ikke kan vente til næste dag, for at se hvad han nu finder på Very Happy 
Jeg ikke bidrage med noget som helst til denne tråd, men hold da op, det har været interresant at følge med i den. Et lille problem der ender med en motor renovering, hvem havde set det komme Shocked 

John du skal have tak for en teknisk (nørdet) tråd, med masser af flotte billeder og beskrivelser, gud hvor har man egentligt savnet det  bounce 
Og til i andre to......... Er der noget i ikke ved? eller har under sengen?  Razz  Razz 

Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af King of Bracket Tirs 01 Apr 2014, 12:14

Jeg havde jo åbenbart noget under sengen som jeg ikke vidste det jeg nu ved om Very Happy - hvilket understreger din pointe -  king tråd! (y)
King of Bracket
King of Bracket

Antal indlæg : 381
Join date : 26/08/13

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 20:49

King of Bracket skrev:Man kan faktisk blive helt bekymret for hvad vi skal finde på at gå op i, når John har fået samlet hans motor. drunken 

Du skal ikke være bekymret, for noget tyder på at motorene står i kø for en overhauling..... Tommy har lige proklameret raceren til Jyllandsringen  Shocked  og det kommer den ikke før en motoradskillelse, men mere om det senere.....

Og så lige en tak for de pæne ord, som vedr. jer alle. Faktisk er det alle kommentarene, der heldigvis støder til, som gør tråden til det den er og udvikler sig til efterhånden.


Jeg har hamrende travlt på arbejdet, så det er så som så med overskud på hverdagsafterne, men til aften fandt jeg lige lidt energi og de nye fjedre, som blev modtaget mandag, blev monteret.


Lidt frisk B&S motorolie og en kasse nye ventilfjedre - så, hvad er der at vente på  Very Happy 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 2m7j244[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 20:52

2 bar trykluft, en gaffel og et lille slag med ynglings justerehammeren......

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 33c55x1[/img]


Sidst rettet af John Ons 02 Apr 2014, 21:16, rettet i alt 2 gange
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 20:53

Fra en lidt anden vinkel....

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 9iv5hs[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 20:56

Det var faktisk positivt at se alle seals hele og stadig på plads. Faktisk første gang jeg oplever det. 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 6iwit0[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 20:58

Her første side så færdig  Smile 

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 8zgp52[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 21:00

En magnet er heller ikke at foragte når låsene skal "fiskes"

Her godt i gang med anden side.

[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Ip9oqx[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 21:09

Nu nævnte jeg lige min ynglings justerehammer, men skal jeg nævne et stykke værktøj som rates højere, så er det min Stanley 3/8 multi skralde nøgle.

Har i ikke sådan en, så ønsk jer en. Har i først haft den i hånden og efterfølgende fundet ud af dens multifunktion, med de ultra fine "tænder" og ikke at forglemme, dens skraldefunktion i selve håndtaget..... nå, det var så lige noget helt andet  Very Happy 

Fædigt arbejde og nu med morfar fjedre hele vejen rundt  Smile 


[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 116sy1u[/img]


Sidst rettet af John Tors 03 Apr 2014, 06:46, rettet i alt 2 gange
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af John Ons 02 Apr 2014, 21:13

Og hvad så med de gamle?  De byttede bare plads med de nye og ligger nu i den kasse,
som blev midlertidig overskud.

Skal så bare lige huske at redigere i dataslippen  Smile 


[img]Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Ygv9y[/img]
John
John

Antal indlæg : 563
Join date : 24/08/13
Geografisk sted : Sydsjælland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Rene Andersen Tors 03 Apr 2014, 07:39

John skrev: Tommy har lige proklameret raceren til Jyllandsringen  Shocked


Det er nok min plads i så har "overtaget"  Sad  Min ferie var lagt på plads og alt aftalt, da der så aligevel gik ged i den  Mad Twisted Evil  Så jeg måtte melde afbud.
Rene Andersen
Rene Andersen

Antal indlæg : 231
Join date : 25/08/13
Age : 49
Geografisk sted : Djursland

Tilbage til toppen Go down

Intake gasket, lifters... engine overhauling. - Page 5 Empty Sv: Intake gasket, lifters... engine overhauling.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 5 af 7 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum